Opvolger op de oprit: Octavia III FL 1.0 TSI

Kanerr

Forumguru
AUB wel echt oppassen met hete olie! Want ik heb het een keer over mn handen gehad en het is geen pretje :censored:

Oliefilter hoef je bij de TSI niet vol te gooien, je kan hem halfvol vullen maar heel eerlijk gezegd onnodig.
 

Tees

Donateur
Hete olie is idd niet leuk! Ik draai altijd met de ratel los, totdat ie echt los is, en dan voorzichtig met de hand laatste stukje. Maar ik doe t wel bij m'n AHC op een brug met een goede olieopvangbak (zo eentje die je omhoog kan uitschuiven), dan heb je meer controle en zicht.
En zoals gezegd, nooit het filter gevuld met olie, en niets gehoord aan de motor direct na t starten. Er zit ook best wat olie in het blok dat niet wegloopt, die paar seconde is er nog meer dan genoeg smering (een auto is iets heel anders dan een brommer!). En bovendien giet je de olie bovenop het blok erin, dus terwijl je bijvult komt er ook nog olie op t blok.

Mijn TengTools draait trouwens ook wat zwaarder naarmate je verder opdraait. Maar de duurdere modellen gebruiken een ander soort mechanisme (geen veer dacht ik), dus kan best zijn dat die gelijkmatig draaien.
 

kwillems

Donateur
Ik wilde van de week spullen bestellen. Luchtfilter en oliefilter kan ik gewoon van Bosch nemen of hebben jullie daar andere adviezen over?
 

Tees

Donateur
Yep :). Interieurfilter heb ik vorig jaar wel specifiek Mann FreciousPlus gekocht, omdat @SteGo daar zulke goede ervaring mee had.
 

kwillems

Donateur
Ja maar is een verschil merkbaar tussen Bosch en Mann, afgezien van het feit dat Mann iets duurder is?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, maar ben wel van de OEM filters; heb K&N gehad vroeger op de motoren, daar ben ik vanaf gegaan, 2x lek oliefilter gehad en een niet goed passend luchtfilter gehad; de behuizing ging niet meer goed dicht, kwam geen vuil in het luchtfilterhuis maar toch een openstaand randje.. Heb later op YT eens een video gezien van constructies van oliefilters voor mn Honda fiets van diverse merken, HiFlo, K&N etc. Maar op basis van visuele constructie na het zien van de video overgestapt naar origineel OEM.. dus dat zou ik doen.

echter is Mann de fabrikant van de VAG filters; heb beide (oude) luchtfilters van VW en Mann in mn handen gehad. Die waren exact 1:1. Kijk ik zo willekeurig naar Mann vs Bosch zien die er ook identiek uit..
 

Tees

Donateur
Volgens mij produceert Bosch de meeste onderdelen voor VAG, inclusief de filters. Maakt verder ook niet zoveel uit, beide zijn prima, en zoals gezegd koop ik een van beiden afhankelijk van de prijs.
 

kwillems

Donateur
Ik probeer op YouTube nog wat vergelijkingen te vinden met Bosch en Mann, maar vooralsnog heb ik geen in het oog springende verschillen gevonden.

En verder: op jullie advies aangeschaft en vandaag ontvangen, een dopsleutelset. Voelt stevig en solide aan.

20230307_124144.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Betreffende olie wisselen; als mijn auto op zijn banden staat kan ik net bij alle afdekplaat schroeven.
Ook past een wasteiltje net onder de motor op de grond.
Aflaten en uitdruppelen van de olie doe ik na even wachten na een rit waar de olie goed warm is geworden.
Volgens opgaaf gaat er met een filterwissel 4 liter in wat ik er dan ook zo ingooi en laat uitdruipen (4x 1 liter (+beetje) fles). Een beetje meer is niet erg. Na een rit peil ik de olie nog eens en dat is altijd goed. Zo goed, dat het >30dkm nog zo is.

Ook heb ik een keer de olie afgepompt via de peilstok opening met zo'n pompje van de Lidl. Ook daar is het meeste werk het weer teruggieten van de oude olie in een fles en het schoonmaken van de spullen het meeste werk.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan