Range-angst

Canon-Eye

Forumguru
Laden bij een klant kan natuurlijk, maar dat zou ik alleen willen als dat tegen betaling kan, niet op kosten van die klant aan hun bedrijfseigen laadpaal...

Verder zou ik zelf toch ook wel graag 300-350 echte kms (ook in de winter) als.minimumeis stellen. Ik wil bij mijn kinderen op visite.kunnen gaan zonder dat ze voor mij de oprit moeten vrijmaken zodat ik op hun kosten stroom kan tappen, grannylader of anderszins. De enkele reisafstand is tot 150km, dat vind ik dan weer wat kort voor een extra laadoponthoud onderweg.
Auto's die dit aankunnen vallen voorlopig flink buiten mijn pensionadobudgwt, dus wat.mij betreft heeft de Leon het eeuwige leven...
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat valt nog maar te betwijfelen... Mobiele betaalterminals (in inbouwvorm als OEM model) zijn er inmiddels al in zoveel uitvoeringen en types; die technologie is aardig goed ontwikkeld. En qua datatransfer, voor een real-time-validatie-check zijn er ook talloze mogelijkheden. Bovendien is de hoeveelheid data t.b.v. mobiel betalingsverkeer zeer gering.
Natuurlijk, maar hoeveel laadpalen moeten er (alsnog!) mee uitgerust worden? Of gooien we die gewoon weg?
Voorts is er nog de privacy die dan bij elke 'openbare' laadpaal goed geregeld moet zijn.
 

Rallye

Forumguru
En dat die zogenaamde flexibiliteit afhangt van snelheid is een drogreden.
Hier in NL ben je met je EV net zo flexibel als in je auto met verbrandingsmotor. Grootste gedeelte van de dag mag je toch al niet sneller rijden dan die 100km/h.
Wat schiet je er betreffende tijd echt mee op en wat gaat het doen met je brandstofverbruik. Je zult met je auto met verbrandingsmotor vaker moeten tanken wat gezien de stijgende benzineprijzen ook niet echt uitnodigend.werkt.
En in de vakantieperiode mag je blij zijn als je hele stukken bijvoorbeeld in DLD überhaupt de 100km/h kunt aantikken en vele weekenden staat de Peage in FR ook lekker vol.
Ook de mogelijkheden om publiekelijk te laden zijn enorm en er komen nog steeds laadpunten bij niet alleen in NL maar in geheel EU.
Voor mij is een auto een auto die je allround kan gebruiken dus ook voor vakantie. 300Km range heb ik niks aan.
Als gezegd, door het beperkte ontwerp van de meeste EV's neemt het verbruik ook met normale snelheden te snel toe. Dus moet je te vaker laden en dat duurt vergeleken met tanken nog steeds te lang.

Ik sluit alleen maar aan bij wat @Octavia VRS Black als eis formuleert. In echte landen, dus ook in de vakantie waarnaar wordt verwezen, mag je ook overdag sneller dan 100km/h. Ik ben net terug uit Frankrijk. ACC op 140 ging daar prima. Op de heenweg door Duitsland vrij constant 160/170 en af en toe 200/220. Ook daar 100 rijden is een ergernis (in Nederland overigens net zo, maar dat is een ander onderwerp).
De mogelijkheden om publiek te laden nemen inderdaad toe - maar zeker op de drukke tijden waar jij naar verwijst kan dat best moeilijk zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Er kan nog eindeloos over gediscussieerd worden maar EV rijden vraagt gewoon (momenteel) een andere mindset.
Iemand die heel veel kilometers doet zal genoeg mogelijkheden hebben om zonder tijdverlies te laden. Je moet maar eens zien langs de autostrade-tankstations. Over de middag zit het vol met dergelijke bestuurders die terwijl de wagen aan het laden is hun maaltijd nuttigen en ondertussen nog wat werken. Meer en meer bedrijven beginnen ook openbare laadpalen aan te bieden. Ben je half uurtje bij jouw klant, plug de wagen in. Het kan maar zo simpel zijn.

Iemand die geen 40-50k per jaar doet, kan perfect weg met 300km en ok, op vakantie ga je dan regelmatig moeten opladen maar lees eens de ervaringen van EV-rijders die op vakantie gaan: de meerderheid ervaart het als een stuk relaxter aankomen op bestemming. En het opladen neemt niet meer tijd in dan even een sanitaire stop in te lassen, even de beentjes strekken na 3u rijden …

Iedereen die tegenargumenten blijft aanhalen is gewoon nog niet klaar voor EV rijden. Persoonlijk zou ik de Octavia RS dan ook niet een EV adviseren.

Mooi voorbeeld van hier op het forum, is eens een topic geweest van iemand die niet aan levenskwaliteit wou inboeten door het overdag moeten opladen van zijn EV. Persoon rijdt nu enkele maanden met zijn EV en is daar laaiend enthousiast over en het opladen tijdens de dag ervaart hij absoluut niet meer als “inboeten op zijn levenskwaliteit”.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Correctie: je bent afhankelijk van een laadpaal, en dan nog alleen wanneer je de accu heel ver (te ver?) hebt leeggereden.
Dat laatste is niet slim wanneer je volledig van openbaar laden afhankelijk bent.....
Edit: laat ik het anders zeggen: het getuigt niet van veel inzicht.........:nono:
 
Bovenaan Onderaan