Skoda Superb Combi 2018 L&K 1.8 TSI DSG

SuperbVelvetRed

Senior Member
Eerste week is al een feit. Intussen 270 km gedaan, hoofdzakelijk stadsverkeer en druk verkeer. Het gemiddeld verbruik komt nu op 8,5 liter per 100 km. Tijdens de 2 keer 30 km langere rit met snelweg was het verbruik gezakt tot 6,8 liter per 100 km (DS5 met dieselmotor zat bij vergelijkbare ritten op 6,2 liter per 100 km). In dit verbruik zit de standventilatie mee gerekend. Dat vind ik best netjes. Ik heb intussen alles behalve de parkeerassistent kunnen uitproberen. Dat zal voor volgende week zijn .

82575995d1aa2fe00876d9428760242b.jpg

392f80f629a4af4f7ef9c36d1b51c7e9.jpg

849e890ee7ccf27ba6d95938aa063090.jpg

6a79364ed2e41f39f680874e8c07b868.jpg

7597f07b5e07dbd8e8cf17a010806426.jpg

edd83e21bcfccc6960f9b08dacc98dd0.png
 
Laatst bewerkt:

SuperbVelvetRed

Senior Member
Met een dochter van bijna twee jaar en een hoogzwangere echtgenote, hebben we dit jaar gekozen voor een weekje vakantie aan de Belgische kust. Deze middag de 140 kilometers gereden met vrij veel verkeer op de E40. De adaptieve cruise control was dan ook bijzonder aangenaam. Meestal erger ik me heel erg aan het rijgedrag op de E40: van 50 km/h naar 120 km/h en terug en zo gaat dat hele tijd door. Vandaag heeft me dat dankzij de ACC eigenlijk niet zo gestoord. Aangekomen op de vakantiebestemming was ik bovendien aangenaam verrast met het verbruik van deze rit: 6,5 liter per 100 gereden kilometers. Dat is dus amper een fractie meer dan de DS5 vroeger . En in tegenstelling tot de langere ritten met de DS5 absoluut niet vermoeid uit de auto gestapt. De vakantie kan al niet meer stuk .
 

Helle

Actief lid
Met een dochter van bijna twee jaar en een hoogzwangere echtgenote, hebben we dit jaar gekozen voor een weekje vakantie aan de Belgische kust. Deze middag de 140 kilometers gereden met vrij veel verkeer op de E40. De adaptieve cruise control was dan ook bijzonder aangenaam. Meestal erger ik me heel erg aan het rijgedrag op de E40: van 50 km/h naar 120 km/h en terug en zo gaat dat hele tijd door. Vandaag heeft me dat dankzij de ACC eigenlijk niet zo gestoord. Aangekomen op de vakantiebestemming was ik bovendien aangenaam verrast met het verbruik van deze rit: 6,5 liter per 100 gereden kilometers. Dat is dus amper een fractie meer dan de DS5 vroeger . En in tegenstelling tot de langere ritten met de DS5 absoluut niet vermoeid uit de auto gestapt. De vakantie kan al niet meer stuk .
Een goeie vakantie gewenst aan onze Belgische kust.
Het weer zal alleszins dik in orde zijn.
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Intussen bijna 2,5 week en dankzij het weekje vakantie aan zee ook 750 km ervaring met de Superb.

Minpuntje: de afstandsbediening voor openen van de elektrische kofferklep is wel heel gevoelig. Vandaag voor de tweede keer opgemerkt dat die openstond terwijl de auto in de straat geparkeerd staat. Grondig aan het testen geweest en blijkt dat de kessy functie goed beveiligd is en dat de sleutel vrij dichtbij de auto moet zijn om te kunnen werken, maar dat met de knop van de afstandsbediening de koffer op zelfs meer dan 100 meter afstand probleemloos geopend kan worden. Dat ding gaat dus niet meer in mijn broekzak om ongewilde verrassingen te voorkomen.

Verder eigenlijk alleen maar heel positieve ervaringen:

1) semi-autonoom rijden met de ACC en Active Lane Assist was in het begin wel beetje wennen, maar ik betrap me erop dat ik dit eigenlijk praktisch altijd activeer omdat het heel ontspannen rijdt, al blijf ik wel voldoende alert om in te grijpen indien nodig, wat eigenlijk door de goede werking amper nodig is.

2) Standverwarming en met deze temperaturen vooral standkoeling werkt in combinatie met warmtewerend glas echt goed en rijden met warme temperaturen is geen straf meer. Dankzij de zetelventilatie ook geen last meer van een zweten op de lederen zetels.

3) Massagefunctie is zeker en vast beter dan deze van Citroën, maar het dient ook gezegd dat de zetels ook zoveel beter zijn dat er minder noodzaak voor stoelmassage is. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

4) GPS: wel moeten wennen aan de stem van de mevrouw (soms erg moeilijk te verstaan), maar heel aangenaam dat de bestemmingen doorgestuurd kunnen worden vanaf gsm naar auto. De weergave staag voorlopig vooral op Google Earth. Ook het grotere beeldscherm dat beduidend beter is qua resolutie dan wat ik tot nu toe gewend was, is aangenaam in gebruik.

5) Kofferruimte en binnenruimte algemeen: fantastisch (was natuurlijk ook de reden van aanschaf) en draagt enorm bij tot het welzijn en comfort aan boord.

6) Elektrisch panoramisch dak: wat een verademing om dat terug te hebben. Ook mijn echtgenote die het nut er niet van inzag dat het dak open zou kunnen, is overtuigd geraakt .

7) DCC en rijprofielen: de sportstand moet ik nog grondig uitproberen, maar tot hiertoe heel tevreden van, al heb ik al wel een individueel profiel aangemaakt wat me voorlopig erg bevalt, waarbij ik sportieve en comfort elementen gecombineerd heb.

8) Canton systeem: voor mij persoonlijk heel erg goed en zeker het beste systeem dat ik tot dusver (Bose en Denon ervaring) heb gehad, al moet ik het nog wat verder uittesten qua mogelijkheden...

9) Verbruik tot dusver is met 7,2 liter per 100 km in het algemeen (veel stadsverkeer) en 6,3 liter per 100 km op langere ritten, best een aangename verrassing. Ik had het wat erger verwacht. Het is wel duidelijk dat het niet gebruiken van de rijhulpsystemen snel tot een hoger verbruik leidt. Wellicht dat het verbruik nog wat kan zakken als de auto wat verder ingereden is.

Kortom: tot hiertoe erg tevreden .
 

Helle

Actief lid
Bedankt voor de nuttige review!
Veel rijplezier met de Superb.
Ik ga wachten tot met het autosalon in Brussel, dus ik ben wel benieuwd wat voor benzine motor de huidige 1.8 TSI zal vervangen?
 

leon-cupra

Forumguru
Ivm pano dak, zit het dak net boven je hoofd als bestuurder? Vorig weekend met de tiguan gereden van mijn vader met pano dak en als bestuurder zit het pano dak achter jou. Dus heb je als bestuurder er geen enkel voordeel van (voor de achterpassagiers is het schitterend). Is dit bij de S3 ook zo of net niet?
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Ivm pano dak, zit het dak net boven je hoofd als bestuurder? Vorig weekend met de tiguan gereden van mijn vader met pano dak en als bestuurder zit het pano dak achter jou. Dus heb je als bestuurder er geen enkel voordeel van (voor de achterpassagiers is het schitterend). Is dit bij de S3 ook zo of net niet?

In de Superb zit ongeveer 3/4 van de opening van het dak boven de bestuurders- en passagierszetel. De opening reikt gezien de enorme beenruimte achteraan niet tot aan de achterzetels. Daar heb je wel natuurlijk het glazen dak. Is wel bizar dag in de Tiguan het dak opent achter de bestuurder...
 

El Fuego

Senior Member
Er is een kerel in Duitsland die originele AID’s plaatst.
Er zijn inmiddels al enkele Nederlanders, Belgen en Luxemburgers die met retrofits rondrijden.
Is er toevallig iemand die een achteraf ombouw naar een digitale cockpit met een leaseauto heeft gedaan? Zo ja, hoe heb je dit gefixt met de leasemaatschappij?
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
456869702cf1d994963727544d596c1d.jpg

5fa95309bb73361433c9e10210b4f8a5.jpg

095327f0743dca20295a11dead0eabe2.jpg


Intussen iets meer dan 1250 km gereden. Eén klein vreemd dingetje opgemerkt, namelijk dat je niet op dashboard kan zien of de verlichting aanstaat (kan enkel op de schakelaar). Voor de rest heel tevreden. Vandaag stoelverwarming en -ventilatie tegelijkertijd aangezet wat heel aangenaam is...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
6d47a16802a5be118db2532790e12e6c.jpg

In het begin wat moeten wennen aan de weergave van de achteruitrijcamera (lijkt smaller weergegeven precies), maar werkt perfect. Ook de sensorweergave is heel handig om toch ook idee te krijgen van wat er rondom de wagen is.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat van de verlichting vind ik ook enorm vervelend. Ook heb je lichtsensor, soms wil je wel weten of de lichten al dan niet branden. Kan mij nu niet inbeelden dat zo een indicatortje op het scherm bergen geld kost.:nono:
 

El Fuego

Senior Member
Eén klein vreemd dingetje opgemerkt, namelijk dat je niet op dashboard kan zien of de verlichting aanstaat (kan enkel op de schakelaar).
Wanneer je in de instellingen van je Columbus dag/nachtweergave op automatisch zet, dan kun je het aan de kleuren van de navigatiekaart ook zien of de verlichting is ingeschakeld. Is natuurlijk alleen van toepassing als navigatie is geselecteerd.
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Dat van de verlichting vind ik ook enorm vervelend. Ook heb je lichtsensor, soms wil je wel weten of de lichten al dan niet branden. Kan mij nu niet inbeelden dat zo een indicatortje op het scherm bergen geld kost.:nono:

Ik had net dezelfde bedenking...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Wanneer je in de instellingen van je Columbus dag/nachtweergave op automatisch zet, dan kun je het aan de kleuren van de navigatiekaart ook zien of de verlichting is ingeschakeld. Is natuurlijk alleen van toepassing als navigatie is geselecteerd.

Is waar, maar een lampje had toch net zo gemakkelijk geweest, zeker als je bv eens mistlampen zou moeten gebruiken...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Nog steeds heel erg tevreden over de Skoda Superb.

Vandaag had er zich een Audi A6 Avant eigenaar naast onze Superb gezet en dat is wel een mooie wagen, maar vind de onze toch net wat leuker aangekleed met de grotere alu velgen . Blijkbaar kun je zo’n A6 bestellen met raamomlijsting in chroom en matzwarte dakrails: echt geen zicht...
 

SuperbVelvetRed

Senior Member
Straks de GPS update eens installeren zodat we volgend week-end de eerste echt grote rit naar Italië goed kunnen aanvatten.

Verder het nieuws over de facelift gevolgd. Qua uiterlijk zal het nog wel meevalken om binnenkort met het verouderde model rond te rijden. De binnenkant wordt er in de L&K nog wel iets mooier op, vind ik. Verder welkome upgrades zoals kessy sensoren op de achterdeuren (echt onhandig soms dat je nu via voordeuren ontgrendelt), wireless Apple Carplay, 360 graden camera i.p.v. achteruitrijcamera, ...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan