Paar vraagjes

Flierefluiter

Actief lid
Nee was het maar zo'n feest. @Hakar Bedoel echt het koolstoffilter. Dit blijkt dus toch wel de boosdoener te zijn van het hele storingseuvel.
Ziet er zo uit:
0.jpg
 

Hakar

Donateur
Voor motoren met motorcode AUA, AUB, BBY, BBZ, BKY
koolstof_filter_brandstof.jpg


1 -Ontluchtingsleiding
q van de magneetklep -N80- (in motorruimte)
2 -Druckregelklep met ontluchtingsleiding
q vanaf zwaartekrachtklep op brandstoftank
q op goede bevestiging letten
3 -Ontuchtingsopening
q vanaf onderzijde zichtbaar
4 -10 Nm
5 -Gasklepregeleenheid -J338-
6 -Magneetklep -N80-
q rechts in motorruimte
q Klep wordt door het motoregelapparaat aangestuurd (getact) en is bij uitgeschakeld contact gesloten
7 -Steker
8 -Absorptie-koolfilter
q Inbouwplaats: in de wielkast rechtsachter
q Bevestigd aan de carrosserie

q uitbouwen:
–Rechterachterwiel uitbouwen.
–Kunststofkap stuurwiel uitbouwen → Carrosserie-montagewerkzaamheden; Rep.-groep66.
–Leidingen -1- en -2- lostrekken.
–Bout -4- eruit draaien.
–Reservoir naar beneden eruit schuiven.

q inbouwen:
–Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Kleingunnewiek is een goed adres.
Al een aantal dingetjes bij hen besteld, niet alleen voor Fabia, iedere keer tot tevredenheid.
 

Flierefluiter

Actief lid

:nailbiting: Jeetje, wat een handelingen. Maar hij zit dus onder de motorkap, maar toch moet ik het rechter achterwiel uitbouwen?
 

Hakar

Donateur
Heb net even onder de motorkap gekeken, zie hem daar 123 niet zitten.
Meest logische plek is in de rechter wielkast.
Zie tekening, één van de slangen is gekoppeld aan de vulbuis van je brandstoftank.
Vanaf 8 wordt het voor jou interessant.
 

Hakar

Donateur
Dit is sneller.

Wielbouten los, wiel verwijderen.
Schroefjes van binnenscherm losdraaien 9 (10 stuks)
Scherm voorzichtig lostrekken en weghalen.

Dan moet je de hele handel al zien zitten.

Niet om het één of ander, maar wanneer je actief koolfilter zijn werk niet meer doet, is er waarschijnlijk bij een tankbeurt één of meer keren te veel getankt.
@Canon-Eye heeft dit volgens mij ook eens meegemaakt.
Uiteraard gun ik Kleingunnewiek zijn omzet, maar nieuw zijn ze volgens mij zo rond de 25 tot 30 euro.

Edit, ben even wezen checken op artikelnummer.
Kan ze nieuw niet eens vinden.
Komt Kleingunnewiek toch het best in beeld.

Excuus
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Dit is sneller.

Wielbouten los, wiel verwijderen.
Schroefjes van binnenscherm losdraaien 9 (10 stuks)
Scherm voorzichtig lostrekken en weghalen.

Dan moet je de hele handel al zien zitten.

Niet om het één of ander, maar wanneer je actief koolfilter zijn werk niet meer doet, is er waarschijnlijk bij een tankbeurt één of meer keren te veel getankt.
@Canon-Eye heeft dit volgens mij ook eens meegemaakt.
Uiteraard gun ik Kleingunnewiek zijn omzet, maar nieuw zijn ze volgens mij zo rond de 25 tot 30 euro.

Te veel getankt in de zin van na afslaan blijven vullen?

Meen je, maar waar? :bloos:
 

Hakar

Donateur
Zie edit vorige post.

En ja te veel getankt in de zin van na afslaan blijven vullen.

Wat is de reden dat je het wilt vervangen?
 

Flierefluiter

Actief lid
Haha ja, ik kon hem dus ook al niet vinden dan via de Onderdelenlijn een paar. (Allemaal met verborgen prijzen grr)

Nou omdat ik voor 70% zeker weet dat het motormanagement daarom gaat branden. Garage zei het al en nog iemand zonder dat ik het zelf had benoemd.
Blijven resetten is wel leuk en aardig maar na een tijd komt ie toch weer terug.

Al moet ik toegeven dat de rijprestaties niet worden beïnvloed. Zou jij hem dan vervangen? Ik weet niet wat de eventuele nadelige gevolgen zijn als ik het laat voor wat het is.
 

Hakar

Donateur
Daar kan ik niet over oordelen, heb het zelf nog nooit bij de hand gehad.
Zie ook even reactie 26 in dit topic van Canon-eye op pagina 2.
Komt ook de toenmalige nieuwprijs naar boven :sterretjes:
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet om het één of ander, maar wanneer je actief koolfilter zijn werk niet meer doet, is er waarschijnlijk bij een tankbeurt één of meer keren te veel getankt.
@Canon-Eye heeft dit volgens mij ook eens meegemaakt.
Klopt. En reparatie bij de dealer kostte zo'n 15 jaar geleden al rond de 225 Euro. Leermomentje!

Het gaat ook eigenlijk niet om het filterhuis op zich, het gaat om de actiefkoolvulling (gestampte Noritpilletjes, zeg maar) die naar de knoppen is door brandstof-overvulling. Geen idee overigens of je die vulling uit het filter kunt krijgen en vervangen door losse Noritpoeder (als dat überhaupt in een grotere hoeveelheid te verkrijgen is dan zo'n medicijnenbuisje bij de apotheek...), ik kan me ook nog wel voorstellen dat het alleen als een gesloten kant en klare unit te koop is.
 

Hakar

Donateur
@Canon-Eye
Weet jij hoe groot de noodzaak is om deze te vervangen?
De dealer heeft het destijds gedaan, en er zal een reden voor zijn geweest.
Storingslampje had ik al begrepen.
Mogelijk gevolgstoringen in de toekomst bij niet vervangen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Of er een technische noodzaak voor is weet ik niet. Zal mogelijk eerder een milieutechnische achtergrond hebben en dat was en is voor mij ook goed genoeg als reden om het in orde te willen hebben. Ik behoor ook niet tot het gilde der catslopers en roetfilterleeghalers, overigens zonder daarin erg door te slaan.
Ik mag bv. af en toe ook wel graag even lekker doorrijden (binnen de mate van het mogelijke met mijn vrekkendieseltje... ;))
 

Flierefluiter

Actief lid
Hmmm, ik zal hem dus eerst zodra ik hem op de brug heb even nakijken. Misschien is alleen die sensor vervuild. Dat kan natuurlijk ook.
 

Flierefluiter

Actief lid
In afwachting dat ie de brug op kan: Welke maat remblokken ben ik nodig? Het is voor de voorzijde, maar als ik wil bestellen krijg ik allerlei verschillende MM maten. Is het bij elke Fabia hetzelfde?
 
Bovenaan Onderaan