Op zoek naar de Citigo - aanschaf tips, trucs en wat te doen

Tussen de 1000 tot +- 4000 rpm is het vermogen verschil tussen de 44kw en 55kw variant nihil. dus als je van echt doortrekken houdt moet je de 55kw pakken.

Op de Skoda site staat voor beide motoren (44 of 55 kW) dat het koppel 95 Nm is in het bereik van 3000 tot 4300 rpm. Dus geen duidelijk verschil. Pas boven de 4300 rpm blijft het koppel van een 55 kW motor hoger dan voor een 44 kW motor. 84,7 Nm bij 6200 rpm voor de 55 Kw motor en 84 Nm bij 5000 rpm voor de 44 kW motor (berekend uit het maximaal vermogen)

Bij normaal gebruik en normale snelheden zal men niet vlug boven de 4300 rpm komen, of je moet echt haast hebben, wat niet aan te bevelen is voor zuinig rijden, een veilig verkeersgedrag en het karakter horende bij de Citigo. Kortom zoals de Romeinen al zeiden "festina lente", "haast u langzaam" en u kunt volstaan met een 44 kW motor.
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb de 55 kw, over een week of 2 volgt mijn tweede Citigo, een 44 kw, vanaf dat moment zal ik wel eens een warenonderzoek houden ;)
 

MauriceR.

Nieuw lid
Na een lange stilte een update.

Komende week ga ik mijn handtekening zetten onder het koopcontract van/voor 'n Up!

Waarom het geen Skoda is geworden? Eigenlijk de simpelste reden. De VW-dealer bood het hoogste bedrag! Anders gezegd, ik betaal daar het minste bij.

Ik stap over naar het andere forum. Wellicht zie (lees) ik daar nog wel iets van anderen. In ieder geval bedankt voor het meedenken, de suggesties en goede raad!
 

CDK

Forumguru
Veel plezier met de Up, je mag hier uiteraard gewoon lid blijven, is ook wel handig denk ik aangezien het broer en zus is, kwaaltjes van de Up zullen CitiGo's ook hebben en andersom.

Greetz Corné
 
En toch, als ik het allemaal naast elkaar zet ben ik het eens met de ontwerpfilosofie. De Mii ziet er echt wat jeugdiger uit, de UP ziet er gewoon iets meer premium uit en de Citigo is een echte Skoda. Ten tijde van mijn zoektocht heb ik ze alledrie gereden. Alledrie rijden ze prima, het is gewoon echt het gevoel wat je er bij hebt, en misschien de deal die je kunt sluiten en niet te vergeten je gevoel bij de dealer.

In mijn geval zat de Seat en de Skoda dealer onder een dak en kwam ik bij een andere VW dealer uit. Die VW dealer wilde mij uit alle macht een driedeurs verkopen terwijl ik zeer specifiek had aangegeven een vijfdeurs te willen. Zo'n eigenwijze vent verkoopt mij dus geen auto. Daarnaast was het aanbod van Skoda iets completer. Dat ik geen Seat nam is ook omdat de aanbieding van Skoda iets completer was voor het zelfde geld (plus: cruise control, sunset, mistlampen voor en parkeersensoren), samen met het feit dat we al een Skoda ( O2 combi) hadden.

Ben het eens met Corné de Kluijver, ook met een UP zien we je hier graag, ervaringen in de UP zijn vrijwel identiek aan die in een Mii of Citigo...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Barrokok

Actief lid
Hallo,

Wij overwegen als tweede auto een Skoda Citigo aan te schaffen. Zijn er nog specifieke zaken waar we op moeten letten of zijn er nog versies met bekende gebreken?

Tips zijn bijzonder welkom :-).
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Ik zou letten op de rij eigenschappen van de auto.
Als je erin rijd merk je niet dat het een kleine auto is, hij rijd als een volwassen auto.
Alleen met de vluchtheuvels wordt je eraan herinnerd dat de vering wat stugger is, zoals bij alle kleine auto's.

Toen wij voor een O3 gingen kijken, viel mijn vrouw op de Citigo.
Zelf had zij toen een Suzuki Alto, nieuw model en die rijd echt niet verkeerd.
Wat vooral opviel bij de Citigo, zijn de goede stoelen, het soepele schakelen en de ruime kofferruimte.
De Citigo die zij nu heeft is wel luxe uitgevoerd, maar dat is een keuze die je zelf maakt.
Wat ik zeker aan kan raden is de navigatie Move & Fun, dat is namelijk tevens een carkit en boordcomputer in een.

Succes met de aanschaf! :thumbsup:
 

Altos

Banned
Helemaal eens met bovenstaande reactie.
Enkele toevoegingen: op het forum zijn redelijk veel gevallen bekend van vroegtijdig kromme remschijven, neem maar eens een kijkje op het UP/MII/Citigo forum. (www.vwupforum.nl)
Er zijn verschillende "issues" met de zogenaamde Vagling (UP/Mii/Citigo) zoals een knak in het koppelingspedaal (niets ernstigs schijnbaar) een gescheurd hitteschild wat gaat rammelen (wordt onder garantie vervangen) en nog wat kleine dingetjes, mijn inziens niets echt heftigs maar wel goed om ff op te letten ;)
Waar je ook op kan letten is de naam, Citigo ipv Citygo (grapje...beetje flauw maar waar)
Veel plezier met de zoektocht en als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel.
 

twagoo

Nieuw lid
Misschien iets waar niet iedereen aan denkt en de dealer zich ook niet altijd van bewust is: er is ook een CNG-uitvoering van de Citigo, d.w.z. een die op aardgas/groengas rijdt. Zie http://www.skoda.nl/over-skoda/duurzaamheid/cng-(aardgas)--ook-bij-skoda.

De uitvoering is duurder in de aanschaf maar de kosten per kilometer zijn veel lager en veel provincies en gemeentes hebben een subsidieregeling: http://www.groengasmobiel.nl/financiele-voordelen/subsidies/.

Als er in de buurt van je huis of werk één of meerder tankstations zijn (zie http://www.groengasmobiel.nl/no_cache/tanken/tanklocaties-in-nederland/) is het in de praktijk ook heel goed te doen, en veel beter voor het milieu natuurlijk. Qua rijden maakt het geen enkel verschil; wij hebben sinds deze herfst een CNG-Citigo en zijn er erg blij mee.
 

Barrokok

Actief lid
Dank voor de tips zover. We gaan er vanmiddag een aantal bekijken! Is er nog een echt verschil tussen de UP en de Seat Mii? Want voor mijn gevoel zijn dat dezelfde auto's, of zit er qua techniek nog verschil?
 

skodaroomy

Actief lid
Mijn vouw heeft eerst een citigo ruim een jaar gehad. Deze hebben we ingeruild voor een seat mii. Persoonlijk vind ik de mii iets directer schakelen als de citigo en heb het idee dat de mii nog net iets zuiniger in gebruik is. Op de mii is 4 jaar garantie standaard. Als je besluit om een citigo te kopen dan heb je een goede keus gemaakt. Succes met de zoektocht.
 

Barrokok

Actief lid
Nou we zijn er uit hoor, we zijn "gezwicht" voor een witte driedeurs Citigo uit 2012 met 18000 op de teller. Een jaar garantie, setje winterbanden en zowaar een verkoper die het wel snapt!

Dank voor de tips!

06ZGD2_3.jpg

06ZGD2_7.jpg


06ZGD2_10.jpg



06ZGD2_15.jpg
 
Bovenaan Onderaan