PizzaPieter's Seat

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Weet iemand wat de vervangingsinterval is van de ditributieriem van mijn CZEA motor?

En als geen interval voorgeschreven, wat is dan het advies?

Thanks!
 

Tees

Donateur
Volgens mij hebben alle EA211 motoren geen aanbevolen vervangingsinterval meer voor de distributieriem. Officieel is het advies om m vanaf 120k km elke beurt visueel te inspecteren, en te vervangen wanneer daar aanleiding voor is. Sommigen zeggen dat het dús bij 120k moet, anderen houden 180k aan, weer anderen 210k. Ik denk dat je met 180k wel redelijk veilig zit.
 

brepus13

Forumguru
Volgens mij kan de riem zelfs tot 240k. Leeftijd was er dacht ik juist af en daarvoor is de visuele controle gekomen. De garage die mijn apk deed gaf ook voor mijn 1.2 tsi 240k aan voor vervangen distributie.
 

ertromp

Forumguru
Seat zelf raad aan tot 240K geen vervanging nodig van je distributieriem en daarna om de 30K inspectie en er is geen tijdstermijn gesteld.
Belangrijk is dat de waterpomp in je Seat door een eigen getand riempje wordt aangedreven en die moet ook geïnspecteerd worden na 240K.
De distributie zit nl. aan de linkerzijde van je blok als je er voor staat en de waterpomp zit apart aan de rechterzijde van het blok.
Bovenstaand geldt voor Europa. Zou je bijvoorbeeld wonen in Qatar of Brazilië dan raad Seat aan om de distributieriem om de 120K te vervangen en ook dat riempje voor de waterpomp bij 120K. Dus afgewogen aan klimatologische omstandigheden
 

PizzaPieter

Forumguru
Netjes te woord gestaan en geholpen bij Pouw.

Hobbelen kenmerken zij als normaal voor 18". Hebben wel voor-achter gewisseld, dus ik ga de komende dagen goed voelen.

Uitlaat is volgens hen 'afwateringsgat' en hoeft niets aan gedaan te worden...?

Op mijn vraag waar dat gat zo hoog zit, waarom hij bij mijn buurman dicht zit en dat een uitlaat van voor naar achter gasdicht hoort te zijn, kwam weinig zinnigs. "Waarom Seat ervoor gekozen heeft dat dat gat bij nieuwe Seats dicht is, weet ik ook niet".

Weet niet zo goed wat ik hiermee moet.
Mss herinnert iemand zich dat ik een gaatje in mn demper had, die bij mijn buurman zn Seat dicht was?

Zou afwatering kunnen zijn, mag dicht, mag open....enniehoe....ik heb hem destijds dichtgemaakt.

Gisteren rij ik oprit op terwijl 1 vd zoons buiten staat en die zegt...je uitlaat pruttelt...

Huh ...? Hoorde vanuit auto niks, maar achter auto wel...alsof er water in zat maar net niet over t randje geduwd werd door uitlaatgassen. Hmmm...vorige week auto gewassen en ook ruimschoots de uitlaat en achterkant gereinigd, dus ongetwijfeld water in uitlaat gekomen.

Dus....net schroef eruit gedraaid....en denk dat er theekopje of 2 water uit kwam.... Dus voorlopig blijft hij open... Weer wat geleerd



113dc31c5e8460829c86442a0c7a1573.jpg
 

Tees

Donateur
Als ie dat gaatje open had zou t toch ook op de straat gelopen zijn? Net als t waswater als je je auto op straat wast.
Das natuurlijk mede de reden dat t in tal van gemeenten niet toegestaan is om je auto op straat te wassen, maarja, als t mag...
 

EdK

Forumguru
Nee nu heeft het al die voorgaande bende al kunnen losweken en als gaatje open was geweest had dat niet gebeurd @Tees
 

EdK

Forumguru
Das natuurlijk mede de reden dat t in tal van gemeenten niet toegestaan is om je auto op straat te wassen
Hoe zou dat zijn nu met de elektrische wagens ?
Met brandstof voertuigen is de reden dat er olie en brandstoffen in het oppervlaktewater terecht kunnen komen.
Maar met de EV gaat dat eigenlijk niet meer op !!
Als die voor de deur staat is die namelijk zo milieu vriendelijk als de pest, alleen toen die geproduceerd werd was het een ander verhaal
 

Tees

Donateur
Nee nu heeft het al die voorgaande bende al kunnen losweken en als gaatje open was geweest had dat niet gebeurd @Tees
Dan was t verspreid over een langere tijd en een grotere plaats eruit gekomen, maar voor de totale hoeveelheid zal t weinig uitgemaakt hebben.

Wat betreft EVs, tsja, er zijn allerlei redenen te bedenken waarom gemeentes t niet willen. De schoonmaakmiddelen zijn ook lang niet altijd milieuvriendelijk bijv. Maar olie en brandstof zal zeker een groter probleem zijn.
 

EdK

Forumguru
Maar olie en brandstof zal zeker een groter probleem zijn.
Wel dit werd altijd als reden opgegeven omdat de straatputten over algemeen tegenwoordig lozen op het oppervlaktewater ( sloten / vijvers in de buurt in je woonwijk )
 
Bovenaan Onderaan