Skoda Octavia 4 vRS

BramVRS

Forumguru
https://www.skoda.nl/modellen/rs

"De letters in ŠKODA RS staan voor Rally Sport. Deze uitvoeringen staan voor sportiviteit gekoppeld aan ruimte. Hierdoor staan de RS uitvoeringen bekend als atleten voor de sportieve rijder met woon- werkverkeer. Hier wordt de krachtigste motor gekoppeld aan de ruimte en praktische oplossingen die je gewend bent van ŠKODA."

Jammer alleen dat ze niet een 310pk versie leveren in combinatie met 4-wiel aandrijving die wel in de nieuwe Leon Cupra te krijgen is.
https://www.cupraofficial.com/cars/cupra-range/leon-sportstourer/overview.html
Dat ben ik met je eens. Ben er nu achter dat 4-wiel aandrijving geen overbodige luxe is. Daarnaast vind ik de nieuwe Leon Cupra super voor wat betreft het uiterlijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat ben ik met je eens. Ben er nu achter dat 4-wiel aandrijving geen overbodige luxe is. Daarnaast vind ik de nieuwe Leon Cupra super voor wat betreft het uiterlijk.
Vind dat altijd grappig om dit te lezen. Toen ik mijn vRS had, was geen enkele andere vRS eigenaar overtuigd van het nut van 4wielaandrijving (genoeg verhitte discussies gevoerd hierover). Nu, meer en meer begin je te lezen van vRS eigenaars dat 4wielaandrijving toch wel eens nuttig zou kunnen zijn. :pieker:
 

MaxN

Donateur
Met een goed gevoel in de rechtervoet kom je een heel eind, maar een 4wd zal beter zijn met meer vermogen, al is een RWD misschien nog wel een leukere optie.
De RS TDI 4x4 heb ik ook wel op mijn lijstje gehad, maar altijd import, want nooit in NL geleverd.

Nu aan het kijken naar een Skoda S3C 4x4(280 TSI?!) of Audi A4, A6 Quattro. Is het noodzakelijk, nee denk het niet, maar wel leuk al is het wel duurder in aanschaf, onderhoud, enz. En met steeds vaker iets aan de trekhaak scheelt het ook weer een beetje. Vorige week nog bij een S3C 280TSI gestaan, maar die was net verkocht :wavecry:.
 

Rallye

Forumguru
Waarbij uit het filmpje blijkt dat Skoda deze keer bij de voorwielaandrijver wel aandacht heeft besteed aan de tractie.
 

BramVRS

Forumguru
Vind dat altijd grappig om dit te lezen. Toen ik mijn vRS had, was geen enkele andere vRS eigenaar overtuigd van het nut van 4wielaandrijving (genoeg verhitte discussies gevoerd hierover). Nu, meer en meer begin je te lezen van vRS eigenaars dat 4wielaandrijving toch wel eens nuttig zou kunnen zijn. :pieker:
Ik kan niet voor een ander spreken maar een vRS met een chip erin krijg je naar mijn mening niet zonder veel wielspin van zijn plek. Maar misschien is dat juist wel wat iemand zoekt in een auto.

Ik heb ook gekeken naar de Golf R Variant @philippe bakker alleen de dikke 4 uitlaten en de prijs hebben mij ervan weerhouden.
 

Jooo...

Forumguru
Ze zijn idd minder ruim vanbinnen dan een Octavia. Qua wegligging zitten we idd op een ander niveau! Die 4-wiel aandrijving is echt subliem voor de stoplichtsprints :D
 

leon-cupra

Forumguru
Ik kan niet voor een ander spreken maar een vRS met een chip erin krijg je naar mijn mening niet zonder veel wielspin van zijn plek. Maar misschien is dat juist wel wat iemand zoekt in een auto.

Ik heb ook gekeken naar de Golf R Variant @philippe bakker alleen de dikke 4 uitlaten en de prijs hebben mij ervan weerhouden.
Kan er niet inkomen dat iemand wheelspin zoekt in een auto ... niet 100% van je vermogen kunnen gebruiken ... niets voor mij.

Mijn broer heeft een Golf R variant. Toen hij hem had zo eens W-Vl de boerebaantjes opgezocht .... :nailbiting::nailbiting: met een ongelofelijke snelheid zijn we door de bochten gevlogen. Waanzinnig !!! Auto gaf geen kik. Ervoor ook, natte baan, kickdown, geen wheelspin. Precies of het een droog wegdek was. Na mijn RS is het mij duidelijk geworden, wil je altijd plezier van je vermogen en +200pk ... vierwielaandrijving :jaja:
 

sitechris

Donateur
@leon-cupra das precies het probleem. De auto geeft geen kick. Dat maakt een sportieve auto voor mij in ieder geval wel saaier. Doe maar wel dat stapje opzij. Doe maar wel een los kontje. Doe maar wel een klein gevechtje om tractie. Maakt het juist leuk.

Wat betreft de RS en de hybride. Ik vind het prima passen bij de Octavia RS omdat dit altijd al een vrij allround auto is geweest. Voor snelle familievaders zeg maar, maar als hothatch natuurlijk een tikje braaf en voorspelbaar. Is overigens niet erg, vind het een leuke niche die Skoda opzoekt met de RS. Soort van junior Audi S4 zeg maar. Dus een hybride met 235 pk en ook een diesel zijn gewoon mooie krachtbronnen voor dat concept. Als je scherper wilt kies je wel een GTI of een CUPRA als je perse een VAG wilt rijden.
 

leon-cupra

Forumguru
@sitechris , voor een gezinswagen wil ik alle grip, ten alle tijden.
Voor een funcar mag het inderdaad wat speelser, maar dan is een RS geen goede optie (in mijn ogen). Voor een funcar (na mijn ervaring met de MX5) 1000% een achterwielaandrijving. Daar is het "gripverlies" fun (het uitbreken van het kontje, klein driftje, ...),bij een voortrekker is het gewoon vervelend.
 
Gisteren heeft Skoda de nieuwe motoren gepresenteerd, maar helaas: nog niet de RS met 245 Pk :( de sterkste motor die je nu kan bestellen is de 200PK versie. weet iemand wat de planning is voor de plugin- RS?
 
Bovenaan Onderaan