Disaster-Master
Donateur
Tja. Het is denk ik een eigenschap van het systeem. Uitschakelen op een normale manier gaat blijkbaar niet. En om er nu constant zekeringen in en uit te gaan trekken achter je dashboard lijkt me ook geen handige bezigheid. Dat geeft ook de nodige foutmeldingen in het systeem. Daar word je niet gelukkig van. En dat opbergvakje links steeds eruit halen word ie ook niet mooier van. Daarnaast is een zekeringenkast daar niet voor gemaakt om veelvuldig zekeringen in en uit te wisselen.
Tweede punt wat ik wil aanhalen is even iets over accu’s en het laden ervan.
Het is zeer slecht voor de accu om steeds zo diep ontladen te worden. Het is een EFB type accu, dat is in principe een veredelde start accu (Enhanced Flooded Battery). Deze mag niet veelvuldig diep ontladen worden zoals dat bijv wel bij een AGM type accu (tot op zekere hoogte) mag. In ieder geval dien je niet onder de 20% SOC komen (State Of Charge). Dat houd in dat de accu onbelast geen spanning mag hebben lager dan 11,58 Volt. Bij diepe ontlading begint het proces van sulfatering; dan krijg je allemaal kristallen op de platen welke kunnen kortsluiten en dit alles resulteert in een accu met minder capaciteit en vervolgens een defecte accu.
Dan over het laden van een lege accu. Dat moet je niet willen doen door te gaan rijden. Je dynamo is daar niet voor bedoeld. De dynamo kan prima stroom genereren voor alle verbruikers in de auto tegelijk en de accu laadtoestand behouden. Is de accu leeg dan gaat er bijzonder veel stroom lopen door de dynamo wat behoorlijk voor wat warmte ontwikkeling zorgt in de dynamo. Die dynamo kan dan gerust 70 graden worden bijvoorbeeld. Niet best om dat maar vaak te doen.
Dus: hang er gewoon een accu lader aan, kost ongeveer 80 euro voor een C-Tek MXS 5.0
Scheelt je een hoop ergernis. Is overigens een IP67 lader; dus die mag eventueel gewoon in de regen liggen.
Voor wat betreft aansluiten;
Ik denk niet dat je hem kunt laden middels de 12volt sigaretten stekker welke in de kofferbak zit omdat ik denk dat dit een geschakelde aansluiting is. Maar mocht die niet geschakeld zijn dan kun je de lader achterin leggen en hierop aansluiten. Even een manier bedenken om de 220v vervolgens naar buiten te brengen. Andere optie is onder de motorkap een aansluiting vinden welke onder een constabte 12v staat. Mogelijk is er in de zekeringenkast een aansluiting die he daarvoor kunt gebruiken. En anders kun je wil in de interieur zekeringen kast een 12volt aansluiting gebruiken, daar zitten wel een paar lege die constant 12v zijn. De - van de accu lader dien je dan ergens op een aardpunt te monteren.
Andere optie is de lader direct op de accu te zetten, maar die zit verstopt onder een kap met tig moeren. Maar als je dat eenmaal los haalt kun je wel een laadaansluiting maken direct op de polen en de bedrading door de kap naar buiten werken.
Bij de Ctek laders zit altijd een kort snoertje met ringoogjes. Een 12v sigaretten stekker is separaat verkrijgbaar.
Tweede punt wat ik wil aanhalen is even iets over accu’s en het laden ervan.
Het is zeer slecht voor de accu om steeds zo diep ontladen te worden. Het is een EFB type accu, dat is in principe een veredelde start accu (Enhanced Flooded Battery). Deze mag niet veelvuldig diep ontladen worden zoals dat bijv wel bij een AGM type accu (tot op zekere hoogte) mag. In ieder geval dien je niet onder de 20% SOC komen (State Of Charge). Dat houd in dat de accu onbelast geen spanning mag hebben lager dan 11,58 Volt. Bij diepe ontlading begint het proces van sulfatering; dan krijg je allemaal kristallen op de platen welke kunnen kortsluiten en dit alles resulteert in een accu met minder capaciteit en vervolgens een defecte accu.
Dan over het laden van een lege accu. Dat moet je niet willen doen door te gaan rijden. Je dynamo is daar niet voor bedoeld. De dynamo kan prima stroom genereren voor alle verbruikers in de auto tegelijk en de accu laadtoestand behouden. Is de accu leeg dan gaat er bijzonder veel stroom lopen door de dynamo wat behoorlijk voor wat warmte ontwikkeling zorgt in de dynamo. Die dynamo kan dan gerust 70 graden worden bijvoorbeeld. Niet best om dat maar vaak te doen.
Dus: hang er gewoon een accu lader aan, kost ongeveer 80 euro voor een C-Tek MXS 5.0
Scheelt je een hoop ergernis. Is overigens een IP67 lader; dus die mag eventueel gewoon in de regen liggen.
Voor wat betreft aansluiten;
Ik denk niet dat je hem kunt laden middels de 12volt sigaretten stekker welke in de kofferbak zit omdat ik denk dat dit een geschakelde aansluiting is. Maar mocht die niet geschakeld zijn dan kun je de lader achterin leggen en hierop aansluiten. Even een manier bedenken om de 220v vervolgens naar buiten te brengen. Andere optie is onder de motorkap een aansluiting vinden welke onder een constabte 12v staat. Mogelijk is er in de zekeringenkast een aansluiting die he daarvoor kunt gebruiken. En anders kun je wil in de interieur zekeringen kast een 12volt aansluiting gebruiken, daar zitten wel een paar lege die constant 12v zijn. De - van de accu lader dien je dan ergens op een aardpunt te monteren.
Andere optie is de lader direct op de accu te zetten, maar die zit verstopt onder een kap met tig moeren. Maar als je dat eenmaal los haalt kun je wel een laadaansluiting maken direct op de polen en de bedrading door de kap naar buiten werken.
Bij de Ctek laders zit altijd een kort snoertje met ringoogjes. Een 12v sigaretten stekker is separaat verkrijgbaar.