Op zoek naar de Citigo - aanschaf tips, trucs en wat te doen

MauriceR.

Nieuw lid
Geachten,

Zojuist heb ik me hier al aangemeld: http://www.skodaforum.nl/board/f29/mag-voorstellen-21489.html#post307701 en ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik meteen op het juiste deel van het forum vragen ga stellen!

De afgelopen twee avonden heb ik het hele forum diagonaal doorgelezen (en ook een ander forum over Up!/Mii/Citigo's) en heb nogal wat vragen. Maar misschien komt dat voort uit mijn wensenpakket...

Wat ik zoek: Citigo met:
  • 44 of 55KW nog geen idee. Ervaringen van jullie kant zijn heel belangrijk
  • automaat of... is het niet zo'n goed idee qua verfijning (ik lees geen juichende reviews hier)
  • 5 deurs
  • deelbare achterbank - te veel boodschappenkratten om in de kofferbak kwijt te kunnen
  • airco
  • achteruitrij-sensoren (als je daar aan gewend bent...)
  • cruise control (idem)
  • open dak

Tja, en dan is er de kwestie van de pakketten... Ik weet nog niet wat ik daar van moet denken. Stoelverwarming hoef ik niet (heb ik al jaren in mijn huidige auto, maar heb het nog nooit gebruikt...). Wellicht een beter radiosysteem waar mijn iPhone me kan communiceren.

En dan is er de kwestie van de trekhaak. Alleen voor fietsen. Als je je kinderen van tijd tot tijd op een laat tijdstip uit de stad of bij vrienden vandaan op moet halen omdat het te laat is om ze alleen langs donkere parken te rijden, dan is een fietsenrek op de trekhaak wel een uitkomst. Ik weet niet wat de laatste stand van zaken is, maar zo'n trekhaak is eigenlijk een 'must', maar ik hoop geen deal-breker.

Als je na het lezen van dit nog aanvullingen hebt, tips, trucs of 'als ik 'm weer zou bestellen dan...'-adviezen, dan hoor (lees) ik het graag.

Bedankt alvast!

M.
 
Voordat ik ga vertellen wat ik zou doen, even wat achtergrondinfo over mijn Citigo:

Het is een 44kW Tour-uitvoering, een actiemodel dat op de Ambition gebaseerd is. Onder andere met airco, navigatie, lederen stuurwiel, elektrische spiegels etc. Als extra heb ik een mediapakket (6 speakers) en LM-wielen.

Als ik 'm weer zou bestellen dan: zou ik zéker cruise-control meebestellen. Die mis ik nog wel eens.

Voor de automaat, daar zou ik een proefrit in aanvragen. Dan natuurlijk ook met de 44kW-versie; als je tekort komt weet je dat de 55kW een optie is. Die automaat vind ik niet verkeerd rijden, maar hij schakelt niet erg glad, niet erg snel en hij is ook niet erg zuinig. Voor mij was het echter financieel niet haalbaar om die te bestellen, anders had ik dat zeker gedaan.

Als ik een nieuwe Citigo zou bestellen dan zou ik een aantal dingen ook wel hetzelfde doen. Ik noem een lederen stuur, navigatie, de grijze bekleding, de elektrische spiegels, de mistlampen (gewoon voor het uiterlijk), de banden (ContiPremiumContact en géén eco-bandjes, nu op winterbanden trouwens).

Hoe die opties zich tot de huidige uitvoeringen verhouden weet ik niet.

Mocht je meer willen lezen over mijn Citigo, hier staat een review: http://www.autoweek.nl/autoreview/34916/skoda-citigo-10-60pk-greentech-tour

aanvulling:

44kW vind ik voldoende. Op de snelweg houdt het niet veel over maar daar wen je aan - de 55kW vond ik niet veel sneller.

Is een Arctic Air niks voor je? (Is die nog leverbaar?)
 
Hallo, welkom hier.

Ik rij (af en toe als mijn vrouw er niet in rijdt) een 5d 44 kW Tour uitvoering met cruise control, verstelbare spiegels en mistlampen. Verder natuurlijk ook navi (een must, alleen al vanwege de relatief lage kosten) en boodrcomputer. Ik vind de 44 kW voldoende power hebben, al is het inderdaad geen scheurijzer.

Wat ik wel mis, en ik ben niet eens een echte audio-freak, is een goed stel speakers. Ik heb de standaard 2 speakers (dus geen audio-pakket) en ik vind het geluid echt niet van deze tijd. Het klinkt gewoon heel zwak en niet vol. Dat zou ik dus anders doen als ik hem nog een keer zou bestellen. Ik denk dat een open dak/schuifdak ook wel leuk zou zijn, maar voor mij geen showstopper.

Succes met je keuze!
 
@Johan Ik kan me voorstellen dat de 2 standaard speakers niet indrukwekkend zijn. De 6 speakers die je kunt meebestellen zijn best aardig. Zit een goede bass in en ze kunnen hard genoeg.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik kan je nog geen antwoord geven op je vraag want ik ga de Citigo zaterdag ophalen. Wel heb ik gekozen voor een complete uitvoering met open dak. Ik heb al eens proef gereden met de automaat en dat beviel goed. Alleen kan je het niet vergelijken met een echte automaat. Je merkt de schakelmomenten veel beter. Hopelijk kan ik je na een tijdje beter antwoord geven.
 

Inge

Lid
Wat mij betreft maakt de 44 of 55 kw niet zoveel uit. Ik heb de 44 kw uitvoering en kan prima meerijden met het andere verkeer. Maar ga een rit maken met alle twee en je weet vanzelf wat voor jouw het fijnste is.

Wat betreft de auto maat geen idee - ik lees er alleen heel verschillende reviews van. Als ik zelf een automaat zou kiezen dan zou ik voor een volledig automatische gaan ipv de tronic variant. Alleen is die er niet in de Go.

Achterbank is bij mij niet deelbaar en mis ik ook niet - vorige auto had dat wel maar had dan meestal toch de hele bank plat. Dus wat mij betrfet maakt dat niet uit. En boodschappentassen staan ook prima op de zitting van de achterbank.

Airco - ja.

Cruise Control staat op mijn wensen lijstje dus las je het je kunt veroorloven meteen erin kiezen.

Open dak idem - als ik de middelen had gehad had ik daarvoor gekozen - vind ik gewoon mooi en ik vermoed handig in voor- en najaar.

Wat betreft deuren - de 5 deurs - heerlijk handig met inparkeren op plaatsen waar de plekken niet zo breed zijn.

Als je voor goede speakers wil gaan dan zou ik er zelf uitkiezen en die later (laten) inbouwen).

Trekhaak eronder kan - heb ik op het Upforum iets over gelezen.

Verder leren stuur, pook en handrem ( heb ik zelf later toegevoegd.

Ook zou ik kiezen voor electrische en verwarmbare spiegels (als de middelen het toelaten) - staat bij op het wensenlijstje van tzt aan passen.

Kortom als ik nu een Go zou samenstellen dan zou ik kiezen voor (niet op de euro's lettende)
- vermoed de 44kw (kan dan net zo goed de 55kw worden)
- electrische spiegels
- pano dak
- verwarmbare stoelen
- 5 deuren
- airco
- naderhand leder interieur + goede speakers
- weer een spring green of een rode ( voor de verandering)

Hoe bovenstaande zich in pakketten vertaald geen idee, maar dat zou mijn basis keuze zijn.
 
Tussen de 1000 tot +- 4000 rpm is het vermogen verschil tussen de 44kw en 55kw variant nihil. dus als je van echt doortrekken houdt moet je de 55kw pakken.
 

MauriceR.

Nieuw lid
Effe snel via mijn iPad.

Vanmorgen een proefrit gemaakt met een automaat. De verkoper vroeg me of ik gewend was aan een automaat. Ik antwoordde met "ja" en hij reageerde met: "Dan weet ik niet of u dit bevalt."

Hij had gelijk. Helaas. Wat een vervelend schakelende automaat. Het inhouden is gewoon gevaarlijk! Op grote kruispunten afslaan na een verkeerslicht betekent dat de auto middenop het kruis-vlak (of hoe dat precies mag heten) inhoudt om op te schakelen naar 2 en 3. Vooral het opschakelen naar 3 gebeurt te snel en het inhouden lijkt bij die actie zelfs erger dan bij de andere opschakel-acties. Op enig moment ben ik zelf maar gaan schakelen... Ik stel me dan zo'n stelletje ingenieurs van VAG voor die elkaar eigenlijk trots op de shouders willen slaan nadat ze de bak ontwikkeld hebben, maar eigenlijk weten dat ze in de verte niet het niveau van hun DSG-collega's halen... Hoe ze daar groen licht voor gekregen hebben....

Ik ergerde me aan de bak, maar realiseerde me wel dat de rest van de auto geweldig is! Rolschaats met nummerplaten! Maar dan wel stil en comfortabel.

Terug bij de dealer heb ik meteen om een tweede proefrit gevraagd. Nu in een Citigo met handbak. Veel fijner, veel rustiger. Dus de automaat-optie komt te vervallen. Scheelt in mijn portemonnee. Nu maar eens geld gaan tellen!

M.
 
Dan reageer ik even snel vanaf mijn werk. ;)

De automaat in de Citigo is een geautomatiseerde handbak en daar moet je echt aan wennen. Het is zo dat niet iedereen hiermee kan leven.

Vandaag heb ik beroepshalve een stukje (30 minuten) in een Opel Vivaro Tecshift moeten rijden, met een zelfde soort automaat. Je moet wat meer anticiperen, want de automaat reageert vrij traag. Bij de Citigo had ik hetzelfde gevoel. Dat gevaarlijke is een kwestie van leren hoe je hiermee om moet gaan. Persoonlijk duw ik het gas net iets eerder in dan ik het nodig heb, dan is er alvast geschakeld en kun je dus lekker doorrijden. Gevaarlijk vind ik wat overtrokken.

Vergelijken met een DSG is ook absoluut oneerlijk. De meerprijs van een DSG is véél hoger dan van een automaat zoals in de Citigo en de techniek compleet anders.

Overigens snap ik het alsnog als je liever voor een handbak gaat, maar ik ben van mening dat een nuancering wel op zijn plaats in.

De Citigo is denk ik een zeer goede keuze - ik ben blij met mijn auto! :)
 

MauriceR.

Nieuw lid
Ik begrijp je antwoord en ik zie ook je standpunt wel. Maar, je schrijft: 'wennen' en 'mee om leren gaan' (geparafraseerd). En dat doe je dus niet wanneer als je potentiële klant een proefrit maakt... Ik zie dan alleen een meerprijs, ik ervaar een -voor mij- onprettige manier van rijden (waar je wrs. wel mee om leert gaan zoals je terecht opmerkt). Maar, wat als ik er niet meer leer omgaan? Ook voor deze automaat geldt: je hebt maar 1 kans voor een eerste indruk. Buiten dat ben ik het wel met je eens dat een Citigo een zeer goede keuze is.

Nuancering genoeg, denk ik; ik heb duidelijk aangegeven dat het alleen de automaat is die het (mijn) rijplezier in de weg staat - de auto is verder een topproduct. Dat ik de DSG erbij gehaald heb, wil niet zeggen dat ik een DSG in een Citigo zou willen zien. Want idd behoorlijk aan de prijs! Het gaat me er om dat ik duidelijk wil maken dat VAG een technisch hoogstandje als een DSG weet te produceren naast een automaat waaraan mensen moeten 'wennen' en 'mee leren omgaan'. Termen die niet bij een nieuwe, moderne auto horen.

M.
 

Noord26

Forumguru
Vergelijken met een DSG is ook absoluut oneerlijk. De meerprijs van een DSG is véél hoger dan van een automaat zoals in de Citigo en de techniek compleet anders.

Voor een Ambition Citigo kost het €1300,- voor een robotbak en bij een Fabia Ambition kost DSG €2000,- extra. Prijsverschil is idd groot, maar DSG is die meerprijs zeker waard. Kan ik helaas niet van de robotbak zeggen.. Ik zou die meerprijs in andere opties steken.
 
Ik begrijp je antwoord en ik zie ook je standpunt wel. Maar, je schrijft: 'wennen' en 'mee om leren gaan' (geparafraseerd). En dat doe je dus niet wanneer als je potentiële klant een proefrit maakt... Ik zie dan alleen een meerprijs, ik ervaar een -voor mij- onprettige manier van rijden (waar je wrs. wel mee om leert gaan zoals je terecht opmerkt). Maar, wat als ik er niet meer leer omgaan? Ook voor deze automaat geldt: je hebt maar 1 kans voor een eerste indruk. Buiten dat ben ik het wel met je eens dat een Citigo een zeer goede keuze is.

Nuancering genoeg, denk ik; ik heb duidelijk aangegeven dat het alleen de automaat is die het (mijn) rijplezier in de weg staat - de auto is verder een topproduct. Dat ik de DSG erbij gehaald heb, wil niet zeggen dat ik een DSG in een Citigo zou willen zien. Want idd behoorlijk aan de prijs! Het gaat me er om dat ik duidelijk wil maken dat VAG een technisch hoogstandje als een DSG weet te produceren naast een automaat waaraan mensen moeten 'wennen' en 'mee leren omgaan'. Termen die niet bij een nieuwe, moderne auto horen.

M.

Helemaal eens met je eerste deel. Ik schrok ook nogal toen ik voor het eerst automaat reed, in een Citroën DS5. Tegenwoordig rij ik constant in verschillende auto's (Opel's) en iedere keer is het toch even wennen aan de koppeling. Vandaag stapte ik, na Opel Vivaro (SAT6) gereden te hebben, in een ADAM (MT5). Echt een wereld van verschil!

Nuja, feit blijft dat de auto an sich je wél heeft kunnen overtuigen en daar gaat het om. :)

@Noord26 Het prijsverschil is maar +-€250 tussen MT en SAT. De rest is (hogere) BPM en dat ligt niet zozeer aan Skoda. Een robotbak is een goedkope manier van een automaat maken. :)
 

Hetzer

Forumguru
@Maurice, is het voor jouw geen optie om langs te komen tijdens de komende meeting
Daar zullen ook verschillende Citigo's in verschillende uitvoeringen aanwezig zijn.

Ik heb zelf een Citigo Elegance 55KW met 16 inch LM en nog wat paketten
Vind persoonlijk 16' erg goed smoelen op de Citigo.
En must zijn wel de 6 speakers, de 5-deuren en toch echt de stoelverwaming ;)
We hebben onlangs een tweede Citigo besteld, voor mijn vrouw
Dit is een 44KW Arctic uitvoering uiteraard ook met 5-deuren.
 
Idd, vooral die 5 speakers, wij hebben er eentje met 2 speakers dus echt alleen de beide speakers ook geen tweeters dat is echt beroerd geluid.
 

Noord26

Forumguru
De hoeveelheid speakers zegt niets over de geluidskwaliteit..

Om het in perspectief te zien: onze Alto met een compo-setje voorin (2 speaker en 2 losse tweeters) + 1 subwoofer geeft een nog net iets helderder, zuiverder en gebalanceerder geluid als het 10 speaker audio systeem in de SuperB. Maar dan praat je wel over de betere Focal audio setjes.

Voor alle speakers geldt dat geluidsdemping in de deuren een enorm verschil betekend. Een speaker is niets zonder een goede behuizing. En de deur is zijn behuizing. Heb de voordeuren opnieuw af moeten stellen na aanbrengen van het dempingsmateriaal. Verschil is ook wel leuk als je een voordeur of acherdeur dicht gooit qua geluid. :)

Daarom mijn advies: kijk je niet blind op de hoeveelheid speakers die er in zitten. Voor een zeer kleine meerprijs tov een 'audio systeem' van de dealer kun je op diverse plaatsen voor minder veel beter geluid krijgen..
 
Mijn ervaring met de automaat na 6000 km in 3 maanden:


-Je moet er even mee leren omgaan, als je weet op welke momenten hij raar kan reageren kun je er dan zelf op anticiperen (meer gas, minder gas of even zelf schakelen). Je moet het ook op zijn waarde schatten natuurtuurlijk rijdt een 7 traps DSG veel fijner, maar voor dit geld en voor deze klasse is het naar mijn mening zeker niet verkeerd.


-Ik zou als ik weer kon kiezen ook weer deze automaat nemen zeker in de combinatie met de cruisecontrol.


-verbruik ook wel redelijk voor de 55kw met automaat. Gemiddeld 4,8l per 100km wel 80% snelweg.




Succes met je keuze
 
Ik heb de citigo automaat!!!!!
Heb veel in div. automaten gereden,en ja deze in de skoda is wel ff wennen.
Maar ik zou hem niet voor een schakel citigo willen ruilen.
Maar dat is ook helemaal mijn keuze.
P.
 
Bovenaan Onderaan