Op zoek naar de Citigo - aanschaf tips, trucs en wat te doen

Altos

Banned
Helemaal eens met @Steerclear !
2 jaar een Citigo gereden en 1 keer uit onoplettendheid een schaafje over de onderste beschermstrip, verder nooit!
En je auto inruilen omwille een te kleine kofferbak die niet veranderd is sinds de aankoop is ook apart vind ik, maar zoals altijd...ieder zijn ding, doe waar je je fijn bij voeld.
 
@Altos die "te kleine kofferbak" doet natuurlijk niets af aan het kwaliteitsgevoel dat ik ervaar in de Citigo. Ik vind het nog steeds een heel volwaardige complete auto. Alleen kunnen je behoeften in de loop van de tijd veranderen. Ook veranderen je prioriteiten met de tijd. Zo vond ik eerst ook het prestatieniveau ruim voldoende, maar begin ik zo langzamerhand de behoefte te voelen voor een beetje meer power. Iedere auto heeft zijn eigen kwaliteiten...
 
Ik vind de kofferbak niet klein hoor . Wel is een weekendje weg geweest met de citigo , maar het verbaasde me hoeveel ik mee kon nemen ..
En voor de boodschappen gebruik ik ook net zo makkelijk de achterbank
 

Altos

Banned
@Johan van Malsen ik begrijp ook wat je bedoeld hoor, heb mijn Citigo er net uitgedaaan voor een Fabia 3 omdat ik meer ruimte en geen 3 cylinder meer wilde hebben.
In je post gaf je alleen aan dat je "om de kofferbak" de Citigo wilde inruilen, vandaar.
 

rhaak1991

Forumguru
Sommige forumleden kunnen beamen wat ik in de citigo kan vervoeren. Ik ben overigens ook niet te benauwd een kleine meter uit te steken (dat mag met niet deelbare lading) zo kunnen er volledige 2 persoons bedden mee. Ik mis vooral de trekhaak.

Wat betreft veren en drempels: ben ik het eens met steerclear, m'n pa's Aygo heeft echt even het nakijken, kwam ik een paar kruisingen later achter :laugh:

We moeten toch kunnen stellen dat de citigo een top auto is, neem ook aan dat als je een dergelijk bedrag uitgeeft voor een auto je dit weloverwogen doet. Dat je levensbehoeften kunnen veranderen snap ik en ondervind ik ook. Dit is alleen ff de categorie: "roeien met de riemen die je hebt, tot je de riemen kan vervangen"
De citigo gaat er hierna uit voor een Faab pf Octavia. Niet omdat het geen goede auto is, in tegendeel, ik vind het een fijne auto. Alleen met m'n nieuwe hobby (drive-in show) en een kinderzitje op de achterbank wordt het toch wel eens krapper
 

AndreM

Forumguru
Mee eens @rhaak1991,

De vorige auto van mijn vrouw was een Suzuki Alto met een kofferbak inhoud van 127 liter! De Citigo heeft 256 liter, is zomaar 2x groter.
Cruise Control, City Safe Drive, navigatie met bleutooth voor handsfree bellen, dagrijverlichting enz. had de Alto niet.
De vering van de Alto is stugger en de stoelen zitten veel minder als in een Citigo.
Zeg niet dat de Alto een mindere auto is, maar er is wel degelijk verschil in deze (prijs)klasse. Zo hebben andere merken vaak hard plastic verwerkt.
Dan het rijcomfort, als ik op de snelweg met de Citigo rijdt is het comfort echt niet minder als in de O3, waar ik zelf 48.000 km per jaar mee rijdt.
Dus al met al, die Citigo is echt een complete auto met best veel ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft veren en drempels: ben ik het eens met steerclear, m'n pa's Aygo heeft echt even het nakijken, kwam ik een paar kruisingen
Tsja...ik heb een 107 gehad die standaard een betere wegligging had dan mijn huidige Citigo. Begin bijna tevermoeden dat mijn exemplaar ondanks de Bilstein dempers iets mist gezien jullie reacties. Voor net de vering van een 2cv..
Mocht iemand in buurt harderwijk zitten...kom t ervaren!
 

rhaak1991

Forumguru
Ik ben het niet helemaal eens met je. Mijn vader heeft een Toyot Aygo uit 2011, opzich een prima auto. Uitrustingsniveau redelijk gelijkwaardig aan mijn citigo, net als het prijskaartje. Maar een snelweglus op het klaverblad neem ik in de citigo met 80/90 als t moet, dat durf ik met de Aygo niet aan! Banden zijn smaller en de vering is zweveriger. En meer geluid in de cabine.

Motortje van de Aygo klinkt wel wat grappiger als je em een keertje doortrekt ;)
 
Ik ben het niet helemaal eens met je. Mijn vader heeft een Toyot Aygo uit 2011, Maar een snelweglus op het klaverblad neem ik in de citigo met 80/90 als t moet, dat durf ik met de Aygo niet aan! Banden zijn smaller en de vering is zweveriger. En meer geluid in de cabine.
;)
Citigo volwaardiger als auto, maar mijn oude p107 lag als een kart op de weg. Perfect onderstel / afvering,helemaal niet zweverig....mijn ervaring. Mijn Citigo neigt sneller uit te breken, overhellen. Iets minder met huidige dempers, maar gebonk over drempels blijft hinderlijk
 

Bolkm00d

Senior Member
Citigo volwaardiger als auto, maar mijn oude p107 lag als een kart op de weg. Perfect onderstel / afvering,helemaal niet zweverig....mijn ervaring. Mijn Citigo neigt sneller uit te breken, overhellen. Iets minder met huidige dempers, maar gebonk over drempels blijft hinderlijk

Onze vorige 2de auto was eveneens een p107, zelf heb ik de indruk dat het in de 107 sneller leek te gaan in de bochten door het ontzettende race geluid in die auto....
 
Sorry maar wij hebben de P107 als vervang auto gehad en vond hem echt crap rijden echt niet wat jullie beweren . Slechte wegligging en hakerig schakelen .
Of was het nou zo'n kleine Citroen. :bloos::bloos:
 
Grappig....of juist zorgwekkend? hoe verschillend dezelfde autos ervaren worden of.....zit er soms zo veel verschil in de productielijnen/momenten?
Overigens de P107 die ik benoem was een bj 2007. Citigo bj 2011
 
@TheRaven zat zojuist de foto's terug te zoeken , maar kan ze niet vinden . Er zat iig niet heel erg veel jaar verschil in geloof ik .
En ja het is echt een beleving , één ieder heeft natuurlijk zijn eigen beleving en/of verwachting met vergelijking t.o.v. de Citigo ..
 
Grappig om te zien wat een discussie er kan ontstaan als het gaat om gebruiksgemak van een kleine auto. Voor de meesten zal gelden dat wanneer je een auto koopt, je denkt dat die aan je verwachtingen voldoet. Meestal is dat ook zo en is dat zo voor een zekere tijd. Dan zal op een zekere dag je behoefte veranderen, merk je dat sommige dingen niet helemaal voldoen etc. Dat betekent niet dat de Citigo in mijn ogen en beleving een slechtere auto is geworden... Nog steeds vind ik de Citigo (of Mii of Up) een volwassenere beleving dan de destijds geprobeerde 107 of C1 of Aygo (weet niet hoe de nieuwe 108/C1/Aygo drieling is...).

Volgens mij kun je wel stellen dat als het om auto's gaat, zelfs als het om kleine stadsdreumesen gaat, er niets zo persoonlijks is...
 

louigi58

Senior Member
Wat betreft de keuze tussen 44 of 55kw, er is een fabrieks update voor €150 bij VAG techniek, maakt de keuze misschien wat gemakkelijker.
 

citikenny1702

Actief lid
Citigo volwaardiger als auto, maar mijn oude p107 lag als een kart op de weg. Perfect onderstel / afvering,helemaal niet zweverig....mijn ervaring. Mijn Citigo neigt sneller uit te breken, overhellen. Iets minder met huidige dempers, maar gebonk over drempels blijft hinderlijk

Nu moet ik zeggen dat een van de dingen wel herken het overhellen, maar voor de rest eigenlijk niet.
ik heb een half jaar 6500 km met het non greentech onderstel heb gereden, en dat er nu een ST-X Schoefset onderligt met TT rubbers deze aanpassingen hebben er een nog betere Auto van gemaakt.
Nu wel wat straffer geveerd moetje fijn vinden maar ligt strak op de weg stuurt een stuk directer en het over hellen is weg :)
Alleen nog wat meer vermogen er in en je hebt een mini RS :)
 
Ben er zojuist achter gekomen dat er best wat verschil zit in een 2014 Citigo en een 2015 Up.
Na een kleine schade kreeg in een Move Up exemplaar mee: een hele andere rijervaring. Ik zette mij al schrap bij de eerste drempel.... en wat denk je: vrijwel vlekkeloos! geen geschaaf of gebonk! Dus heb ik een rondje verkeersdrempels gedaan hier: slechts bij 1 toucheerde hij heel lichtjes het asfalt.
Wat mij verder opviel: andere versnellingsbak. In de Up moet je de achteruit induwen, bij mijn Citigo niet.
De Citigo gaat er binnenkort uit. Benieuwd of de nieuwere Citigo's ook andere wegligging en versnellingsbak hebben
 
Bovenaan Onderaan