Skoda Octavia 4 vRS

Tuner111

Forumguru


We zijn inmiddels aanbeland bij alweer de vierde generatie Skoda Octavia RS. De extra snelle Octavia is sinds 1999 leverbaar. Het is altijd een verstandig compromis geweest tussen een sportief topmodel en zakelijk verantwoorde gezinswagen. Een beetje in de geest van de snelle Volvo stationwagons van weleer.

Herkenbaar
Die traditie zet Skoda voort met de nieuwe Octavia RS. De auto komt er als vijfdeurs hatchback (liftback, om precies te zijn) en natuurlijk een stationwagon. Je kan de Octavia RS in beide gevallen herkennen aan de premium zwarte raamlijsten, 19″ velgen, dikke voorbumper, dubbele platte eindpijpen, diffuser en zwarte grille. Ook staat de Octavia RS iets dichter (15 mm) op het asfalt dan zijn gewone broertjes. Daarnaast zien we rode remklauwen, Matrix-LED koplampen en LED-achterlichten. Dus ook in het donker val je op met je nieuwe Skoda Octavia RS.

Milievriendelijk
In eerste instantie is de Skoda Octavia RS alleen maar leverbaar als zogenaamde ‘iV’. Dat is de aanduiding van Skoda voor een extra milieuvriendelijk plug-in hybride model. In dit geval gaat het om een 1.4 TSI benzinemotor. Deze 150 pk viercilinder is gekoppeld aan een elektromotor met 115 pk. Aangezien de vermogensopbouw van beide motoren niet gelijk is, kun je deze twee cijfers niet simpelweg bij elkaar optellen. Het totale systeemvermogen is 245 pk, terwijl de totaal beschikbare trekkracht 400 Nm bedraagt.

Redelijk aansprekend
Dat zorgt voor redelijk aansprekende prestaties. Van 0-100 km/u in 7,3 seconde en een topsnelheid van van 245 km/u is niet verkeerd, maar de uitgaande Octavia RS deed er 6,6 seconden over en was begrensd op 250 km/u. Bij een sportief topmodel tellen de prestaties natuurlijk mee. Wees overigens niet ongerust, net als voorheen zullen er een Octavia RS met 2.0 TSI en 2.0 TDI volgen. Gezien de verwantschap met de eveneens nieuwe VW Golf kunnen we met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid mede delen dat deze goed zullen zijn voor respectievelijk 245 pk / 370 Nm en 200 pk / 400 Nm. Deze zullen in een later stadium volgen.

Connected
In het interieur zien we dikke sportzetels en wat meer uitrusting ten opzichte van de reguliere Octavia. Standaard heb je nu een 10 inch infotainment scherm met de laatste MIB3-interface, waardoor je altijd connected bent. Tevens is er ambient LED-verlichting in het interieur die je in 10 kleuren kun instellen.

 

Spector

Forumguru
Wees overigens niet ongerust, net als voorheen zullen er een Octavia RS met 2.0 TSI en 2.0 TDI volgen. Gezien de verwantschap met de eveneens nieuwe VW Golf kunnen we met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid mede delen dat deze goed zullen zijn voor respectievelijk 245 pk / 370 Nm en 200 pk / 400 Nm. Deze zullen in een later stadium volgen.

Het staat ook in het stukje, de mijne gaat nog wel ff mee dus wacht het rustig af. :jaja:
 

Rallye

Forumguru
En een automaat en langzamer naar 100 dan mijn huidige RS (220). Dat is jammer. Topsnelheid maakt niet veel uit. De hybrid zal wel veel zwaarder zijn. Maar waarschijnlijk in Nederland de minst onbetaalbare.
 

MaxN

Donateur
Moet zeggen dat de velgen mij op dit moment wel tegenvallen. Helemaal in het silver.
Die Antraciet is nog te doen, maar de huidige Xtreme's zijn een stuk mooier als je het mij vraagt.
Dit is iets te aerodynamisch.
 

BramVRS

Forumguru
Het interieur is wel heel gaaf. Mooie stoelen en mooie bekleding op het dashboard. De buitenkant had ik iets sportiever verwacht (en gehoopt).
 

xplain

Forumguru
Confused :thinking: In de volgende berichtgeving wordt gezegd dat de RS iV niet verlaagd is en even hoog op z'n pootjes staat dan z'n 'normalere' variant. Blijkbaar om het gewicht van de batterijen te kunnen dragen? Je ziet in het filmpje ook dat hij best hoog op z'n pootjes staat, ondanks de 19" wieltjes. Vanaf 3:20 wordt het uitgelegd:

 

xplain

Forumguru
Benieuwd hoe deze zich in prijs zal verhouden tov de Superb iV. Dat zou wel eens heel dicht tegen elkaar kunnen liggen en dan vind ik deze toch leuker.
 

Antera

Donateur
Erg mooie auto in Sedan vind ik. Het ziet er weer gelikt uit en ook weer met de nieuwe software erop. Het pookje vind ik helaas net als bij de Golf het toch weer niet. Beetje BMW achtig maar goed kan ook niet alles mooie vinden. De neus smoelt lekker en de achterkant ook.

Mag er weer wezen.
 

Desperado

Forumguru
De station graag in 2.0 benzine. Elektrisch is om op te koken:D
Ik vind de velgen erg mooi. De achterkant had optisch wat lager bij de grond mogen liggen. Maar dat kan ook aan de foto liggen dat het zo hoog lijkt.
Pookje en achterspoiler vind ik niks. Spoiler in carrosseriekleur heeft dan toch mijn voorkeur.
 

leon-cupra

Forumguru
De iV zal zowiezo het best verkocht worden. Wanneer men in BE de taxen zal moeten betalen op basis van de wltp waarden, zal een 2.0 een heeel stuk minder interessant worden. Denk niet dat veel kopers (uiteindelijk zijn op dit moment veel RS-kopers ook "value for money"-kopers) er dan nog de taksen (en wss de ook veel hogere aankoopprijs) voor over hebben.

En in Nl ook, met jullie bpm-regeling zal het verschil tss de iV en de 2.0 te groot worden.

Voor mij, door de afwezigheid van 4wielaandrijving, zal ik de O4RS mij laten passeren. De Cupra (ook nog een stuk sportiever) , die wel in 4wielaandrijving te krijgen is, daarintegen .... :jaja:
 

MaxN

Donateur
Klopt de nieuwe RS met TDI komt weer met optie voor 4x4. Zal wel niet in NL in elk geval. Daar is dit nog nooit geleverd op de RS zover ik weet.
 

JeSko

Forumguru
Goed nieuws, kan ik mss profiteren van een price drop in 2021 en mezelf een O3 RS aanschaffen:jaja:

Gisteren in BE ter hoogte van Mol op de ring nog een zwarte RS zien knallen, dan hink je toch maar zielig wat achterop met die 1.6 TDI:cry:
 

BramVRS

Forumguru
De iV zal zowiezo het best verkocht worden. Wanneer men in BE de taxen zal moeten betalen op basis van de wltp waarden, zal een 2.0 een heeel stuk minder interessant worden. Denk niet dat veel kopers (uiteindelijk zijn op dit moment veel RS-kopers ook "value for money"-kopers) er dan nog de taksen (en wss de ook veel hogere aankoopprijs) voor over hebben.

En in Nl ook, met jullie bpm-regeling zal het verschil tss de iV en de 2.0 te groot worden.

Voor mij, door de afwezigheid van 4wielaandrijving, zal ik de O4RS mij laten passeren. De Cupra (ook nog een stuk sportiever) , die wel in 4wielaandrijving te krijgen is, daarintegen .... :jaja:
Ben het met je eens dat de Cupra voor mij dan ook een streepje voor heeft. In dit soort wagens is 4x4 wel een must.
 
Bovenaan Onderaan