Skoda Octavia 4 vRS

LKS

Lid
Ik rij met Superb iV en ben blij dat ik niet heb gewacht op de RS... Zelfs in de zwaardere Superb is de iV motor heel snel, maar een sportieve motor zal het nooit worden...

Met nog eens 25 pk meer (bij en volle batterij) zal de RS heerlijk zijn bij een volle batterij, maar het verschil zal nog groter worden eens ze leeg is en dat gaat redelijk snel geloof me.

Puur elektrisch (maar daar koop je geen RS voor) is dit na max 40km. In hybride zal dit afhankelijk van de wegen die je doet ongeveer 75 km zijn. Ik heb nog nooit geprobeerd in SPORT maar ook hier voorzie ik zeker niet meer dan 75km omdat vermogen ook gecombineerd is. Traag rijden is elektrisch stevig optrekken is batterij + benzine en cruisen is benzine.

Dus concreet heb je 245pk tot je batterij leeg is en dan heb je een 156pk sterke RS met 200kg extra aan boord.

Is het niet zo dat je dan altijd de elektromotor hebt via directe aansturing met elektriciteit uit motor? Bij de Volvo XC90 T8 is dat in ieder geval wel zo, tot 140 km/h.
 

Henrik

Forumguru
Valt me op dat er nog geen enkele comment is gemaakt (voor zover ik terug heb kunnen lezen althans) over het stuurwiel. In tegenstelling tot de niet-vRS versie van de O4 heeft het stuur in de vRS wel gewoon een derde spaak. Dat staat veel knapper vind ik. Gelijk een "normale" auto zo. In de positieve zin van het woord.
 

daf

Nieuw lid
Is het niet zo dat je dan altijd de elektromotor hebt via directe aansturing met elektriciteit uit motor? Bij de Volvo XC90 T8 is dat in ieder geval wel zo, tot 140 km/h.

In Superb heb je verschillende modi

- puur elektrisch : maar bij volgas of +140 km/uur komt benzine overnemen
- hybride (of elektrisch of benzine) : maar bij volgas combinatie van beide
- sport : combinatie van beide, maar leeg is leeg... Al krijg je snel weer energie uit remmen om even door te trekken...

Ik kom van een Golf GTD, de iV is pakken sneller, maar de motor is niet sportief te noemen... Uiteraard zal de RS anders afgesteld staan, maar motor is identiek.
 
Hallo. Ben een tijdje weg geweest (huidige leaseauto Passat GTE) heerlijke wagen, maar deze moet er in oktober uit (dan mag de 7% bijtelling niet meer ;) ) voor de passat al twee keer een 2.0vRS gehad (waarvan 1 met ABT tuning) . Altijd heel veel lol mee gehad. Nu zit ik te kijken naar deze (met vlgs mij nagenoeg dezelfde motor als de GTE) Weet iemand wanneer de prijzen bekend zijn en wanneer deze RS geleverd kan worden? (ps: ik las een bericht dat het een trage bak is met lege accu, in de praktijk zul je daar geen last van hebben denk ik. bij mijn GTE heb ik een GTE mode die ervoor zorgt dat de accu altijd opgeladen blijft)
 
Laatst bewerkt:

philippe bakker

Forumguru
De hybride superb of binnenkort de Octavia zijn voor mij ook 2 potentiële opvolgers van mijn Rs. ( bijvoegsel want de rs blijft als 2de auto) ik moet nog uitzoeken of het de Octavia ofwel de superb wordt.
 

Rallye

Forumguru
@Kuwerti Die GTE-mode klinkt goed - het niet wanneer ik wil kunnen beschikken over de pk's waarvoor ik heb betaald zou mij tegenhouden bij de aankoop van een hybride vRS. Kun je iets meer uitleggen hoe dit bij jouw Passat werkt?
 
...

Met nog eens 25 pk meer (bij en volle batterij) zal de RS heerlijk zijn bij een volle batterij, maar het verschil zal nog groter worden eens ze leeg is en dat gaat redelijk snel geloof me.

.

Ik neem aan dat (net zoals bij de GTE) je de nieuwe RS-hybrid in GTE/RS mode kan zetten en dat dan de accu continue bijgeladen wordt (voldoende geladen is voor de RS-beleving)
 

Rallye

Forumguru
Elders heeft @philippe bakker al dit (erg saaie) filmpje gepost:
https://youtu.be/vd1whTduXlE
Blijf grappig dat Engels: ik vroeg mij even af waarom de RS “sexist” zou zijn, maar dat bleek niet bedoeld te worden. Niet dat ik zelf perfect Engels spreek overigens, dus toch applaus.

Twee interessante stills:

D7658AD3-E132-4E17-AFDE-59C88390C5EF.jpeg

Dit roept de vraag op waarom bij de diesels de Combi minder hard loopt. Of komt er van de andere versies geen Combi?

F22C8F3B-2632-4319-878B-6F88132CEA8C.jpeg

Naast het feit dat de PHEV een (voor mij nutteloze) automaat heeft, loopt hij maar 225. Een achteruitgang dus.

@Kuwerti Zie ook de geplande productiestarts.
 

Speedhunter

Forumguru
Manueel blijft beschikbaar op de 245, hoera. Persoonlijk vind ik een hybride nog interessant, dat rijdt ook goed, het koppel, trekkracht en de stilte van zo'n elektromotor is plezant. Natuurlijk niet de vergelijking met een benzine met veel vermogen maar echt slecht is zo'n hybride zeker niet in mijn ogen. Als je nog nooit gereden hebt met een hybride moet je dit zeker eens doen, ik ben helemaal bijgedraaid na enkele ritjes met een BMW hybride. En we mogen blij zijn dat je nog de keuze hebt bij de (v)RS tussen benzine, diesel of hybride. Voor hetzelfde geld brachten ze enkel een hybride (v)RS op de markt.
 

philippe bakker

Forumguru
Speedhunter ik heb ook een testrit gedaan met een hybride bmw. Een x1 25e ( omdat dit een heel vergelijkbare motorisatie is met de Octavia en superb iv) en optrekken ok maar van 120 naar 140 op de autostrade viel die heel erg tegen
 

Speedhunter

Forumguru
Speedhunter ik heb ook een testrit gedaan met een hybride bmw. Een x1 25e ( omdat dit een heel vergelijkbare motorisatie is met de Octavia en superb iv) en optrekken ok maar van 120 naar 140 op de autostrade viel die heel erg tegen
Bij mij was dat een 740e maar dat mag je natuurlijk niet vergelijken. Die hebben 326 pk gecombineerd. Voor de rest nog geen hybrides gereden. is natuurlijk een hele andere categorie wagen dan de iv of X1 25e.
 
Bovenaan Onderaan