Onderhoud / Uitvoering

erik2907

Actief lid
Op de Duitse website http://skoda.de/index.php?e=348-9-1-3-1 wordt aangegeven dat de Skoda Fabia Combi GreenLine uitgerust is met schijfremmen (Bremsen - hinten Ø mm Scheibenbremsen). In Nederland wordt deze auto uitgerust met trommelremmen ???

Wat het onderhoud betreft, voor de Nederlandse markt is hier sprake van elke 15.000 km, in ons buurland wordt gesproken over: Motoröl und Inspektion - km nach Serviceintervall-Anzeige, bis zu 30.000 km bzw. maximal 2 Jahre!
Worden we hier "pootje" gelicht door de importeur / dealer organisatie om op een verkapte manier "mee te verdienen" aan deze zuinige auto?

Maar nog even verder snuffelend, rare motor in Duitsland: Bauart R3-Turbodieselmotor, DOHC, 4 Ventile/Zylinder, Zahnriemen, Common-Rail-Einspritzung, vorn quer eingebaut
 

Bart_G

Lid
In NL hebben Fabia's idd trommelremmen achter, schijfremmen voor (m.u.v. 1.4TSI).
Dat van dat onderhoudsinterval komt al op meer plekken op het forum aan bod.

Als je rechtstreeks op het vorige antwoord reageert hoef je niet te quoten, tenzij het om een specifiek fragment uit het vorige antwoord gaat. Onnodig quoten maakt het alleen maar onoverzichtelijker :)
 

Potje

Actief lid
Als je rechtstreeks op het vorige antwoord reageert hoef je niet te quoten, tenzij het om een specifiek fragment uit het vorige antwoord gaat. Onnodig quoten maakt het alleen maar onoverzichtelijker :)

Gek genoeg werkt dat niet bij mij (en neem ik ook even aan bij de persoon in kwestie)

Misschien iets dat met de Mac te maken heeft?
 

jbbrans

Nieuw lid
Back on-topic
Ik keek wat verder op de duitse skoda site en kwam tegen, dat achter schijf remmen standaard zijn bij vermogens hoger dan 55 KW.

Het is toch al vreemd dat elk land een eigen standaard uitrusting heeft en andere opties.
 

NielsW

Lid
Dat er andere remmen onder zitten boeit me niet zo.
Dat ik 2x zo vaak bij de dealer moet staan voor onderhoud dan mijn oosterburen wel.
Auto'worden steeds beter ontwikkeld en gebouwd, maar je moet steeds vaker naar de dealer :(.
Mijn huidige fabia is volgens mij ook maar iedere 30.000 kilometer.
 

Roku

Lid
Volgens mij zitten er op de greenline wel 4 schijfremmen.
Dit ivm. regeneratief remsysteem.
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij hanteert VW het volgende: bij auto's boven de 100 PK, dus zo'n 71 KW, standaard 4xschijfremmen. Ik zou me voor kunnen stellen dat er met alle veiligheisopties op een 1.2 TSI/TDI zoals ESP, ABS, en weet ik hoe ze allemaal heten, 4 schijven moeten toepassen voor een nauwkeurige dosering van de remkrachten.
 

Monteurtje

Forumguru
Zo gek is het niet trommelremmen op een greenline. De meeste mensen die deze auto hebben gekocht rijden niet heel veel. Ze gaan voor het belastingvoordeel. Schijfremmen zijn veel gevoeliger voor roest. Ik zie de bui al hangen. Remschijven verroest omdat er weining mee gereden wordt staan vaak stil in regen, zout. Dan kun je veel beter trommelremmen hebben. Zijn daar veel minder gevoeliger voor.​
 

ronald24e

Actief lid
Waarom zouden mensen niet heel veel rijden als ze de greenline kopen?
Het belastingvoordeel is ook leuk maar als je veel kilometers maakt dan is de besparing in brandstof veel interessanter naar mijn idee.

Verder maken mij de trommelremmen ook niet veel uit hoor maar dat mensen de greenline alleen maar kopen ivm belastingvoordeel is denk ik niet waar, tenminste voor mij was dat niet de hoofdreden
 
Voor mij was ook de besparing op brandstofkosten één van de belangrijkste argumenten, samen met het belastingvoordeel heeft het de doorslag gegeven. Daarnaast vinden wij de Greenline gewoon een mooie ruime auto.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zeg toch ook de meeste en niet iedereen. Bij ons bedrijf zijn veel greenlines verkocht aan mensen die al jaren klant zijn en die rijden niet veel.
Ik zal het anders zeggen. Veel mensen of een aantal mensen die een greenline hebben gekocht rijden niet zo veel km per jaar.
 

ronald24e

Actief lid
Het was niet als aanval bedoelt ofzo hoor:)

Maar in mijn omgeving zie ik juist veel mensen die wel veel kilometers maken die een overstap maken naar de zuinigere auto`s vandaar.
 

Trucker

Actief lid
Bij ons is de hoofd reden het zuinig rijden [de nissan rijd 1 op 10] daarbij bpm wegenbelasting voordeel leverd een flinke besparing per jaar op.
En het is een hele mooie wagen.
 

Trucker

Actief lid
Wij rijden rond de 20.000km per jaar, zal wel in het midden liggen denk ik .
het is niet heel veel voor een diesel en voor een benzine wat aan de hoge kant.
 
Bovenaan Onderaan