Project Led

tritus

Senior Member
Kan aan mijn telefoon liggen, maar is het niet gewoon zo dat er bij de superb 1 aanstaat die dus geel oplicht en dat ze bij de Passat allebei uit zijn??
 

ertromp

Forumguru
Bij de S3 / O3 (MQB platform) moet je led lampen die je in plaats van halogeen lampen steekt aanmelden in de boordcomputer dit ivm de gewijzigde weerstandswaarde en het melden van een lampdefect op het Dashboard.

Dat aanmelden kan middels VCDS of VCP zoals @Joske aangeeft wat staat voor Vag Can Pro en beide zijn programma's om de diverse modulen in de Skoda mee te kunnen bewerken
 

Tuulster

Forumguru
Canbus led is Canbus led , toch?

De leds die ik heb gekocht (geen goedkope dingen overigens) hebben Canbus garantie. Ik zie niet in waarom er dan nog allerlei aanpassingen nodig zouden zijn.

Was bij mijn Sup II ook niet het geval.
 

ertromp

Forumguru
We laten ons verrassen @Tuulster. Prijs of canbus geschikt hoeft in deze niets te betekenen heb ik al vele malen op de O3 gezien waar het toch noodzakelijk bleek om de gegevens in de boordcomputer er op aan te passen
 

EdK

Forumguru
Canbus led is Canbus led , toch?
Denk dat ongeveer 5% van de server van ons forum beschreven staat over LED's en het canbus probleem ondanks led met canbus cancelers.

Heb DRL leds al een 4 jaar in de Yeti zitten maar met weerstanden omdat ik anders een melding kreeg.
Dezelfde LED's zitten ook in andere wagens franse en VAG en die geven weer geen melding en ook nog zonder gebruik van weerstand.

En om het nu nog leuker te maken, als ik met me DLR leds met weerstand meteen start dan zal ik geen melding krijgen.
Wacht ik 30 tot 60 sec met starten maar contact al wel aan, dan krijg ik toch een melding in de maxidot dat me linker en rechter DLR lampen defect zijn en dat ze vervangen moeten worden.

Oplossing voor dit gehele verhaal ??
Ja VAG moet er voor zorgen dat de meting van elke lamp aan of uit te schakelen of te veranderen is in weerstandswaarde in hun software van den boordcomputer
 

ertromp

Forumguru
Oplossing voor dit gehele verhaal ??
Ja VAG moet er voor zorgen dat de meting van elke lamp aan of uit te schakelen of te veranderen is in weerstandswaarde in hun software van den boordcomputer

Op het MQB platform is er dus een mogelijkheid tot kiezen van diverse soorten verlichting die je wilt steken met bijbehorende waarden

Op de O2 en S2 is het mogelijk om de weerstandsmetingen over de div lampen uit te zetten.

In byte 18 van module 09 zijn nl die waarden vastgelegd. Helaas met VCDS is die byte 18 maar deels aan te passen maar met VAG CAN Pro is het zelfs mogelijk om de zogenaamde warm en koud diagnose uit te zetten al is het gigantisch omslachtig.

Heb het al gedaan op mijn eigen O2 en zat zelfs op een gegeven moment met een geblokkeerde module
Gelukkig door terugflashen software bij het juiste type module in mijn auto kon ik weer de eeprom geopend krijgen

Blijft een uitdaging die byte 18 in 09 :D
 

EdK

Forumguru
In byte 18 van module 09 zijn nl die waarden vastgelegd.
Tsja en ik zie bij mijne Yeti die instelling dus niet met VCDS.
En om nu ook nog eens vag can pro erbij te gaan nemen voor de leds alleen ( in eerste instantie )vind ik dan ook weer over de top
 

tritus

Senior Member
Bij de S3 / O3 (MQB platform) moet je led lampen die je in plaats van halogeen lampen steekt aanmelden in de boordcomputer dit ivm de gewijzigde weerstandswaarde en het melden van een lampdefect op het Dashboard.

Dat aanmelden kan middels VCDS of VCP zoals @Joske aangeeft wat staat voor Vag Can Pro en beide zijn programma's om de diverse modulen in de Skoda mee te kunnen bewerken

Mooi snap nu hoe het zit. Raar eigenlijk dat ik me tot op heden nooit met zulke dingen heb bezig gehouden terwijl ik in huis zo'n beetje alle elektronica met aangepaste firmware laat draaien als het kan.

Hoopte alleen dat dit voor een paar tientjes ook zelf te doen is, maar weet inmiddels dat dit niet zo makkelijk is als gedacht. Als ik de auto heb ga ik eens nadenken over wat ik zou willen aanpassen en dan eens zoeken naar iemand die dat voor me kan regelen.
 

tha a

Senior Member
Die foto vertekend wel enorm. In de Passat en SuperB zitten dezelfde Xenon lampjes van Osram namelijk. En bij de Passat lijkt het wit/blauw, terwijl het geel over komt op de SuperB. ;)

Dat lijkt me sterk aangezien de Passat af fabiek alleen met full led leverbaar is en niet met Xenon en de superb alleen met Xenon en geen full led. (voor de dimlichten wel te verstaan..)
 

tritus

Senior Member
Dat lijkt me sterk aangezien de Passat af fabiek alleen met full led leverbaar is en niet met Xenon en de superb alleen met Xenon en geen full led. (voor de dimlichten wel te verstaan..)

Het gaat in dit verhaal om de mistlampen, niet om de koplampen.
 

Schep

Forumguru
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden, want dat halogeen icm xenon/LED is een beetje karig.
Zijn die mistlampen overigens echt nodig in bochten? De koplampen draaien toch mee (ik heb zelf Smart Light Assist besteld)? Ik moet het eerst maar eens ervaren. Bij mijn huidige Golf biedt het toegevoegde waarde, maar wellicht zet ik het gewoon uit met VCDS.
Ik snap dat de mistlampen 'over de grond' en 'om de hoek' iets meer licht geven dan meedraaiende koplampen, maar had dat dan niet mooi IN de lichtunit verwerkt kunnen worden? De A8 van mijn vader had dat in 2008 al ...
 
Bovenaan Onderaan