Problemen met nieuwe Octavia

Auto zuipt ook flink wat benzine, binnen 4uur tank leeg, gemiddelde varieerde van 1:12 tot 1:10:mad:, ben misschien wel heel erg verpest met de tdi maar had een stille hoop dat de 1,8 TSI wel iets zuiniger zou zijn.
De tdi haald de fabrieksopgave met gemak de TSI bij lange na niet.

Heb geen DSG, maar haal met alleen woon-werk verkeer (geen snelweg), toch zeker wel 1:11 a 1:12 op een tank. En dan trap ik meestal nog wel aardig door ook (snel optrekken etc).
Met veel snelweg ritten (120 a 140KM/U) lukt 1:14 ook nog wel.
 

yal

Lid
Overdrijf je niet een beetje :grin:

tank 55l: actieradius (1:10-12) 550-660km binnen 4 uur leeg is: 137,5-165km/h gemiddeld :smiley29:

En anders vind ik het verbruik helemaal niet gek.

Overdrijven? Fabrieksopgave halen doet de TSI bij lange na niet!
Volgens de BC vandaag 1:7.1 km stadverkeer en airco aan, ik vind ik 1:10 voor een moderne auto onzuinig. Geef toe dat ik wel doorrijd.

Dezelfde rit pas geleden met mijn mk1 gti gereden, 18uur over gereden en gemiddeld 1:13 gereden. Geef toe geen airco en weegt minder maar is wel een auto uit 1983.
Met de tdi haal ik altijd wel 1:19km, die is gechipt. Die heeft deze rit al meer dan 30keer gereden.

Quote//Kun je dit eens logisch uitleggen?!?
Als de hoofdveer en hulpveer beide liniair zijn, net als de versterkte veer, wat is dan het verschil? 1+2=3, toch? :confused: Quote//

Nee, dit zal ik aan de garage vragen. Jos van jbautoservice, zei dat een hulpveer niet de beste oplossing is. Vandaar.

gerard6, heb een DSG7 met net nieuwe software. Helaas niet de oplossing.

grtn yal
 

bobby45

Actief lid
1 op 16 onder de 100

mijn 1.4 tsi haalt het wel

IK woon vlak bij de n33 en die rij ik zo,n 40 km naar de eemscentrale heen en terug ja met deze bouw put van het noorden ,kun je al die vracht auto,s wel blijven in halen.:1884:

http://www.blipfoto.com/viewm.php?id=650568

kijk zelf maar ff de centrales groeien als steen kool:icon_smile_dead:
 
Tal ik heb ook hulpveren ivm de caravan en die zijn echt nodig. Geen problemen ondevonden. Mbt verbruik dat kan beter maar fabrieksopgave dat redt geen ene auto. Snelweg haal ik (met 224 pk/getuned) met normaal rijden tussen de 1 op 13/15. Stad is zeker minder maar dat is rond de 1 op 10. Mbt dsg software wat zou er beter moeten zijn geworden aan de nieuwe software? Bij jou dus niets? Maar is het wel echt nieuw? Of houden ze jou aan de bekende lijn? Heb jij ook als je rustig wegrijdt dat je bij het overschakelen iets hoort uit de bak of turbo? Ik vind het klinken als een gieren en is alleen in de 1 naar 2 en naar 3 te horen? Verder ben ik benieuwd of jij auto ook zo gevoelig is in het stuur en dat je elke trilling voelt? Nou een heel verhaal....
 

dmfow

Lid
Mijn 1.8 TSI haal ik makkelijk 1:15-16 mee, ik rij wel veel snelweg kilometers en in de stad haal ik dat natuurlijk niet. Cruisecontrol op 130 en dan moet dat echt wel lukken. Mijn DGS 7 is onlangs een nieuwe megatronic in gegaan of hoe dat ook mag heten, de problemen van het schokkend wegrijden zijn er daarintegen nog steeds. Ik heb ook een 1.4 TSi met de zelfde bak gehad en die had deze problemen nooit. het lijkt erop dat de motor en de bak niet echt lekker babbelen samen.
 

bobby45

Actief lid
hoe zo hulp veren

gerard6 ben niet met je stelling eens

' Tal ik heb ook hulpveren ivm de caravan en die zijn echt nodig????
ik vind dit mee vallen wel en nw type trekhaak:530:''

gisteren ff uit proberen met de caravan oke 1 op 10 maar dan moeten de paarden wel voer hebben.

dus beviel best dus tuning vind ik niet echt nodig.

ik heb een 6 handbak 1.4 tsi
 
Bobby45

Ik weet niet of jij kan zeggen dat het bij wel of niet nodig is. Elke auto blijkt toch anders te werken?? Ik heb zonder hulpveren al bijna vastgestaan in een parkeergarage. Met hulpveren kom ik al in de problemen met verkeersdrempels dus je mag het niet met mij eens zijn maar verklaar dit dan maar nader?
 

yal

Lid
Wel is er het e.a. veranderd aan bak.
De DSG kan ik niet meer schakelen zonder de rem in te trappen, kon voorheen wel. Dealer heeft bijna zeker de software vervangen, aangezien de auto anders rijd. Laat het t.z.t. wel uitlezen, dan weet ik het zeker.

Misschien is de verbranding niet optimaal, is een 1,8 TSI maar de uitlaat pijpen zijn zwart v/d roet van binnen net als bij de TDI.
Met wassen werd mn spons ineens zwart.
Bij mijn oude gti (katloos) uit 1983 is de uitlaat brandschoon vanbinnen!
Tevens loopt de TSI na de koude start wat onregelmatig, en 1200-1300rpm. Warm loopt het ding zo mooi rond dat er soms gedacht word dat de motor is afgeslagen!

Zuiniger is de auto zeer zeker niet geworden, heb wel vaker 1;13 gehaald met deze auto en 2 keer een uitschieter van 1:15.
Vandaag rustig aan het cruisen geweest, kleine was mee, helaas wel flink gespuugd in de auto.....:icon_smile_dead: Gemiddeld verbruik volgens BC 1:9.8 over 58km.
130 km gereden en de tank 1/4 leeg....

Was eigenlijk van plan de motor een JD kuurtje te geven, nu na al het gedonder met o.a. de DSG begin ik voorlopig niet aan chippen.
Wat meer koppel had ik zeer op prijs gesteld.

//gerard6// de turbo hoor ik een soort "huil" geven als ik gasloslaat rond de 3000rpm, de bak hoor ik de eerste 3 versnellingen klik/klak geluiden maken bij schakelen. Schakelen van alle versnellingen is duidelijk voelbaar, vooral naar de 4 de versnelling gaat ruw.

In de S stand schakeld de bak ook zeer ruw terug van de 3 naar 2, kwam ik vandaag achter. Kreeg commentaar v/d achterbank!.

grtn yal
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer tegenwoordig een benzine motor een zwarte uitlaat heeft is er iets duidelijk niet in orde! Mijn 1.4 MPi heeft nu zo'n beetje 200.000 km gereden en de uitlaat is nog brandschoon.
Dat van de rem intrappen bij het inschakelen is bij wet verplicht, zodra met de rem iets intrapt wordt de pook vrijgeschakeld.(werkt op de remlichtschakelaar) Dit stamt nog uit de tijd van de conventionele automaten. De DSG's zijn echter geen automaten maar electronisch/hydraulisch bediende schakelbakken. Wij hebben een 4 tal DSG's lopen uit 2007 en deze doen het ook. Ook de Touran uit 2005.
Dat akkefietje van het ruwe schakelen (zelfs na het vervangen van de mechatronic)
zou ik zeker declareren, dan laat ze er maar een andere bak onderschroeven want dit hoort zeker niet!!
Succes!!
 

bobby45

Actief lid
Bobby45

Ik weet niet of jij kan zeggen dat het bij wel of niet nodig is. Elke auto blijkt toch anders te werken?? Ik heb zonder hulpveren al bijna vastgestaan in een parkeergarage. Met hulpveren kom ik al in de problemen met verkeersdrempels dus je mag het niet met mij eens zijn maar verklaar dit dan maar nader?

Mijn 1.4 tsi is standaard staat op 15 "velgen lijkt mij vreemd dat ze bij skoda voor en andere achter veren zetten.
verschil zal rs /sport onderstel/greenline deze zijn 3 cm lager.
heb nog geen hulp veren nodig bij mij zitten 2 grote duitse herders in dez zijn ook wel 70 kg samen en het hok 10 kg.
p.s ik rij flink door op de bulten :icon_smile_dead:

 

yal

Lid
//Ronnie//

de mechatronic is niet vervangen, alleen nieuwe software is in de auto gezet. De demo auto was een 1.4 TDI DSG7 en deze schakelde fantastisch.
Dat van die zwarte uitlaatpijpen verbaasde mij ten zeerste, zeker met de huidige emissie wetten.

Onder de oude gti zit een rvs uitlaat en glimt nog vanbinnen na ruim een jaar.
Dus dat de nieuwe octavia een zwarte uitlaat heeft, is ook de verklaring voor het hoge brandstof verbruik.

Nieuw probleempje is dat het bestuurders raam kraakt bij openen en sluiten. Zitten toch geen plastic geleiders is zoals vw vroeger had?

Vind onze octavia een mooie auto, lekker veel goodies en een mooi soundsystem maar is gewoon een bak ellende.

grtn yal
 

LenK

Forumguru
Wanneer tegenwoordig een benzine motor een zwarte uitlaat heeft is er iets duidelijk niet in orde! Mijn 1.4 MPi heeft nu zo'n beetje 200.000 km gereden en de uitlaat is nog brandschoon.
Die moet je even nuanceren. Wat versta jij onder een zwarte.uitlaat?

Sinds de invoering van de katalysator heb ik alleen maar zwarte uitlaatpijpen gezien bij benzine auto's.

Daarvoor waren ze na een lange rit altijd bruin tot grijs (mits de auto geen olie verbruikte).
Temperatuur van de uitlaatgassen heeft daar iets mee te maken lijkt me.
 

Ronnie

Forumguru
Zwarte uitlaat betekent een hoog roetgehalte in de gassen: conclusie is een zeer onvolledige verbranding. Dat vroeger de uitlaten beige/grijs waren was te wijten aan de loodtoevoeging in de benzine tegen het pingelen (hogere klopvastheid).
Tegenwoordig zou een motor (met alle electronische mogelijkheden) optimaal moeten verbranden en dus geen roet meer uitstoten. Bij de uitlaatgastest voor de APK zal de CO meter dan ook op 0,0 tot 0,2 blijven hangen.(indien alles goed functioneerd).
De (EX) 1972 Kever van mijn dochter stond normaal op zo.n 5-7% CO, dan liep en trok de motor goed, voor de APK moest ik de CO schroef op zo'n 3,5% terugregelen anders werd de auto afgekeurd. Maar de motor liep dan onregelmatig en trok slecht, dus het mengsel was te arm. Bij 5-7% CO kwamen er bij het gasgeven ook zwarte rookwolkjes uit de uitlaat(zeer rijk mengsel)en dit is dan ook pure roet.
 

yal

Lid
In de uitlaat zit een zwarte laagje, veeg je het laagje roet weg zie je het blanke metaal van de uitlaat weer.
De motorolie stinkt ook naar benzine.

Viel mij op dat de auto veel meer benzine verbruikt sinds kort, heb de auto sinds april.

grtn yal
 

yal

Lid
Ronnie, mijn oude gti liep ook alleen mooi met een hoog CO%, daarna kop revisie laten doen. Alle kleppen zijn +geleiders nieuw en alle koolafzetting weggehaald. Daarna loopt de motor het mooist op ongeveer 1,3%, waarschijnelijk absorbeerde voorheen de kooldeeltjes teveel benzine en dat daarom de CO zo omhoog moest.
Gekke is dat de uitlaat van de gti brandschoon is, bougies zijn beige van kleur en motor loopt mooi rond en zuinig.

Zal de skoda weer naar de dealer brengen als we terug zijn van vakantie, wellicht zit er weer een storing in. Sowiezo moet ze weer naar de DSG kijken want dat is niet zoals het hoort.

grtn yal
 

TL@

Forumguru
Ik heb toch meer gezien dat TSI's een zwarte rookpluim achter laten, beetje raar voor een benzine maar heb het toch echt al meer gezien (vooral in Audi's)
 

bobby45

Actief lid
Ik heb toch meer gezien dat TSI's een zwarte rookpluim achter laten, beetje raar voor een benzine maar heb het toch echt al meer gezien (vooral in Audi's)

ff en logje gedraaid met mijn vag com maar voor de turbo er in komt 1200 tot 1400 tpm gaat er inderdaad wat teveel benzine de uitlaad uit.

de tt doet dit ook ik denk dat het bewust gedaan is anders zal hij te arm draaien als de turbo er bij komt.:koffie:
 
Volgens mij ruikt van alle geblazen auto's de olie naar benzine.

In mindere mate van ongeblazen auto's ook.

Ik denk dat je op sommige punten iets te kritisch bent (n.a.v. eerder opgedane teleurstellingen) en wellicht niet op de hoogte bent van alle ins en outs van automobieltechniek.

Geeft op zich niets, als je maar niet straks de dielert zijn vel over de oren trekt voor zaken waar je het bij het verkeerde eind hebt. Dat doet wellicht afbreuk aan de argumenten/gevallen die wel valide zijn en nog een nette oplossing voor gevonden moet worden.

Been there, done that.
 

yal

Lid
Volgens mij ruikt van alle geblazen auto's de olie naar benzine.

In mindere mate van ongeblazen auto's ook.

Ik denk dat je op sommige punten iets te kritisch bent (n.a.v. eerder opgedane teleurstellingen) en wellicht niet op de hoogte bent van alle ins en outs van automobieltechniek.

Geeft op zich niets, als je maar niet straks de dielert zijn vel over de oren trekt voor zaken waar je het bij het verkeerde eind hebt. Dat doet wellicht afbreuk aan de argumenten/gevallen die wel valide zijn en nog een nette oplossing voor gevonden moet worden.

Been there, done that.

In principe krijg je bij een benzine motor altijd benzine in je olie en condens, maar normaal gesproken verdampt hier een groot gedeelte van bij een lange rit.
Tevens rook de olie al naar benzine toen er maar net 2000km op de teller stond, en hadden toen alleen maar langere stukken gereden.

De dealer heeft de laatste keer de olie/filter vervangen en nu +/-2500km later ruikt de olie weer naar benzine. Zijn in Spanje.
Maakt mij verder niet veel uit, mits de auto niet zo veel blijft zuipen.
Met 52 liter haal ik net 500km.

Weet wel 't e.a. van autotechniek, vooral van oudere auto's en tdi's.
Mijn golf mk1 gti heb ik geheel zelf gerestaureerd, ook het laswerk,overspuiten,bedrading,wielophanging en vervangen van de versnellingsbak. Cilinderkop zelf verwijderd en laten reviseren.

Ik ben me er van bewust dat ik de dealer niet het vel over z'n oren moet trekken en dat indien ik het bij het verkeerde eind heb dat het afbreuk kan doen op andere argumenten. Bedankt voor de tip, ben ook maar een mens... Feit blijft wel dat de dealer het blijkbaar toch met mij eens is geweest en derhalve dat ze de auto grondig onder handen hebben genomen.

Hun argument was ook, dat deze problemen nooit voorkomen en dat ik daarom in eerste instantie niet serieus genomen werd. Achteraf onderkennen ze ook dat ze fout zaten en dat de problemen weldegelijk aanwezig waren.

Laatste 2 dagen schakelde de DSG wonderbaarlijk goed(alleen de 4de versnelling gaat lomp), heeft de DSG dan zo veel tijd nodig om zich aan de bestuurder aan te passen??

grtn yal
 
Bovenaan Onderaan