Skoda Octavia iv rs

Tja. Het is denk ik een eigenschap van het systeem. Uitschakelen op een normale manier gaat blijkbaar niet. En om er nu constant zekeringen in en uit te gaan trekken achter je dashboard lijkt me ook geen handige bezigheid. Dat geeft ook de nodige foutmeldingen in het systeem. Daar word je niet gelukkig van. En dat opbergvakje links steeds eruit halen word ie ook niet mooier van. Daarnaast is een zekeringenkast daar niet voor gemaakt om veelvuldig zekeringen in en uit te wisselen.

Tweede punt wat ik wil aanhalen is even iets over accu’s en het laden ervan.
Het is zeer slecht voor de accu om steeds zo diep ontladen te worden. Het is een EFB type accu, dat is in principe een veredelde start accu (Enhanced Flooded Battery). Deze mag niet veelvuldig diep ontladen worden zoals dat bijv wel bij een AGM type accu (tot op zekere hoogte) mag. In ieder geval dien je niet onder de 20% SOC komen (State Of Charge). Dat houd in dat de accu onbelast geen spanning mag hebben lager dan 11,58 Volt. Bij diepe ontlading begint het proces van sulfatering; dan krijg je allemaal kristallen op de platen welke kunnen kortsluiten en dit alles resulteert in een accu met minder capaciteit en vervolgens een defecte accu.

Dan over het laden van een lege accu. Dat moet je niet willen doen door te gaan rijden. Je dynamo is daar niet voor bedoeld. De dynamo kan prima stroom genereren voor alle verbruikers in de auto tegelijk en de accu laadtoestand behouden. Is de accu leeg dan gaat er bijzonder veel stroom lopen door de dynamo wat behoorlijk voor wat warmte ontwikkeling zorgt in de dynamo. Die dynamo kan dan gerust 70 graden worden bijvoorbeeld. Niet best om dat maar vaak te doen.

Dus: hang er gewoon een accu lader aan, kost ongeveer 80 euro voor een C-Tek MXS 5.0
Scheelt je een hoop ergernis. Is overigens een IP67 lader; dus die mag eventueel gewoon in de regen liggen.


Voor wat betreft aansluiten;
Ik denk niet dat je hem kunt laden middels de 12volt sigaretten stekker welke in de kofferbak zit omdat ik denk dat dit een geschakelde aansluiting is. Maar mocht die niet geschakeld zijn dan kun je de lader achterin leggen en hierop aansluiten. Even een manier bedenken om de 220v vervolgens naar buiten te brengen. Andere optie is onder de motorkap een aansluiting vinden welke onder een constabte 12v staat. Mogelijk is er in de zekeringenkast een aansluiting die he daarvoor kunt gebruiken. En anders kun je wil in de interieur zekeringen kast een 12volt aansluiting gebruiken, daar zitten wel een paar lege die constant 12v zijn. De - van de accu lader dien je dan ergens op een aardpunt te monteren.

Andere optie is de lader direct op de accu te zetten, maar die zit verstopt onder een kap met tig moeren. Maar als je dat eenmaal los haalt kun je wel een laadaansluiting maken direct op de polen en de bedrading door de kap naar buiten werken.

Bij de Ctek laders zit altijd een kort snoertje met ringoogjes. Een 12v sigaretten stekker is separaat verkrijgbaar.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je het niet erg vindt om elke keer een hoop storingen in het dasboard te zien (diezelfde storingen zie je nu vermoedelijk ook na het opnieuw opladen vaan de 12V accu), lijkt mij een hoofdschakelaar het eenvoudigst.
Of dat ook kan bij een hybride?
Waarschijnlijk wel, omdat nu na het opladen de auto toch ook 'gewoon' weer rijdbaar is.
 
Hoofdschakelaar zou ik niet doen. Dan krijg je steeds een piekspanning op alles zodra je de spanning er op zet. En ook dat resulteert in een hoop foutmeldingen welke dan pas weer weg gaan zodra je wat meters gereden heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

jongetje

Forumguru
Als je nog garantie hebt elke keer de mobiliteitsservice bellen. Dan doet het pijn waar de pijn hoort te liggen...
 

EdK

Forumguru
Dan doet het pijn waar de pijn hoort te liggen..
Jaja nou dat weten ze heel erg snel te veranderen en jouw weer pijn te laten lijden.
Bedrijfswagen die AL zijn onderhoud bij zelfde dealer heeft en gewoon volgens het boekje.
Me wagen ging in noodloop en zat mbt aantal KM nog onder het aantal voor er onderhoud geplaagd moest worden.
Dus bellen, afijn men had in hun systeem het blijkbaar verkeerd ingevuld want ik was over de Km stand heen en nog geen onderhoud gehad...
Kon kletsen wat ik wilde maar men kwam me niet halen !
Heb die laatste kilometers ( rond de 30 ) in noodloop gereden naar garage en min of meer die balie medewerker over de balie getrokken om me Km stand te laten zien en daarna te vergelijken in het systeem van hun.
En ja zij hadden het verkeerd ingevoerd , maar min of meer niet hun fout toegeven.... hoe kwaad wil je me hebben ?
Men zou gaan kijken wat het probleem was de volgende dag en zaak zou nog horen.
Het hele verhaal verteld op zaak en de dag erop werd er gebeld dat men wist wat het was, maar dat men pas tijd had over 3 weken ....
Wel collega die zag iemand bij ons op kantoor helemaal wit achter zijn ogen worden de stoom kwam uit zijn oren en heeft nooit durven herhalen wat er toen door de telefoon is gezegd.
Maar de dag er op was de wagen gerepareerd....
Sindsdien heb ik echt geen hoge pet meer op van dat mobiliteits service.... en ben ik blij dat ik via verzekering ook 2x per jaar afgesleept kan worden (gratis( in premiegeld meeberekend))
 

turnhout87

Nieuw lid
Hier ook sinds ruim een jaar een iV-RS-rijder. Bevalt mij prima. Ik heb de metal-grey combi. Tot op heden nog geen enkele iV-RS gezien op de weg. Ik let vooral op de koplampen (daglicht) want die vallen wel op. Ik rij voornamelijk ergens tussen Delfzijl - Maastricht en Haarlem - Oldenzaal en heb er na een jaar ruim 60k op staan.
Ik heb ook een RS, rij veel omgeving Turnhout - Den Bosch.
 
Ik verwacht van niet JW. dat zal wel zo blijven: dat voertuigvolgsysteem werkt nou eenmaal zoals het werkt. En dat er een optie komt om het uit te zetten bij vergrendelen zie ik niet gebeuren bij VAG.. Fijn dat het zo is opgelost. Bespaard een hoop gezeik en defecte accu en eventueel een defecte dynamo. Want die vind dat echt niet leuk om steeds een lege accu te moeten laden..
 

VaagRS

Lid
Je zou nog kunnen overwegen een permanente voorziening op deze polen te maken zodat je er niet steeds een accuklem op hoeft te zetten. Mooie, degelijke stekkerverbinding ertussen zetten op een voor jou makkelijke plaats scheelt een hoop gedoe met de kap openen en sluiten iedere keer.
 
Zou ik lekker achterwege laten.. je kan er heel kut bij.. de accu zit onder een kap onder de vloer in de kofferbak.. dat zit waterdicht met een rubber gemonteerd omdat het open is aan de onderkant.. dus wil je daar bedrading door doen dan is dat een kriem.. en dan krijg je t volgende punt dat je dan de stroomkabel door de ruit/deur/achterklep moet doen voor de lader.. in de regen geeft dat weer problemen..

Dus t meest makkelijk is gewoon accu klemmen op de de voorzieningen onder de motorkap.. en die kan in de klem op een kiertje..
 

VaagRS

Lid
Ik bedoel ook een vaste voorziening vanaf die klemmen onder de motorkap en die ergens heen brengen waar je gemakkelijk een lader middels een connector in kunt pluggen. Iedere keer de kap open en dicht doen en klemmen op die polen zetten is ook niet heel handig
 
Oo. Op die manier.
Ja dat zou kunnen. Maar volgens mij zit er geen gaatje of dergelijke zodat je er bijv een ringoogje aan kunt vast bouten.. mocht JW een Ctek lader gekocht hebben dan zit daar een 30 (?) cm kabeltje bij... mocht die te kort zijn dan kun je die uiteraard verlengen.. die zijn ook voorzien van een rubber afsluiting (spatwaterdicht) alleen waar je die dan naar buiten zou moeten brengen zodanig dat je er makkelijk bij kunt… ? hmm…
 

jongetje

Forumguru
Het is toch bizar dat je allemaal zaken aan je auto moet aanpassen omdat je anders met een lege accu staat?!?! Of ben ik hierin de enige? Skoda moet toch gewoon een goed product leveren en het oplossen.
 
Ja, eens, maar dan mag je jezelf welkom heten in de hatenden bureaucratie wereld van PON en daar zitten uitsluitend mensen die niks kunnen, weten, willen of alle 3 in 1.

en dan kun je er idd met een gestrekt been in: los het op. Maar dan sta je dus in het geval van JW elke keer met een platte accu..
 

hemi24

Forumguru
Zit ik me ineens af te vragen : zet JW z’n auto ook op slot op het schip, of is dat nu juist het probleem?
 

Rallye

Forumguru
Het probleem zou de constante beweging van het schip kunnen zijn. Dat maakt de auto wakker, wat steeds stroom kost. Volgens mij kun je de auto niet altijd open laten. Gaat hij niet zelf op slit na een tijdje?
 

EdK

Forumguru
Auto gaat alleen vanzelf op slot als hij al op slot staat en je hem met AB ontgrendeld en de deuren niet opent.
Dan gaat hij na een meen MAX 2 minuten automatisch weer op slot.

Maar beweging schip en auto wakker maken ?? Hoe dan ??
Kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen op dit moment...
 
Het is het voertuig volg systeem wat dit doet. En ik vermoed dat als de auto stil staat dit niet constant actief is maar juist bij beweging wel..
 
Bovenaan Onderaan