Opvolger op de oprit: Octavia III FL 1.0 TSI

kwillems

Donateur
Ondertussen ben ik mij aan het voorbereiden voor mijn eerste bezoek aan de DHZ-garage. Ik wil dan onder andere de motorolie verversen. Daar heb ik twee vragen over.

In erWin lees ik dat er bij mijn motor (CHZD) 4 liter motorolie moet worden bijgevuld bij een normale verversing. Als dat gebeurt na een motorreparatie is 4,3 liter nodig. Even verder lees ik : "Als de motorolie is afgetapt om een deel van het cilinderblok of het krukasmechanisme te kunnen repareren of vervangen, is de aanbevolen oliehoeveelheid groter dan bij een gebruikelijke Olieservice. De bijvulhoeveelheid is afhankelijk van de omvang van de doorgevoerde motorreparatie."
Zie ook de screenshots.

Ik heb twee vragen:
- vanwaar dit verschil?
- is 4 liter motorolie altijd toereikend of kan ik beter 5 liter kopen? (Afgezien van het feit dat een extra litertje olie later misschien van pas kan komen.)

Schermafbeelding 2023-03-02 om 11.06.16.png




Schermafbeelding 2023-03-02 om 11.07.59.png
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou gewoon 5L kopen, dan zit je veilig en bovendien komt dat restje vast nog wel een keer van pas om bij te vullen, of anders voor de volgende oliewissel. Als je 4L koopt en je komt net te kort, dan moet je of nog eens 4L of een dure losse liter bijkopen, das ook niet fijn.
Sowieso even goed rondkijken naar prijzen, er zit enorm verschil in de prijs van exact dezelfde olie!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het lijkt mij wat veel, maar dat zal de olie zijn die toch nog in het motorblok blijft hangen in oliekanaaltjes, (hydraulische) klepstoters, spanrollen en wat dies meer zij.
 

Tees

Donateur
Precies wat @Peter-036 zegt, t zit dan in alle kanaaltjes e.d. in de motor. Olie plakt hè, dus het is een stuk meer dan je denkt (en bijv in vergelijking met water), ik vind 300 mL niet raar.
Of je wel of niet t oliefilter vervangt (altijd doen natuurlijk) maakt ook weer zo 300 mL uit.
 

kwillems

Donateur
Helder, er blijft her en der olie zitten.
Maar mijn oorspronkelijke vraag: "is 4 liter motorolie altijd toereikend of kan ik beter 5 liter kopen? (Afgezien van het feit dat een extra litertje olie later misschien van pas kan komen.)"
Jullie advies is om sowieso 5 liter te kopen om te voorkomen dat ik net even te weinig heb? Of loopt dat wel los?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zou het er niet op gokken en zoals anderen al aan hebben gegeven: met 5 liter hou je gelijk wat over voor eventueel bijvullen in de toekomst.
 

Kanerr

Forumguru
4 liter motorolie is niet altijd toereikend, soms heb je 4.1liter nodig en soms 3.9. Het ligt er ook maar net aan hoe warm de olie is, hoelang je het laat druppen etc etc etc.

5liter heb je mooi plusmin een liter over wat je kan gebruiken om je olie bij te vullen tot je volgende oliewissel :) Tenminste, zo doe ik het altijd.
 

EdK

Forumguru
Als je zoveel mogelijk oude olie wil aftappen dan is het raadzaam om eerst even een stuk te gaan rijden en zodra de auto aangeeft dat de olie 90 gradens is dan naar huis rijden en de aftapplug eruit draaien en de olie in P... ehhh opvangbak opvangen.
Hoe warmer de olie is hoe makkelijker deze eruit loopt en naderhand zal er dus ook meer ingaan aan nieuwe olie.
Oude oliefilter ook verwijderen en zodra je er een nieuwe indraait deze eerst vullen al met olie (half tot 3/4 )
 

kwillems

Donateur
Weet je zeker dat dat gedeeltelijk vullen van het nieuwe oliefilter een succes wordt? Het filter zit er zo ongeveer horizontaal op. ZIe bijvoorbeeld

 

Tees

Donateur
Bij de TSIs zitten de oliefilters idd redelijk horizontaal, ik vul m nooit met olie, dat wordt een kliederboel. Alleen de ring even met de vinger een laagje olie op.
 
Mwah.. ik zou m iiig voor de helft of net ff minder dan voor de helft vullen dat als je hem recht houd er net niet uit loopt..

Hangt ook wel samen met de oliepomp hoe snel die het filter vol heeft en druk gebouwd heeft. Ik had voorheen een SH300 scooter; 280cc 1 pitter, als ik daar een filter op gooide die ik al gevuld had dan hoorde je toch echt een seconde of 2-net geen 3 een rauwe loop hoor.. dus tja.. als het kan zonder een zooi te maken zou ik t doen..
 

kwillems

Donateur
Ik heb een dergelijke sleutel gehad.. ze zijn allemaal het zelfde denk ik van dat type.. ik had destijds een 17-110 ofzo.. maar wat ik aan deze sleutels vervelend vind is naar gelang je het moment op draait het heft steeds zwaarder gaat draaien.
Ik heb de momentsleutel net binnen. Inderdaad, naarmate je verder draait gaat ie steeds zwaarder. Dat is minder prettig. Binnenkort ga ik in ieder geval even testen of de momenten een beetje kloppen en dan met name 120 Nm voor de velgen.
 

EdK

Forumguru
naarmate je verder draait gaat ie steeds zwaarder.
Dat is logisch naarmate hij steeds dichter bij het ingestelde moment komt.
Zodra hij deze heeft behaald zal hij dus doorslaan en weet je dat je het juiste moment hebt aangedraaid !

Weetje : Na gebruik van de momentsleutel altijd weer het aanhaalmoment op nul zetten, dus bv van 120Nm gebruikt voor velgen en na klaar te zijn deze weer terug draaien op nul.
Dit zal ongetwijfeld ook in de RTM staan !
 
Bovenaan Onderaan