Skoda vs BMW

Spector

Forumguru
pff, veel succes met kiezen. Als je ook de komende jaren de ruimte niet nodig denkt te hebben zou ik ook voor de beemer gaan. Maar ook de RS heeft nu na een paar jaar rijden een goed gevoel weten te creeren.
 

hpolie

Senior Member
Ik hoop dat die laatste opmerking een grapje is, want daar hou ik me nu HELEMAAL niet bezig mee...

Dat Edit was een grapje ja, maar het bovenstaande is mijn eigen ervaring. En een ieder moet voor zich zelf weten wat die daar mee doet!
 

Falcon

Donateur
Ik zou persoonlijk met dit leasebudget eerder de Tesla Model S overwegen... ;)

4% bijtelling
4,4 seconden naar 100 (85kwh uitvoering)
600nm

Maar mocht ik toch kiezen en geen ruimte nodig, BMW.
 

___JC___

Forumguru
Okee waar ik verwacht had dat de meerderheid voor de RS en het verstand zou kiezen lijkt de meerderheid toch voor de looks en feel van de BMW te gaan. Wat zal er gebeuren als ik dit op het BMW forum post?
:maakmegek:

@hpolie Ik snap best dat een merk anders over kan komen, maar ik maak me daar geen zorgen om en eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit. Klanten zullen er niet over vallen en dat is het enige waar ik dan nog wel rekening mee zou houden.
 

hpolie

Senior Member
Dan heb je, volgens mij, wel een héle rigoureuze switch gemaakt, van BMW naar Skoda Fabia...

Ik had het over wat mij een jaar of 35 geleden is overkomen, van een Opel Manta naar een Volvo 244. :D
En als zelfstandige ondernemer. Edit: En dus altijd van de klanten afhankelijk.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Als het niet om de ruimte gaat.....dan zou ik een BMW overwegen, maar niet deze. Ik vind hem niet mooi. Ik vond de oudere modellen veel mooier. Maar das natuurlijk heel persoonlijk.
 
100% de BMW (vermits mijn budget ver genoeg zou strekken). Hoewel ik dan waarschijnlijk een Audi A5 zou kiezen maar daar ging het hier niet om ;)
 

___JC___

Forumguru
Een A5 heb ik ook over gedacht, maarrrr dan moet het quattro worden waarmee je meteen boven de 50k zit en ik vind de A5 qua rijden echt een stuk minder dan een 4 serie.
 

VEEJAY

Forumguru
A5 rijdt erg beroerd (ik bedoel sturen, motorisch istie wel goed), jammer want anders had ik die verkozen boven de Bimmer.
 

Noord26

Forumguru
Ik vond de A5 wel lekker sturen in bochtjes, maar alleen een beetje vaag in de middenstand?

@___JC___ : wat heb je eigenlijk nog als alternatieven naast deze 2 auto's? Het is niet echt een vergelijk natuurlijk. Als je de ruimte niet nodig hebt, zoals je al aan gaf, wordt het natuurlijk de Bimmer..
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Interessant topic en leuk dat je twee auto's op het oog hebt die erg verschillen. Ik ken de 320i vrij goed. Mijn vader rijdt de 320i GT en toevallig heb ik gisterenavond een rondje gereden in de 320i EDE. De 3 serie kent natuurlijk veel overeenkomsten met de 4 serie, het zijn in principe gewoon dezelfde auto. Ik neem even de gewone 320i EDE als referentieauto. De 3 GT is vooral een comfortabele cruiser. Wel zit daar de 8 trapsautomaat in en het gewone blok.

De 320i EDE sedan. De eerste indruk is meteen goed als je instapt. Een heerlijk lage zit, geweldige sportstoelen en je kunt het waanzinnige sportstuurtje heel ver naar je toe halen. Zo hoor je te zitten in een auto. Het interieur is mooi, maar echt flabbergasted ben ik niet. Relevant is dit niet. Hoe vaak zit je je interieur te strelen omdat het zo lekker zacht aanvoelt? Doe je dat wel, get help. Seriously! ;)

Hij heeft ook heel veel gadgets, mooie schermen etc. Ik houd daar niet van, maar ik ben in de minderheid op dit gebied

Nu naar de motorisering. BMW en viercilinders zijn nooit een goede combinatie geweest. En ook in deze 320i EDE krijg ik direct weer het gevoel dat dit de manier van BMW is om me te vertellen dat ik een armoedzaaier ben. Naast het gegeven dat de auto buitengewoon armoedig klinkt, merk je tijdens het accelereren nadrukkelijk dat de EDE een geknepen variant is. De gasrespons is ruk en de vermogensopbouw ongelijkmatig. En boven de 5500 toeren valt de versnelling weer tegen. Dit is het niet. De gewone 320i (die ik ken van de GT) heeft minder last van de hierboven beschreven karaktertrekjes, maar warm word ik niet van dit blok.

Het onderstel van de BMW 3 serie is wel goed. Vooral ook prettig comfortabel. Hier hebben ze vooruitgang geboekt. De dynamiek is goed. Te goed zelfs voor het kleine motortje. Dat voel je iedere kilometer Je kunt zo'n auto bijna nooit op de limiet rijden, simpelweg omdat je te weinig power hebt. Dit onderstel kan ook de power van een M4 kwijt! Ik verwacht dat de 4 serie redelijk identiek afgeveerd zal zijn. Misschien een tandje straffer. Deze 3 serie EDE stond overigens op 18 inch velgen.

De B van BMW staat bij mij voor Besturing. De nieuwe 3 serie heeft een elektronische stuurbekrachtiging. En dat is toch net even wat minder. Minder gevoel, minder precisie, minder fun! Let op....het is nog steeds één van de beste installaties die je kunt krijgen. Maar de vorige reed leuker.
Tip: neem altijd de handbak, ook al kost de automaat geen cent extra. De automaat heeft 8 versnellingen en dat zijn er twee teveel. Vooral bij een kickdown is dat hinderlijk. En zelf schakelen is leuker. En als je de besturing in sportstand zet, krijg je als cadeautje ook je automaat in de nerveuze sportstand. Helaas kun je dit niet afzonderlijk configureren. Je krijgt dus nooit 'best of both worlds'. Ik vind dat bloedirritant.

Conclusie:
Ik zou de 420i laten staan. De looks van de auto zijn echt heel gaaf, maar het is en blijft met alle respect een instappertje. Uiteindelijk ga je de power missen, zeker in combinatie met het goede onderstel. Ik mis dat speciale randje. De OMG factor. Wil je de BMW toch leasen, neem dan de diesel zou ik zeggen. Dan heb je in ieder geval iets meer trekkracht bij lage toeren. En hoe gek dit ook klinkt, de diesel klinkt minder kut. Raar maar waar.

Alternatieven:
- De Skoda Octavia RS blijft een gave bak. Mss is de wegligging in de bochten niet supertop, maar het is een coole auto om te zien, je bespaart 150 per maand, je bent bloedsnel en het is allround een goede reisauto met strak interieur. Niets mis mee.
- Seat Leon Cupra. Met 280 pk en sperdifferentieel een hele gave auto. Iedere kilometer is dan een feestje. En je krijgt op de Cupra het adaptieve onderstel. Dus je hebt ook een comfortmodus dus kun je de auto ook als daily rijden.
- BMW 2 serie al overwogen? Wellicht past een 225i wel in je budget. Is ook een gaaf karretje en dan heb je ook net wat meer power onder de kap. Met 218 pk is het toch wat prettiger sturen.

Mijn keus: de Leon Cupra.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Een opvallend verschillend duo heb je uitgekozen zeg!

Als ik een keuze moest maken tussen tussen deze 2 modellen werd het in mijn geval de Octavia, puur om de reden dat als je die paar duizend € die de BMW extra kost tov de Skoda zou investeren in een chip op maat en een goede verlaging, je echt een heerlijk rijdende ruime, krachtige en goed aangeklede auto hebt, terwijl je voor hetzelfde bedrag een min of meer budget BMW 4 serie hebt

Heb je de extra ruimte die Skoda biedt niet nodig én is er nog meer budget als de eerder genoemde €50.000,- lepel er dan het high executive pakket en een andere lees zwaardere motor in en je hebt een elegante auto die klasse uitstraalt en je bovendien super comfortabel en krachtig van A naar B zoeft.
 

jalex_h

Forumguru
Als je serieus de 4-serie overweegt, ga ik er maar vanuit dat je de ruimte van een station niet echt nodig hebt. In dat geval zou ik lekker voor de BMW gaan.
Jazeker, je betaalt voor status, maar die status is niet uit de lucht komen vallen. Al voordat je er ook maar een meter in gereden hebt, merk je al dat dit andere koek is dan een Skoda. Alles is net even beter, doordachter, voelt beter aan, etc. En als je eenmaal rijd, wordt deze ervaring alleen maar versterkt (moet je natuurlijk wel van het sportieve karakter houden). Kortom, er is merkbaar heel erg veel geld in de ontwikkeling van deze auto gestoken en dat merk je.
En het verschil in vermogen? Wees eens eerlijk, hoe vaak rij je nu plankgas? Ik heb "maar" 160 pk maar daar bezorg je bij de stoplichtsprintjes (schijnt standaard te zijn in de omgeving Schiphol) de meeste petjesrijders al een slechte dag mee.

Is er nog plek op de bank?
 
Bovenaan Onderaan