Skoda Octavia iv rs

Is ook niet de mooiste kleur.
Maar aangezien er momenteel vrijwel alleen import auto's binnenkomen hebben mensen weinig te kiezen ben ik bang.
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
goedenavond ik heb een irritant dingetje aan onze auto ontdekt. hij staat bij ons aan boord en naar 14 dagen is de 12 volt accu leeg.
dit heeft waarschijnlijk te maken met alle volgsystemen die er in zitten. ik kreeg als tip van de garage om er een druppel lader op te zetten. dat vind ik natuurlijk geen optie. hebben jullie nog tips of ideeën. ik heb mijn auto gereanimeerd met een accu van het schip. maar kreeg toen de motor niet aan. omdat ik niet aan het rijden was deze gooit hem alleen maar aan als skoda het nodig vind. dus naar een heleboel geklooi van verwarming plankgas (om het accu nivo naar beneden) te krijgen en 2 meter voor en achter uit te rijden (langer waren mijn kabels niet) sprong meneer aan. even 200 km gereden en alles weer vol zeg maar. volgende dag bij de garage kreeg ik te horen dat 14 dagen je auto niet gebruiken ook wel erg lang is. en dat waarschijnlijk de systemen actief blijven om dat de auto in beweging is. weet ondertussen wel hoe je een nood start maakt rem en gaspedaal helemaal intrappen en op contact drukken. ik ben maar teleurgesteld naar boord terug gegaan. met vriendelijke groet jan-Willem
 

Japanese Power

Donateur
Pfoe daar noem je wel een dingetje. Als mijn auto 2 weken stilstaat staat hij ook echt stil. Maar bij jou is de auto toch heel veel in beweging. En met al die (volg)systemen raak je idd. power kwijt. Ik begrijp je teleurstelling en hier zie je een nadeel van alle systemen die in een auto zitten. Toch maar iets van een druppellader zien te fixen aan boord (als dat kan). Succes.
 
Zou natuurlijk niet moeten met 14 dagen. Dat zou betekenen dat je nooit op vakantie kunt want bij terugkomst op het vliegveld is de accu dan plat. Onzin. Maar; zet jij op je boot de interieurbewaking uit? Die vraag krijg je zodra je het contact uit zet.

Als je dat niet doet kan ik me voorstellen precies dat wat de garage zegt dat door het bewegen (dus contant van gps positie veranderen) dat dit systeem op de achtergrond bezig is en de accu leeg trekt. Heb je dit probleem namelijk alleen aan boord? Of ook gewoon als de auto voor het huis staat? Indien voor het huis niet en aan boord wel. Tja.. dan vind ik in zo’n geval een acculader geen slecht idee..

Motor kun je overigens ook starten als de hoogvolt accu onder de 90 (of 80..?) % is.
Contact aan, mode toets, van E-mode naar hybride zetten, vinkje bij “auto” uit, en dan met de pijltoetsen het accuniveau omhoog brengen. Dan zoú de motor aan moeten slaan en blijven draaien totdat de accu maximaal geladen is.

Mocht je een acculader overwegen; ik zou dan een C-tek mxs 5.0 nemen. Aansluiten word wel even een uitdaging dan. De accu zit verstopt in de kofferbak onder een afdekdeksel met iets van 10 moeren. En dan zul je via de openingen (die geseald zijn) van die kap de bedrading moeten leggen. C-tek levert een aansluiting met 2 ringoogjes erbij. Eventueel verlengen (met een zekering er tussen). Als die er eenmaal ligt kun je wel eenvoudig de kader er op en af koppelen.
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
het lijkt nu alleen aan boord te gebeuren, ik heb die vraag van interieurbewaking nog nooit gehad. ik denk dat er bij ons niet echt een alarm op zit zeg maar. ik weet wel van onze superb wel dat ik hem dubbel op slot klikte zodat het alarm uit ging. zodat hij niet continu actief was. dus dat probeer ik nu ook maar. en kwam in het gebruikers gedeelte een soort privé modus tegen die alle connect service uit zet. ik hoop dat ik daar mee het lek boven water heb. ja die accu zit goed verstopt gelukkig zit er onder de motor kap wel een aansluiting voor een externe batterij.
 
Die accu heeft overigens sowieso maar weinig capaciteit. Het is een 59 Ampère Uur (Ah) EFB accu. Die zou niet onder de 20% State Of Charge (SOC) mogen komen om niet versneld stuk te gaan. Effectief is er dus 47,2 Ah beschikbaar. Zet daar een sluipverbruiker op zoals een alarm, dashcam etc dan kán dat best hard gaan. Bij een verbruiker van 100 Mili Ampère Uur (mAh) heb je na 2 weken al 33,6 Ah van de 47,2 verstookt.
 
Jij krijgt niet de melding bij contact uit op het scherm “tot ziens“ met diverse items zoals voorklimatiseren etc? Daar staat interieurbewaking ook bij.. alle vRS modellen zijn standaard met alarm toch…?

zie dit slechte internet plaatje;
1676832922963.jpeg
 
@Jan-Willem Vissers ja daar ontbreekt het e.a. lijkt het..
probeer eens de aan/uit knop 10sec in te houden? Dus linksonder in de hoek onder het scherm.. dan start de unit opnieuw op..

andere optie is even te kijken naar de software versie; als die oud is (versie 1896 is huidig en 1899 komt eraan) dan kunnje die met jouw klacht (dat het systeem de accu leeg trekt) wellicht laten bijwerken.. ik zie ook ip je stuur dat je travel assist hebt.. daar zijn de nodige problemen mee.. maar jouw wagen is van dec 22 (?) dus wellicht minder issues maar anders is een update geen overbodige luxe.. (en dan nog is niet alles goed, zie het regelmatig foutmeldingen topic)
 

Rallye

Forumguru
Ik zie wel een kruisje bij je wereldbol, maar dat zou bij de interieurbewaking niet niet uit moeten maken.
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
@Jan-Willem Vissers ja daar ontbreekt het e.a. lijkt het..
probeer eens de aan/uit knop 10sec in te houden? Dus linksonder in de hoek onder het scherm.. dan start de unit opnieuw op....
goede morgen heb die 10 sec. geprobeerd en er veranderd niks heb trouwens versie 1898 er opstaan. dat kruisje bij die wereld bol is omdat het internet uitstaat en dat komt door de private modus. wordt vervolgd, heb hem nu aan de lader staan en als hij vol is gaan we maar eens kijken hoe lang hij het uithoud aan dek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Gezien het feit dat de voorverwarming en de waarschuwingen voor de interieurbewaking werken via de internetverbinding zou het kunnen dat je die opties niet ziet als je de privé modus aan hebt staan?
 

RoelF

Forumguru
Mag ik vragen waarom de druppellader geen optie is?
Is het echt onpraktisch of vind je dat het niet nodig moet zijn?
 
Ik vermoed een beetje beide..
maarja; zo’n volgsysteem gebruikt nou eenmaal stroom, en als dat constant (ipv eens in de zoveel tijd….??) getriggerd word kan ik me voorstellen dat dat snel kan gaan met de accu..

Nou ben ik dan toch wel benieuwd wat skoda gezegd heeft.. :pardon:
 
Bovenaan Onderaan