Op zoek naar de Citigo - aanschaf tips, trucs en wat te doen

AndreM

Forumguru
@AndreM , maar dat is een beetje slecht voor je onderstel.

Neu hoor, auto rijd nog steeds.......:jaja:....in de film doen ze het ook steeds met dezelfde auto........:thumbsup:....en de wegen in Nederland zijn stukke beter als in Tsjechië!
Want voor die wegen is ook de O3 gebouwd,................:yeehaa:...........maar je moet het wel heel errug hard doen :yeah:en niet gaan luisteren :nono:of je ergens van onderen auw hoort roepen, want dan doe je het verkeerd. :maakmegek:
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Skodianen,

V.w.b. de Citygo hoor ik niemand of die bij het instappen z'n hoofd stoot of gestoten heeft. Ik heb 'n normale lengte van 1,78 en stoot bij het instappen in de nwe Polo, Golf en Citygo mijn hoofd. Eigenlijk kan ik er alleen in als ik 'n diepe buiging maak. Dat is een van de redenen dat ik voor de Fabia gekozen heb en ook de diesel natuurlijk.
Hoewel als ik alles goed gelezen heb, is er 'n zeer interessante citygo. N.l.die met CNG-installatie. Iemand zou 'n proefrit gemaakt hebben naar de Noordkaap en gemiddeld 1:40 gereden hebben en dat €0,60 p/kg gas.

Iemand hier ervaringen mee?
B.v.d. Groeten, Joop.
 

Hetzer

Forumguru
Gaarne aandacht voor de forum regels, respecteer elkaar, en stuur elkaar desnoods een pm, maar niet elkaar openlijk zaken verwijten,

Lees deze anders even door @Helmond42,

Gaarne nu weer ontopic
 

Hetzer

Forumguru
Overigens heb ik met mijn 1.83 ook niet last met het in en uitstappen met de Citigo ( of Fabia )
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 'n normale lengte van 1,78 en stoot bij het instappen in de nwe Polo, Golf en Citygo mijn hoofd.
Heb je toevallig de rugleuning heel erg rechtop staan?
Dit zou ertoe kunnen leiden dat je met je hoofd wat verder naar voren zit bij het instappen, dus daar waar de deurlijn al naar beneden buigt voor de A-stijl.
Bij sommige auto's gaat dat wat vloeiender (lees: eerder) dan bij de iets hoekiger uitgevoerde types, zoals bv. de Fabia2; ik weet overigens niet uit m'n hoofd hoe de Citigo op dit punt is uitgevoerd.
 

EdK

Forumguru
jongens hou je aan de forum respect regels.....

Platte teksten kunnen wel eens voor verschillende manieren van lezen veroorzaken, maar ga nu gewoon ON topic en niet met modder gooien.....

Nergens voor nodig
 

Hetzer

Forumguru
Idd nu alleen maar weer meer verder met aanschaf tips etc van de Citigo
 
Laatst bewerkt:
Zo, na een tijdje afwezigheid weer even terug in dit forum: ik lees iets over aanschaftips.
De standaardluidsprekers en radio heb ik vrijwel direct vervangen voor iets dat niet door de dealer geleverd wordt. Verder raad ik iedereen aan om de Citigo of zijn soortgenoten eens goed door een woonwijk met verkeersdrempels te rijden. Zelf ervaar ik dat als erg hinderlijk: de voorspoiler pakt bij normaal rijgedrag in bijna de helft van de gevallen de drempel, soms zelfs verontrustend hard.
Mijn ervaring is eigenlijk dat ik nog steeds niet tevreden ben over de slappe vering van de Citigo. Van alles geprobeerd om dat "goed" te krijgen. Uiteindelijk zitten er nu nog steeds 4 schokdempers van Bilstein onder .
En het verbruik zit zo tussen de 18 - 19,5. Niet verontrustend, maar met mijn rijstijl had ik iets beter gehoopt.
Inruilen wordt serieus overwogen, ondanks alle leuke eigenschappen (Drive uitvoering) als cruise control, a/c, cenrale deurvergrendeling, heerlijke stoelen en een redelijk volwaardige kofferbak
 
@TheRaven ik snap je problemen. Wij hebben ook een complete Citigo, en daar ben ik wel blij mee. Ook veel problemen met de lage voorspoiler. Ik vind echter wel de kofferbak aan de kleine kant. Een boodschappenkrat met boodschappen kan je niet gemakkelijk er uit tillen zonder dat de boodschappen er uit vallen. Dat is voor mij een reden om aan inruilen te denken.
 

Steerclear

Senior Member
De oplossing van het "drempelprobleem" is verbluffend simpel en zeer effectief. Met mijn Citigo (Greentech, dus laag) kan ik zelfs de gemeenste verkeersdrempels knap snel over. (zo snel zelfs dat een politieman er vragen over ging stellen)
Alles draait om Timing. Vlot aanrijden, progressief remmen en op tijd de rem lós. Bij het uitveren tilt de Citigo zichzelf over de drempel. Over het algemeen denkt niemand na over de remvertraging. Wanneer te beginnen, van welke snelheid naar welke doelsnelheid en de verdeling van de remkracht: Pieken op een laat moment of op een eerder moment en dan afbouwen. De snelheid van het afbouwen van de remkracht bepaalt het uitveren. Oefen een beetje en je zal merken dat verkeersdrempels geen hindernis meer zijn. Een beproefde techniek uit de wereld van de hulpdiensten.
 
Laatst bewerkt:

Steerclear

Senior Member
Over de tildrempel: Die is zo hoog om crashbestendigheid te vergroten. Dankzij de balk aan de onderzijde van de kofferruimte zal bij een aanrijding van achteren het achterop rijdende voertuig omlaag gedrukt worden en de schade voor de achterpassagiers beperkt blijven. Bij het vervoeren van boodschappen helpt het neerklappen van de bank (2 sec) in combinatie met een verhoogde bagagevloer (VW-accessoire) Klein "probleem", simpele oplossing.
 
De oplossing van het "drempelprobleem" is verbluffend simpel en zeer effectief. Met mijn Citigo (Greentech, dus laag) kan ik zelfs de gemeenste verkeersdrempels knap snel over. (zo snel zelfs dat een politieman er vragen over ging stellen)
Alles draait om Timing. Vlot aanrijden, progressief remmen en op tijd de rem lós. Bij het uitveren tilt de Citigo zichzelf over de drempel. Over het algemeen denkt niemand na over de remvertraging. Wanneer te beginnen, van welke snelheid naar welke doelsnelheid en de verdeling van de remkracht: Pieken op een laat moment of op een eerder moment en dan afbouwen. De snelheid van het afbouwen van de remkracht bepaalt het uitveren. Oefen een beetje en je zal merken dat verkeersdrempels geen hindernis meer zijn. Een beproefde techniek uit de wereld van de hulpdiensten.

Wel... ik heb geen ervaring als hulpdienstchauffeur, maar met standaardvering Citigo Drive 2013: onmogelijk. Bij afkomen van de drempel sloeg zonder Bilstein vering deze soms zelfs tot in de eindstand: alsof je gevoelsmatig een schop in je rug kreeg. Ik heb wel eens wat gevarieerd in aan- (en af-)rijden van een drempel, maar de geluiden onder de spoiler werden er alleen maar onheilspellender op
 
Bovenaan Onderaan