Regelmatig foutmeldingen

Detlev

Actief lid
Maandag 8/08/22bij starten werkte mijn radio weer niet, alles kon bediend worden, volume, radiostation, maar er kwam niks van geluid uit de luidsprekers.

Donderdag 11/08/22
Ik wil vertrekken naar mijn werk, open de koffer via de knop bij nummerplaat (kessy),autodeuren zijn nog altijd gesloten, ik laad alles in de koffer,
Bij het drukken op de knop om het kofferdeksel te sluiten. Hoor ik plots een hoop gekraak, gebiep en veel geruis door de interieurluidsprekers. (geruis zoals een fm radio die geen ontvangst heeft)
Het volume hierbij was redelijk hoog. Normaal heeft het kofferdeksel een aparte speaker die enkel activeert wanneer je via de afstandsbediening of deurknop in het interieur opent / sluit. Of als je te dicht van de parkeersensoren staat en de koffer wil sluiten.
Geen idee wat er is gebeurd, maar hij gebruikte de interieurluidsprekers. Toen de koffer dicht was, stopte het na een 3tal seconden.

Garage weet er geen raad meer mee, ze staan in contact met de hoofdverdeler van België.
Ze hebben nu al 3x nieuwe stuurdoos in de auto gemonteerd in tijdspanne van 2 jaar door allerlei problemen die telkens naar module wijzen.
Nu was het laatste nieuws, interne bedrading van dashboard volgen die met alles van geluid te maken heeft.
Ze denken er nu ook aan om de canton versterker te vervangen indien ze geen problemen vinden met de bedrading.

Ik sta hier wat weigerachtig tegenover, versterker vervangen ok. Maar gans mijn interieur opengooien om de bedrading te volgen en controleren. Ik denk dat er meer schade zal zijn dan het iets zal verhelpen. Ik heb een hekel aan rammelgeluiden en krassen.

actuele storingen
* storing parkeerhulp
* radio / gps / parkeersensoren geen geluid soms
* gsm in instrumentendisplay wil soms niet verbinden, op de infotainment is die wel verbonden.

*edit 13/08 23h45 terwijl ik in de avond naar huis reed. Lane assist is niet beschikbaar, een minuut of 5 later werkte het systeem spontaan terug.
Om zot van de worden :(

Wordt vervolgt zou ik zeggen al heb ik de hoop eigenlijk opgegeven.
Auto is uit garantie, ze nemen nu nog alles gelinkt aan het infotainment systeem in garantie, maar ooit stopt dit denk ik. En ik heb geen vertrouwen meer in deze wagen
 
Laatst bewerkt:

Drukkert

Senior Member
Wat ik mij afvraag, er zijn dus blijkbaar een hoop storingen bekend en gaande in de Octavia(4). De mensen die hun auto, laten we zeggen, sinds een maand of 6 rijden, ervaren die evenredig veel storingen? Of krijgen ze de storingen onder controle bij Skoda en zijn de modellen die nu geleverd worden beter dan de eerste?
 
@Drukkert Ik rijd sinds oktober 2021 mijn nieuwe Octavia 4 HB( PHEV, Business edition plus en oa travelassist, parkassist etc, model '22) en alles functioneert naar behoren. Wanneer ik op het forum lees ontstaat het beeld dat alle Octavia's vol gebreken zijn. Dat is dus niet zo. Neemt niet weg dat ik ook wanhopig zou worden van herhaalde storing zonder dat die effectief verholpen worden.
 

Skoct4

Lid
Bij mij ook nooit problemen auto is van februari 2021 ook een phev. Alleen de nav onthoud zijn instellingen niet. Over 2 weken krijgt hij onderhoud en krijgt hij onderstaande update volgens de dealer:
uitvoeren (gratis) recall 27J6 cr01 (gateway)
Hopen dat ik daarmee niet een beerput met problemen opentrek
 

Drukkert

Senior Member
Ok, dat is fijn om te horen, je krijgt idd het idee dat het probleem auto's zijn. Goed om te weten dat het dus ook goed kan gaan.
 

Patron

Senior Member
Ik heb na de laatste keer ook geen problemen meer eigenlijk. IN het begin wel wat dingen ermee gehad, maar nu loopt ie eigenlijk als een zonnetje. Mijne is van maar 21 en ook een PHEV.
 

Skoct4

Lid
Dat is een recall voor het batterijmanagement.
Oke dankje dat is dus tegen het ongewenst leegtrekken van de accu volgens mij. Zoals die problemen dat die ventilator zomaar gaat loeien en je ineens met een lege startaccu staat.... Weet jij of dit ook helpt voor het onthouden van die instellingen met het Navigatie systeem/software update?
 

coppe218

Senior Member
Nee, daarvoor dien je de software naar 1896 te upgraden. Dat heeft bij mij de problemen van het navi systeem opgelost.
 

Ramonq

Senior Member
Ja dat klopt. Loeiende ventilator en lege startaccu heb ik helaas al ondervonden. Mijn Octavia gaat eruit, er komt eind volgende maand een andere.

Ik denk dat het los van elkaar staat. De recall en jouw probleem Hier zie ik een thread met mensen met dezelfde problemen. Uiteindelijk loste een software update het op. https://www.briskoda.net/forums/topic/491713-infotainment-not-saving-settings/page/2/

Ervaring is dat je bij de dealer expliciet om de softwareupdate moet vragen. Ze zijn waarschijnlijk ook nog Volkswagens ID's aan het updaten en bezetten de computer liever niet als het niet hoeft, het kost al snel 5 uur doorlooptijd.
 

xplain

Forumguru
Net met dealer gebeld om met grote armen de 1896 update te ontvangen (zit nog op 1803) en die vertelt mij doodleuk dat er op mijn chassisnummer geen update klaarstaat, dus ook die 1896 niet. Wie kan dit verklaren?
 

PizzaPieter

Forumguru
Heb wel eens begrepen dat PON of fabriek beslist welke auto's wel of geen update krijgen.
En dat dealer alleen kan updaten als de fabriek dat zo ingesteld heeft.
 

Fabia 123

Forumguru
Zeker, wat betreft uiterlijk is dat een kwestie van smaak. Maar meestal worden dan de problemen met het pre facelift model ook aangepakt. Toegegeven andersom kan ook zoals bij de Fabia 2. Ik denk dat er genoeg problemen met de Octavia 4 zijn die met een facelift opgelost kunnen worden.
 

RoelF

Forumguru
Wat ik mij afvraag, er zijn dus blijkbaar een hoop storingen bekend en gaande in de Octavia(4). De mensen die hun auto, laten we zeggen, sinds een maand of 6 rijden, ervaren die evenredig veel storingen? Of krijgen ze de storingen onder controle bij Skoda en zijn de modellen die nu geleverd worden beter dan de eerste?
De mijne is van nov-21 en doet het prima. Is al mijn derde blauwe octavia station op rij (via werkgever). 3 -> 3FL -> 4.
Ik ga telkens weer shoppen, maar nog steeds voor ons de ideale gezinsauto (vrouw, kind en twee honden).
Sterkte aan iedereen met storingen!
 

Ramonq

Senior Member
Heb wel eens begrepen dat PON of fabriek beslist welke auto's wel of geen update krijgen.
En dat dealer alleen kan updaten als de fabriek dat zo ingesteld heeft.

Oftewel de dealer moet een ticket uitzetten naar Pon vanwaar ze een update kunnen toewijzen aan jouw voertuig. Wellicht moet iedere dealer voortaan maar een IT-er aannemen… ;)
 
Bovenaan Onderaan