Range-angst

Fiekes

Nieuw lid
Woon-werkverkeer van 200 KM per dag is geen enkel probleem voor een iV60. Ook niet in de winter. Besef wel dat op vakantie gaan een ding is en je echt een knop moet omzetten. Zie in mijn auto topic ook mijn reisverslag van DK met een iV60 van vorig jaar mei.

Ik moet een nieuwe auto, en heb range-angst. Ik lees hier dat je 200km aan woon-werk verkeer zonder probleem zou moeten kunnen …
Ik moet enkele rit 200 kunnen, zonder laden op kantoor … dus 400 ook in de winter … wat zeggen jullie ?
 

Jdbigg

Senior Member
Op één dag 400 km in de winter zonder tussentijds opladen red je niet met een Enyaq iV80. Dus óf een long range van een ander merk óf accepteren dat je onderweg één keer aan de snellader gaat met een kop koffie…
 

Rallye

Forumguru
Ook niet-dagelijks zou al vervelend zijn als de auto dat niet trekt……..


Een laadpaal bij de werkgever is onmogelijk?
 

JeSko

Forumguru
Diesel is voor jouw gebruik de ultieme oplossing. 400 km per dag zou ik enkel met een Diesel willen doen. Moet je nog om de 2.5 dag tanken, met een EV kan je er gelijk een dieselgenerator achterhangen met een trailerke ofzo.
 

hemi24

Forumguru
Als je 200km moet rijden en daar vervolgens een uurtje of 4 tot 6 aan de paal kan staan, moet het prima te doen zijn met een Enyaq, lijkt mij?
 

Gbn

Actief lid
gd,
ik heb inmiddels ervaring met een Polestar 2 Long Range, maar in de winter 300-350 km op 1 lading gaat, maar daar ga je in de winter geen 400 km. zonder laden mee redden.
Dus andere merken, er zijn er nog niet veel die 400 km werkelijk in de winter gaan halen op 1 lading.
laadpaal op het werk regelen, dan gaat het prima

Gerard
 

Tees

Donateur
Als ik t zo lees moet TS een nieuwe leaseauto, en dat zal dan wel verplicht elektrisch zijn. Volgens mij is t dan simpel: verplicht elektrisch betekent dat de werkgever moet zorgen dat er voldoende laadvoorziening is. Ik zou dit dus gewoon aankaarten bij je werkgever, lijkt me heel raar als die vervolgens zegt dat je t maar zelf moet uitzoeken...
 

ertromp

Forumguru
Waarom moet de werkgever voor een laadvoorziening zorgen? Er zijn genoeg openbare laadpunten in NL en zeker als je 100km moet rijden enkele reis.
De werkgever zal vast voorzien in een laadpas als de werknemer verplicht elektrisch moet rijden maar het zal de werkgever zeker sieren als hij ook bij kantoor voor een laadvoorziening gaat zorgen waar zeker geen verplichting op is.
 

Tees

Donateur
Niet verplicht in de zin van wettelijk verplicht, maar het zou wel zeer karig zijn als een werkgever van enige omvang (ik ga er even vanuit dat dit geen kleinbedrijf is) die vereist dat er elektrisch gereden wordt door z'n werknemers, daar geen voorzieningen voor treft op de kantoor locatie.
 

Fiekes

Nieuw lid
Als ik t zo lees moet TS een nieuwe leaseauto, en dat zal dan wel verplicht elektrisch zijn. Volgens mij is t dan simpel: verplicht elektrisch betekent dat de werkgever moet zorgen dat er voldoende laadvoorziening is. Ik zou dit dus gewoon aankaarten bij je werkgever, lijkt me heel raar als die vervolgens zegt dat je t maar zelf moet uitzoeken...
inderdaad .... ik moet ...
En thuis is er een grote kans dat laden niet kan.
Waarom moet de werkgever voor een laadvoorziening zorgen? Er zijn genoeg openbare laadpunten in NL en zeker als je 100km moet rijden enkele reis.
De werkgever zal vast voorzien in een laadpas als de werknemer verplicht elektrisch moet rijden maar het zal de werkgever zeker sieren als hij ook bij kantoor voor een laadvoorziening gaat zorgen waar zeker geen verplichting op is.
200km enkele rit ;)
 

ertromp

Forumguru
Zeker karig maar vergeet niet wat er wellicht geïnvesteerd moet worden op die locatie als er laadpalen moeten komen. Als de infra ter plaatse het überhaupt aan kan.

@Fiekes en bij 200km enkele rit kom je zeker een aantal keer een snellader tegen ;)
 

Fiekes

Nieuw lid
Zeker karig maar vergeet niet wat er wellicht geïnvesteerd moet worden op die locatie als er laadpalen moeten komen. Als de infra ter plaatse het überhaupt aan kan.

@Fiekes en bij 200km enkele rit kom je zeker een aantal keer een snellader tegen ;)
Ik snap de snelladers, maar daar heb ik echt niet iedere dag tijd en zin voor … geen enyaq dus
 

ertromp

Forumguru
Ben benieuwd waar je op uit gaat komen want er zijn maar heel weinig ev's die in de winter die 400km gaan halen. Ik zou zeggen vraag op het Lucid Air forum rond wat daar de ervaringen zijn.

En tijd en zin? Je kunt wat doorwerken in de auto als die aan het laden is. Al lang top dat je werkgever je vervoer beschikbaar stelt. De werkgever kan je ook in het OV zetten of de minimale km vergoeding doen.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat als de werkgever van @Fiekes dat deed, hij nu een andere baan ging zoeken. Tis een werknemers-banenmarkt nu tenslotte.
 

ertromp

Forumguru
Als je 200km enkele reis moet gaan voor je werkgever iedere dag dan snap ik niet dat @Fiekes in de werknemers-banenmarkt niet elders aan de gang gaat waar hij wel benzine/diesel/gas kan rijden of een laadpaal aan kantoor gelijk krijgt. Moet lukken dan toch?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan