Onderhoud / Uitvoering

wanderer

Senior Member
Dan moet je dus € 36,94 terug gaan vragen bij je dealer want de vastgestelde prijs voor een kleine beurt is € 155 en de olie is daarbij inbegrepen.
Heb net een mail gekregen van mijn dealer met excuses, moest inderdaad 155€ zijn, het teveel betaalde krijg ik terug....eind goed...al goed...
 
heb zojuist de rekening van de 15000 beurt gekregen, 191,94€, er is castrol slx LL III olie gebruikt, duur spul, 4,5 l voor dik 100€....

Vorige week langs de dealer geweest voor een probleempje, en gelijk ff de olie laten checken. Monteur heeft half liter olie bijgevuld en half liter kreeg ik mee naar huis.

Thuis een factuur gekregen van 22,00 Euro. Dat voor een liter 5w 30 olie.
 

Iceman

Nieuw lid
@erik2907

Ook van mijn kant bedankt voor het contact met PON en dat je dat hier met ons hebt gedeeld.

Ik had ook duidelijk in het verkoopgesprek van mijn dealer gehoord dat de gl niet in aanmerking kwam voor VOI maar de reden was mij niet duidelijk en nu ligt er een eerlijk antwoord van PON.
 

erik2907

Actief lid
Voor al die bedankjes mijn dank.

Soms is het in mijn ogen simpeler om er 3 e-mails aan te wijden om een gedegen antwoord te krijgen en een jurist van PON aan de telefoon te hebben wegens auteursrecht schending :disc: maar uiteindelijk heb je er wel wat aan. De andere keuze is om 5 weken op het forum heen en weer te "bakkelijen" met een ieder en er nog niet uit te komen. Maar dat mag.
Ik had wel al voor mijzelf besloten om verder te gaan naar programma's als kassa e.d. om te zorgen voor een eenduidig antwoord, maar dat hoeft nu (gelukkig) niet meer. Ik heb vertrouwen in PON, ook al is het soms niet in het voordeel van de consument, maar dat mag de pret niet drukken!
 
Ik feliciteer PON met zijn overwinning. En ben verbijsterd dat men zich bij het antwoord in deze brief zo makkelijk neerlegt.

Het managment is bij de drie wagens gelijk alleen de programmatuur is verschillend maar dat wisten we allang want bij ons geeft het management een onderhoud aan bij 15.000 en bij de anderen voi. Thats all !
 

GJS

Senior Member
@amadeus:
Helemaal mee eens.
Het is gewoon een flut antwoord in een mooi jasje en de meesten zien niet dat je nog steeds met een kluitje het riet in wordt gestuurd.
Het is dus nog steeds dezelfde motor met hetzelfde motormanagement en het enige verschil is blijkbaar dat er bij de GL QG2 in de software geprogrammeerd is zodat je elke 15000km naar de dealer moet voor onderhoud.

Ze hebben het over keuzes, de enige keuze die ik zie die PON gemaakt heeft is in het nadeel van de klant.
 
@ amadeus, @GJS,

Ik deel jullie mening volkomen.
Het gegeven antwoord is m.i. ook onvoldoende om hieruit een legitieme motivatie te kunnen halen.
Men spreekt zichzelf ook nog tegen. Eerst een semi-technisch verhaal, en daarna een afsluitende zin met een 'marketing-achtig' gehalte.
Nog opmerkelijker vind ik, dat men voor modellen 2011-2012 wel overweegt VOI in te voeren!
Wat gaat men dan wezenlijk veranderen aan de uitvoering of het motor-management?
Het heeft voor mij echt een te groot "broodje-aap" gehalte.
Sorry PON....
 
Overigens heeft de duitse fabia de zelfde prestaties en met name zelfde co2 uitstoot als de NL versie.
Dus ook die Greenline met VOI zou in nederland voldoen aan de vrijstellingen.
De reden voor de 15.000 interval is, dat omdat de greenline in NL de goedkoopste van de drie is PON dit verschil wil terugverdienen. Dit heet positionering.
 
Interessant dat je dit zegt, want dat is ook het geval.
Nog interessanter is, of het volgens de wet mag!
Volgens mij is hier toch echt sprake van een handelsbelemmering.
De EU heeft hier duidelijke wetgeving over.
Zal mijn zoon eens polsen (jurist en heeft hier veel mee te maken) hoe het precies zit.

Laatste nieuws:

Geen sprake van handelsbelemmering omdat dit slechts van toepassing is tussen overheden van lidstaten.

Waar hier mogelijk wel sprake van is, is misbruik van machtpositie!
Valt onder het privaatrecht!
 

wim-ned

Actief lid
@ amadeus, @GJS, @sgl49,

+1

De korte onderhoudsintervallen zijn uitsluitend voor geldelijk gewin en iedere technische grondslag hiervoor ontbreekt.

Ook uit milieu oogpunt is het onwenselijk, er wordt immers meer afval geproduceerd dan nodig. Misschien dat dit meegnomen zou moeten worden in de regelgeving omtrent de belastingvrijstelling.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het een -en ander even uitgezocht in ETKA;
Het verschil zit 'm waarschijnlijk in de produktiedatum van de motor; Ik kom iedere keer de datum 25-10-2010 tegen, voor deze datum bestaat er een korte interval en na deze datum een verlengde interval.
Etka geeft het volgende aan voor de 44KW variant:
(voor de 51 Kw en de 77Kw variant hetzelfde)

1.2 ltr. 3cyl. stripmotor benz. CHFA best.nr. 03D 100 032 € 4780,17 incl.
Na 25-10-2010:
1.2.Ltr. 3 cyl. stripmotor benz. CHFA best nr. 03D 100 032A A € 4158,34 incl.
Let op: deze motor is met intervalverlenging en oliepeilsensor.

Voor de Diesel eigenlijk hetzelfde:
1.2 Ltr. Driecylinder stripmotor Diesel CFWA best.nr. 03P 100 031 €5857,66

Misschien maakt dit de zaak iets duidelijker!
 
Ronnie,

Kun je ook, zoals je gedaan hebt bij de benzine-uitvoering, dit ook achterhalen voor de diesel,

Dus type voor de bewuste datum met prijs, en type na bewuste datum met prijs.
 

wim-ned

Actief lid
En hoe zit dat dan met de 1.2TDI motoren die in de Polo of de buitenlande F2 voor 25-10-2010 geproduceerd/geleverd zijn?
 
Over positionering gesproken.
De polo word veel zakelijk bereden daar kom je (bij lease maatschappijen) niet weg met een interval van 15.000 de skoda word voornamelijk door particulieren bereden daar kan 15.000 wel.
Dit heet minachting van de klant.
 
@Wim-Ned; Precies!

Even samenvattend:

Er is voldoende stof om gemotiveerd aan te tonen, dat wat PON doet een vorm van misbruik van machtspositie is.

De vraag is, wie wil hier over gaan procederen?

Want constateren is 1, maar iets eraan doen is 2!

Dit aanpakken kan!
Zie daarvoor mijn eerdere post: pag. 8; post #297

(ik ben niet zo handig als velen van jullie om een link te plakken, dus doe ik het zo maar)
 

Ronnie

Forumguru
Ronnie,

Kun je ook, zoals je gedaan hebt bij de benzine-uitvoering, dit ook achterhalen voor de diesel,

Dus type voor de bewuste datum met prijs, en type na bewuste datum met prijs.
Diesel:
03P 100 031 X stripmotor Diesel 3 cyl. 55 Kw € 3046,68 incl.

Vanaf 18-05-2010 Komt er een wijziging in de carterpan:
03P 103 602 A = Carterpan met uitsparing voor oliepeilsensor voor verlengde onderhoudsinterval;
T/m 17-05 2010 was dit: 03G 103 707, (For vehicles without extended Service Interval)

Dit is dan ook het enige wat ik erover kan vinden.
In beide gevallen (Diesel en benz) komt het er dus op neer dat wanneer er een oliepeilsensor
ingebouwd is de interval velengt kan worden.
Softwarematig zal er dus enkel de intervalafstand te hoeven worden gewijzigd.......
 
@Ronnie. Bedankt tot zover.

Ik begrijp een ding niet:

in je vorige post stond:
"Voor de Diesel eigenlijk hetzelfde:
1.2 Ltr. Driecylinder stripmotor Diesel CFWA best.nr. 03P 100 031 €5857,66"

Nu geef je op:
Diesel:
03P 100 031 X stripmotor Diesel 3 cyl. 55 Kw € 3046,68 incl.

Zijn dit wel dezelfde motoren??
Het prijsverschil is dermate groot, dat ik mij dit afvraag?

Ook maak ik uit je post op: dat bij de Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 Diesel nu GEEN oliepijlsensor aanwezig is!
Is dit zo!
En, is dit relevant voor een VOI-service?
Immers, in Duitsland rijdt men toch dan toch ook met motoren rond (zonder oleipijlsensor), waar nog geen oliepeilsensor inzit, en toch geldt hier een VOI van 30.000 Km!
 

Ronnie

Forumguru
Dit is met -of zonder cylinderkop.....

Inmiddels heb ik mij ook door het enorme woud aan VW motoren geworsteld en ontdekte bij de POLO 1.2 hetzelfde:
Zelfde Motorcode: CHFA
Echter: wijzigingen wat betreft de Oliepeilsensor gaan al in per 14-02-2010;
Verandering vanaf 15-02-2010.
 
@Ronnie,

Ik kan door de bomen nu het bos echt niet meer zien!

In een eerdere post van jou:
"Ik kom iedere keer de datum 25-10-2010 tegen, voor deze datum bestaat er een korte interval en na deze datum een verlengde interval."

Kun jij zien of per 14-02-2010 de 1.2 TDI motor al is uitgevoerd is met een oliepijlsensor??
Dan hebben we duidelijkheid!
(excuus voor de vele vragen van mijn kant..)
 

Ronnie

Forumguru
Zoals ik al schreef: De datum in Februari 2010 ontdekte ik dus bij de afdeling VW onderdelen, VW was dus iets eerder aan de beurt dan Skoda......
Bij Skoda is de wijziging dus vanaf 18-05-2010 (Diesel),
en 25-10-2010 (Benzine)
(Althans zo zie ik het....)
 
Bovenaan Onderaan