Skoda vs BMW

sitechris

Donateur
Ik heb een 130i gehad met zomerbanden in een winter met alleen maar sneeuw. Die had dan wel ESP maar in de winter was het best een beproeving. Ergo.....ik heb 3 weken zonder auto gezeten omdat ik hem niet van zijn plaats kreeg. Helaas ligt mijn straat in de schaduw, dus het duurt wel even voordat de sneeuw weg was. RWD icm sneeuw kan leuk zijn, maar ook hinderlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Dat zal best wel, mijn MB Vito uit 2008 is met zijn 150pk cdi motortje in ieder geval al een ongeleid projectiel op rotondes en in bochten met sneeuw en een klein beetje gas.
Bij winters weer is het geen rijden idd, ook met alle electronica van tegenwoordig, zonder winterbanden wordt het al helemaal niets!!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben echt benieuwd hoe een O3 met meer dan 105 PK functioneert daar ik al gierende banden heb bij de vleet en rotondes neem alsof ik op een ijsbaan rijd.
 

Skodatek1

Forumguru
Zelf kies ik de RS natuurlijk!!

Als ik een BMW zou nemen dan een 5 serie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
En bij 2 vlokken sneeuw rijdt bijna iedereen 60 op alle banen. Dus geen probleem
Is nogal afhankelijk van de vraag waar je de meeste km maakt.
Indien stads woon- en werkbiotoop met voornamelijk auto- of snelwegkm daar tussenin, dan heb je gelijk. Woon en/of werk je in wat meer landelijke streken, buiten de "primaire strooiroutes" en met veel bomen of water dicht langs de wegen, dan ben je toch wel blij met voor- (of vier-)wielaandrijving.
Ik in elk geval wel... :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind de BMW fraaiere vormen hebben.:)

Of de BMW nu ook de beste keuze is, dat is weer wat anders, ik denk dat je met de volgende zaken rekening moet houden als je moet kiezen tussen BMW en Skoda:
- de BMW zal ongetwijfeld behoorlijk duurder zijn in onderhoud en reparatie, niet omdat de auto slecht is, maar omdat de tarieven bij BMW wel van een andere planeet lijken te komen
- in hoeverre heb je te maken met klanten of iets vergelijkbaars, die het idee kunnen krijgen, dat jij te veel geld verdiend aan hun en daarom deze BMW kunt rijden
- praktische gebruiksmogelijkheden van beide auto's kunnen ook nog wel behoorlijk verschillend zijn.

Persoonlijk zou ik eigenlijk nooit voor een BMW kiezen, de auto's zijn prima in orde, maar de tarieven voor onderdelen en werkplaats en het imago van BMW past gewoon niet bij mij.
 

sitechris

Donateur
De tarieven van de werkplaatsen zijn niet zo heel veel hoger hoor. Mss dat je voor een grote beurt 100 euro meer kwijt bent. Op bijna 50k aanschaf is dat te verwaarlozen. De service van BMW is wel veel beter. Gratis vervangend vervoer, veel behulpzamer, veel meer oplossingsgericht ipv verschuilen achter een importeur etc etc. Dat is echt een wereld van verschil. Betaal ik graag meer voor!
 

Cordoba

Forumguru
@sitechris Ik heb geen ervaring met BMW-dealers dus kan over service e.d. niet oordelen, ik heb wel het idee dat de prijzen voor (standaard) beurten wat naar beneden bijgesteld zijn, om niet direct uit de toon te vallen bij vergelijking met andere merken. Ik denk als je kijkt naar prijzen van onderdelen, en reparatie/onderhoud dat iets minder standaard is, het verschil wel snel oploopt. Overigens ook dit is niet gebaseerd op eigen ervaring, maar vooral wat ik zo nu en dan om mij heen voor geluiden hoor.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
De tarieven van de werkplaatsen zijn niet zo heel veel hoger hoor. Mss dat je voor een grote beurt 100 euro meer kwijt bent. Op bijna 50k aanschaf is dat te verwaarlozen. De service van BMW is wel veel beter. Gratis vervangend vervoer, veel behulpzamer, veel meer oplossingsgericht ipv verschuilen achter een importeur etc etc. Dat is echt een wereld van verschil. Betaal ik graag meer voor!
Onderdelen zijn veel duurder, uurloon is hoger, én ze moeten eerder voor een beurt, 30k en longlife service kennen ze niet bij BMW
 

EdK

Forumguru
Is er nog chips en bier over ?

Bemer valt hier af, rij ik dagelijks met open dak omdat ik anders continu met mijn goddelijke hoofd tegen de hemel aan zou komen.
En een beemer met aanhanger om wat mee te kunnen nemen.......neuhhhhh
 

___JC___

Forumguru
Tsja......
 

Bijlagen

  • IMG-20140201-WA005.jpg
    IMG-20140201-WA005.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 71
  • IMG-20140201-WA004.jpg
    IMG-20140201-WA004.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 67

CDK

Forumguru
het is een prachtige auto hoor! als hij voldoet aan jouw wensen? of als je er simpelweg verliefd op bent? gewoon doen! ik zelf volg met aanschaf van een nieuwe auto altijd m'n verstand, mijn hart heeft inspraak hoor, dat wel! maar als ik mijn hart gevolgd had was het in mijn geval een 535 geworden, meer dan geweldige auto, maar voor ons helaas te klein...
 

___JC___

Forumguru
Degene die ik mee kreeg had een M-pakket dus 19 inch velgen, andere remmen en M-onderstel. Dat hoeft van mij eigenlijkniet zo, ik vind m iets 'te' en het onderstel is te stuiterig. Met 18 inch velgen en normaal onderstel is het volgens mij een heerlijke cruiser die rijdt alsof ie op rails loopt. Alles voelt stevig en solide aan, je merkt vanaf de eerste meter dat het goed in elkaar gezet is. Het zit heerlijk, lekker laag en onderuit, stuur precies op de goeie plek en voldoende ruimte. Interieur is inderdaad van een hoger niveau dan Skoda. Idrive werkt heel makkelijk. Je hebt echt het gevoel met wat bijzonders op pad te zijn.

De motor maakt met name stationiar echt kabaal, schijnt door de eco-normen te komen, maar als je een beetje gas geeft is het weg. Over het algemeen is de motor bijna niet hoorbaar, behalve bij flink doortrekken in de toeren, dan vind ik m wel erg blikkerig klinken. Tuurlijk zou een 6 cylinder qua geluid, gevoel en vermogen beter in deze 4 serie passen, maar daar zit ook een ander prijskaartje aan. Het is geen auto waar je de straatstenen er mee uit trekt, maar het is echt wel een vlot ding, vermogen zat. De automaat rijdt heerlijk, maar het enige nadeel is bij vol gas als ie een paar versnellingen terug schakelt, dat gaat gepaard met wat schokjes en veel herrie.

Ik moet wel zeggen dat deze auto over het algemeen hebberig maakt..

Pluspunten:
+ Schitterend ding
+ Goed in elkaar gezet, rijdt top
+ Zit lekker laag en ruim
+ Het imago

Nadelen:
-/- Motor is erg gehorig bij doortrekken in de toeren
-/- Het is niet een heel praktisch ding
-/- Het imago..
-/- duurrrr...

We gaan nog even proefrijden met de Octy RS DSG.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
We gaan nog even proefrijden met de Octy RS DSG.
Er staat er 1 in Rotterdam bij Rijnwoud, als je eerlijk bent dat het een leaseauto betreft en dat je hem daar waarschijnlijk niet vandaan kan halen en aanbied om zelf even te tanken..., denk ik dat je hem wel even mee krijgt ;) Hoe zat dat trouwens bij de BMW? Ik ben in Dordrecht wezen proefrijden, moest bij de 1e pomp tanken omdat het lampje al ging branden..... :nono:
 

Desperado

Forumguru
Tja....ik denk dat het grootste probleem met slippen al dan niet met sneeuw tussen de rugleuning en stoel zit. Er rijden vele duizenden van de awd auto's rond en ik zie ze niet vaker als wat anders aan de kant staan met schade.
Dus, volg je hart, je gevoel en je ervaring na de proefritten.
*
Pakt nieuw kratje bier en doos chips, deelt uit en gaat op de bank zitten en blijft er nu zitten.
 
Bovenaan Onderaan