Opvolger op de oprit: Octavia III FL 1.0 TSI

Tees

Donateur
De kwaliteit van dat AOK spul is wel prima trouwens! Ik heb een wat goedkopere momentsleutel, vergelijkbaar met die HBM set en een (tweedehands) TengTools voor de zwaardere momenten.
En die TengTools is toch wel een stuk fijner werken, makkelijker in te stellen en de klik is duidelijker voel en hoorbaar. AOK profi komt daar volgens mij wel in de buurt van.
Ik gebruik de zwaardere dan ook vaker dan die lichte, maar dat komt ook omdat ik nu geen zin meer heb om naar de garage te rijden voor t natrekken van de wielen (bijv nu ze een wiellager vervangen hebben) dan pak ik toch ff zelf de momentsleutel erbij :jaja:
 

kwillems

Donateur
Ik heb geprobeerd op te zoeken wat de verschillende momenten zijn die ik nodig zal hebben.

- 10 Nm bobines
- 23 Nm bougies
- 30 Nm carterplug
- 35 Nm remklauwen
- 120 Nm wielbouten

Ik ga dit weekend nog maar eens even grondig surfen langs de aanbiedingen. Het valt me trouwens op dat dit soort gereedschap bij Aliexpress niet echt goedkoper is.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik zou persoonlijk dan gaan voor die Kluswijs set. Chroom vanadium is een goed uitgangspunt voor een doppenset en ook belangrijk die ronde inhammen aan einde van de platte vlakken. Dop gaat altijd makkelijk van de moer of boutkop af

40dbf90746387922a261481552b4e5ff.jpg


Zelf maak ik voor onderdelen die aan motorblokken zitten veel gebruik van mijn HBM momentsleutel 6-30Nm 3/8

18c3463fdbad953cfe893901b1901339.jpg


De Gedore momentsleutel is een oudje en 1/2" en die gaat van 10 tot 50
 

Cordoba

Forumguru
Die inhammen die @ertromp noemt zie ik ook bij de HBM-set, volgens mij hebben die 'inhammen' als functie om een straal te vormen bij de overgang van het ene naar het andere vlak, zodat er in de hoek minder hoge spanningspieken ontstaan bij zwaar belasten. Decennia terug ook al eens meegemaakt dat op dat punt een dop van een goedkope kruissleutel gewoon openscheurde bij een wielbout die erg vast zat.

Mijn inschatting is ook dat de Kluswijsset een betere kwaliteit heeft, ook op het werk recent al eens gezien dat goedkoop gereedschap van HBM soms twijfelachtige kwaliteit heeft (niets mee fout gegaan, maar na gebruik allerminst overtuigd door de kwaliteit van het gereedschap, zeker op lange termijn)
 

kwillems

Donateur
Ik ga ze maandag ophalen. Toevallig bij de Kluswijs in Musselkanaal (heb bonnen die ik daar inwisselen kan). :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maak in algemeen met gereedschap een onderscheid.
Gereedschap wat ik niet dagelijks zal gebruiken daar schaf ik het wat goedkopere gereedschap voor aan maar niet het 5 euro gereedschap uit de bakken.
Maar gereedschap dat ik dagelijks of bijna dagelijks gebruik dat moet bij mij toch echt van een goede kwaliteit zijn !
Dit om ergenis bij mezelf tegen te gaan.
Steek/ring sleutels is bij mij een combinatie van beide, als ik kasten en dergelijke op steigers moet plaatsen met de grote kans dat deze te water raken, daar gebruik ik de goedkope sets voor. Dit omdat dit hiervoor goed genoeg is.
Maar moet ik aan pompen / motoren (E) etc sleutelen dan wil ik toch echt wel een wat betere kwaliteit hebben.
Heb bv met die goedkope sets al 2 keer gehad dat ik de ring van een sleutel 19 wist te laten breken bij demontage van wat kasten op een steiger.
Dit zijn bouten/moeren van RVS en als die op elkaar invreten dan in combinatie met slagmoersleutel was de ring van de ringsleutel uiteindelijk het zwakste punt.
En zoals jullie niet dagelijks sleutelen aan jullie wagen, ja dan zijn de wat goedkopere sets zonder meer goed genoeg.
En dan bedoel ik doppensets / steek-ring sleutels etc
 

hemi24

Forumguru
Ik ga ze maandag ophalen. Toevallig bij de Kluswijs in Musselkanaal (heb bonnen die ik daar inwisselen kan). :giggle:

Ik ben maandag niet thuis, anders was je welkom geweest!
(Hadden we gelijk kunnen kijken of met de VCDS nog leuke zaken vrijgeschakeld zouden kunnen worden)
 

kwillems

Donateur
Even iets anders. Ik heb het onderstaande scherm op mijn Columbus. Als ik kies voor Online-update krijg ik de melding 'Service is niet beschikbaar'. Ik heb internet via de hotspot van mijn mobieltje, ik heb Android Auto aan de praat en ik heb voor een maand een proefabonnement op Skoda Connect (so far wat mij betreft nutteloos).

Nou heb ik niet het gevoel dat ik echt iets mis of zo, maar ik wil eigenlijk wel weten waar een eventuele update uit bestaat en hoe ik die er dan eventueel op krijg.

20230205_133407.jpg
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
De mud flaps zijn vandaag binnengekomen uit het Verre Oosten.
Helaas ze passen niet goed. De gaten voor de schroeven zitten niet helemaal op de juiste plek, terwijl de pasvorm niet klopt.
Aan de voorkant zie ik het met een beetje bijsnijden nog wel goed komen, maar aan de achterzijde wordt het niks volgens mij

Inmiddels heb ik, zoals dat heet, een 'geschil' op Aliexpress geopend en mijn geld teruggevraagd. Daar heb ik alle vertrouwen in, maar het blijft jammer.
Ik ga ze nu maar op Superskoda bestellen.

<Aanvulling>Nog binnen 24 uur ontving ik de melding dat mijn geld binnen 1 tot 3 dagen teruggestort gaat worden. Keurig afgewikkeld toch? Ik hoef het spul niet eens terug te sturen.</Aanvulling>

20230211_121157.jpg


Voor

20230211_135311.jpg


Achter

20230211_135216.jpg
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Ook de remvloeistof testpen van € 3,790 (inclusief verzendkosten) is binnen.

Nou plaatste @Disaster-Master opmerkingen over de bruikbaarheid van zo'n pen. Daarom had ik aangekondigd een test te doen.
Ik had nog een flesje remvloeistof in de kast liggen. Het lag er al tien jaar schat ik, maar was nog steeds afgesloten. Ik schat dat het voor het testresultaat niet uitmaakt.
Ik heb eerst getest met 100 milliliter remvloeistof. Vervolgens heb ik er in vier stappen steeds een milliliter water bij gedaan. Daarvoor heb ik een doseerspuitje Kruidvat gebruikt. Uiteraard heb ik het steeds flink geschud. Achtereenvolgens staat hierna de foto's.
Voor de goede orde merk ik op dat het oude remvloeistof betrof die hier al een flink aantal jaren lag. Ik denk niet dat het verschil uitmaakt voor de testresultaten.

De resultaten zijn zoals het hoort:
- bij 0% water: een groen ledje;
- bij 1% water: een groen en één geel ledje;
- bij 2% water: een groen en twee gele ledjes;
- bij 3% water: een groen, twee gele en één rood ledje;
- bij 4% water: een groen, twee gele en twee rode ledjes.

20230211_121238.png

20230212_152805.png

0% water
20230212_150707.png

1% water
20230212_150911.png

2% water
20230212_151127.png

3% water
20230212_151312.png

4% water
20230212_151505.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan