Range-angst

Tees

Donateur
Tsja, ieder z'n ding, er zullen vast goede redenen zijn voor @Fiekes om daar te (blijven) werken. Voor mij zou t ook een absolute :nono: zijn, ben 2 jaar geleden met een nieuwe baan begonnen, max 1 uur enkele reistijd was mijn eis. En met 25 min fietsen ben ik daar ruimschoots binnen gebleven (en om nog even on-topic te gaan: mijn werkgever verplicht geen elektrische fiets, maar mocht ik die hebben, er zijn aardig wat fiets-laadpunten op mijn kantoor)
 

leon-cupra

Forumguru
Als je 400km in de winter wil halen zal je moeten zien naar een Tesla Longe range en dan nog het best model 3.
Heb een model Y SR+ en in deze periode haal ik ongeveer 320-350km. Dus reken met een model 3, Longe range , meer efficiënt design van de 3 en je haalt gemakkelijk de 400km.
 

ertromp

Forumguru
@leon-cupra wie wil er nu in een Tesla rijden :pieker: ;):D
...............
..............
.................
.................
..................
...................
...............
Ik zou mijn ID3 of ieder ander elektrisch VAG product er zo voor ruilen hoor :giggle: want je weet zeker dat je in ieder geval meer bereik hebt en minder software issues.
Voor nu ben ik zeker content met de door mijn werkgever beschikbaar gestelde ID3 met laadpas en nog zonder laadpaal thuis en op veel locaties van mijn werkgever geen laadvoorzieningen. Prima te doen onderweg het laden
 

Fiekes

Nieuw lid
Ben benieuwd waar je op uit gaat komen want er zijn maar heel weinig ev's die in de winter die 400km gaan halen. Ik zou zeggen vraag op het Lucid Air forum rond wat daar de ervaringen zijn.

En tijd en zin? Je kunt wat doorwerken in de auto als die aan het laden is. Al lang top dat je werkgever je vervoer beschikbaar stelt. De werkgever kan je ook in het OV zetten of de minimale km vergoeding doen.
Wacht even, ik ga gewoon bijtelling betalen hè! En ik rij met alle plezier een Seat Leon station die 400euro minder bijtelling heeft …
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik t zo lees moet TS een nieuwe leaseauto, en dat zal dan wel verplicht elektrisch zijn. Volgens mij is t dan simpel: verplicht elektrisch betekent dat de werkgever moet zorgen dat er voldoende laadvoorziening is. Ik zou dit dus gewoon aankaarten bij je werkgever, lijkt me heel raar als die vervolgens zegt dat je t maar zelf moet uitzoeken...
Dat kantoor kan ook gewoon het kantoor van een verre klant zijn hé ;)

Sowieso is 't een non-probleem, want openbaar (snel)laden kan op zoveel plekken dat het slechts een kwestie van incalculeren is.
 

Gbn

Actief lid
ik ken ook werkgevers waarbij je een laadpaal aan huis krijgt. Eum, waar die bij de eerste electrische auto in het leasebudget wordt meegenomen, omdat je die er dan bij nodig bent.
Fiekes geeft aan dat laden niet mogelijk is, maar geeft niet aan aan welke kant het niet mogelijk is.
als 1 van beide kanten een laadmogelijkheid biedt, kom je al een heel eind. Ik kan best 250 km enkele reis onderweg zijn, op locatie mijn auto opladen, en 's avonds weer retour. dan houdt ik nog een beetje speling over om een andere locatie dichterbij te bereiken.
laadpaal thuis maakt het wel een stuk makkelijker, maar ik zie sinds een maand of 2 wel heel veel laad locaties voorbij komen.

@Fiekes kun je iets meer een plaatje van de omstandigheden schetsen, dan alleen laden kan niet, dus maar geen enyaq ?
 

EdK

Forumguru
Als de infra ter plaatse het überhaupt aan kan.
En dat is dus het punt inderdaad.
2 directieleden rijden elektrisch en 1 projectleider rijd elektrisch van de zaak.
En laadpalen plaatsen is voor ons geen probleem, trekken we bij wijze van spreken bij ons uit het magazijn vandaan daar wij die zelf bouwen en verkopen.
Maar met het Ampèrage wat we nu van Liander binnenkrijgen gaan we die 3 wagens laden op zelfde moment niet halen.
Dus denk je we vragen verzwaring aan, en dat gaat dan nog goed, maar dan krijg je simpelweg een afwijzing omdat het net niet afdoende is !
En met enkele jaren moeten wij verhuizen naar nieuw pand en ook daar gaat het al een probleem geven of we AL netspanning gaan krijgen...
Kans is groot dat we als we massel hebben hetzelfde vermogen krijgen wat we nu hebben in oude pand. Maar verhogen zodat we meerdere palen meteen kunnen plaatsen en aansluiten is min of meer op dit moment al niet mogelijk in gebied waar we naartoe verhuizen.
Dus tsja, in Den Haag schreeuwt men wel makkelijk, maar men weet totaal niet wat men schreeuwt...
 

Canon-Eye

Forumguru
En met enkele jaren moeten wij verhuizen naar nieuw pand en ook daar gaat het al een probleem geven of we AL netspanning gaan krijgen...
Kans is groot dat we als we massel hebben hetzelfde vermogen krijgen wat we nu hebben in oude pand.
@EdK op die nieuwbouw komen er toch vast wel een vracht zonnepanelen op het dak en opslag in een batterij ergens op het terrein? Dat geeft dan alvast wat extra power... En tevens een mooie demo-opstelling voor potentiële nieuwe klanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Wel we hebben nu al 300+ panelen op het dak staan hoor.....
Daar profiteren we nu al een 3 jaar van.
Maar dan nog blijf je het probleem houden.
Overgebleven stroom moet ook net in namelijk !
En je moet aangeven hoeveel panelen je gaat plaatsen en indien te veel volgens netwerkbeheerder dan mag je ze niet eens allen aansluiten.
En dit laatste is ook niet van de laatste maanden hoor, dit speelt ook al een tijd...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat er een maximum zit aan wat je naar het net mag leveren snap ik nog wel. Maar surplus stroom zelf opslaan ipv het net insturen zou toch gewoon moeten kunnen? De opslag zelf is daarbij de beperkende factor - zit die vol en zit je aan je max voor terugleveren, dan lijkt het mij een kwestie van panelen afschakelen tot er weer ruimte is.
En als er dan een rijtje (bedrijfs- en/of personen)auto's staat op te laden plus de andere stroomvragende bedrijfsprocessen die doorgaan, ontstaat er vanzelf weer ruimte.
 

ertromp

Forumguru
En in het geval van @EdK : de 2 directieleden blokkeren op die laadpaal(en) bij de zaak aan de hand van hun tag. Die gaan maar onderweg laden en alleen de projectleider toelaten aan de laadpaal :nailbiting::D
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tussen wat technisch mogelijk is en wat een netwerk beheerder momenteel toelaat zit nog steeds een heellllllll groot gat.
Ook wij als bedrijf bekijken echt wel alle mogelijkheden om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn, en zuinig om te gaan met de energie en water.
Maar bovenstaand is waar we momenteel tegenaan lopen, en dat zal in de toekomst gerust wel gaan veranderen.

In kop van Holland is een broodbakker die van gas naar elektra over wilde met zijn apparatuur.
Dus ging aanvraag doen, en werd afgewezen.
Wel met de huidige gasprijzen kon hij dus de tent wel sluiten vertelde hij.
Reden was dat het net niet toereikend was !
Totdat die bakker opperde dat hij bakte in de tijdsperiode dat er minimaal stroom word afgenomen , dus wat overbelasten van het net ?
Lang verhaal kort, hij kan nu wel naar elektrisch bakken over maar in een bepaald tijdsslot kan hij dus vol draaien en daarna op lager pitje.
Dit was/is voor hem geen probleem dus heeft nu wel zijn verzwaring gekregen.
Maar dit heeft die bakker heelllllllllll veellllllllllllll overredingskracht gekost om dit te bewerkstelligen .....

Ook hier weer een punt van dat we anders moeten gaan denken !
Net als die schakelaar die bij veel mensen om moet om elektrisch te gaan rijden...
Over 40 jaar als wij er niet meer zijn dan word er gelachen om dit soort bekrompenheid en het zoeken naar oplossingen
De mens is een gewoontedier, en kan heeft moeite met omschakelen. Want dat is anders en kan nooit goed zijn ! Want wat we nu hebben dat doet het toch prima !!?
 

Fiekes

Nieuw lid
...

@Fiekes kun je iets meer een plaatje van de omstandigheden schetsen, dan alleen laden kan niet, dus maar geen enyaq ?
woon-werk verkeer langste rit = 110km enkel (op 1 locatie geen laadpaal aanwezig)
Echter is er ook een wekelijkse rit van enkel 200km, waar op locatie geen laadpaal is.
Thuis staat een laadpaal op eigen terrein, echter daar hangt een andere auto vast aan. (andere leasemaatschappij enzo)
Er is geen plaats voor een 2de wagen op eigen terrein te parkeren/laden, of een paal dichtbij de straatkant te zetten en openbaar te parkeren/laden. (als dat in de gemeente uberhaupt al mag)
De publieke laadpaal (2 stekkers) aan het eind van straat is meestal bezet als ik van werk thuiskom. Tot mijn ergernis door 2 buren die geen laadpaal op eigen terrein willen zetten, maar de auto ook niet weghalen als hij vol is want koude auto 's morgens dan.

iedereen die de suggestie heeft laden onderweg en incalculeren in je reistijd, dat snap ik ook. Maar wil ik absoluut niet omdat het niet de uitzondering is! het heeft dus echt impact op kwaliteit van leven.

Genoeg inzicht, @Gbn ?
 

Gbn

Actief lid
Gd,
Ah, dat geeft iets meer inzicht in het hoe/wat/waar en waarom.
Laadpaalklevers, het blijft een mooi woord en ja, ik ben er zo nu en dan ook 1.
200 km, komend vanut een diesel, snap ik best wel dat dat in 1 keer prima te doen is.
Maar stel je zo super zuinig rijden, vol van huis, 200 km heen, 200 km terug, dan kom je leeg thuis aan, en eigenlijk geen mogelijkheid om te laden, dan kom je de volgende dag niet weg.
op 1 van de locaties, begin of eindpunt, ben je een lader nodig, als je geen vaste tussenstop wilt
lastig
 

Fiekes

Nieuw lid
als die andere ev thuis er nog niet was, en dat boodschappenkarretje een brandstof zou zijn ... zou die die 200km kunnen doen. Maar dat is een ID.3 met dezelfde uitdaging ...
Al kan ik wel die kar van de lading halen als ik leeg thuiskom ...

en laadpaalklevers zijn ruk, maar ik snap het wel - wie heeft er om 23:00 nog zin om even de auto te verplaatsen als je dan ook nog 's ochtends in een vrieskast kan stappen en moet krabben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan