Range-angst

Gbn

Actief lid
Eum, ik begrijp het stuk reizen en op tijd thuis willen zijn voor de kleine. Ze zijn bij mij al wat groter, maar ken de situatie.
Dan even wat anders, 200 km enkele reis, is voor mij geen onbekende. zat een paar jaar op 285 km enkele reis, inmiddels 235 enkele reis.
dagen heen en weer, en werken, en kinderen zien... nee, sorry, dat wordt hem niet.
op tijd weg, iets met een kronkel bij mij om 8 uur voor de baas te willen maken. dat houdt in 9 uur op plaats bestemming, 17.30 weg. nah, meestal later, want om 17.30 rij je vanaf het zuiden zo de files in. bedtijd is dan bij thuiskomst al voorbij.
Ik kan best wat regelen met de baas, later beginnen is niet zo'n probleem, eerder weg kan ook. maar eerder weg, vanuit het zuiden mag ik uiterlijk 14.30 de weg op, anders file. Ik hoop voor je, dat je wat flexibele tijden kunt afspreken, misschien dat je dan een kwartier extra kunt pakken om wat prik in de accu te gooien.
 

hemi24

Forumguru
Hij vertelde me dat ie in de vakanties stevig doorrijdt, meestal rond de 300 kilometer rijdt (in Duitsland, dus snelheden die hier in Nederland zeer illegaal zijn), en dan aan de Tesla snelladers binnen 10 minuten er weer genoeg capaciteit in heeft zitten voor de volgende 300 kilometer.
Collega van de Sales zeker?

Even korte berekening:
Model 3 heeft max. laadsnelheid van 170-190kW (afhankelijk van uitvoering).
Als de laadpaal de snelheid daadwerkelijk levert, laad je dus idealiter in 10 minuten 31,7kWh.
Bij een verbruik op snelweg van rond de 20kWh/100km ga je daar dus nooit weer 300km ver op komen…

Tot zover de theorie, praktijk zal dit nooit overstijgen!
 

Japanese Power

Donateur
Hij vertelde me dat ie in de vakanties stevig doorrijdt, meestal rond de 300 kilometer rijdt (in Duitsland, dus snelheden die hier in Nederland zeer illegaal zijn), en dan aan de Tesla snelladers binnen 10 minuten er weer genoeg capaciteit in heeft zitten voor de volgende 300 kilometer.
Binnen 10 minuten weer 300KM, stoer hoor, mooi verhaal van je collega voor bij de koffie automaat, pak de cijfers er maar eens bij...

Edit: 2 zielen, 1 gedachte @hemi24
 

MarcoO2

Forumguru
De randvoorwaarden vormen wel het grootste “probleem” voor de TS, dus logisch dat daar over gediscussieerd wordt. En denk dat er met respect over gediscussieerd wordt. TS vraagt raad en er worden oplossingen aangedragen. Weet niet wat daar mis aan is.
Er over discussiëren is één, erover oordelen een tweede. En met name dat laatste is het probleem.
 

ferry

Lid
Thuis staat een laadpaal op eigen terrein, echter daar hangt een andere auto vast aan. (andere leasemaatschappij enzo)
Er is geen plaats voor een 2de wagen op eigen terrein te parkeren/laden, of een paal dichtbij de straatkant te zetten en openbaar te parkeren/laden. (als dat in de gemeente uberhaupt al mag)

Maar dat de paal door een andere leasemij is geplaatst maakt toch niet uit? De laadpas bepaald toch wie de kosten betaald en waar de vergoeding heen moet (de paal is maar een doorgeefluik). Volgens mij moet je gewoon je laadpas van je werkgever aan die paal kunnen koppelen.
 

leon-cupra

Forumguru
Idd , gewoon extra kaart en Facturatie naar de andere LM. Heb je nog het voordeel dat er in de tweede lease geen bedrag moet gerekend worden voor een laadpaal. Is wat extra budget voor opties.
Maja , TS heeft geen plaats voor tweede wagen op oprit. Iedere keer het verzetten van de ID.3 zal hij wss ook niet zien zitten :pieker:
 

CharlesTucker

Forumguru
Maar toch even 1 minuut gegoogled naar de cijfers. Volgens "mistergreen" belooft Tesla met een V3 Supercharger 1600 km range per uur laadtijd. Delen door 6 kom je op 267 km per 10 minuten, als goed verkoper afronden naar de gunstige kant is 300 km in 10 minuten. En dat is genoeg voor de TS om thuis te komen.

Zelf heb ik geen EV, en gezien de prijzen van die dingen gaat dat voorlopig niet gebeuren ook, maar zijn er ervaringsdeskundigen hier die dit soort getallen getoetst hebben aan de werkelijkheid?
 

hemi24

Forumguru
@CharlesTucker : dat zijn max. (piek)laadsnelheden, in de praktijk is dat maar beperkt beschikbaar:


Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
 

CharlesTucker

Forumguru
Ok dank je, mooi plaatje. Met wat afschattingen kom je dan realistisch op zo'n 20/25 minuten laadtijd voor de 200km van de TS, veel meer voor de 300km van onze sales-man.

(dit is nog niet echt mijn probleem, maar als ik de Octavia een keer ga vervangen wil ik wel goed gekeken hebben naar elektrische opties, dus ik volg dit topic wel nauwgezet. Op zich is mijn enkele reis slechts 70 km, maar ik heb ook dagen dat ik daarna prive ook nog de nodige kilometers maak)
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Als je 400km per dag buiten werktijd gaat rijden moet je er ook rekening mee houden dat het verbruik bij 120/130km/h echt fors hoger is dan bij 100 km/h. Een enyaq 80 heeft bij 100 km/h een actieradius van 400km. Bij 130 is dat nog maar 290km. Na verloop van tijd zal de accu wat degraderen, zeker als je altijd 100% laadt en tot bijna 0 leeg rijdt. Voor een ev is tussen 20 en 80% lading gebruiken het beste voor van de accu. Dat is bij 130 km/h 175km. Zou graag een enyaq 80 hebben maar reken je niet rijk met de 537km actieradius uit de folder.
 

ertromp

Forumguru
TS rijdt niet iedere dag 400km buiten werktijd....... Dat zullen er weinig zijn behalve voor vakanties of andere gelegenheden?
 

Fiekes

Nieuw lid
TS rijdt niet iedere dag 400km buiten werktijd....... Dat zullen er weinig zijn behalve voor vakanties of andere gelegenheden?
4 maanden verder ... het woon-werk verkeer gaat vlot op 1 lading.
Laden op 1 laadpaal thuis met 2 ev gaat ook goed, vor bedtijd van de bestuurders even wisselen en klaar.

de ritjes buiten woon-werk zijn meer dan 350 km, geen 400 km - je leert wel afstanden kennen als ev rijder.
die ritjes zijn overigens om de andere week ... maar op de uitstapjes over de grens heen na, moet er op locatie altijd wel wat gegeten worden en dan hang ik de auto al gauw aan een beschikbare lader omdat dat een beschikbare parkeerplek is ;)

kortom, deze voorloopauto bevalt en de range-angst is over. Het is allemaal minder erg eens je ervaring hebt ...

Dank aan diegenen die niet oordeelden ...
 

hemi24

Forumguru
Ik ervaar ook totaal geen range angst, temeer omdat je in NL (en Dld) prima onderweg kunt laden mocht dat nodig zijn.

Op vakantie hier in Hongarije merk ik toch wel dat het ook heerlijk is dat je met een brandstofauto onderweg bent: gewoon instappen en gaan waar je wilt; af en toe een keer tanken en weer 800 km vooruit kunnen..! Niet echt goed op gelet, maar laadpalen lijken hier wat schaarser net als EV’s.
 
Heb de RS eruit gedaan, ben aan het orienteren naar een Enyaq echter heb ik hier alles gelezen maar lees alleen maar wel niet wel niet verhalen. Wie kan zeggen uit eigen ervaring wat hij aan kilometers rijdt met een 60 en een 80 versie?
 

leon-cupra

Forumguru
@Octavia VRS Black , hoeveel km doe je per dag? Meerderheid van je kms autostrade of net niet? Heb je plaats om op eigen terrein te laden ? Kan je op jouw werk laden?

Zou voor mij belangrijkere criteria zijn dan enkel de range want die is heel afhankelijk van de gebruiker en zijn trajecten.
 
Bovenaan Onderaan