Paar vraagjes

Flierefluiter

Actief lid
Oh hemel. Dat ik dat nog niet eerder had gezien. (Vermoedelijk omdat mijn vorige dat probleem niet had) M'n maag draait er van om.. :nailbiting::arghh:
Denk dat ik ineens een stuk minder ga investeren in deze auto.. En hem zo lang mogelijk rijdend probeer te houden tot er een beter alternatief is.

De kosten van het vervangen lijken niet op te wegen tegen de baten i.c.m. leeftijd, KM stand en staat.
 

Hakar

Donateur
Goed gaan we nog even in dit topic door.

Kun je omschrijven wat voor rotzooi er op in de rand van de tankdop zit.
Rotzooi kan namelijk van alles zijn.
Beter nog, als het er nu nog zit maak eens een foto er van, en laat het zien.
 

Flierefluiter

Actief lid
Goed gaan we nog even in dit topic door.

Kun je omschrijven wat voor rotzooi er op in de rand van de tankdop zit.
Rotzooi kan namelijk van alles zijn.
Beter nog, als het er nu nog zit maak eens een foto er van, en laat het zien.

Vanavond ga ik de deurpanelen weer los halen om speakerstekker goed vast te zetten dus dan zal ik gelijk een foto maken van het tankje.
Nu iets te warm.
 

Flierefluiter

Actief lid
Dop
xr85jg5zxru6p.jpg


Tankje
tseuwd4.jpg
 

Hakar

Donateur
Even vanuit heel vroeger een eerste reactie.
Foto 2 Bruin is roest, tegenwoordig heet dat oxidatie.
Foto 1 de binnenkant van de dop likt inderdaad wat vettig.

Samen doet me dit denken.
Hoe lang is het geleden dat de KVS volledig is vervangen en het blok gespoeld?
Je kon de historie van de auto inzien schreef je in bericht 1.
Kun je dit opmaken uit die historie?

Even een paar dingen op een rij.

Er was KVS verloren gegaan.
Je hebt het bijgevuld.
Je houdt het nu bij of het peil zakt.
Dop is smerig.
Rand in kraag van vat is bruinig.

Hoeveel in km heb je nadien met de auto gereden, en is het peil al weer gezakt.
Heb je ook de olie gepeild, eventueel gevuld en hou je dat bij.
Heeft de motor voldoende vermogen of verliest die een beetje. Is geen garantie voor probleemstelling, en zeker moeilijk als je de auto nog niet zo lang hebt.

Jammer dat het nu zondag is, anders zou ik zeggen, zoek een garage die eventueel in jouw bijzijn de het systeem kunnen afpersen.
 

Flierefluiter

Actief lid
Even vanuit heel vroeger een eerste reactie.
Foto 2 Bruin is roest, tegenwoordig heet dat oxidatie.
Foto 1 de binnenkant van de dop likt inderdaad wat vettig.

Samen doet me dit denken.
Hoe lang is het geleden dat de KVS volledig is vervangen en het blok gespoeld?
Je kon de historie van de auto inzien schreef je in bericht 1.
Kun je dit opmaken uit die historie?

Even een paar dingen op een rij.

Er was KVS verloren gegaan.
Je hebt het bijgevuld.
Je houdt het nu bij of het peil zakt.
Dop is smerig.
Rand in kraag van vat is bruinig.

Hoeveel in km heb je nadien met de auto gereden, en is het peil al weer gezakt.
Heb je ook de olie gepeild, eventueel gevuld en hou je dat bij.
Heeft de motor voldoende vermogen of verliest die een beetje. Is geen garantie voor probleemstelling, en zeker moeilijk als je de auto nog niet zo lang hebt.

Jammer dat het nu zondag is, anders zou ik zeggen, zoek een garage die eventueel in jouw bijzijn de het systeem kunnen afpersen.

- Onderhoudsgeschiedenis kan ik niet zien, APK geschiedenis alleen.
- Onbekend wanneer het gedaan is dus. Niet bij mij in ieder geval nog.
- Oliepeil blijft aardig stabiel
- Koelvloeistof is iets gezakt.
- Na het bijvullen toen ie ineens leeg was heb ik nu zo'n 1000-2000 KM gereden.
- Het blijft een grasmaaier met dat vermogen maar ik lijk niks te verliezen aan vermogen verder.


Rest van het blok:
974q6w0kite.jpg
 

Hakar

Donateur
Wat ik in eerste instantie zou doen.
Binnenkant dop ontvetten met bijvoorbeeld Dasty.
Als je dit niet hebt, gewoon afwas middel.
In beide gevallen onverdund aanbrengen, uitsmeren en masseren met de hand of als je de mogelijkheid hebt met een (oude) schone afwasborstel. Daarna in beide gevallen goed afspoelen met warm water en even laten drogen.

Overloopslangetje van het vloeistofvat afknijpen, vloeistof uit vat opvangen of wegzuigen.
Vat spoelen met schoon water tot de bruine rand is verdwenen.
Kun je best je vingers bij gebruiken om het wat te versnellen.
Hierbij ga ik er van uit dat er geen bruinige ring in het vat zelf zit op het niveau van de vloeistofstand.

Alles schoon, dan weer monteren en afvullen.
Peil in de gaten houden en ook of er weer vettige aanslag aan je dop komt.
Ontluchten hoef je volgens mij niet, want reservoir zit als het goed is hoger dan de rest van het systeem.

Dit alles zou je een beeld kunnen geven of het veel is of niet.
Afpersen van het systeem zou in mijn optiek het beste zijn om te weten te komen of er lekkage in de koppakking zit.
 
Bij vermenging van koelvloeistof en motorolie zou je meestal rond je olievuldop een wittige substantie moeten vinden, en het oliepeil zou ook moeten stijgen als je koelvloeistof daarheen loopt. Zou dus een lekkage gaan zoeken. Gezien de rotzooi in je tank lijkt me dat nieuwe koelvloeistof, en beter nog het systeem goed doorspoelen, wellicht een goed idee is.
 

Flierefluiter

Actief lid
Nog niet, en eerlijk gezegd ook nog niet aan toe gekomen om bovenstaande uit te kunnen voeren. :(
Koelvloeistof is nog wel gelijk gebleven.
 

Hakar

Donateur
Ik ben geneigd om te zeggen valt wel mee.

Als naast je koelvloeistof je oliepeil ook nog eens op niveau blijft lijkt me geen direct ingrijpende actie nodig.
Meten is echter weten, dus met enige regelmaat de niveaus checken kan echt geen kwaad.

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het blok is voorzien van nieuwe koelvloeistof net voor jij de auto kocht of, toen hij door de vorige eigenaar van de hand werd gedaan.
Wanneer daar alleen maar gevuld is met een koude motor tot op niveau, en er daarna niet meer naar is omgekeken, kan het zijn dat bij jouw eerste wat langere rit alle lucht uit het systeem is verwijderd, en de koelvloeistof zich in het blok heeft gezogen.

Hoeveel vloeistof heb je toen in Heerenveen bijgevuld?
De totale inhoud van je koelsysteem is 6 liter.
 

Flierefluiter

Actief lid
Ik ben geneigd om te zeggen valt wel mee.

Als naast je koelvloeistof je oliepeil ook nog eens op niveau blijft lijkt me geen direct ingrijpende actie nodig.
Meten is echter weten, dus met enige regelmaat de niveaus checken kan echt geen kwaad.

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het blok is voorzien van nieuwe koelvloeistof net voor jij de auto kocht of, toen hij door de vorige eigenaar van de hand werd gedaan.
Wanneer daar alleen maar gevuld is met een koude motor tot op niveau, en er daarna niet meer naar is omgekeken, kan het zijn dat bij jouw eerste wat langere rit alle lucht uit het systeem is verwijderd, en de koelvloeistof zich in het blok heeft gezogen.

Hoeveel vloeistof heb je toen in Heerenveen bijgevuld?
De totale inhoud van je koelsysteem is 6 liter.

Ik hou het in de gaten. Geloof halve/driekwart fles. Zal morgen nog even kijken voor de zekerheid!
 

Hakar

Donateur
Dan denk ik echt aan een systeem dat zich heeft ontlucht, of anders gezegd, niet goed was afgevuld.
Als het goed is ontlucht jouw blok automatisch, en is dit in mijn ogen gebeurd.

Wanneer je na de eerste 1 tot 2000 km die je eerder in 10 dagen hebt afgelegd, er nog eens eenzelfde afstand bij hebt gereden en de vloeistof nog op peil is, hoef je je denk ik geen zorgen te maken.

Blijf het wel met enige regelmaat in de gaten houden, want zoals gezegd, meten is weten.
 

Flierefluiter

Actief lid
Dan denk ik echt aan een systeem dat zich heeft ontlucht, of anders gezegd, niet goed was afgevuld.
Als het goed is ontlucht jouw blok automatisch, en is dit in mijn ogen gebeurd.

Wanneer je na de eerste 1 tot 2000 km die je eerder in 10 dagen hebt afgelegd, er nog eens eenzelfde afstand bij hebt gereden en de vloeistof nog op peil is, hoef je je denk ik geen zorgen te maken.

Blijf het wel met enige regelmaat in de gaten houden, want zoals gezegd, meten is weten.

Ik hou het in de gaten! Vanochtend weer gekeken, niks veranderd. Toch moet ik die tank nog een keer goed schoonmaken.

Heb vanochtend voor de 6e keer beide deurpanelen eruit (inmiddels ook al 2 beschadigde kappen die ik van de sloop moet halen) moeten halen omdat de speakers weer kortsluiting gaven.. DIepe zucht.
 

Flierefluiter

Actief lid
Ja verdomme :banghead: :deuk:
Gisteren ritje naar het Harz gebied (500 km) zonder problemen. Auto had het wel zwaar te verduren op het laatste stuk. (Hoog in toeren, laag in versnelling omdat die grasmaaier anders niet omhoog komt :D) en toen ik vanochtend wou vertrekken huiswaarts... Pieep pieep pieep.. Koelvloeistof.
Peil bleek weer flink gezakt te zijn. Laatste beetje uit fles erbij gedaan en doorgereden naar de eerste beste pomp voor een nieuwe fles.

Kan het zijn dat ie veel meer koelvloeistof nodig heeft omdat ie veel harder moest werken? Of is het toch echt foute boel? Want het is wel de eerste keer sinds de vorige keer dat ie drastisch was gezakt en heb het voor vertrek nog gecheckt.
 
Bovenaan Onderaan