Opvolger op de oprit: Octavia III FL 1.0 TSI

Tees

Donateur
Mooie test Koen! En exact zoals het moet, remvloeistof hoort afgekeurd te worden bij 3% water erin, en dat is precies wat deze pen doet
Ik overweeg er nu ook wel eentje te kopen voor datzelfde schokkende bedrag!
 
Zie hier een labtest van eurol mbt zo’n pen.

Conclusie:
The conductivity meters in particular, for instance the tester pen, hardly ever give a correct indication of the brake fluid’s condition.

 

Tees

Donateur
Wij van WC-Eend...? Ze hadden op z'n minst de testresultaten wel bij mogen voegen, want ze claimen verschillende dingen, zonder enige data te laten zien. Dat heeft @kwillems een stuk beter gedaan...
 
Op de motorfiets gebruik ik 5.1.. dat is na een jaar al een stuk donkerder dan als t erin gaat.. tja.. ik zou t gewoon vervangen.. of je het nu een jaar eerder of later doet.. en dan de discussie bij de bali.. “het zit er nu 2 jaar in meneer” ja maar mijn testpen geeft zus zo aan dus het kan nog langer bla bla.. “zelf weten meneer”

En los van dat wat jij in het reservoir ziet; heb je enig idee hoe die vloeistof eruit ziet in de remklauwen? Stuk slechter kan ik je zeggen.. heb remklauwen gereviseerd van een wat oudere motor; die toch jaarlijks nieuwe vloeistof kreeg (altijd een dot4 met hoog kookpunt) ivm het circuit rijden.. daar ging gewoon voor en achter een halve liter rempeut doorheen (want eenmaal geopend kun je het toch niet bewaren, en 250ml flacon is net ff te weinig)..

Uiteindelijk waren de klauwen toe aan revisie, stofseals slecht en zelfs een vast zittende zuiger (van de 6 per klauw) en daar kwam een hoop bruine troep uit..

Nee.. vervang het nou maar gewoon ipv verkeerd bezuinigen met een test pen om een paar tientjes uit te sparen.. klauwen en of hoofdremcilinder reviseren is een heel stuk duurder kan ik je zeggen..
 

Tees

Donateur
Nog wat extra leesvoer (en met wat meer informatie onderbouwd dan die van Eurol): https://garagewire.co.uk/news/compa...rged-to-use-brake-fluid-testers-with-caution/

Overigens is de geleidbaarheid (of kookpunt) testen in het reservoir op zich niet gek, dat is een van de punten waar je binnenkomst van vocht zou verwachten. Dat er nog allerlei andere zooi in de vloeistof kan komen, is zeker waar, maar dat is dan interne vervuiling, zoals @Disaster-Master duidelijk maakt.

Ik blijf voorlopig toch maar gewoon elke 2 jaar verversen, risico's nemen met je remmerij is geen goed idee.
 

kwillems

Donateur
Allereerst wat betreft dat artikeltje van Eurol (hier in het Nederlands): dat is absoluut geen labtest. Het is hoogstens een slechte poging om een pseudo wetenschappelijk stukje te schrijven. Er wordt helemaal niets onderbouwd met data. Het testje dat ik heb gedaan toont navolgbaar en empirisch aan dat mijn pen doet wat hij moet doen. Mogelijk zijn er duizenden pennen die dat niet doen; de mijne doet het!

Dat staat allemaal los van de oud vaderlandse wens of het vervangen van remvloeistof uitgesteld kan worden en of daardoor een besparing kan worden gerealiseerd. Dat zijn keuzes en daar kunnen we het nog jaren over hebben.
Waar het mij om gaat is het adagium "Meten is weten". Dat is niet alleen van belang als de remvloeistof nog in goede staat verkeerd, maar ook als hij wel dringend vervangen moet worden. Ik wil gewoon weten hoe het er voor staat. Niet meer en niet minder.

Dan de vraag waar je je monster vandaar haalt: uit het reservoir of via de nippel bij de remklauw. Er is maar één manier om te achterhalen of dat een (significant) verschil oplevert: testen. Als de gelegenheid zich voordoet ga ik dat zeker doen.
Wel vraag ik me af waarom in de buurt van de remklauwen vocht of andere vervuiling in de remvloeistof terecht zou komen. Mijn gevoel zegt me dat dat niet zou moeten kunnen. Maar goed: dat is mijn gevoel maar.

Hoe dan ook: ik heb geen spijt van de aanschaf van deze testpen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik geloof wel dat ze de tests die Eurol beschrijft netjes uitgevoerd hebben hoor. De Karl Fischer methodiek is ook een correcte wetenschappelijke manier om watergehalte te bepalen, en zo staan er wel meer dingen in die doen vermoeden dat ze t wel correct hebben uitgevoerd. Maar zonder een nette beschrijving van de resultaten vallen de conclusies niet te controleren. En bovendien is wat er geconcludeerd wordt een beetje all over the place, dat helpt ook niet in t vertrouwen.

Wat wel een belangrijk punt blijft is dat er meer aan degradatie van remvloeistof plaats vindt dan alleen het aantrekken van water. Uiteindelijk is de belangrijkste parameter het kookpunt, en is de hoeveelheid water sterk van invloed op het kookpunt, en is conductiviteit een proxy voor waterconcentratie. Aangezien dit meerdere vertaalstappen zijn, zijn er verschillende invloeden te bedenken die deze relatie kunnen verstoren. Dus ik snap de conclusie wel dat apparaatjes die direct het kookpunt bepalen veel betrouwbaarder zijn. Maar die heb je niet voor 3 euro nog wat.
 

EdK

Forumguru
In de tijd dat ik nog motorfiets reed en veel onderhoud zelf deed verving ik jaarlijks mijn remvloeistof.
En elke keer merkte je het verschil als er weer nieuwe vloeistof in zat.
En met de auto nu word hij gewoon vervangen tijdens de service beurt op verzoek, dit is één van de dingen samen met banden waar ik zeker niet op ga bezuinigen....
Als fout gaat zijn de kosten vele malen hoger.....
 
Zeker @EdK ; dat merk je idd gelijk op een fiets.. met de auto merk je het minder maar verschil maakt het uiteraard wel..

Men moet vooral doen wat ze willen. Ik vervang het elke 2 jaar volgens voorschrift, motor jaarlijks (flacon kost ook echt maar een euro of 8 ofzo voor de motor.. halve liter motul dot 5.1)
 

kwillems

Donateur
Ik heb even een vraag. Ik zat vanavond wat in ETKA te bladeren en kwam onder andere op de bijgevoegde pagina met ondermeer de carterpan. Onder nummer 15 wordt daar vermeld "Siliconenkit".
Het lijkt mij niet dat daarmee het afdichtrubber van het oliefilter moet worden ingesmeerd. In erWin staat daarover dat daarvoor motorolie gebruikt moet worden.
Vandaar mijn vraag: wat moet er met die siliconenkit gebeuren?

Schermafbeelding 2023-02-16 om 21.54.03.png
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Die zal bedoelt zijn voor de montage carterpan, voor het rubber van het nieuwe oliefilter neem je wat motorolie wat je er met je vinger op "smeert "
 
Ik vermoed een rubberen afdichting die ermee ingevet moet worden.. bij de SV650 die ik had; de kleppen deksel pakking had van die halve maantjes die ten hoogte van de nokkenas lag; en ook die maantjes moest je voorzien van een kit..
 

Bijlagen

  • 1676583611366.jpeg
    1676583611366.jpeg
    276 KB · Weergaven: 8

kwillems

Donateur
Vandaag de mud flaps van kopacek.com binnengekregen.
Op de tweede foto is duidelijk te zien dat deze (links) een slag groter zijn dan de exemplaren die ik onlangs via Aliexpress had aangeschaft (rechts). De exemplaren voor de voorzijde heb ik gelijk gemonteerd. Vervolgens begon het te regenen. De achterzijde is morgen aan de beurt.

Ik ben nog niet helemaal tevreden. Er moet een lipje tussen het spatbord en de carrosserie worden geklipt. Dat ging niet echt fijn. Morgen nog eens bekijken.

De handleidinkjes heb ik inmiddels geupload naar de bibliotheek.

20230223_102643.png


Links de officiële exemplaren; rechts de niet-passende van Aliexpress.

20230223_154218.png


Het resultaat
(Ik weet dat ik weinig profiel heb voor.)

20230223_160341.png
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
DAt is toch nog zat profiel !!
Maar zo zie je nu dus duidelijk dat Ali onderdelen niet echt maatvast zijn....
Zou zeggen veel plezier er mee, ik heb ze ook elke keer weer graag er op net als de windshields bij me zijramen voor
 
Idd ali duidelijk voor een ander model dan beschreven..
@EdK ; zat profiel? Ik zie denk ik 1, hoogstens 2mm bij de slijtnok.. maar ik denk dat het 1mm is..
 

EdK

Forumguru
dus heb je nog 1 a 2 mm profiel om te rijden.
Slijtnok is de indikatie als die versleten is.
Profiel tussen nok en profiel is de 1,6mm ( vermoed meer)
Dus met normaal rijgedrag kun je wettelijk gezien nog wel even doorrijden.
Je moet het alleen wel wat meer in de gaten houden...
 
Bovenaan Onderaan