Superb Kansberg

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Haha, nee hoor, het is mij wel eens gebeurt, maar heb er geen trauma aan overgehouden :) Het kwam zo in mij op :D.

Ben al druk bezig op de onderdelenlijn, de glazen van een OII passen ook, over dimmen wordt niet gerept en bij heel veel spiegels en glazen staat 'prijs op aanvraag.' Ben naar het scherm aan het turen of ik het dunne randje kan ontdekken op een spiegel zodat ik weet dat deze dimbaar is.......
 

Oenoud

Forumguru
Beste,

Afgelopen vrijdag reed ik op de A4 richting R`dam, opeens kwam een lesauto vanaf de splitsing naar de A58 op mijn baan. Ik vol in de remmen en probeerde te ontwijken door naar de linkerbaan te gaan. Auto ging slingeren, draaide 360 graden en stond weer op de A 4 richting R`dam. Maar met zware schade, als eerste rechts voorkant de vangrail en toen de rechter achterkant zijkant geraakt. Wij zaten met z`n vijven en hadden gelukkig niets.
De les auto verminderde vaart, neigde naar de noodbaan te gaan maar gaf toe gas en weg was hij.
Geholpen door omstanders , een van hen heeft het zien gebeuren wist de naam van de rijschool, een grote omgeving Roozendaal/Bergen op Zoom ed.
Zoals ik het zo zie zal het wel total los verklaard worden, morgen wordt de auto gebracht naar de schade bedrijf in Hellevoetsluis. In 23 maanden zo`n 51.000 km mee gereden.
Hopelijk valt er nog wat te redden.
Wordt vervolgd.

Radjin


@kansberg ik zie een mogelijke aanbieding aankomen voor een OII spiegelglas.... ;)
 

Jan Krukas

Senior Member
Maar ja 100€ of 380€ beter even wachten tot er een op de sloop binnen komt
Ik hoop zo snel mogelijk zo gouw iemand wat weet laat hij het dan even weten
Mischien de onderdelen lijn even proberen !
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Je kunt ook proberen om te zoeken op schadeauto's.nl dan kun je kijken waar mogelijke donoren staan, en de sloperij benaderen, als je eventueel ook de bijbehorende code weet die op sticker in de kofferbak moet staan, dan heb je een kansje om 'm te vinden (op basis van foto's valt denk ik erg tegen).

Let er bij deze site wel op dat je onder het tabje "demontage-auto's " zoekt.
 

kansberg

Forumguru
Bedankt voor alle tips! Maar eerlijk gezegd vind ik € 100,00 ook al erg veel geld, wetende dat ik nu een niet gedimd (met verwarming) exemplaar voor € 17,00 heb. Eerlijk gezegd begrijp ik het grote prijsverschil ook niet, dat het een dure techniek is snap ik heus, maar meer dan 20 keer zo duur.......
 

Jee13

Forumguru

kansberg

Forumguru
Gisteren de Superb voor de APK en een (hele) grote beurt bij de garage gehad. Ook dit keer 'floot' hij door de APK heen en er is extra aandacht geschonken aan de rem en stuurinrichting. Ook daar niets bijzonders ontdekt, sterker nog, alles blijkt in uitzonderlijk goede staat en full caravan-proof voor de komende vakanties. De klauwen en schijven zijn heel mooi met hittebestendige zilvergrijze lak gespoten, dat staat weer een stuk netter! Straks de caravan nog een grote Bovag beurt en dan kunnen we zorgeloos op vakantie met de combinatie @ontzettendveelzinin.nl
 

Cordoba

Forumguru
Bedankt voor alle tips! Maar eerlijk gezegd vind ik € 100,00 ook al erg veel geld, wetende dat ik nu een niet gedimd (met verwarming) exemplaar voor € 17,00 heb. Eerlijk gezegd begrijp ik het grote prijsverschil ook niet, dat het een dure techniek is snap ik heus, maar meer dan 20 keer zo duur.......

Het probleem met die dimmende spiegels, is dat het aanbrengen van de lagen een duur en delicaat proces. Waar het aanbrengen van een spiegelende laag (meestal aluminium, soms chroom) vrij simpel, niet kritisch en een afdekkende laag om de spiegellaag te beschermen is ook niet zo boeiend.

Bij een dimmende spiegel, wordt er eerst op het (zorgvuldig schoongemaakte glas, vaak met als laatste stap ets-proces) een transparante geleidende laag gezet, meestal ITO (IndiumTinOxide), dat is al een vrij tricky laag omdat een licht tekort aan zuurstofatomen in de laag voor de elektrische geleiding moet zorgen, dan wordt daar de schakelende laag (de laag die donker kan worden, dus dimt) opgezet, en ook dit is een gevoelig laag, die bij een kleine afwijking of totaal zwart blijft, of niet schakelt naar transparant. Vervolgens wordt daar dan de spiegellaag opgezet. Om te schakelen moet je dan de spanning tussen de metalen spiegellaag en het ITO kunnen veranderen, dus daar moet op beide lagen een elektrische aansluiting komen die volledig geïsoleerd is van de andere lagen.

Als je dan weet dat voor het maken van een batch van die glazen, de kosten al snel over de 1000 euro gaan, dan zijn de kosten naar mijn idee aardig verklaard.
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Veel duidelijker kan het niet! Dank! Mooie uitleg en heb het zojuist hardop voorgelezen aan mijn betere helft. Dit verklaart de hoge kosten, zeker omdat het nog lang geen gemeengoed is.

ps: de Superb is wel goedgekeurd met het glaasje van € 17,00 ;)
 

Tafkah

Forumguru
Zit dit draadje te lezen, maar wil je zeggen dat ik 2x 385 euro aan de auto heb hangen die je met een beetje handigheid zo eraf kunt trekt en meer waard is dan mijn navi, waar ik altijd zo 'bang' ben dat ze die stelen?? (Amundsen+)????

Mosschien kan ik aan het einde van mijn lease termijn wel een handeltje opzetten.. 2x 17 euro glaasjes erin en de zelf-dimmenden verkopen voor een honderdje of 2 per stuk..:deuk:
 

kansberg

Forumguru
@Blackokkie2 : Eerst, in mei, twee weken naar Drenthe. Onze voorjaars-of 'fiets en leesvakantie.' Je raad het al, veel fietsen overdag (als het droog is) en 's avonds boeken lezen onder het genot van een glaasje rood en waarschijnlijk wat producten uit de streek. Veel spannender wordt het niet, maar dat is ook onze bedoeling: ontspannen en nog eens ontspannen, fietsen en lezen zijn nu eenmaal favoriet bij ons en vaak is de vakantie de enige tijd dat je je er écht op kunt concentreren.
In juli, augustus drie weken naar de Ardennen, ook veel lezen, maar niet fietsen. De Belgische wegen zijn prachtig, maar met de fiets o.i. levensgevaarlijk. 's Avonds meestal naar de kroeg waar we inmiddels veel mensen kennen en dat is altijd groot feest. Inmiddels wordt het de 4e keer dat wij naar dezelfde camping gaan. Eigenlijk zouden wij vorig weekend er ook naar toe gaan, ter gelegenheid van de seizoenopening, maar dit viel samen met ons 12,5 jarig huwelijk wat uiteraard ook gevierd moest worden.

Geen hele grote afstanden derhalve, maar wat mij betreft ver genoeg. Ik heb geen hekel om met de caravan te rijden, maar de tijd dat ik aan één stuk door naar zuid Frankrijk reed ligt ver achter mij en tot dusver hebben wij altijd heel mooi weer gehad in België en vermaken wij ons meer dan prima :D
 

Tafkah

Forumguru
@kansberg Drenthe, Belgie.. niet echt wereldreizen. Hoop binnenkort mijn nieuwe nieuwe aanschaf te kunnen laten zien.. Tempo 100 stikker voor op mijn Shuttle. Na wat wikken en wegen toch maar gedaan.. en dan toch waarschijnlijk naar Frankrijk op vakantie gaan :pieker:..... Nou ja, ben in ieder geval voorbereid voor de zomer.. (Zweden..... of toch ... Frankrijk :maakmegek:)
 
Bovenaan Onderaan