Range-angst

leon-cupra

Forumguru
@SuperBeeb , het gaat hem er eerder over dat 20min van je tijd als “beperking in levenskwaliteit” wordt aanzien maar iedere dag 3-4u in jouw wagen zitten om juist maar naar jouw werk te gaan is dan niet een inperking van de levenskwaliteit. Als 3-4u rijden aanvaardbaar is, dan moet je imo niet “mekkeren” over een 20min opladen. Dat gaat dan echt het verschil niet maken. Integendeel , tijdens de 20min opladen kan je nog nuttig maken, 3-4u rijden is juist maar rijden.
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 is een EV niet voordeliger voor de werkgever ook al trekken ze bijtelling gelijk?
Hier in BE worden ICE wagens met de jaren gewoon fiscaal niet meer interessant voor de werkgever (en voor de werknemer).
 

leon-cupra

Forumguru
Ach die dochter zal binnenkort als ze wat ouder is wel 20min langer opblijven.
En ook , ga opladen tijdens jouw middagpauze. Ben je op exact hetzelfde uur thuis dan anders.

Heb zwaar het gevoel dat je 10001 uitvluchten aan het uitzoeken bent om toch maar niet EV te moeten rijden, maar je zou dan beter jouw baas overtuigen en niet ons.
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 hoe zit de fiscaliteit voor de werkgever dan elkaar ? Kan de werkgever de wagen dan volledig in kosten steken , ongeacht het een ICE of EV is ?
In BE is afhankelijk van de uitstoot een wagen voor de werkgever een percentage “aftrekbaar” , dus een percentage kan in kosten. Vb een EV kan een werkgever 100% van de kostprijs in kost steken, een ICE is ongeveer 60% aftrekbaar. Scheelt in Be voor een werkgever enorm.
 

ertromp

Forumguru
1x in de week een rit enkel 200 en overig is woon-werk enkeltje ca 110km.
Geen enkel probleem om dan in je heenreis 1x te laden toch? 20 a 30 min eerder uit je bed en hop aan de snellader. In de auto alvast wat lezen op de laptop en dan in de avond een half uur eerder naar huis kunnen....
In de zomer zul je dan een keer of 3 in de week een moment moeten laden.
En nogmaals laat je werkgever eens een week een Enyaq iV80 huren en je kunt je eigen oordeel vellen.
En slecht nieuws voor velen na 2035 kunnen we geen nieuwe auto met ICE aanschaffen oj je moet met je hele gezin in een Donkervoort gaan zitten. En er zullen vast maatregelen komen om zakelijke rijders nog eerder op die batterypack te laten zitten. :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik hoop/verwacht dat tegen 2035 de range, laadsnelheden en beschikbaarheid van laadmogelijkheden toch wel significant verbeterd zullen zijn.

En eerlijk gezegd snap ik dat probleem met die 20 minuten wel, zelfs als je 3/4 uur in de auto zit op zo'n dag. Die 3/4 uur ben je ergens mee bezig, op de terugweg met naar huis rijden on je dochter nog even te kunnen zien. 20 minuten stilstaan zou dan heel erg lang aanvoelen denk ik zo.

Dat gezegd hebbende, ik sprak vorige week een collega met een Tesla Model 3 (die is bij ons vrij populair bij de sales afdeling, waar ze leaseauto's rijden, vrijwel allemaal EV, van verschillende merken). Hij vertelde me dat ie in de vakanties stevig doorrijdt, meestal rond de 300 kilometer rijdt (in Duitsland, dus snelheden die hier in Nederland zeer illegaal zijn), en dan aan de Tesla snelladers binnen 10 minuten er weer genoeg capaciteit in heeft zitten voor de volgende 300 kilometer. TS zou dan dus 's morgens slechts 10 minuten eerder weg kunnen gaan, als dochterlief toch nog slaapt, vlak voor de bestemming dat ding voldoende volgooien, en op de terugweg zonder oponthoud naar huis.
 

Nedje

Senior Member
Ik snap het probleem met die 20 minuutjes ook wel. In 2021 ben ik vader geworden en ik baal ook stevig wanneer blijt dat ik mijn zoontje niet ga kunnen zien omdat ik te laat thuis ben. Ik kan me best voorstellen dat je dan zaken wil vermijden die ddie kans nog groter maken. Wellicht dat ik door het vele thuiswerken simpelweg verwend ben maar het is wel iets waar ik veel waarde aan hecht. Gelukkig woon ik vrij centraal in Nederland en is de kans dat ik 200km enkele rijs moet rijden voor een klus niet enorm groot.

Wellicht kun je inderdaad kijken naar 'in de pauze laden'. Of afspreken met je werkgever dat reistijd (gedeeltelijk) werktijd is omdat het zo gruwelijk lang is?
 

JeSko

Forumguru
Wat een geklaag, werk maar eens afwisselende shiften, dan weet je wat gemis is, ik zie mijn kinderen soms een hele week niet, neen zo'n 9to5 is dan ideaal, gwn zorgen dat je die baan niet aan de andere kant van het land moet uitvoeren dat heb je zelf grotendeels in de hand.
 

leon-cupra

Forumguru
Die 20min kan gemakkelijk opgelost worden maar dan moet je wel de oplossing willen zien.
Zijn genoeg mogelijkheden om die 20min te integreren in de tijdspanne zoals vroeger. Opladen tijdens lunchpauze, 20min vroeger vertrekken van het werk en tijdens het opladen wat doorwerken, ‘s morgen en s avonds 20min vroeger vertrekken (hij ziet s morgens zijn kind nu ook al niet) … oplossingen genoeg toch ??? :arghh:
 

ruud076

Actief lid
ik snap het probleem van die 20 min. helemaal niet ik heb jaren afwisselend in binnen en buitenland gewerkt, dat was op maandag weg en vrijdag terug of langer daar.
en toen had ik ook een klein kind, ik snap dat het allemaal niet zo simpel is , dat weet ik dus maar om het nu over 20 minuten te hebben dat gaat me wat ver.
nou kan het zijn dat ik er niets van snap , maar toch....
ps. ik ben ook geen elektriek rijder en zal dat ook niet uit eigen beweging doen :)
 

Tees

Donateur
Zullen we anders ophouden met de discussie over 20 min meer of minder reistijd? TS mag daar z'n eigen afweging in maken, ik vind t weinig respectvol naar hem dat er nu al 20 posts discussie daarover is, het punt is ondertussen wel duidelijk...

Het zou wel interessant zijn als we nog wat meer horen over de vereisten van de leasemaatschappij hierin. Bijv alleen VAG, of is een Tesla of Hyundai of Kia een optie?
 

CharlesTucker

Forumguru
Precies, het lijkt wel of allerlei mensen hier menen dat hun idee voor een oplossing ook het enige juiste idee is. Dat is de manier om mensen hier van het over het algemeen gezellige en nuttige forum weg te jagen, jammer. In feite hebben we hier te maken met een optimalisatieprobleem met randvoorwaarden, en wat die randvoorwaarden zijn is erg persoonlijk.
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 hoe zit de fiscaliteit voor de werkgever dan elkaar ? Kan de werkgever de wagen dan volledig in kosten steken , ongeacht het een ICE of EV is ?
In BE is afhankelijk van de uitstoot een wagen voor de werkgever een percentage “aftrekbaar” , dus een percentage kan in kosten. Vb een EV kan een werkgever 100% van de kostprijs in kost steken, een ICE is ongeveer 60% aftrekbaar. Scheelt in Be voor een werkgever enorm.
Je hebt het dan over auto's die de werkgever koopt, neem ik aan. In Nederland worden de meeste zakelijke auto's niet gekocht, maar geleased.
 

leon-cupra

Forumguru
De randvoorwaarden vormen wel het grootste “probleem” voor de TS, dus logisch dat daar over gediscussieerd wordt. En denk dat er met respect over gediscussieerd wordt. TS vraagt raad en er worden oplossingen aangedragen. Weet niet wat daar mis aan is.

@MarcoO2 in BE heeft aankoop of leasing geen invloed op de fiscaliteit.
 
Bovenaan Onderaan