PizzaPieter's Seat

Desperado

Forumguru
Ik ben ook ervaringsdeskundige. Met de Zafira wegrijden bij de verkeerslichten rechtsaf. Achterkant had geen grip en ging alle kanten op op natte sneeuw. Ik heb in misschien 10 seconden wel 100 keer aan het stuur gedraaid waarmee de achterkant weer netjes achter de voorkant bleef. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer ik de betere banden achter had gehad probleemloos de boel had kunnen corrigeren.
Maar ja.....er zijn ook nog altijd heel veel monteurs die ervan overtuigt zijn dat nieuw voor moet ondanks alle gevolgde cursussen enzovoort.
Eigenwijs is ook wijs......
 

EdK

Forumguru
Mijn bandenboertje ( locaal ) vroeg niet eens toen er voor 2 nieuwe moesten
Die van achter gingen meteen naar voren en de nieuwe werden achter gemonteerd !
Keek hem aan en begon te grijnzen, toen hij vroeg waarom ik grijnsde zei ik alleen maar "je weet hoe het behoort" Wel toen kreeg ik de verhalen te horen van klanten die blijven beweren dat voor de nieuwe moeten...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook onder bandenboeren zijn er best wel goeie...
Je wilt niet weten hoeveel discussies ik in het verleden met bandenmonteurs heb moeten voeren voordat ze mijn zin deden - om me vervolgens hoofdschuddend na te kijken. Maar de laatste jaren heb ik daar eigenlijk geen last meer van.
 

hemi24

Forumguru
Lees eigenlijk alleen maar “sneeuw en prut”.

Dan hebben we het in mijn opinie eerder over verkeerd ingeschatte snelheid...
Daar helpt je de beste (nieuwe) winterband ook niet mee.

Maar als jullie liever over de voorwielen wegglijden, en aquaplanen, ga je gang!

Maar waag het niet om door te glijden tegen mijn achterbumper als er een keertje goed geremd moet worden!

:tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar waag het niet om door te glijden tegen mijn achterbumper als er een keertje goed geremd moet worden!
Daar heeft het profiel van de voorbanden - zolang het niet minder is dan zo'n 2 mm* zodat het water nog steeds voldoende weg kan vloeien - geen invloed van betekenis op omdat het gewicht van de auto voor extra druk op de vooras zorgt. De achterwielen remmen natuurlijk ook mee en de ABS helpt om vooral de voorkant in het juiste spoor te houden als dat toevallig niet in een rechte lijn ligt.

Los daarvan is achterop een voorligger rijden in de allereerste plaats gevolg van te weinig afstand houden voor de geldende omstandigheden. Geen enkele band kan deze rijdersstommiteit voldoende corrigeren...

* Wettelijk minimum is 1,6 mm, maar zover laat ik het niet komen..
 

Cordoba

Forumguru
@PizzaPieter Ik vraag me af of jouw trilling niet gewoon komt van één of meer velgen die niet meer zuiver rond zijn, en dat veroorzaakt vaak een ondefinieerbare trilling in de auto. Als dat inderdaad het geval is, kun je de velgen laten richten bij een velgenreparateur.

Ik voel trouwens in mijn Fabia soms ook wat bij het wegrijden, en dan eigenlijk alleen na een dag werken in een parkeergarage met supervlakke betonvloer, en dat is na 20 meter rijden ook weer over. Overigens het meest bizarre wat ik ooit meegemaakt heb, is toen ik mijn Golf D bij de dealer bracht omdat ik soms onder bepaalde omstandigheden een piep vanuit de motorruimte hoorde. De chefmonteur geluisterd met zijn hoofd onder motorkap en gebruik van stethoscoop, niets te horen. Vervolgens belde ie mij (ik woonde een paar honderd meter bij de dealer vandaan), of ik langs kon komen om aan te geven wat ik nu hoorde. Samen kwamen we wel tot reproductie van het geluid: bij het laatste onderhoud was de afdekkap van de distributie iets anders terug gezet, en ik hoorde onder bepaalde omstandigheden (bij 110 km/u op de snelweg) dus de d-riem tegen de kap aanlopen.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba
Zou inderdaad kunnen. Vooralsnog sluit ik niks uit. Kromme velg, kromme band, kromme naaf, kromme auto, kromme hersenen, kan vanalles wezen.

Stuur trilt beetje, hobbelen lijkt van achter te komen.

Vanavond naar 2.7bar opgepompt. Stuiteren is minder dan bij 2.5 (wat beter was dan 2.4) maar niet weg.

Morgen naar garage. Komt goed.
 

PizzaPieter

Forumguru
Netjes te woord gestaan en geholpen bij Pouw.

Hobbelen kenmerken zij als normaal voor 18". Hebben wel voor-achter gewisseld, dus ik ga de komende dagen goed voelen.

Uitlaat is volgens hen 'afwateringsgat' en hoeft niets aan gedaan te worden...?

Op mijn vraag waar dat gat zo hoog zit, waarom hij bij mijn buurman dicht zit en dat een uitlaat van voor naar achter gasdicht hoort te zijn, kwam weinig zinnigs. "Waarom Seat ervoor gekozen heeft dat dat gat bij nieuwe Seats dicht is, weet ik ook niet".

Weet niet zo goed wat ik hiermee moet.
 

JeSko

Forumguru
Toch afwatergatje? Hobbelen is denk ik niet normaal bij 18, ik heb het tegen 150 niet eens met 19 laagprofielbanden. Half het forum rijd op 18 en groter, zelden lees je dat hun auto vaak hobbelt ( althans niet in de mate dat uw Leon het doet )
 

ertromp

Forumguru
Echt vreemde motivatie van Pouw bij je demper. Mijn Leon 1.4TSI uit 2015 dus zelfde bouwjaar heeft absoluut niet zo'n gaatje. Wel het "deukje" maar dat lijkt me meer iets met het productieproces te maken te hebben
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Ik hoor net van iemand via het Passat forum (Vorden, Vdub) dat dit vaker voorkomt bij verschillende VAg en normaal is.

Kan er een bout indraaien als ik me er aan irriteer
 

brepus13

Forumguru
@PizzaPieter
Gaatjes in uitlaten voor sportiever geluid, gekke menschen die Seat rijders.... we hebben elkaar trouwens net mis gelopen bij de dealert ( moest er vanochtend even een auto brengen ;) )
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die gaatje voor het geluid theorie van @Henrik kan best opgaan, denk ik. Bij een kleppenuitlaat kun je immers ook een of meer openingen desgewenst afsluiten of openzetten als je meer herrie wil. Dan zou dit een goedkope DIY oplossing kunnen zijn, waarbij de keerzijde is dat je constant meer geluid hebt. Hoe klinkt het eigenlijk?
 
Bovenaan Onderaan