Problemen met nieuwe Octavia

E

Ex-lid 2926

@Yal; 52 liter tanken na 500 km rijden: Een drankprobleem, een loden voet of beide. Met de huidige brandstofprijzen niet iets om echt vrolijk van te worden.
Heb gisteren ook net 52 liter diesel getankt. De dagteller stond toen wel op 1020 km. Dan ben ik toch wel erg content met m'n dieseltje.
 

yal

Lid
met mijn oude gechipte bora tdi met handgeschakelde 6bak, rijd ik altijd 1:19 a 1:20 tenzij ik over de autobahn moet....
Met de bora rijd ik harder dan de skoda, deze heeft ook veel meer koppel.
Rijd nu steeds rond met de kleine achterin en dan doe ik het echt heeeel rustig aan, anders spuugt ze boel weer onder. De wegen zijn ook erg bochtig hier in Spanje.

grtn yal
 

yal

Lid
update

Gisteren weer terug gekomen uit Andorra met de Skoda, inmiddels ruim 18.000km gereden. Verbruik is ongeveer 1:12,5 en de hulpveren zijn een super alternatief, geen gedein meer met volle belading!

Voor ons vertrek nog nwe software voor de columbus bij de dealer laten laden, kon Oberhausen niet vinden en nwe regensensor laten plaatsen.

Helaas de dealer vanuit Andorra moeten bellen omdat de navigatie(columbus) totaal de weg kwijt was, volgens de navi was ons vertrekpunt Budapest ofzo en gaf 1000km teveel om naar huis te gaan.
Ook na een reset deed de navi het niet, kregen de melding Off-road.

Afspraak morgen bij de dealer om de navi te controleren werd vandaag helaas door de dealer afgezegt....

Op een gegeven moment navigeerde de navi weer wel, (nadat ik kaarten had gekocht bij de pomp) en leek het allemaal ok te gaan. Totdat in Parijs de navi en de muziek uitviel,scherm was zwart ook de optie "navi" en "audio" waren verdwenen uit het maxidot scherm. Na een poos ging de muziek weer ineens aan, zag je de columbus weer opstarten en zag ik het groene balkje laden van de navi. Daarna nog 2 keer hetzelfde probleem gehad.

Ook de DSG doet maar waar deze zin in heeft, ding trekt steeds op in de 2de versnelling , ook steile bergen op met als gevolg een nukkige lijkt op pingelende motor.
Indien ik de bak handmatig in de 1 ste versnelling zet en daarna weer in D ,knalt deze er direct 3 versnelling bovenop met weer een futloze motor bergop.
Schakelen gaat soms nog steeds erg ruw.

De motor loopt verder fantastisch en verbruikt nagenoeg geen olie (200cc op 15k)

Vandaag gereden in een octavia 1,6 tdi met DSG7, wat een soepel schakelende bak was dat vergeleken met de onze.

Heb m'n buik vol van deze auto , en denk de dealer ook.......

Had een berg geld gescheeld als we de C-Max hadden gehouden.

yal
 

sitechris

Donateur
Balen van al je troubles. En opmerkelijk dat de dealer een afspraak annuleert terwijl je toch veel problemen hebt met je auto! Dan juist mag je net even extra service verwachten.
 

yal

Lid
Dat de dealer de afspraak afzegt kan ik inkomen maar geef dan wel een nieuwe afspraak, en dat kon niet want ze hebben geen huur/leenauto's.

Dat is het nadeel van een grote dealer in "the middle of nowhere", kan niet even vragen of iemand je even afzet of komt ophalen.

Wat ik vergeten was te melden, in de bergen voelde je dat de bak wilde overschakelen en zag je het toerental fluctueren maar overschakelen ho maar.
Gaf dan meer gas en liet dan even gas los dan schakelde de bak wel, wel met een klap.

Grtn yal
 

sitechris

Donateur
Opmerkelijk dat ze geen leenauto's hebben en je ook niet kunnen ophalen. Zou voor mij reden zijn om andere dealer te gaan zoeken. Hoe kom je anders weer thuis als je onderhoud laat uitvoeren? Of mag je dan van 9 tot 5 in de wachtruimte hangen?
 

Ron-e

Lid
Blijkbaar is de nazorg bij de skoda dealers niet echt best te noemen. Schandalig eigenlijk. auto van +30k. (ps die van mij heb ik ook nog niet terug)
 

yal

Lid
Volgende week gaat de auto naar de garage en deze gaat contact opnemen met Pon.

Inmiddels auto uitgelezen, motor en dsg hebben geen opgeslagen storingen. Motor liep na een bezoekje bij de supermarkt weer onregelmatig direct na het starten , volgens mijn vriendin.

09-Cent. Elect.--Status: Functioneert niet 0010
1 fout gevonden:
00061 - Voetenruimteverlichting 010 - Onderbreking/kortsluiting met plus

19-Can Gateway--Status: Functioneert niet 0010 /
3 foutcodes gevonden:
01303 - Zender/ontvanger van telefoon 004 Geen Signaal/Communicatie - Geregeld
01300 - Regelapparaat navigatiesysteem + cd speler (J401) 004 - Geen Signaal/Communicatie - Geregeld
01304 - Radio 004 Geen Signaal/Comminicatie - Geregeld

25-Startblokkering--Status: Functioneert niet 0010 /
1 fout gevonden :
9456681 - Sleutel : Onaannemelijk signaal

37-Navigatie--Status: Sporadische communicatie fout 1000

42-Deur Electr. LV -- Status Functioneert niet 0010
1 fout gevonden:
01706 - Schakelaar spiegelverstelling (E43) 008 - Onaannemelijk signaal - Geregeld

56-Radio--Status: Sporadische fout communicatie fout 1000

77-Telefoon--Status: Sporadische communicatie fout 1000 / Wordt niet bereikt.

Vreemd dat de DSG geen storing heeft opgeslagen, zeker na de diverse schakelfouten.
Wat wel een verbetering is dat bergaf de DSG zelf terug schakeld om op de motor af te remmen, bij remmen voor een bocht soms wel 2 versnellingen.
Dat deed de bak deze zomervakantie niet, zal dus in de software update zitten(?).
 

yal

Lid
Auto is nog niet klaar:
Licht jankend geluid uit de aandrijflijn bij lage snelheden schijnt een DSG7 eigenschap te zijn.
Vreemd dat de demo 1,4 tsi dsg7 dat geluid ook niet had, de leasebak 1,6 tdi dsg7 octavia van mn broertje ook niet.

Bij onze auto is het geluid ook pas in november ontstaan en klonk een beetje als het differentieel van m'n mercedes van 30jaar oud.

Gehele Columbus is vervangen evenals de spiegel schakelaar, verder zijn ze bezig met Pon ivm. met vocht in koplampen en mistlampen.

Slecht schakelen v/d dsg kunnen ze niets aan doen aangezien er geen foutmeldingen in het storings geheugen staan. Dat de bak niet soepel schakeld werd wel min of meer toegegeven maar dat komt door de combi met de 1,8 tsi motor....

De tijd zal het leren hoe de auto zich houdt,
Wel een nagenoeg nieuwe leen fabia combi mee gekregen, had alleen al iemand in gerookt(bah) met ruim 300km op de teller!

grtn yal
 

RobPG

Lid
Heb er "pas" 12k op zitten, maar van de aandrijflijn hoor ik niets. Blijft hopelijk ook zo.
Je hebt geen koppelingspedaal of koppelomvormer om schokken in de aandrijflijn op te vangen ja. Dus dat moet je dan maar zien te regelen met je gaspedaal.
Beetje soepele motor helpt daarbij natuurlijk. Ken de 1.8 TSI in dat opzicht niet.
De 1.4 TSI is lekker soepel, maar ook daarmee kan ik de DSG laten schokken door bruusk met 't gas om te gaan.
Lukte me overigens ook met een 1.2 TSI. Kortom, heel gelijkmatig gas geven is de boodschap.
 

yal

Lid
Onder de 40km/h hoor ik een jankend/gierend geluid, gas geven of loslaten heeft geen invloed op het geluid.
Dat je niet bruusk moet gas geven is ons duidelijk, zeker omdat de motor vrij los in de rubbers hangt.

Wat het optrekken lastig maakt is dat onze bak soms in de 2 de versnelling wegtrekt en soms in de 1 ste versnelling dus het is iedere keer weer anders hoeveel gas je moet geven.

Ik begreep dat de 1,8tsi motor eigenlijk net te sterk is voor de dsg7, en dat dit problemen veroorzaakt. De 1,2 en 1,4tsi zijn lichter en werken in betere harmonie met de dsg mede door het lagere koppel.

Grtn yal
 

RobPG

Lid
Dat geluid herken ik van m'n vorige kar (handbak), maar die had er dan wel 100k op zitten. Wispelturig gedrag van je DSG is wat anders dan niet soepel schakelen. Lijkt me toch dat er iets niet lekker zit. Vervelend dat t maar af en toe is, is t lastig te onderzoeken. Zit er geen mogelijkheid tot loggen in, om te zien wanneer-ie schakelt?

Rob
 

yal

Lid
Vandaag bericht gekregen v/d dealer, software is van de dsg gewist en er is nieuwe software ingezet.
Het jankende geluid zou nu verleden tijd zijn. Ben benieuwd, mensen v/d receptie en werkplaats zijn wel behulpzaam en het lijkt erop dat ze de problemen graag oplossen.

Wellicht morgen de auto ophalen, ze gaan ook nog even kijken naar het vocht in de koplampen en mistlampen en dan gaan we het weer proberen.

grtn yal
 

cvegreen

Forumguru
@Yal ,
gelukkig dat de garage waar jij gaat graag problemen trachten op te lossen , anders hebben ze daar een probleempje lijkt mij .

Hopelijk is het probleem nu daadwerkelijk opgelost , want een fluitende DSG bak zou ik ook niet leuk vinden .
 
Yal laat even weten of het heeft geholpen? Ik heb dit ook hier eerder gevraagd en toen kreeg ik de tips dat het iets anders was? Heb jij ook last van trillen dan wel overgevoeligheid in je stuur? De banden zijn diverse malen uitgebalanceerd. Mijn gevoel blijft bij de trillen van de as of zoiets. Mocht iemand dit herkennen dan graag bericht.
 

yal

Lid
Auto sinds vanmiddag weer terug, helaas maakt de aandrijflijn nog steeds een jankend geluid.
Ben direct weer omgekeerd en heb even gereden met de after sales manager, die kon het geluid ook duidelijk horen.
Hier komen zij volgende week op terug, dan vervangen ze ook de koplampen wegens vocht.

De bak schakelde wel beter dan ooit en trok niet meer weg in de 2 de versnelling, heb pas 20km gereden dus de tijd zal het leren.

De nieuwe Columbus is wel lekker snel en de touchscreen reageerde beter, tekst op de knoppen is net een iets ander lettertype.
Ik heb net al m'n adressen weer in het geheugen gezet maar ben helaas wel alle muziek kwijt...

De spiegelverstelling unit is ook vervangen dus dat moet goed zijn.

Dsg geluid helaas niet weg, dus wordt vervolgd....

grtn yal
 

yal

Lid
Yal laat even weten of het heeft geholpen? Ik heb dit ook hier eerder gevraagd en toen kreeg ik de tips dat het iets anders was? Heb jij ook last van trillen dan wel overgevoeligheid in je stuur? De banden zijn diverse malen uitgebalanceerd. Mijn gevoel blijft bij de trillen van de as of zoiets. Mocht iemand dit herkennen dan graag bericht.

Reactie na je pm, weet niet wat je precies bedoeld met "heeft het geholpen" aangezien er zoveel aan de auto is gedaan.
Bij mij is er een wiellager vervangen en 2 banden ivm. hoogteslag. Dit waren conti's 225/45 ZR17.
Ik heb sindsdien geen trillingen meer gehad, auto rijd goed sinds deze behoorlijk is uitgelijnd en er hulpveren onder zitten.

Hoop dat je met deze wat kunt, wissel anders je wielen van voor naar achter, of laat Jos eens kijken (www.jbautoservice.nl)

grtn yal
 

hemi24

Forumguru
@Gerard6 en Yal: Trillingen, ondanks goed uitgeballanceerde wielen en uitlijning? Ook ik herken dit probleem, en wisselen tussen 17" zomer en 16" brengt geen verandering, net als uitlijnen...

Ook bij mij ging de gedachte naar de wiellagers en of assen...
 

yup

Lid
Ik weet niet wat voor km standen jullie hebben, maar bij mij heeft een ding heel veel geholpen om het aantal trillingen tot 0 te brengen: alle draagarmrubbers vervangen.

Laat ze goed controleren, die van mij waren versleten, en zorgde ook voor instabiel rijgedrag bij hogere snelheden. Precies dat overgevoeligheid in de stuur wat gezegd word.

Ook bij 4 gloedje nieuwe banden, van goede merken (Michelin, Good Year en Dunlop) heeft niets geholpen. Pas na vervanging van alle draagarm rubbers reed de auto weer geweldig. Bijkomend voordeel: geen krakend geluid meer bij op en afrijden van drempels, ook niet met koud en nat weer!!!
 
Bovenaan Onderaan