Skoda Octavia 4 vRS

philippe bakker

Forumguru
En de 4 rs zou pas in september in productie gaan als ik die Tsjech goed kon verstaan ???? Das niet meer leverbaar voor dit jaar dus
 

sitechris

Donateur
Als ik bij een sportieve auto mag kiezen tussen benzine en plugin hybride dan altijd de benzine.

1) Minder gewicht dus betere handling
2) Als je langdurig gaat stampen is vanzelf een keer de accu leeg en is er ook weinig gelegenheid om deze weer op te laden tijdens het rijden. Maw...dan heb je dus niet al je vermogen beschikbaar.

Financieel gezien kan een plugin natuurlijk heel gunstig zijn als je vaak kortere afstanden rijdt. Dat staat niet ter discussie.
 

MaxN

Donateur
Als het nou een 2.0 met hybride was zou het een heel ander verhaal worden, nu is het een Passat GTE die “sportief” moet zijn?! En ze zijn best snel, maar ik vind het niet RS waardig.
 

MaxN

Donateur
Ben ik het mee eens, maar met 235pk mag ik niet klagen.
Al zou een echte RS idd gewoon een benzine moeten zijn, maar met onze kilometers per jaar is/was het wel een stuk goedkoper.
Als ik het nu vergelijk is het verschil een stuk kleiner geworden. Een RS245 zou ongeveer 5 euro per maand meer kosten bij gelijke kilometers, maar ik denk dat de Corona er voor zorgt dat wij minder kilometers gaan maken, dus het verschil zou wel eens in het voordeel van de benzine kunnen komen. Heel vervelend :D
 

ertromp

Forumguru
https://www.skoda.nl/modellen/rs

"De letters in ŠKODA RS staan voor Rally Sport. Deze uitvoeringen staan voor sportiviteit gekoppeld aan ruimte. Hierdoor staan de RS uitvoeringen bekend als atleten voor de sportieve rijder met woon- werkverkeer. Hier wordt de krachtigste motor gekoppeld aan de ruimte en praktische oplossingen die je gewend bent van ŠKODA."

Jammer alleen dat ze niet een 310pk versie leveren in combinatie met 4-wiel aandrijving die wel in de nieuwe Leon Cupra te krijgen is.
https://www.cupraofficial.com/cars/cupra-range/leon-sportstourer/overview.html
 

JeSko

Forumguru
Ik kan me moeilijk voorstellen dat RS voor Rally Sport staat, een RS heeft toch helemaal geen Rally geschiedenis of ambities/kunsten, zal eerder Racing zijn inderdaad.

Edit, toch wel, VRS staat trouwens voor Victor Rally Sport, Renn sport is RS bij Audi, de overtreffende trap van de S (Sport) van Audi.
 

ertromp

Forumguru
Toch maar een stuk geschiedenis
Sinds het jaar 2000 dragen de sportiefste modellen van ŠKODA de twee veelzeggende letters RS.
De letters RS staan voor Rally Sport. Ze werden in 1974 voor het eerst gebruikt bij de twee rallyprototypen ŠKODA 180 RS en 200 RS. Hieruit ontstond in 1975 de ŠKODA 130 RS, die ook wel bekend stond als ‘de Porsche van het Oosten’. Met de sportcoupé behaalde ŠKODA in 1977 twee klasse-overwinningen tijdens de legendarische Monte Carlo Rally en de Acropolis Rally. In 2000 introduceerde ŠKODA de OCTAVIA RS, het eerste RS-serieproductiemodel.
 

Rallye

Forumguru
Volgens het filmpje (0.51, nog even gekeken) werd RS gebruikt voor de “Racing Specials” van Skoda.....
 

Mettes

Forumguru
De V is er later bij gekomen nadat Skoda een rechtszaak van Ford heeft gewonnen voor het gebruik van de RS-badge.
Ford claimde namelijk dat de RS-badge, enkel Ford toebehoorde wegens hun historische overwinningen .
Vandaar victory als steek onder water .
 
Bovenaan Onderaan