Superb MY18 nieuws sijpelt binnen

BBO

Senior Member
Ik heb twee weken geleden eens met een nieuwe Renault Megane kunnen rijden. Het R2 link systeem heeft ook geen sneltoetsen naar de verschillende menu's meer. En er zit ook geen relief meer in de enkele knoppen die er zijn zoals volume en home. Ik vond vooral het ontbreken van de reliëf toetsen een gemis. Zeker als je aan hoge snelheid aan het rijden bent. Je weet minder op het gevoel of je juist zit en daardoor was mijn blik sneller van de weg af.

Het nieuwe scherm ziet er zeer strak uit in de Octavia en Superb. Maar ik vind het niet erg dat ik nog een 'oud' heb. In mijn eerste Skoda, een Octavia was er niets van Touch Screen, ik moet toegeven dat de mogelijkheden ook veel minder waren, maar toen wist ik alles blindelings staat en moest ik mijn blik niet van de weg halen om verwarming, radio ofzo te verzetten.
 
Laatst bewerkt:

robvv

Senior Member
De nieuwe Superb zal waarschijnlijk uitgerust zijn met een "emergency button".

Zogenaamd om de veiligheid te verhogen, maar vermoedelijk een methode vanuit de overheid om iedereen te allen tijde te kunnen volgen.

Het is bij Europese wet verboden om deze "emergency button" uit te zetten.

Sommigen zullen denken: "ik heb niets verbergen", maar die gedachte is discutabel omdat:
* iedereen wel iets heeft dat graag prive blijft;
* je niet altijd realiseert iets te verbergen te hebben;
* toekomstige wetgeving dusdanig kan zijn, dat je ineens wel wat te verbergen hebt.

Maar ja... met de toekomstige zelfrijdende auto's gaat het laatste restje privacy down the drain....

De Kodiaqs zullen deze button al zo-ie-zo hebben.
 

Skodiaq

Forumguru
De nieuwe Superb zal waarschijnlijk uitgerust zijn met een "emergency button".

Zogenaamd om de veiligheid te verhogen, maar vermoedelijk een methode vanuit de overheid om iedereen te allen tijde te kunnen volgen.

Het is bij Europese wet verboden om deze "emergency button" uit te zetten.

Sommigen zullen denken: "ik heb niets verbergen", maar die gedachte is discutabel omdat:
* iedereen wel iets heeft dat graag prive blijft;
* je niet altijd realiseert iets te verbergen te hebben;
* toekomstige wetgeving dusdanig kan zijn, dat je ineens wel wat te verbergen hebt.

Maar ja... met de toekomstige zelfrijdende auto's gaat het laatste restje privacy down the drain....

De Kodiaqs zullen deze button al zo-ie-zo hebben.
Ik neem aan dat je ook geen smartphone hebt?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

robvv

Senior Member
Ik neem aan dat je ook geen smartphone hebt?

Bezit van en bij je houden van een smartphone is geen wettelijke verplichting.
Bovendien kan men ook daar zich bepaalde vragen bij stellen.

Of ik persoonlijk iets bezit is niet relevant (dit is namelijk een tu quoque; bovendien ben ik niet belangrijk genoeg).
Je vraag verlegt dus een inhoudelijke kwestie naar een semantische kwestie.
Dit gebeurt in dit soort discussies in het algemeen vaker wel dan niet.

Al met al heeft de nieuwe Superb MY2018 vermoedelijk deze button.
 

Skodiaq

Forumguru
@robvv Je doet zo veel aannames dat vrijwel onmogelijk is om een discussie puur inhoudelijk te houden. Overigens heb ik nog nooit ergens gelezen dat een inhoudelijk discussie niet middels semantische (of beter: pragmatische) argumenten bedreven mag worden.

De verplichting is er inderdaad, maar gezien het feit dat bijna iedereen tegenwoordig een smartphone/internetverbinding heeft zal deze toevoeging bij 99.9% van de bevolking geen extra mogelijkheden toevoegen op het gebied van opsporing.

Daarnaast is je argument dat er een wens is van *een* overheid (welke dan?) om íedereen te volgen middels die systemen totaal ongefundeerd.
Ook is het al lang mogelijk voor bepaalde overheidsorganen in Nederland en het buitenland om op legale wijze locaties uit te peilen via mobiele signalen. Dus niks nieuws onder de zon hier.

En het is *sowieso*.

Don't bullshit a bullshitter. <3.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

robvv

Senior Member
Het wordt inderdaad off-topic.

Wellicht heeft een ander forumlid nog een inzicht in deze.

Zo'n discussie zonder debatteertrucs is heel lastig (voor mij incluis). In jouw respons staan er meerdere (waarvan sommige al daarvoor weerlegd), misschien onbewust. Uiteindelijk komt dit verschil in inzicht m.i. neer op een andere denkmethodiek. Hierop verder ingaan kan, maar wordt dan nog meer off-topic.

Je hebt gelijk met "sowieso", maar "semantisch" lijkt bij jou niet te passen bij de rest van de zin.

succes
 

Superbst

Senior Member
Voor zij die een beetje Duits kunnen: https://www.skodacommunity.de/threads/mj-2018-skoda-superb-superb-combi.111330/page-32#post-1545416

Hier mal en paar Infos die ich so mitteilen kann:

- Bei L&K kann schwarzer Dachhimmel geordert werden
- seitliche Chromleiste bei L&K (dort wo beim SportLine die schwarze Leiste ist)
- Sirius Felge verschwindet und wird durch Acamar ersetzt
- Columbus von 8" auf 9,2"
- ICC (InCar Communication) wie beim Kodiaq kommt (Gespräch von vorne wird über hintere Lautsprecher ausgegeben)
- CorridaRot verschwindet (15/17) Velvet Rot kommt (26/17)
- Jungel Grün (21/17) wird durch EmeraldGrün ersetzt (12/18)
- PacificBlau (47/17) durch Energy Blau (41/17)
- L&K bekommt Massagesitze
- bei einigen Packeten wird Optionales zur Serienausstattung (wohl aber Länderabhängig)

Vom geändertem Gangwahlschalter, SOS Notruf, Amundsen mit "Touchknöpfen" etc. steht nix offizielles im Prospekt!!!
Amundsen wird aber wohl geändert, SOS soll auch kommen, Gangwahlschalter muss man sich überaschen lassen

Das grosse 7er DSG kommt nicht,
vom Benzin Partikelfilter wird auch nichts erwähnt.
 

Antera

Donateur
Ik heb ergens gelezen dat de 9.2" niet altijd zoveel fijner is omdat er een stuk minder knoppen op zitten en je dus meer via menu's zit te klooien.

Heb er een tijdje mee lopen spelen en moet zeggen dat valt best mee. Niet veel anders dan je nu al hebt alleen zijn het geen fisiek knoppen meer maar touch en werkt net zo vlot zo niet zelfs vlotter
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik zet 9 van de 10 keer het volume harder/zachter op het stuur, maar die ene keer is het toch wel lekker om die draaiknop te kunnen grijpen. Ik heb ook met de 9,2" gespeeld, maar kon niet blind de juiste touch buttons vinden.
Dan kun je kiezen voor de Amundsen natuurlijk....
Overigens trekt dat glazen scherm een stóf aan, manman :nailbiting:

Zie hier vanaf 6:35:

 

rouwehand

Senior Member
Het openen van de achterklep middels de voetbeweging onder de achterzijde van de auto, komt bij MY18 te vervallen volgens de dealer.
 

s-line

Forumguru
In tussen mijn 2e auto met volledig touchscreen maar ik vind het helemaal prima hoor,het is nu eenmaal wat van deze tijd zo langzamerhand. En daar kan je als oudere tegen aanschoppen wat je wil, "van ik vind maar niets" "het zo een gedoe" maar het gaat steeds meer gebruikt worden en je zal er maar aan moeten wennen.
Net als wat @Antera zegt je mobieltje moet toch ook smoot en strak zijn. Waarom dan niet je scherm in je auto
 

Superbst

Senior Member
Van op https://www.briskoda.net/forums/topic/423121-superb-my18-news-when/?page=4#comment-4852138

Here are all the changes for MY2018, in France at least. Most should be the same in all markets, although some market specific differences may occur.

  • Glass design for the infotainment systems (Bolero, Amundsen and Columbus)
  • Screen size increase from 8" to 9.2" for Columbus
  • Screen size increase from 5" to 6.5" for Swing
  • Smartgate (code EI9) is being replaced by Smartlink+ (which includes Smartgate and Smartlink) as on Octavia facelift
  • New In-Car Communication functionality for Bolero, Amundsen and Columbus infotainment systems (as on the Kodiaq)
  • Removal of option for TV tuner + DAB (option code QU1)
  • Change of gearbox from DSG6 to DSG7 (DQ381) for the following engines / transmission combos:
    • 2.0 TDI 150 bhp FWD starting from week 27/2017
    • 2.0 TDI 190 bhp FWD starting from week 32/2017
    • 2.0 TDI 190 bhp AWD starting from week 36/2017
  • Design change for the cooling liquid cap
  • Maneuver Assist which activates the brakes as soon as an obstacle is detected (uses the parking sensors and the Park Assist ones):
    • Week 6/2017 for reversing only. Can someone that had their car built after week 6/2017 and took delivery of their car confirm the presence of this functionality? Please take care when testing this to avoid any damage to your car.
    • Week 22/2017 both for reversing and moving forward.
  • New chrome trim under the doors for L&K (option code 7M7)
  • Starting from week 27 19" Sirius silver rims are replaced by Acamar anthracite rims (no code for now)
  • Phoenix 19" rims (PJ7, PJ8 and PJV codes) renamed to Trinity
  • New black roof headlining option on L&K available with brown (BR) and black (EX) leather interiors
  • New option for driver's seat with massage function on Style and L&K trim levels
    • For Style only in combination with electrically adjustable front driver’s seat with built in memory (option code PB1) centilated leather seats (PHC option code)
    • No additional option needed on L&K
  • Re-adding the ivory leather interior for the Style trim level (BS + PL1 option codes)
  • Availability of auxiliary heating (PHD option code). For whatever reason France was one of the few markets in which this option was not available.
  • Clean Air function for Climatronic. I don't have more details what this entitles (most likely very similar to the implementation available on VW vehicles), seems to come in standard.
  • Disabling of interior alarm is now done from a menu on the infotainment system instead of a physical button
  • Removal of L&K logo from the gearshift levers on L&K
  • Skoda Connect with E-Call and Care Connect as on Octavia facelift and Kodiaq
  • Business trim level gets 2 changes:
    • 16" Orion rims get replaced by 17" Triton rims
    • Silver roof rails (estate only)
  • New Style+ trim level (no code for now) that includes:
    • Adaptive Cruise Control up to 160 km/h
    • Traffic Sign Recognition
    • Lane Assist and Blind Spot Detection
    • Rear-view parking camera
    • Electrically-operated boot
    • Rear window wiper (hatch only)
Interestingly enough there is no mention of replacing the Superb's gearshift leaver by that of the Kodiaq as shown on the one Superb that was on display at the Geneva motor show. I sure hope they gave up on that as I very much prefer the current gearshift lever to that of the Kodiaq. New configurator should be available to dealers this Friday (14th of April).
 

dorstvlegel

Actief lid
Volgens de configurator in CZ:

Vážený zákazníku, právě probíhá aktualizace dat konfigurátoru na nový modelový rok 2018. Spuštění konfigurátoru s aktuálními daty je plánované na kalendářní týden 17. Děkujeme za pochopení.

Geeft vertaald:

Gegevens bijwerken op MR 2018
Geachte klant, momenteel bijgewerkt gegevens configurator voor het nieuwe modeljaar 2018 Launch configurator met de huidige gegevens is gepland op de 17e kalenderweek Dank u voor uw begrip.
 

Rallye

Forumguru
"Removal of option for TV tuner + DAB (option code QU1)"

Niet heel erg modern. Geen TV meer? Of geen TV plus DAB meer?
 
Bovenaan Onderaan