Skoda Octavia 4 vRS

JeSko

Forumguru
@TL@

Klopt, premium is vooral marketing geworden, de nieuwere Mercedes interieurs kraken langs alle kanten, zijn afgewerkt met cheap plastic en hardgelakte zooi die afbladert, nu, mijn Superb is binnenin zeer degelijk, maar het aluminium randje op de versnellingspook bladert ook wat af, maarja dat is een auto van nieuw 30k (2014) en geen 60k.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

leon-cupra

Forumguru
In België misschien, maar in Nederland ligt dat echt anders. Als ik een normale Octavia 1.5 TSI met lekker veel opties wil samenstellen kom ik al rond de 40k uit. Dan is de stap naar de plugin-hybride (paar k extra) RS heel snel gemaakt. Meer vermogen, beter onderstel, mooier uiterlijk & innerlijk en - bij juist gebruik - veel goedkoper rijden.
Jullie zitten met jullie bpm systeem waardoor een hybride “goedkoper” uitkomt. In BE .. hybride of niet .. blijft 21% btw waardoor een hybride merkelijker duurder blijft. Voor bedrijven ligt dat dan weer totaal anders omdat de aftrekbaarheid van de kosten dan weer op 100% zitten ipv 80-70% voor een diesel/benzine.
 

LT83

Forumguru
@TL@

Klopt, premium is vooral marketing geworden, de nieuwere Mercedes interieurs kraken langs alle kanten, zijn afgewerkt met cheap plastic en hardgelakte zooi die afbladert, nu, mijn Superb is binnenin zeer degelijk, maar het aluminium randje op de versnellingspook bladert ook wat af, maarja dat is een auto van nieuw 30k (2014) en geen 60k.

Mijn interieur van 2010 met 150k ervaring is gewoon nog als nieuw. Niets geen beschadigingen op t leer, kunststof of afbladerende onderdelen. Ondanks dat ik hem regelmatig goed uit elkaar trek rammelt er nog niets :tongue:
Misschien dat het de laatste jaren minder is geworden, maar ik merk wel degelijk een kwaliteitsverschil in gebruikt materiaal/afwerking ten opzichte van Skoda/Seat/Golf.
 

JeSko

Forumguru
Daarom dat ik zeg @Luuk Thijssen ,
premium is vooral marketing geworden,

Het gaat daarbij om de nieuwste auto's en ook niet bij alle merken, ben destijds met een A6 C7 gaan proefrijden en dat interieur was echt knap afgewerkt, beter dan in mijn Superb en dan vooral onderin, maarja nieuwprijs is ook bijna het dubbele. Mijn makker zijn 2018 C klasse AMG look kraakt binnenin langs alle kanten, panelen en dashboard lijkt wel een pakkie chips, de E klasse van de vader van mijn ploegmaat heeft het ook en bladert zelfs af aan het glanzende kunststof rond de middenconsole, ik vind dat niet normaal voor een auto van 50k.

Ik wil echt niet bitter klinken omdat ik geen premium kan betalen met acceptabel lage km stand, want geloof me als het kon stond hier meteen een Audi S6/RS6 of minstens een 2.0Tdi S-Line voor de deur, of een F11 525D. Tegelijkertijd ben ik meer dan tevreden met mijn 1.6 ecodiesel strepentrekker uit het Oostblok :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LT83

sitechris

Donateur
Vooral bij Audi is het flink bergafwaarts aan het gaan. Neem de Audi A1. Keihard plastic als deurbekleding (zelfde als Fabia!). Kan gewoon niet. Nieuwe Audi A3. Duidelijk minder mooie materialen. Voorbeeldje: je zet je elleboog wel eens op het raamkozijn. Dan had je vroeger zowel voor als achter zachte materialen. Nu is het voor zacht, maar achter al hard plastic. Motorkap gaat niet meer open met gasveer. De knopjes klikken niet meer audi-esk, de portiervakken zijn niet altijd meer met stofje bekleed etc etc. VW Golf, zelfde laken een pak. Alles via een beeldscherm. Werkt supernaar, maar knoppen zijn duurder. En ook daar zie je aan bepaalde keuzes dat er flink gespaard wordt.

Bij BMW ervaar ik dat niet. Neem de nieuwe 1-serie. Prachtig afgewerkt interieur. Veel mooier/beter dan voorganger. Mercedes A-klasse nw vs oud model idem dito. Daar zie en voel je echt de verbetering.

Het probleem van Audi. Het USP was altijd de kwaliteit van interieur. Qua rijden is en blijft BMW sportiever en Merc comfortabeler. Wat blijft er nog over nu dan?
 

JeSko

Forumguru
@sitechris

Bij mijn Sup zowel vooraan als achteraan soft touch materiaal, mijn elleboog ligt altijd op het raamkozijn, gasveren onder de kap, viltjes in het brillenvak, handschoenenkast, en het sleutelvakje tegen het rammelen, dan spreken we van 2014, toont wel aan hoe VW te lijden heeft onder hun eigen gecreëerde demonen, als dat ano 2021 niet meer op een Audi A1/A3 zit... Dan koop je het enkel nog voor de ringen.
 

leon-cupra

Forumguru
Je kan nog steeds bij my way als verkoper werken. Dan mag je nog die goede oudere Skoda’s verkopen ;)

en als firmawagen een dikke RS rijden :D
 

Rataplan

Forumguru
‘Wir Männer haben immer wieder das Problem.’ :D
Oja en dat men de RS veel op de linkerbaan ziet.

Conclusie wat is het toch heerlijk om in het grensgebied van NL/Dld te wonen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@sitechris

Schitterende review wederom Christiaan! Je schrijfstijl in deze was duidelijk wat behoudender, een gevolg van de "kritiek" hier laatst? Jammer hoor want ik en vele anderen waarderen dat satirische randje echt wel, nou niet zo'n politiek correcte worden hoor ;)

De RS is echt een mega complete wagen, al zou ik hem zelf, als ik kon kiezen, altijd als Benzine willen. Vooral om de door u genoemde redenen. Wat betreft dat showgehalte bij Skoda, dat heeft mijn S2 ook al vind ik, lampjes onder de spiegels, logo's onder de deuren, het is echt wat meer dan doorsnee, nu trekken ze dat écht door en ik houd ervan :)
 

philippe bakker

Forumguru
dus je bent iets positiever over een Skoda als het op skodaforum komt? :). eender hoe jij schrijft als een auto liefhebber en dat is leuk om te lezen ! jammer van de wielspin. dat krijgt Skoda er echt niet uit
 

sitechris

Donateur
Nee hoor, ik ben positief over de auto, niet perse over Skoda. De Octi III Ambition en Rapid kunnen me juist helemaal niet bekoren.. Terwijl ik een Superb, Kodiaq juist wel erg waardeer. Gewone Octi IV en Scala vind ik overigens ook best ok.

Dat van wielspin heeft deels ook te maken met ontbreken van sper. Dat is wel echt jammer.
 

Rataplan

Forumguru
Huh? Je had toch al over de RS iV geschreven?
Probeer de gewone RS eens, zou ik zeggen. Die blijft boven de 150 km/h maar leuren.
Heeft 7-DSG, een mech. sperr, ligt lager aan de grond, weegt minder.
 
Bovenaan Onderaan