PizzaPieter's Seat

Cordoba

Forumguru
Hoe zou dat zijn nu met de elektrische wagens ?
Met brandstof voertuigen is de reden dat er olie en brandstoffen in het oppervlaktewater terecht kunnen komen.
Maar met de EV gaat dat eigenlijk niet meer op !!
Als die voor de deur staat is die namelijk zo milieu vriendelijk als de pest, alleen toen die geproduceerd werd was het een ander verhaal
Als motorolie en brandstof bij het wassen de straat op loopt, is de kans groot dat een auto ook niet meer door de APK komt. Aan de andere kant zitten er ook bij EV's vet in wiellagers en andere bewegende delen...
Een auto die een motor op fossiele brandstof heeft, heeft tenminste nog een opvangbak voor olie
(ook wel bekend als carter)
 

EdK

Forumguru
Lagers zijn in algemeen tegenwoordig gesloten lagers dus de kans dat daar het vet uitloopt......
En met tanken morst een ieder wel eens en ook met olie bijvullen etc en die olievervuiling spreek ik over, en daar word je wagen niet op afgekeurd hoor.
En de hoeveelheden waar jij op doelt dat het een APK afkeuring word dan zit je ook al op of dicht bij een milieudelict .....
 

Canon-Eye

Forumguru
En met tanken morst een ieder wel eens
Tankstations hebben rond elk pompeiland verplicht een gecertificeerde en regelmatig opnieuw gekeurde vloeistofdichte vloer met een afvoersysteem (voor het regenwater en zo) waarin een olie/waterafscheider is opgenomen.
 

EdK

Forumguru
Nee joh je meent het ???
En nooit je afgevraagd bij diegene die allemaal van die vlekken met vuil rond de tankklep hebben wat dat is ??
Wel als je het tegenkomt haal dan je vinger er eens langs !!
Tip : zorg dat je een poetslap(je) bij de hand hebt en niet in je driedelig pak..... anders is die ook zwart...:cool:
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet ik het uitspellen dan? ;)
Punt is niet dat men niet morst, maar juist dat al op morsen bij het tanken is gerekend bij de ontwerpeisen voor tankstations.
 

Tees

Donateur
Ach, ik kan dat juist wel waarderen, anderen weer niet. Er wordt op die manier een hoop kennis gedeeld en soms brengt je dat weer op nieuwe ideeën, ook al vroeg je er niet om. Maar datzelfde doe ik nu ook weer met deze post :angel:
 

PizzaPieter

Forumguru
Nou, ff kleine update. Van hoe bevalt ie nou.

Gisteren met 5 man naar De Dordogne gereden. (Stacaravan gehuurd). Ikzelf (1.85), mijn vrouw (kleiner), 2 oudste zoons (ook 1.85) en jongste zoon (1.60).

Belangrijkste; we zijn er gekomen, zonder problemen, alles was mee en de auto doet het nog. Alleen kleren etc bij en zoveel/zoweinig dat zelfs de rolafdekking in de kofferbak dicht kon. Hier lagen alleen nog vesten op.

Geen fietsendrager mee, geen dakkoffer.

Auto deed t perfect, reed heerlijk, veel in 6 kunnen rijden en bij tankbeurt geconstateerd dat eerste stuk gemiddeld 1:16 was (geen airco, kruissnelheid 120 in NL en BE en 130 Frankrijk).

Rijdt soepel, komt overal in 6 de berg op, cruise ben ik fan van (mijn vrouw durft niet) en met spotify via de speakers ben ik chef du jour.

Ondanks verouderde navigatie waarbij ik geen verkeersupdates meer krijg, was hij nog redelijk accuraat. Ik gebruik eigenlijk alleen Google Maps op telefoon en Flitsmeister voor de flitser, maar op lange stukken zet ik ook altijd de Seat navigatie aan. Handig voor snelle blik 'hoever nog' en handig als Google uit zou mogen vallen (plan B).

Wat zou beter kunnen:
Eigenlijk 2 dingen, waarvan de eerste voor de hand ligt en overduidelijk een eigen keuze was.

1. Meer ruimte zou fijn zijn, als er zowel lange mensen voorin als achterin zitten. Als mijn vrouw reed, stond die stoel heel ver naar voren en hebben ze presidentieel veel ruimte (in hun beleving), maar achter mij is het krap. Ik zit dan al verder naar voren, maar toch zitten die knapen dan met hun benen wat onhandig. Maar goed.... die keuze hebben we destijds gemaakt en voor die paar dagen per jaar....ff doorbijten voor die mannen, wat vaker stoppen en klaar. (Maar er zijn dan momenten genoeg dat ik graag een SuperB had)

2.
Zitcomfort van de stoelen en met name de achterbank. Voorstoelen is te doen voor lange ritten, maar ook daar een 'harde kont' na paar uur zitten.
Achterbank is hard en kort en daar merken de boys wel wat van. Kleinste op middelste plek het meest, maar anderen ook. Die krijgen 'stalen ballen' en 'harde reet' van de 2,5/3uurs blokken.
Eigenschap van sportstoelen in de Dynamic uitvoering, denk ik, maar wel iets om over te kunnen zeiken.

Dat was t. Au revoir, bonne journée et bonne vacance!

PS: afgezien van één stuk Belgisch snelweg net over grens richting Antwerpen....complimenten voor het nieuwe asfalt op de Belgische snelweg.... Het nog niet aangepaste stuk was waardeloos rijden en qua herrie in de auto echt niet te doen....
 

JeSko

Forumguru
ik graag een SuperB had)

Ja dat zou ook mijn voorkeur genieten met een toch wel letterlijk en figuurlijk groot gezin, een Octavia is ook ruimer denk ik, maar daar heb je niet zo'n beste ervaringen mee geloof ik.


complimenten voor het nieuwe asfalt op de Belgische snelweg....

Ze zijn er hard aan bezig nu ja, werd tijd ook, maar er zijn nog genoeg rotte en zelfs doodleuk gevaarlijke stukken autosnelweg in België. De snelwegen die Belgisch Limburg doorkruisen vind ik doorgaans beter, Limburgers hebben hun infrastructuur beter op orde dan de rest van België.
 

PizzaPieter

Forumguru
SuperB zou fijner zijn op zulke momenten, of sowieso iets groters, maar voor die paar dagen dat iedereen mee gaat....iets overdreven mss
 

brepus13

Forumguru
Voor zoveel dingen in het leven…. Better have and not need then need and not have ;)

Althans zo zie ik het meestal haha
 

JeSko

Forumguru
Overdreven bwah, ik heb 9/10 de ruimte ook niet nodig, maar iedereen zit wel altijd erg ruim, en als ik eens naar het containerpark moet is die giga koffer toch erg handig. Het stoort me niet dat ik telkens "onnodig" veel ruimte meesleep, al te vaak is die ruimte onverwachts goed van pas gekomen :)

Nog een voordeel van een Superb, die geven minder trillingen door van het onderstel, een Octavia en Leon zijn doorgaans toch onrustiger, met een Superb rijd je een klasse hoger.
 

EdK

Forumguru
SuperB zou fijner zijn op zulke momenten, of sowieso iets groters, maar voor die paar dagen dat iedereen mee gaat
Tsja dan kun je ook wat huren zeg ik altijd, en doen dit ook wel eens met een hobby clubje bijvoorbeeld.
Ook een 4 personen van tegen de 2 mtr en als je dan ff een lang weekend ergens in Bretagne (F) moet zijn dan is een Passat of SuperB zeker fijn. Ook wel eens een transporter genomen en dan is het zeker luxe rijden.

En tsja in jouw geval, hoe lang gaan die 3 gasten nog met hun ouders mee op vakantie ? Die tijd dat ze niet meer mee willen en zelf met vriendinnen op pad willen is er vaak sneller dan je verwacht.... en dan heb je aan een Fabia al genoeg...

Maar goed men is België dus weer opnieuw aan t asfalteren ?? Zal me benieuwen morgen dan, ff daggie in een plaatsje tussen Antwerpen en Brussel in wat producten uitwisselen.....
 

Tees

Donateur
Ik ben anders wel erg blij met de ruimte van de Octavia. Heb wel eens uitgerekend wat het kost om alle vakanties (dat zijn er in ons geval een stuk of 4, incl lange weekends) een auto moest huren...nou, dan heb ik de investering van de Octavia snel terugverdiend! En dan sleur je idd geruime tijd te veel ruimte mee, maar tis idd ook wel heel fijn om gewoon dingen achterin te kunnen gooien (zoals een kinderfietsje) zonder na te hoeven denken.
 
Bovenaan Onderaan