Skoda Octavia iv rs

Dat kan snel gaan heh? De accu is een 59 Ah. Daarvan zou in theorie 80% mogen worden gebruikt; 47,2 Ah. Bij een verbruiker van 250mA per uur is dat 6A per dag; 42A in de week. Dus dat kan heel rap gaan.. en wat is nu 250 mA voor iets van een systeem wat aan staat? Dat is geen bijzonder hoge stroom.. maar in een situatie als dit trekt ie m gewoon binnen een week dus leeg..
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
Zit ik me ineens af te vragen : zet JW z’n auto ook op slot op het schip, of is dat nu juist het probleem?
ja staat op slot, maar ook met open geprobeerd. al zet je alle systemen op cognito blijft hij toch behoorlijk stroom verbruiken. mijn inschatting is als wij varen dat hij binnen 3 dagen leeg is. ik ga inderdaad nog een aansluiting bedenken misschien maar een klein gaatje boren in de plus en min om daar mijn permanente verbinding aan te gaan maken. zit alleen nog waar ik de buiten aan sluiting zal maken omdat er nogal veel plastic behuizing zit. kom niet zo heel makkelijk buiten de motorkap. mvg jw
 

jongetje

Forumguru
De vraag is of de accu ook leegloopt als de auto op de wal stilstaat. Dan is de oorzaak iig gevonden.
Kun je niet langzaam laden via de sigaretten aansteker in de kofferbak? Dan hoef je niets te boren.
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
Zo het volgende hoofdstuk in het Skoda feestje. In 14 dagen tijd start accu leeg gelopen op de parkeerplaats voor het huis. Auto mee naar boord genomen accu niet meer vol te krijgen volgende dag met noodstart de auto aan de wal en naar de garage. Die constateert kapotte accu. Met de mededeling dat de auto voortaan met contact aan op het dek moet worden geplaatst. Dit omdat een druppel lader niet geschikt zou wezen…. Dit was hun eigen advies aan ons adres. En heb meteen maar even gevraagd hoe ze dat in hun showroom doen. Maar dat zijn hele speciale laders….. nou die bij ons aan boord ook maar goed. Nou las ik dat bij de id3 ook een probleem was met de 12volt kant. Een te hoog verbruik bij stilstand. Daar hebben de heren de software aan gepast zodat de accu onder een bepaalde waarde komt hij automatisch gaat bij laden uit het hoog voltage gedeelte. Ik mocht dit vergelijk niet maken. En toch doe ik dat dus wel want dat zou in ons geval de oplossing zijn. Maar goed we zitten nu voorlopig met een pad stelling. Ik ben bang dat ik toch op zoek moet naar een andere Skoda…..
 

Tees

Donateur
Lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat je een 12V accu in een PHEV niet mag opladen met een druppellader. Zelfs als op de een of andere manier de hoogspanningsaccu de 12V accu zou opladen, dan zou een druppellader op de accu daar geen enkele weerslag op moeten hebben. Spanning loopt namelijk, net als water, niet omhoog ;)
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
Lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat je een 12V accu in een PHEV niet mag opladen met een druppellader. Zelfs als op de een of andere manier de hoogspanningsaccu de 12V accu zou opladen, dan zou een druppellader op de accu daar geen enkele weerslag op moeten hebben. Spanning loopt namelijk, net als water, niet omhoog ;)
mij dus ook ik ben het helemaal met u eens wij hebben hier aan boord wel 10 verschillende accu systemen. Van redtop accu’s tot tractie batterij van meer als 1000 amp. Ik ben er van overtuigd dat ze het zelf gewoon niet weten
 

Tees

Donateur
Overigens vind ik ook dat een accu na 2 weken niet leeg hoort te zijn. Mijn auto staat ook wel eens 2 weken stil, maar dat is geen enkel probleem. Hoe oud is je Octavia?
Probleem is dat dealers heel zelden zin hebben een sluipverbruiker te zoeken, kost ze veel tijd en dan moet je logisch nadenken, vinden velen helaas lastig...
 

EdK

Forumguru
Maar tijdens rijden dan heb je toch ook nog een dynamo die je 12V accu oplaad ?
Zover ik kan inschatten zijn de 12V en de hoogspanningsaccu 2 aparte circuits
Dus zonder goede onderbouwing van de dealer vind ik het nu een broodje aap verhaal
 

jesse_s93

Donateur
Volgens de handleiding zou de 12V accu gewoon geladen mogen worden met een 12v acculader:

1684878291350.png

Er staat wel iets specifieks over instellen van de laadstroom (0,1 keer de accucapaciteit), maar dat zou je wellicht met jouw lader moeten kunnen instellen.
 

Jan-Willem Vissers

Senior Member
Volgens de handleiding zou de 12V accu gewoon geladen mogen worden met een 12v acculader:

Bekijk bijlage 103875

Er staat wel iets specifieks over instellen van de laadstroom (0,1 keer de accucapaciteit), maar dat zou je wellicht met jouw lader moeten kunnen instellen.
Dit had ik ook gelezen ja en weet je nou wat de grap is, die laders die ze bij de garage gebruiken zijn 32 Max. Amp laders. Onze auto heeft een half jaar in de showroom gestaan….. ik weet niet hoe er mee omgegaan is. Er is absoluut niet mee gereden dus alleen zo geladen. Ik hoop dat het nu voor het huis klaar is en aan boord gaan we meten wat er gebeurd. Ondertussen het probleem bij Skoda nl neer gelegd. (Dat de auto automatisch gaat bij laden als deze 12 volt onder een bepaalde waarde zakt) Ik heb zelf een zeer nette druppel lader van victron volledig elektronisch afgeregeld dit merk gebruiken wij al meer als 30 jaar. En nog nooit problemen mee gehad. Had ook nog een 2 de nood druppel lader in de auto liggen (een kleintje van 1 amp. ) voor 12 volt op hij systeem te krijgen zo dat de Displays weer aan gaan zo dat hij weer gaat bij laden uit het grote accu paket. Maar goed het wordt vervolgd.
 
Bovenaan Onderaan