Skoda Octavia 4 vRS

Jooo...

Forumguru
Ik volg @leon-cupra dat de cupra sportiever gemaakt is dan de octavia RS‘en. De mensen die een Octavia RS kopen die kiezen voor sportiviteit en ruimte, degene die een cupra kopen gaan zuiver voor sportiviteit. Tenslotte is een octavia RS gewoon een gepeperde gezinswagen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Jooo... , wat je bij een RS juist niet moet verwachten is “sportiviteit”. Na mijn RS en nu de MX5 weet je wel het verschil tussen “snel zijn” en “sportiviteit”. Een RS is gewoon een snelle gezinswagen.
 

Jooo...

Forumguru
Mja deels volg ik je maar ik moet toch toegeven dat ik met dat mechanische sper en dcc toch sportief kan rijden hoor. Natuurlijk niet te vergelijken met een Mx5, das al bijna een kart qua handling en rijgedrag dus dat is dan weer appels en peren vergelijken. Daarmee zeg ik nu niet dat een rs een sportwagen is maar ik vind toch dat je sportief kan rijden :D
 

leon-cupra

Forumguru
Sportiviteit is natuurlijk een ruim begrip en vatbaar voor interpretatie. ;)
Ik zou eigenlijk nog eens met een RS moeten rijden met sper ... mss beinvloedt het mijn oordeel maar toch ... heeft nog teveel "nadelen"
 

Tuner111

Forumguru
ik zie hierin wel mijn volgende wagen :)

ik heb al wel enkele ideeën om hem op te leuken. maar de baron blijft gewoon wel als project wagen ;)
 

Jooo...

Forumguru
RS3 is super wagen maar collega van mij heeft deze weg gedaan omdat hij blijvende problemen had met de remmen nadat hij op circuit ging. Tot 2 maal toe remmen (schijven) in garantie gekregen. Maar echt een beest van een auto voor dagelijks gebruik!
 

EdK

Forumguru
Ach de baron lekker in de woonkamer als een kunststuk waar je ieder moment naar kunt kijken en die RS3 voor als boodschappen wagentje... want tsja meer dan dat zal t niet worden....:deuk:
 

Jooo...

Forumguru
Circuit rijden en remmen voor garantie vergoedt krijgen....daar is hij goed weggekomen.
Blijkbaar staan ze gekend voor de remproblemen en werd dit daarom gedaan. Heeft zelfs een set tarox schijven geprobeerd maar deze zijn ook krom getrokken. De schijven worden waarschijnlijk op de een of andere manier te warm.
 

Desperado

Forumguru
Meestal worden schijven te warm door een berijdersfout, in combinatie met circuit rijden lijkt me dat helemaal mogelijk maar het is inderdaad ook mogelijk dat het een bekend probleem is geweest natuurlijk.
Met Tarox schijven zou ik ook verwachtten dat het wel goed zou gaan ervan uitgaande dat de bestuurder ook weet wat hij doet.
Bepaalde merken gaan soms ook niet samen; BMW en Bosch bijvoorbeeld levert meer garantiegevallen op als gemiddeld en schijnt afgeraden te worden door dealers.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb nu wat meer gelezen over het gedrag van een plug in hybrid, maar het lijkt me echt vervelend dat als de accu leeg is je eigenlijk vooral een hele zware auto hebt met een 1.4 liter motor. Bepaald geen RS dus. Naast de al eerder aangegeven punten (ongewenste automaat, hoog op de poten) moet de normale RS wel heel duur worden, wil ik een iV nemen...... En anders misschien toch een auslaufmodell van de huidige over een jaar of twee......
 

Jooo...

Forumguru
Meestal worden schijven te warm door een berijdersfout, in combinatie met circuit rijden lijkt me dat helemaal mogelijk maar het is inderdaad ook mogelijk dat het een bekend probleem is geweest natuurlijk.
Met Tarox schijven zou ik ook verwachtten dat het wel goed zou gaan ervan uitgaande dat de bestuurder ook weet wat hij doet.
Bepaalde merken gaan soms ook niet samen; BMW en Bosch bijvoorbeeld levert meer garantiegevallen op als gemiddeld en schijnt afgeraden te worden door dealers.
Na een mod met een buis van in de voorgrille tot aan de remmen was dit zelfs niet ok. Blijkbaar bestaan er een soort airscoops die de lucht van onder de auto op de remmen trekt. Blijkbaar nu minder problemen bij de nieuw eigenaar. Mijn collega heeft nu een Porsche gekocht en daar is hij meer tevreden mee op het circuit.
 

Duijzer

Donateur
Ik ben wel benieuwd naar het geluid van zo’n 1.4. Ik hoop dat ze wat geld hebben uitgegeven om een goede uitlaat te ontwerpen...
 

leon-cupra

Forumguru
Heeft men dat bij de huidige RS gedaan? Ook niet echt. Bij Skoda zullen ze niet wakker liggen van een uitlaat. Fiscaal interessant, ecologisch interessant, marketing-technisch interessant, koper rijdt met RS badge , ... dus tja .. wat maakt het geluid dan uit.
En dan nog , met de filters tegenwoordig zal het geluid zowiezo minder is.
 

daf

Nieuw lid
Ik heb nu wat meer gelezen over het gedrag van een plug in hybrid, maar het lijkt me echt vervelend dat als de accu leeg is je eigenlijk vooral een hele zware auto hebt met een 1.4 liter motor. Bepaald geen RS dus. Naast de al eerder aangegeven punten (ongewenste automaat, hoog op de poten) moet de normale RS wel heel duur worden, wil ik een iV nemen...... En anders misschien toch een auslaufmodell van de huidige over een jaar of twee......

Ik rij met Superb iV en ben blij dat ik niet heb gewacht op de RS... Zelfs in de zwaardere Superb is de iV motor heel snel, maar een sportieve motor zal het nooit worden...

Met nog eens 25 pk meer (bij en volle batterij) zal de RS heerlijk zijn bij een volle batterij, maar het verschil zal nog groter worden eens ze leeg is en dat gaat redelijk snel geloof me.

Puur elektrisch (maar daar koop je geen RS voor) is dit na max 40km. In hybride zal dit afhankelijk van de wegen die je doet ongeveer 75 km zijn. Ik heb nog nooit geprobeerd in SPORT maar ook hier voorzie ik zeker niet meer dan 75km omdat vermogen ook gecombineerd is. Traag rijden is elektrisch stevig optrekken is batterij + benzine en cruisen is benzine.

Dus concreet heb je 245pk tot je batterij leeg is en dan heb je een 156pk sterke RS met 200kg extra aan boord.
 
Bovenaan Onderaan