Opvolger op de oprit: Octavia III FL 1.0 TSI

kwillems

Donateur
Na een veel te lange zoektocht kan ik hier eindelijk de opvolger van mijn vorige Octavia presenteren. Na jaren diesel te hebben gereden wordt deze door een benzinemotor aangedreven. Ik vond mijn diesel uit 2015 al stil, maar deze motor hoor je nauwelijks. Het verbuik vind ik heel laag. Ik ben vandaag met regen vanuit Brabant naar Drenthe gereden. Bij thuiskomst noteerde ik een gemiddelde van 1 op 20.
Hij is van eind 2017 en heeft 80.000 km op de teller. Net als zijn voorganger is hij gespoten in de kleur 'Magic Black'. Zijn voorganger had een beige interieur inclusief beige leer. Ditmaal is het interieur zwart in een half leer-uitvoering.
Hij heeft een redelijk aantal opties, waaronder een achteruitrijcamera, <correctie>een knopje voor</correctie> automatisch inparkeren en een afneembare trekhaak. Zoals op de onderstaande foto te zien rijdt deze op 16 inch velgen.

Een aantal zaken wil ik aanpassen of toevoegen:
- een OEM-look dashcam;
- een chrome sierstrip in de achterbumper, zie hier;
- ledlampjes in de kofferbak;
- twee continu brandende ledjes om de middenconsole aan te lichten;
- voetverlichting;
- nieuwe dopjes voor de wielbouten;
- een neutrale nummerplaat;
- achterramen extra blinderen;
- comfort blinking van 3 naar 5;
- flink detaillen;
- evt. een andere instelling van het elektronisch sperdifferentieel.

32096338-7.png
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben vandaag met regen vanuit Brabant naar Drenthe geredden. Bij thuiskomst noteerde ik een gemiddelde van 1 op 20.
Niet geheel onlogisch, gezien de heersende windrichting en -sterkte: ik reed op 2e kerstdag vanuit Friesland naar Lelystad heen en weer met mijn 1.0tsi en merkte ook een significant verschil in verbruik tussen de heen- en terugrit.
De boordcomputer is overigens voor wat betreft het verbruik notoir onbetrouwbaar, zij het wel vrij consequent onbetrouwbaar. Op ritbasis kun je de uitkomsten wel vergelijken, maar ga er niet vanuit dat ze overeenkomen met de gemeten werkelijkheid.
 

EdK

Forumguru
vanuit Brabant naar Drenthe geredden. Bij thuiskomst noteerde ik een gemiddelde van 1 op 20.
Mooi gemiddelde met wind tegen .... :koffie:

Maar goed Brabant, en je wil één en ander laten veranderen, en Antera woont ook in Brabant ! Had mooie combi kunnen zijn !
En ja die velgen..... 16inch..... zou 17 toch mooier vinden eronder.....:D
Maar geniet van de wagen, zoals gezegd denk niet dat je er spijt van gaat krijgen nu hij net is ingereden met 80K
 

kwillems

Donateur
En ja die velgen..... 16inch..... zou 17 toch mooier vinden eronder.....:D
Ik ben het wel met je eens hoor. Maar wel vind ik dat het optische effect van 16 tegenover 17 inch meevalt bij een zwarte auto. Anders gezegd: bij een witte auto vind ik 16 inch velgen minder mooi dan bij een zwarte.
Maar goed, blijft een kwestie van appreciatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mooie wagen. En de diesel zul je snel vergeten zijn. Ik had een keer een leen-O3 mee met een 1.6TDI. Ik schrok me rot hoeveel herrie die wagen maakte in vergelijking met de 1.0 TSI.....
 

kwillems

Donateur
Hmmmm ... het lukt me niet om automatisch inparkeren aan de praat te krijgen. Het knopje daarvoor zit er wel op, maar wat ik ook probeer ... het begint maar niet. ASR uit of aan maakt geen verschil.

Overigens, veel gebruiken zal ik het niet. Ik had die optie ook in de vorige Octavia. Het werd alleen gebruik voor 'demostratiedoeleinden' zeg maar.
Maar als iemand een tip heeft?
 

CharlesTucker

Forumguru
Ale je pinker niet aanzet zal het systeem zoeken naar een parkeerplaats aan de rechterzijde van de weg. Wil je aan de linkerkant parkeren, dien je wel de pinker aan te zetten. Het staat allemaal op zich wel goed beschreven in de handleiding, maar persoonlijk vond ik het te veel gedoe. Toen m'n wagen nieuw was heb ik het wel een paar keer geprobeerd, werkte wel, maar gewoon "ouderwets" zelf doen gaat sneller en makkelijker (vind ik).
 

Nieles

Lid
Moooi bak kerel!
wat betreft het verbuik op de boordcomputer. Tot nu toe heb ik het vergeleken bij al mijn ritten.
De Boordcomputer zit er niet heel ver naar. Ik reken 1/17.5 en de boordcomputer 17.8 bijvoorbeeld!
Zelf rij ik ook een 1.0 TSI met 50% snelweg 50% 80 met rotondes.
Dus 1.17/18 is reeel. Op lange afstanden rijd ik 1/20 1/21 (alsdus BC )

Wat betreft blinder, ik heb op instagram veel reclame voorbij zien komen van evofilm.
Geen idee wat kwaliteit er van is, maar is nietduur om te proberen.
 

kwillems

Donateur
Dank voor de tip over Evofilm.
De boordcomputer is overigens voor wat betreft het verbruik notoir onbetrouwbaar, zij het wel vrij consequent onbetrouwbaar. Op ritbasis kun je de uitkomsten wel vergelijken, maar ga er niet vanuit dat ze overeenkomen met de gemeten werkelijkheid.
De Boordcomputer zit er niet heel ver naar. Ik reken 1/17.5 en de boordcomputer 17.8 bijvoorbeeld!

Wat betreft het verschil tussen daadwerkelijke verbruikscijfers en de cijfers die in het MFD worden getoond: ik zag net dat OBDeleven een 'app' heeft om het verschil te corrigeren van 85% tot 115%.

Scherm­afbeelding 2022-12-31 om 14.09.54.png
 

kwillems

Donateur
Potverdrie .... nu rij ik toch niet bepaald in mijn eerste Octavia, maar ik kom er vanmiddag pas achter dat je een flesje water in de middelste bekerhouder in de middenconsole kunt plaatsen en dan met één hand kunt opendraaien. Dat is dus geen toeval, maar echt een feature. Zo kun je dus je andere hand aan het stuur houden.

Donders handig!

20221231_172758.jpg
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Vandaag even de verkoper gebeld over de niet functionerende park assist.

"Owh, dat is raar. Hij zou het toch echt moeten doen. Momentje .... ik vraag het even aan een collega"
Even later: "Hij zegt ook 'Hij moet het echt doen'. Weet u ... het is vochtig weer. Laten we het eerst eens een paar weken aankijken."

Ik voelde emotie in mij opkomen en heb, - eigenlijk geheel tegen mijn normale gedragsrepertoire in -, venijnig, doch beleefd opgehangen.
Het telefoonnummer heb ik opgeslagen in mijn telefoon. Ik kom er vast op terug.
 
Bovenaan Onderaan