Skoda Tuning ervaringen

Fmoon

Forumguru
Ik heb een bericht gestuurd voor volgende week ergens. Hoop dat ze dan kunnen :-) Zin in! Ga binnenkort naar Duitsland en later nog naar Italië.. hoop een extra glimlach te krijgen.
 

idn

Lid
1/ Auto: 2011 Skoda Octavia Combi 1.2TSI icm de DQ200 DSG

2/ Waar: TVS Engineering BV / DSG-dokter.nl

3/ Wat: Stage 1 motor en DSG met life-extender en drivability upgrade
Wegens de (oude) forumactie ook nog voor- en nameting op de rollenbank erbij gedaan.

4/ Hoeveel NM en PK + eventuele grafiek:
Alle metingen met EURO95, zodat ik geen kans heb op pingelen als ik dit in de toekomst nog eens zou tanken.

Origineel: 110pk en 173Nm vanaf ongeveer 3000rpm
Aangepast: 135pk en 245Nm bij 2900rpm

DSG koppeling is ook aangepast aan het hogere koppel en heeft een variabele koppeldruk tot ongeveer 50-60 bar

5/ Jullie ervaringen:
Om 13.00 uur vriendelijke ontvangst met koffie en versnaperingen. Allereerst een ritje voor het uitlezen van motor en DSG gedaan op het industrieterrein daar. Hierbij kwam naar voren dat de koppeling waarschijnlijk al een keer vervangen is gezien de leeftijd van de auto, omdat één beginnende slijtage liet zien en de ander nog helemaal niet.
Daarna werden de software van de DSG en de motor aangepast, gevolgd door een proefrit van mijn kant. Vooral de schakelpunten liepen veel beter, daarnaast was de turbo ook voelbaar sterker.
Aangezien de rollenbank tot die tijd bezet was, werd de run pas na de eerste proefrit gemaakt. Aan de hand van deze uitslag heeft Ronald nog meerdere aanpassingen gemaakt. Doordat er nog een foutmelding kwam na alle aanpassingen, duurde het wat langer voor de software helemaal naar wens was en er geen foutmeldingen meer optraden. Ondertussen was het al donker en hebben we nog een proefrit gemaakt met de laptop eraan, waarbij alles naar behoren werkte en de turbodruk mooi opliep tot 1,45 bar.
De DSG is veel beter, vooral beter oppakken bij weer versnellen na bochten. Tevens bij tussentijds versnellen op de snelweg beter schakelgedrag qua toerentallen en optimale werking van de turbo, waardoor je vlot in kan voegen.
Bij vlot optrekken wel fors hoger verbruik op de meter, soms tot 40L/100km. Vroeger kwam dit nooit zo hoog. Bij constante kruissnelheid van 130km/h had ik op de terugweg dat het verbruik soms boven de 8L/100km was, terwijl het daarvoor altijd rond de 7.6-7.8 zat. Na een paar honderd kilometer was ik weer terug bij de oude waarden, dus of dit nog inleren van de computer was of toch te maken had met buitentemperaturen weet ik niet.

6/ Hoeveel km jullie al met de getunede wagen gedaan hebben:
Ongeveer 1000km, dus nog geen lange termijn bevindingen.

TVS dynorun gechipt.jpg
 

Arjann

Forumguru
Heeft er iemand ervaring met een 2.0 TDI CFFB motor? Zo ja, gechipt bij wie en hoe bevalt het?
 

Mozza

Actief lid
Ondanks dat ik al erg tevreden ben met de tuning ben ik even benieuwd of er iemand hier op het skodaforum een echte stage 2 laten uitvoeren op een 1.2TSI bv door vervangen van downpipe? Ze vertelde me nl dat er makkelijk nog meer uit deze motor te halen valt als ik de downpipe zou vervangen. En hoe zit het met de betrouwbaarheid na vervangen van de downpipe?
 
Nou , ik niet maar mij werd juist verteld dat er niks extra's te halen valt . Dus hoop extra kosten voor weinig pk ..
Had al is met gozer gechat met een A1 , die had downpipe uitlaat CAI en maar iets van 155 pk ..
 

Mozza

Actief lid
Dat is inderdaad niet veel extra. Ik kreeg juist te horen dat ze mijn auto niet hoger kunnen tunen vanwege tegendruk in het uitlaatsysteem. Deze tegendruk zou je dus kunnen verminderen door installeren van grotere downpipe.
 
Bovenaan Onderaan