Onderhoud / Uitvoering

@wim-ned:

dat is indd de prijs waar ik vanuit ging want zo staat het ook vermeld.

@wanderer

Er staat nergens F2GL vermeld maar wel Fabia2 Diesel dus ga ik er vanuit dat daar de Greenline ook ondervalt.
Als dat niet is moet erbij staan muv de Greenline dit staat er echter nergens bij.


Ben eens benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen als er echt veel verschillende prijzen gaan opduiken, is het wellicht intressant om dit eens natevragen bij PON. Dan krijgen we namelijk echt duidelijkheid of de Greenline hier onder valt of niet.

Verder valt mij op dat wim-ned 10W40 olie bij het factuur overzicht heeft staan,
Wanderer heeft er 5W30 olie op staan.
Bij mij in de auto zit volgens het kaartje 0W40 olie.
Is er geen standaard olie die in de Greenline zit af fabriek?
Persoonlijk zou ik zeggen van wel, hoe kan het dan dat er vervolgens per dealer verschillende olie in zit?
 

NielsW

Lid
Wanderer, de Fabia GL is een Fabia 2.
De term greenline is alleen om het verbruik/co2 uitstoot te promoten.
Zoals seat Ecomotive gebruikt en VW bluemotion.
 
Ik snap er nu echt niets meer van, want in het onderhoudsboekje staat juist dat er 505[507 synthetische (dure) olie in moet bij deze diesel 1.2

Dus wat is nu goed................?
 
Dit is precies wat ik in mijn eerdere post bedoel.

Verder valt mij op dat wim-ned 10W40 olie bij het factuur overzicht heeft staan,
Wanderer heeft er 5W30 olie op staan.
Bij mij in de auto zit volgens het kaartje 0W40 olie.
Is er geen standaard olie die in de Greenline zit af fabriek?
Persoonlijk zou ik zeggen van wel, hoe kan het dan dat er vervolgens per dealer verschillende olie in zit?

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Blz. 216 van het "OwnersManual"

Motoroliespecificatie voor auto's met vaste onderhoudsintervallen (QG2)
…..
Dieselmotoren Specificatie Inhouda)
1,2 l/55 kW TDI CR DPF - EU5 VW 507 00 4,3
1,6 l/55 kW TDI CR DPF - EU5 VW 507 00 4,3
1,6 l/66 kW TDI CR DPF - EU5 VW 507 00 4,3
1,6 l/77 kW TDI CR DPF - EU5 VW 507 00 4,3

Staat toch duidelijk VW 507 00 olie (voor de Fabia Combi Greenline)
 
Het gaat om de normering:


Een universele synthetische "low SAPs" motorolie, speciaal ontwikkeld voor personenwagens en bestelwagens van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Helar SP 5W30 LL-3 is geschikt voor benzinemotoren en dieselmotoren, zowel met- als zonder pompverstuiver techniek. Tevens geschikt voor verlengde verversingsintervallen en auto's met een diesel-roetfilter. Door de speciale samenstelling kan dit product uitstekend worden toegepast voor de nieuwste VW normen 504.00 en 507.00.
(bron: http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=38185&start=0)

Zolang dus een olie voldoet aan de VW 507 00 norm, is het oke

Bvb
Zie: http://cgi.ebay.nl/Shell-Helix-Ultra-AV-L-5W30-12x-1Liter-Motorol-VW-50700-/280508828702
 

FredV

Banned
t gaat er niet om waar het te koop is, maar de stelling is dat als de olie aan de VW specificatie 507 00 voldoet, dat de olie dan goed is.
 

erik2907

Actief lid
Zoals jullie weten heb ik aan PON de vraag voorgelegd waarom er voor de Greenline geen VOI geldt.

Welnu, op (telefonisch) verzoek van de juridische afdeling van PON heb ik de berichten 284 en 305 weg laten halen omdat PON zich beroept op het Auteursrecht artikel 10 lid 1, alle andere geschriften. M.a.w., brieven die door een medewerker of medewerker van het bedrijf namens dat bedrijf rechtstreeks worden verstuurd (op naam) aan een persoon vallen onder het auteursrecht en dient er vooraf toestemming tot publicatie te zijn. En die had ik niet, vandaar.

Neemt niet weg dat ik wel antwoord heb gekregen op de vraag waarom er voor de Nederlandse Greenline geen VOI geldt. Welnu:

[FONT=&quot]Het verschil wel/geen verlengde onderhoudsinterval wordt in dit geval bepaald door de programmatuur van het motor management systeem, dat niet automatisch bij (nagenoeg) gelijke motoren hetzelfde is. Dit is afhankelijk van de desbetreffende serie en keuzes die worden gemaakt m.b.t. de samenstelling in de verhouding productaanbod/prijs. Per land zijn er verschillen in positionering van het product t.o.v. de concurrentie en wijze waarop uitstoot door de overheid wordt doorvertaald in de belastingwetgeving, op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt.

Met andere woorden, volgens de medewerker van PON zit er in de NL Greenline een ander motormanagement systeem t.o.v. de Polo en de Seat. Ook heeft de NL Greenline achter trommelremmen in tegenstelling tot de Duitse versie.

Wel werd mij aan de telefoon medegedeeld dat men aan het onderzoeken is om de Greenline ook in aanmerking te laten komen voor VOI maar op z'n vroegst pas vanaf modeljaar 2012 (najaar 2011).
[/FONT]Welnu, voor mij een bevredigend antwoord, te meer de dealer bij de koop al aangaf dat op de Greenline geen VOI aanwezig was, dus voor mij een bewuste keuze voor de GL.
 

FabiaGL

Actief lid
Dit is mijnsinziens een eerlijk antwoord na al het 'gedraai' van de vorige keer. Ik denk dat ze zelf ook wel ingezien hebben dat als er weer een onbevredigend antwoord zou komen er vanzelf meer publiciteit rond dit onderwerp komt.
Nu zie je dus dat ook Pon meeleest op dit mooie forum.

@Erik2907, vriendelijk bedankt voor de moeite om ons op de hoogte te houden, dit scheelt veel vragen richting de dealers en de importeur.
 

FredV

Banned
@erik2907, hartelijk dank!
Bevestigt hetgeen mn dealer al als vermoeden had uitgesproken.
Hulde dus ook voor mn dealer!
 
Bovenaan Onderaan