Skoda Octavia 4 vRS

Rataplan

Forumguru
Vanaf 48k... ik kan mij best voorstellen dat er 8k aan bpm op zit. Tussen de GTI in Nederland en Duitsland zit ook 14k verschil in. Een Duitse uitvoering begint dan wel iets kaler volgens mij. Via de RDW zie ik dat op een GTI ongeveer 6k bpm zit.

Overigens heb ik ook de stoffen bekleding; dat geglij in leer en ik vind dat stof er mooier uit blijft zien.
 

sitechris

Donateur
Ik heb de Octavia IV RS gereden afgelopen week. Mijn eerste indruk is zeer positief. Niet vanwege de sportiviteit. Het is geen messcherpe hothatch en je merkt dat de voorbanden niet altijd met het koppel/vermogen kunnen omgaan. Veel wielspin, beetje torque steer en ESP geknipper. Maar als vlotte en semi-sportieve snelweg/autobahncruiser is de Octavia IV echt briljant. Grappige is dat de auto wat sportiever is afgeveerd dan de gewone Octavia maar tegelijkertijd wel comfortabeler is. Multilink achteras doet een hoop en je merkt dat er in de RS net wat meer ontwikkeltijd is gestoken. Dit is - zoals ook bij de vorige generaties - zo'n auto die zich op hogere snelheid echt lekker ingraaft en het gevoel geeft alles aan te kunnen. Daarnaast is de auto verrassend stil (band- en windgeruis) en vind ik het interieur (met dank aan lapje alcantara her en der) gewoon fraai. Stoelen zitten goed, het is ruim. Allemaal goed. Motor is tot 150/160 ook echt vlot dus dat is ook prima. Daarboven zakt ie klein beetje weg maar dat is in NL niet zo relevant. Zelfs de bediening is fijner dan in SEAT of Volkswagen omdat Skoda nog een paar ouderwetse sneltoetsen onder het scherm heeft geplaatst. Zelfs het neproffeltje in sportmode klinkt goed en vermakelijk.

Ja, als totaalplaatje is dit een mooie en fijne auto. Vooral geschikt voor de dagelijkse vlotte kilometers. Het is geen sportieve auto, maar is de Octavia RS dat ooit geweest? Tuurlijk waren er versies met sperretje vroeger die een tandje scherper reden, maar de Octi is in mijn optiek altijd een concurrent geweest van Audi s-linetjes en BMW 320's. Dus de PHEV motor past gewoon goed bij het soort auto.

Ik zit er zelfs aan te denken om de Polo van mijn vriendin ooit nog eens in te ruilen op deze auto. Voor dagelijkse woon-werkkilometers (als dat ooit weer mag) kan ik prima uitkomen met 40 km elektrische range. Dan rijd ik heen en terug gewoon volledig elektrisch. Enige wat ik echt jammer vind is dat er geen goede audio leverbaar is.

De review zal ik later nog eens posten hier.
 

Rallye

Forumguru
Toch verwarrend dat IV en iV. Gezien je laatste zin heb jij dus de iV (of eigenlijk de Octavia IV RS iV) gereden, dus de plug in hybrid. Ik zou zeer benieuwd zijn naar een vergelijking tussen de gewone RS en de RS iV.
 

jongetje

Forumguru
@Rallye Ik ben het wel met je eens dat het verwarrend is. Maar (in Nederland iig) is alleen een plugin versie van de RS leverbaar dus zo verwarrend is dat niet toch'?
 

Rallye

Forumguru
Jawel, want onofficieel.....


En bovendien is hij ook in minder zeurderige landen gewoon officieel leverbaar. Ik zou hem graag hebben als opvolger voor mijn huidige RS. Met handbak graag...... wat bij een iV niet kan.

En de schrijfwijze van Skoda zelf is iV. Dan is het gewoon handig om ons daar op het forum ook aan te houden, lijkt mij.
 

Rataplan

Forumguru
Inderdaad, met de gewone RS heb je die wielspin niet omdat deze, net als de GTI, het VAQ systeem heeft; ofwel de mechanische sper differentieel. Daarbij, staan 2.0 TSI RS en 2.0 TDI RS ook lager dan de hybride RS en gewone Octavia’s.

De VAQ is precies de reden dat ik voor een benzine heb gekozen ipv een diesel. De hybride was sowieso een no go. Bijna 300kg zwaarder met een 150pk 1.4tje als de accu leeg is.

Vriend van me die zelf een Passat GTE heeft, dezelfde techniek dus als de hybride versie reed tijdje terug eens een rondje in onze RS. Zijn reactie was iets in de trend van: ‘WoW, ding blijft maar gaan!’

Kom maar eens in mijne sturen. Omgeving Nijmegen.
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Oja, helemaal met Ralley eens!
Ook een gloednieuwe auto is gewoon over de grens leverbaar hoor!

Sterker, gebeurd ook veel andersom. Ik koop dan bij een Nederlandse dealer de auto zonder BPM en kenteken. Ik wandel dan bij dag van ophalen met mijn kenteken onder de arm naar binnen. In omgeving Tilburg zie je veel BMW’s die bij Renova vandaan komen met een Belgisch kenteken en hier in de buurt van Story met Duits kenteken.
 

sitechris

Donateur
Er zijn idd dealers die een gewone benzineversies importeren. Maar dankzij de BPM blijven dit hele dure pareltjes. De PHEV rijdt overigens ook fijn.
 

jongetje

Forumguru
Het is sowieso een heel raar systeem ingegeven door de groene brigade. Hier in Nederland doen we enorm moeilijk over vergroening en grote delen van Europa rijden vervolgens rond met alle afdankertjes en stoten het daar vervolgens uit. Net zoals dat je lage bijtelling betaald over een 15 jaar oude (of oudere) auto terwijl die vervuilender is dan een nieuwe waar je veel bijtelling over betaald. Ik lease juist geen hybride auto want die kost me veel meer in bijtelling dan een benzine versie. En dat lijkt me juist het omgedraaide wat iedereen zou willen...
 

leon-cupra

Forumguru
@jongetje als elk land de ingesteldheid heeft van “mijn buurland kijkt er niet naar dus ik ook niet”, komen we nergens.

Mijn volgende gaat toch ook wel wel een hybride zijn. Met mijn 4x 4km woon-werkverkeer ga ik veel beter af zijn met een hybride. Zal serieus verschillen in de portemonnaie dan nu met de M2 :maakmegek:
 

Rataplan

Forumguru
We hebben ook gekeken naar een A4. Voor hetzelfde bedrag een 40TFSI, maar dan ruim 40pk minder, crisis uitvoering en minder sportief. Ga je ‘m leuk aankleden dan tikken de opties aardig aan. De meesten in Nederland zullen genoegen nemen met nóg minder vermogen en willen meer opties. Ieder zijn of haar keuze.

Hoewel mijn vrouw er het meeste in rijdt wil ik ‘m soms ook meenemen; tja als ik in Nederland bij particuliere klanten met een Audi arriveer of met een Škoda... iets met zon en vijver.
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Dát is geen eerlijk vergelijk, dan moet je twee occasions tegenover elkaar zetten. Daarbij koop je dan altijd de ellende van een ander, al dan niet grote of kleine ellende. Samenstelling van opties, slijtage tot mankementen.
 

leon-cupra

Forumguru
Dát is geen eerlijk vergelijk, dan moet je twee occasions tegenover elkaar zetten. Daarbij koop je dan altijd de ellende van een ander, al dan niet grote of kleine ellende. Samenstelling van opties, slijtage tot mankementen.
Jij vergelijkt ook premium met niet-premium. Is ook geen eerlijk vergelijk. En ook, ik vergelijk niet. Ik geef gewoon een suggestie.
En de ellende van een ander :maakmegek: dus als jij ooit jouw RS verkoopt, koopt een ander een blok ellende ? :pieker::pieker:
Daarnaast, het skodaforum staat vol met topic over problemen met nieuwe wagens .... ellende en nieuwe wagens .. of nee dat is enkel met okkazies
 

Rataplan

Forumguru
Daarom zeg ik groot of klein ;)
Je hebt immers tóch slijtage sporen in het interieur en exterieur, het is niet nieuw meer. Daarom heb je er mede de nieuwprijs niet voor over. Dus als iemand mijn auto overneemt, koopt hij wel de slijtage aan de auto. Ik ben zuinig op de wagen, maar er zullen sporen van gebruik zijn...

Ik heb nu ook een Up gekocht die niet helemaal gloed nieuw is. Enkele maanden oud met maar 3k op de teller, maar wel 5jr fabrieksgarantie. Auto is van dealer zelf geweest. We wilden op zeer korte termijn een auto, aangezien je een GTI al vol is en bijna geen enkele extra opties heeft was het niet moeilijk kiezen. Ik ben daarom dit keer niet op Mobile gaan kijken, maar op de voorraad auto's van VW zelf. Ik zal dus nu genoegen moeten nemen met 3k "ellende" maar daar staat natuurlijk wel een lagere prijs tegenover. De kop is er af en het ding heeft een achteruitrijcamera... op een UP! Heb ik niet eens op de Octavia, wat een onzinnige optie op een luxewagen. Kortom "ellende" moet je breder zien dan mankementen.

Jij vergelijkt ook premium met niet-premium. Is ook geen eerlijk vergelijk. En ook, ik vergelijk niet. Ik geef gewoon een suggestie.
Daar heb je een punt! ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Als tweedehandskoper kan je ook selectief zijn. Mijn O3 RS was 4 maanden oud, 4000euro goedkoper dan wat de eigenaar had betaald , geen enkel krasje. Mijn C cabrio was 3 jaar, heb een uur rond de wagen gelopen met mijn neus op de lak, geen krasjes (wagen stond 1 week in mijn garage en wss 1 vd kids ertegen gelopen en een lange kras in de deur, gelukkig niet heel diep en niet te zichtbaar), mijn M2 is 4 jaar en amper gebruiksschade. Je moet al goed zoeken, zowel interieur als exterieur om grote en zelfs kleine schade te ontdekken ... dus tja ... maar ik heb wel al 10.000den euro bespaard door tweedehands te kopen en ik rij met wagens die ik nieuw zeker niet had gekocht.

onlangs met mijn vader ook die discussie gehad. Hij heeft ook nog nooit nieuw gekocht. Ook om de reden “ellende van een ander”. Na wat argumenten aan te brengen kon hij niet anders dan mij gelijk geven maar hij zal het nooit kunnen , tweedehands ... Mindset.;)
 
Bovenaan Onderaan