Regelmatig foutmeldingen

WoBBeL

Lid
Vorige week mn Octavia 4 opgehaald maar ik krijg regelmatig foutmeldingen. Het zijn meestal de volgende foutmeldingen:

- Emergency assist SOS niet beschikbaar (lampje bij de SOS knop brandt gewoon groen)
- Side assist niet beschikbaar
- Travel assist niet beschikbaar
etc.

Deze meldingen verschijnen op random momenten maar meestal wel meerdere gelijk. Soms kan ik een uur rijden zonder foutmelding, soms krijg ik op 10 minuten rijden wel 5 foutmeldingen. De overeenkomst is dat alle meldingen in principe met enkele seconden (max 10) weer verdwijnen waarna alles weer koek en ei is.

Ik ga donderdag naar de dealer voor de bandenwissel (helaas geleverd op zomerbanden) en zal dit dan bespreken.
 

Antera

Donateur
Software issue waar veel nieuwe modellen van de VAG groep mee kampt.

Wens je veel succes want er moeten nog veel software updates komen om het op te lossen maar dat lijkt nog even te duren.
 

WoBBeL

Lid
Mmm...heb al een update ontvangen maar die heeft deze problemen niet opgelost. Gewoon dom wachten dus?
 

Antera

Donateur
Helaas wel. Als ik nu zie hoeven ID3's Octavia's , Leons enz van de nieuwe generatie binnen komen met software issue's word je niet vrolijk. De dealers worden helemaal gek ervan en er zijn nog geen oplossingen voor de meeste problemen.

Ze gaan tegenwoordig veel te snel de markt op met nieuwe producten. Echt jammer. De kwaliteit van de VAG groep is veer achteruit gegaan.
 

hemi24

Forumguru
Mijn eerste reactie: is er naderhand een trekhaak gemonteerd en zit er een slechte verbinding in de CAN-bus?
 
Rij nu een dikke 10.000 km in de first edition 1.5. Wat een irritaties heb ik van deze auto. Ik stap per dag regelmatig in en uit de auto en heb continu problemen met de navigatie, radio, telefoon verbinding. Het functioneert voor geen meter en ik wordt er zo langzamerhand hand erg boos van. Om nog maar niet te praten over die lane assist die je continu de berm in stuurt en waarschuwt dat je het stuur moet vasthouden en in het midden van de rijstrook moet rijden. Pfff zat van!!
 
Moet zeggen dat ik sinds afgelopen vrijdag en in een skoda octavia business met lane assist / travel assist etc. Heb zelf gelukkig geen last van issues. Lane assist had ik alleen graag dat ik niet om de zoveel tijd mijn handen verplicht aan het stuur moet leggen, maar dan had ik maar een Tesla moeten kiezen :tongue:
 

Spoetnik

Forumguru
Is idd wel gevoelig systeem. Sinds het koud is (of heeft gesneeuwd) werkt alleen de lane assist nog. De rest geeft oranje foutmeldingen op het dashboard. Cruise control doet het ook niet meer. Na de dooi de auto maar eens wassen en kijken of het dan weer gaat werken.
 

hemi24

Forumguru
Voorruit eens goed schoonmaken en ontwasemen en dan auto opnieuw starten, dan zijn alle systemen er weer!
 

Snoete

Lid
Afgelopen dinsdag ook zoiets gehad. 's morgens vroeg met ver onder nul geen problemen, auto was relatief schoon, geen bevroren voorruit, geen sneeuw of pekel op de sensoren in de bumpers. Rond de middag bij het wegrijden opeens de melding "Parkeerfunctie is momenteel niet beschikbaar" en later nog "Front-assist is momenteel beperkt beschikbaar".

Het rare is dat vanaf die melding ook het 10" beeldscherm zwart blijft. Dus geen telefoon, navigatie, muziek, enz.
Na overleg met de dealer de sensoren en de ruit gepoetst, geen effect. Uiteindelijk de aan/uit knop van het 10" beeldscherm ongeveer 5 á 10 seconden ingedrukt gehouden, waarna het beeldscherm weer functioneerde en de melding over de parkeersensoren verdween.

De rest van de week geen sensoren meer schoon gemaakt en tot nu toe geen meldingen meer gehad. Vreemd dat het 10" beeldscherm uit kan vallen bij een storing aan de parkeersensoren...:pieker:.

20210209_155423.jpg

20210209_155438.jpg

20210210_185801.jpg
 

jongetje

Forumguru
Bij mij ook vaak de fout met uitstaphulp dat die niet werkte. Ook irriteert mij het trage opstarten. Ik zit gewoon even te wachten totdat eindelijk de navigatie is opgestart en ik een adres kan invoeren. Net de Skoda service garage gebeld en die zagen dat er een terugroepactie uitstaat van 16 februari met een berg updates voor oa. navigatie (en wie weet wat nog meer). Dus die gaat er volgende week heen en schijnt wel even te duren dus ben hem wel een dag kwijt.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Bij de Scala 1.0 business 11-2019 ook softwareproblemen. Zaterdag gereden, maandag temperatuur rond 0 gr.
Bovenstaande opmerkingen herkenbaar. melding accu leg (nee) , softwareupdate gecancelled, radio werkt niet (ook niet na 10 seconden de aan/uitknop reset), En nog een paar storingen.
VC melding actueel gebruik weer na maanden terug (hoera).
Dealer heeft de radio werkend gekregen. Rest van de storingsmeldingen naar Pon gestuurd, weet niet wat er naar boven kwam.

Ik snap het VAG concern niet. Zoveel merken, zo'n enorme productie, software lijkt vaak op elkaar. En toch bij bijna lle modellen grote problemen. De hardware (carrosserie) is oké, maar de software blijkbaar bagger.

sterkte & grtssss
 
Mijn auto staat op dit moment bij de dealer. Start niet meer en geen beweging meer in te krijgen, ook mijn rem voelt heel sompig aan.. navigatie beeldscherm blijft soms ook op zwart staan... al met al, als de auto rijd dan top. Maar dit vind ik niet kunnen.
 

Ramonq

Senior Member
Herkenbaar. Hier ook software problemen. De knop frisse lucht in de climate control knipperde de hele tijd paar dagen geleden. Het volgende ritje knipperde de accu- en benzine-indicatoren heel irritant.

Uiteindelijk heb ik de auto stil gezet, uitgestapt, even op slot en weglopen. 3 minuten wachten en toen was het weer verholpen.

Vanochtend stond de klok ineens verkeerd (op handmatig en vier uur later).

Daarnaast wordt in de MyŠKODA-app het elektrisch bereik gedurende het laden niet bijgewerkt. Als de app werkt... want het vwgroup.io-platform ligt er ook regelmatig uit.

Als de trekhaak bij de dealer erop gezet kan worden (misschien volgende maand) vraag ik ook wel om de updates.
 

jongetje

Forumguru
@Ramonq Geef het ook ruim vooraf aan bij de (service)dealer dat je die (terugroep)updates dan ook wilt hebben. Ik begreep dat dit enkele uren duurt, ik ben iig de wagen de hele dag ervoor kwijt.
 
Bovenaan Onderaan