Skoda Octavia iv rs

Rallye

Forumguru
Overigens vind ik ook dat een accu na 2 weken niet leeg hoort te zijn. Mijn auto staat ook wel eens 2 weken stil, maar dat is geen enkel probleem. Hoe oud is je Octavia?
Probleem is dat dealers heel zelden zin hebben een sluipverbruiker te zoeken, kost ze veel tijd en dan moet je logisch nadenken, vinden velen helaas lastig...
Het vermoeden is dat de accu leegraakt omdat de auto actief wordt - hij staat aan boord van een binnenschip…..
 

Tees

Donateur
@Rallye dat was precies wat ik ook dacht toen ik de post hierboven las met 'hopelijk is t voor het huis weg'. Alleen vroeg ik me ook meteen af wat voor sensoren in een auto zitten die de auto actief houden door deining? Alarmsystemen gaan daar wel op af soms, maar voor de rest? :pieker:
 

Bakkertje

Forumguru
nieuwsgierigheidsvraag, staat de accu bij de Octavia ook in kofferbak? (bij mijn GTE staat in de kofferbak links achter een kunststof kap)
En zou het dan nog verschil maken als je de acculader direct op de accu aansluit of op de + en - polen in het motorcompartiment?
 
Accu zit achterin, in de zekeringenkast onder de motorkap zit een voorziening om accu lader aan te sluiten. Aansluiten rechtstreeks op de accu kan niet; dan moet je een kap demonteren die met 10 moeren vast zit gemonteerd, en je (als je die hebt) canton subwoofer moet dan ook aan de kant.
 

Bakkertje

Forumguru
Nee in de kofferbak de lader aansluiten is dan inderdaad niet handig, bij mij zit ie achter een kap die je er zo uitpakt (zonder schroeven).
 

Tees

Donateur
Volgens mij vinden autoaccu's met S/S het sowieso niet zo fijn als je rechtstreeks op de accu laadt, raakt het laadsysteem een beetje van in de war. Daarom zit er, ook bij een accu voorin, een aparte laadpool in de motorruimte.
 

Tees

Donateur
Ik twijfelde nog of t een plus of een massapunt was, maar als ik me goed herinner zit op de min-pool van de accu de electronica die de (ont)laadtoestand registreert. Direct daarop laden vindt ie blijkbaar niet leuk.
 

EdK

Forumguru
Op chasis zit een massa punt die je moet gebruiken met starten met startkabels en volgens mij ook met het laden dmv acculaders.
Maar moet ook in de manual staan !
 
Ja klopt. Dus de plus van de accu gaat op een aansluiting in de zekeringen kast en de min op de “knobbel” die op het chasis zit rechtsboven
 

LapNL

Actief lid
Heeft een van jullie een idee hoe je het regenerative braking uitzet/instelt op de RS iV? Kan het nergens vinden onder Wagen, E-Manager, etc. Wil dit het liefst uitzetten maar wel het vermogen van Sport modus en de overige eigenschappen behouden (minus fake motorgeluid uiteraard) houden. Dat constant afremmen bij gas los is niet heel comfortabel voor de passagiers heb ik het idee. Bij de gewon iV schijnt dat dit wel is te configureren, alhoewel ik daar geen praktijkervaring mee heb.
 

LapNL

Actief lid
Dan mist hij power, stuurt hij niet sportief etcetera. Dus dat is niet wenselijk. Zodra je sportmodi gaat deactiveren onder het zelf in te stellen profiel, verlies je sportiviteit in rijeigenschappen. Enige wat ik wil uitschakelen/verminderen is het afremmen op de electromotor om energie te regenereren.
 
Ik heb een superb iv, dus geen rs ...maar ik ervaar geen verschil in vermogen in D of B stand. In B stand gaat bij gas los , de auto onmiddellijk afremmen. in D stand bij gas los, blijft die gewoon verder rijden en moet je zelf remmen. In sportstand blijft dat bij mij hetzelfde
 
Bij de O4 zit het onder de wagen instellingen, dus daar waar je je bandenspanning kunt opslaan etc, onder 1 van de 4 pagina’s. en dan heet het recuperatie. Het hangt een beetje van de software af van het infotainment. Eerder had ik de keuze aan/uit/auto. Later na update alleen aan of auto.. (geen uit dus..?) en nu met versie 1941 weer alle 3 de opties.

De octavia heeft geen B stand..?

Internetplaatje;
1689162424584.jpeg
 
Laatst bewerkt:

LapNL

Actief lid
Ga hem zo ophalen bij de garage (30k km beurt) en met de vraag of ze er ook 1941 op wilden zetten. Volgens de dame achter de receptie, staat de 1941 nog aangemeld via de fabriek voor mijn RS iV. Ze ging nog even verder zoeken, hopelijk komt die er alsnog op. Misschien komt hij dan wel ineens onder wagen instellingen tevoorschijn. Want OF ik heb enorm met m'n neus gezocht, OF deze configuratiemogelijkheid ontbreekt op de RS (maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen)..
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat constant afremmen bij gas los is niet heel comfortabel voor de passagiers heb ik het idee.
Het wordt vermoedelijk al een stuk comfortabeler voor de passagiers als je het gasgeven/loslaten zoveel mogelijk overlaat aan de cruisecontrol. Die kan dat veel geleidelijker / soepeler regelen dan de menselijke voet...
 

LapNL

Actief lid
Interessant @Disaster-Master, want zoals in het screenshot zie ik het niet terug (ook nooit gezien) in mijn RS... Wéér iets gevonden dat niet helemaal snor is aan deze auto! Hahaha (boer met kiespijn). Zo weer eens dubbelchecken en anders een melding maken bij de dealer.
@Canon-Eye, eens dat CC goed werkt, maar mijn rechtervoet is ook vrij secuur al zeg ik het zelf en de reg brake slaat gewoon (te) snel aan en van mij mag dat helemaal wegblijven.
 
Bovenaan Onderaan