Skoda Superb Combi 2018 L&K 1.8 TSI DSG

SuperbVelvetRed

Senior Member
Ik ga zaterdag met mijn broer een testrit doen met een nieuwe Superb L&K 1.8 TSI, omdat ik in gedachten had om dan eind dit jaar of in januari (met het autosalon in Brussel) een Superb Sportline Combi te kopen met een zelfde 1.8 TSI motor.
Intussen wist ik al wel dat die 1.8 TSI ging wegvallen, maar ik had op z'n minst gedacht dat ze die gingen vervangen door een 2.0 TSI van 190pk, om ergens tussen de twee andere benzine motoren te blijven.

Eerst de test zaterdag, en dan zie ik wel wat ze binnen 6 maanden beslissen.

De 2.0 TSI 190 pk komt er wel volgens de dealer, maar dat zal wellicht met de facelift zijn gezien er gesproken werd van lente a zomer 2019.

Ben wel benieuwd naar je ervaring met de 1.8 TSI want bij proefrit was enkel de 1.4 TSI beschikbaar. In het buitenland is er ook nog een 2.0 TSI met 220 pk, maar die leveren ze al helemaal niet in België...

Een collega van me had die 1.8 TSI in het vorige model Superb combi (toen met 160 pk) en was daar heel tevreden over.
 

Helle

Actief lid
De 2.0 TSI 190 pk komt er wel volgens de dealer, maar dat zal wellicht met de facelift zijn gezien er gesproken werd van lente a zomer 2019.

Ben wel benieuwd naar je ervaring met de 1.8 TSI want bij proefrit was enkel de 1.4 TSI beschikbaar. In het buitenland is er ook nog een 2.0 TSI met 220 pk, maar die leveren ze al helemaal niet in België...

Een collega van me had die 1.8 TSI in het vorige model Superb combi (toen met 160 pk) en was daar heel tevreden over.

Ik laat zeker wat weten.
Als de test positief is, zit het er dik in dat het de Sportline wordt (met de facelift).
Zoniet, dan kan het ook nog een Audi A6 Avant worden, maar dan een stockmodel.
Dan zal het met minder opties zijn, maar ik wil dan ook de gewone versie niet, maar wel een S-line met Shadow look.
Er moet dan wel nog een stuk van de prijs af.
 

Helle

Actief lid
Vanmorgen met mijn broer naar Delbar in Moeskroen geweest voor die testrit met een Skoda Superb Combi L&K 1.8 TSI
De wagen was spiksplinternieuw want nog 0km's op de teller.
Nadat we eerst gaan tanken zijn met de verkoper, en hem terug naar de garage brachten, mochten we vertrekken voor een testrit van een uur (zo'n 60km gereden).
Mijn broer moest dus rijden (met ij als passagier), aangezien ik in een rolstoel zit, en verlamd ben tot aan de borst, waardoor ik enkel met gas- en remsysteem aan het stuur kan rijden.

Al vanaf de eerste meters waren we serieus onder de indruk van het comfort van de L&K.
De motor was ook een verademing voor mij, zeker als je zoals ik 20 jaar met een Golf TDI van 110pk hebt gereden.
Zowat alles uitgeprobeerd en speciaal kasseien opgezocht om over te rijden, in comfort stand, normaal en sport stand.
Het verschil was duidelijk merkbaar, alsook de stuurbekrachtiging bij de verschillende mogelijkheden.
Het Canton audio systeem klonk zo goed dat we het zelfs nog niet tot halfweg hebben durven open draaien.
Verder ook de ACC, Lane Assist, Blind Spot Assist, Park Assist en panoramisch dak uitgeprobeerd.

De keuze voor een Skoda Superb Combi (die ik pas op het autosalon in januari zou kopen) staat zo goed als vast.
Alleen probeert mijn broer en vriendin er mij van te overtuigen om de L&K te nemen, ipv de Sportline die mijn voorkeur wegdraagt.
Zij vinden het handig dat de passagierszetel langs de binnenkant kan vooruit gedaan worden, daar waar de Sportline Alcantara zetels die mogelijkheid niet hebben.
Ik moet namelijk de rolstoelwielen achter de passagierszetel zetten, maar volgens mij moet dat ook lukken zonder dat vooruit te doen, want er is plaats genoeg achter de passagierszetel.
En ik vind het mooier als de voorgrill en het vensterframe van de deuren in volledig zwart is.

Nu afwachten welke benzinemotor ze gaan gebruiken voor de Superb Facelift begin 2019, want de 1.5l van 150pk vind ik net te weinig, en de 2.0l van 280pk te veel.
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Vanmorgen met mijn broer naar Delbar in Moeskroen geweest voor die testrit met een Skoda Superb Combi L&K 1.8 TSI
De wagen was spiksplinternieuw want nog 0km's op de teller.
Nadat we eerst gaan tanken zijn met de verkoper, en hem terug naar de garage brachten, mochten we vertrekken voor een testrit van een uur (zo'n 60km gereden).
Mijn broer moest dus rijden (met ij als passagier), aangezien ik in een rolstoel zit, en verlamd ben tot aan de borst, waardoor ik enkel met gas- en remsysteem aan het stuur kan rijden.

Al vanaf de eerste meters waren we serieus onder de indruk van het comfort van de L&K.
De motor was ook een verademing voor mij, zeker als je zoals ik 20 jaar met een Golf TDI van 110pk hebt gereden.
Zowat alles uitgeprobeerd en speciaal kasseien opgezocht om over te rijden, in comfort stand, normaal en sport stand.
Het verschil was duidelijk merkbaar, alsook de stuurbekrachtiging bij de verschillende mogelijkheden.
Het Canton audio systeem klonk zo goed dat we het zelfs nog niet tot halfweg hebben durven open draaien.
Verder ook de ACC, Lane Assist, Blind Spot Assist, Park Assist en panoramisch dak uitgeprobeerd.

De keuze voor een Skoda Superb Combi (die ik pas op het autosalon in januari zou kopen) staat zo goed als vast.
Alleen probeert mijn broer en vriendin er mij van te overtuigen om de L&K te nemen, ipv de Sportline die mijn voorkeur wegdraagt.
Zij vinden het handig dat de passagierszetel langs de binnenkant kan vooruit gedaan worden, daar waar de Sportline Alcantara zetels die mogelijkheid niet hebben.
Ik moet namelijk de rolstoelwielen achter de passagierszetel zetten, maar volgens mij moet dat ook lukken zonder dat vooruit te doen, want er is plaats genoeg achter de passagierszetel.
En ik vind het mooier als de voorgrill en het vensterframe van de deuren in volledig zwart is.

Nu afwachten welke benzinemotor ze gaan gebruiken voor de Superb Facelift begin 2019, want de 1.5l van 150pk vind ik net te weinig, en de 2.0l van 280pk te veel.

Heel gedetailleerd testverslag Ik begrijp je voorkeur voor de Sportline. Zelf heb ik meer voorkeur voor de grille en raamomlijsting van de L&K, maar dat is persoonlijke smaak he.

De TDI 110 pk heb ik in een ver verleden ook nog gereden in 1ste generatie Seat Leon. Zal inderdaad groot verschil zijn met TSI 180 pk.
 

Helle

Actief lid
@Helle , je kan nog steeds de grill en raamomlijsting laten wrappen in het zwart. Heb je het beste van beide werelden ;)
Is waar, maar dan heb ik die Alcantara sportzetels nog altijd niet.
Al de opties van de L&K zal ik ook bijnemen op die Sportline, dus mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de Sportline.
Die L&K vind ik iets meer voor zakenmensen, en ik ben maar een gewoon iemand, die liever dat Alcantara heeft in de binnendeuren en de zetels :D:D:D
 

Helle

Actief lid
Heel gedetailleerd testverslag Ik begrijp je voorkeur voor de Sportline. Zelf heb ik meer voorkeur voor de grille en raamomlijsting van de L&K, maar dat is persoonlijke smaak he.

De TDI 110 pk heb ik in een ver verleden ook nog gereden in 1ste generatie Seat Leon. Zal inderdaad groot verschil zijn met TSI 180 pk.
Beide wagens vind ik heel mooi, maar het zit (zoals je zegt) gewoon in persoonlijke voorkeur.
Maar daar waar ik eerst nog gedacht had aan een huidig A6 Avant model in stockwagen (met een pak minder opties), ben ik nu wel overtuigd dat een full option Superb L&K of Sportline niet moet onder doen.
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Is waar, maar dan heb ik die Alcantara sportzetels nog altijd niet.
Al de opties van de L&K zal ik ook bijnemen op die Sportline, dus mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de Sportline.
Die L&K vind ik iets meer voor zakenmensen, en ik ben maar een gewoon iemand, die liever dat Alcantara heeft in de binnendeuren en de zetels :D:D:D

Had zo al een vermoeden over die sportzetels. Anders was het inderdaad gemakkelijk om te wrappen
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Blij te lezen dat er behoorlijk verschil is tussen de DCC standen. Had het ook al wel gelezen in testverslagen van journalisten, maar daar vertrouw ik meestal niet blindelings op...
 

Helle

Actief lid
Blij te lezen dat er behoorlijk verschil is tussen de DCC standen. Had het ook al wel gelezen in testverslagen van journalisten, maar daar vertrouw ik meestal niet blindelings op...
Ik had ook al in You Tube filmpjes verschillende meningen gelezen, maar als je het dan zelf eens uittest op kasseiende of slechte wegen, merk je direct het verschil.
En mijn broer voelde ook onmiddelijk aan het stuur dat de rij modus veranderd was.
Die comfort stand voelde soms te wiebelig aan, maar de normaal stand en de sport stand dragen mijn voorkeur weg.
In Eco stand trekt ie een stuk trager op (wat ook de bedoeling is van Eco).
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Hoopte al dat het Canton systeem goed zou zijn. Het Bose systeem (zonder subwoofer) destijds in mijn Grand Scenic was niet echt de meerprijs waard, het Denon systeem in mijn DS5 (met subwoofer) dan weer wel. De specs van het Canton zijn in elk geval beter dan het Denon...
 

Helle

Actief lid
Hoopte al dat het Canton systeem goed zou zijn. Het Bose systeem (zonder subwoofer) destijds in mijn Grand Scenic was niet echt de meerprijs waard, het Denon systeem in mijn DS5 (met subwoofer) dan weer wel. De specs van het Canton zijn in elk geval beter dan het Denon...
De kans niet gehad om het volledig uit te testen.
Ik wilde de mede passagiers hun oren sparen.
Maar enkel radiogeluid (Q-music) klonk al heel zuiver en die subwoofer heb ik ook niet extra belast.
Het zal zijn voor als ik de mijne heb, en ik heel alleen ergens op de autostrade rij :maakmegek:
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
De kans niet gehad om het volledig uit te testen.
Ik wilde de mede passagiers hun oren sparen.
Maar enkel radiogeluid (Q-music) klonk al heel zuiver en die subwoofer heb ik ook niet extra belast.
Het zal zijn voor als ik de mijne heb, en ik heel alleen ergens op de autostrade rij :maakmegek:

DAB zender? Heb nog nooit DAB radio gehad en ben daar wel benieuwd naar of het inderdaad zoveel beter is (buiten het feit dat FM weldra verdwijnt)...
 

Helle

Actief lid
DAB zender? Heb nog nooit DAB radio gehad en ben daar wel benieuwd naar of het inderdaad zoveel beter is (buiten het feit dat FM weldra verdwijnt)...
Stond eerst gewoon op FM radio.
Vervolgens ook eens op DAB gezet, en de meeste goeie Vlaamse zenders zijn daar ook op te ontvangen.
Maar vraag me niet of er nu een merkelijk verschil op zat, want beide speelden mooi zuiver, en de radio stond ook niet echt luid.
Ik ga toch meestal mijn muziek (die ik via mijn PC van You Tube of Spotify haal) via een micro USB afspelen
 

leon-cupra

Forumguru
Is waar, maar dan heb ik die Alcantara sportzetels nog altijd niet.
Al de opties van de L&K zal ik ook bijnemen op die Sportline, dus mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de Sportline.
Die L&K vind ik iets meer voor zakenmensen, en ik ben maar een gewoon iemand, die liever dat Alcantara heeft in de binnendeuren en de zetels :D:D:D
als je natuurlijk de sportzetels wilt .... Kan je niet ongelijk geven, die zitten heerlijk ;)
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
454a2c46f6b628f111ff9bd70f6c8aab.png


Het lijkt toch vooruit te beginnen gaan intussen...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan