Onderhoud / Uitvoering

cvegreen

Forumguru
Als ik het allemaal zo gelezen heb en zelf wat gedacht heb kom ik bij deze conclusie .
Een auto heeft een bestelcode (die kan volgens mij per land anders zijn ) . Indien dit het geval is , kan het toch perfect zijn dat de F2 GL in Duitsland een andere bestelcode heeft als een F2 GL in Nederland . Indien dit het geval is , is het heel goed mogelijk dat er andere standaard configuratie per land bestaan toch ? Ik bekijk dit vanuit het standpunt dat optie's die je bij je auto bij besteld ook met een bepaalde bestelcode werkt. Die auto's worden toch ook op diezelfde lijn gemaakt , dus is het niet nodig om een andere lijn speciaal voor Nederland te hebben lijkt mij , gewoon die auto met die bestelcode (bv. voor Duitsland )heeft deze configuratie een andere bestelcode (bv. voor Nederland ) is. Dat is volgens mij perfect mogelijk om dat op één en dezelfde lijn . Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met wat ik wil uitleggen , want ik vind precies de juiste woorden weer niet.
 
Ook een interessante kwestie is het volgende.

Ronnie heeft gekenen in de Etka-database.
Daar is sprake van een carter al dan niet voorzien van oliepijlsensor.
Er wordt dus alleen gemeten of er voldoende olie in het carter zit!
Dat hadden auto's 15 jaar geleden al, dus niets bijzonders.

De kwaliteit van de olie is kennelijk niet in het geding!

Bij de beoordeling van een VOI, moet je m.i. kijken naar de kwaliteit!
Dus zou er moeten staan in de Etka database: oliesensor of olie-kwaliteitsensor of olie-management of olie-VOI-sensor.
 

Ronnie

Forumguru
In ETKA wordt dan ook verwezen naar de soort olie welke gebruikt moet worden bij een langere interval (In geval van montage carterpan met oliepeilsensor).
Ik denk gewoon dat men zich juridisch wil indekken tegen een eventuele motorschade bij langere intervallen.....
(bij te weinig olie lampje aan op dash= olie bijvullen. Doe je dit niet: eigen schuld, dikke bult.)........
 
Ja, Ronnie, maar in het Nederlandse onderhoudsboekje (blz 216) staat, dat voor de Fabia Combi Greenline 1.2 Diesel of benzine de VW 507 00 normering aangehouden moet worden!!
(QG1 en QG2), dus met of zonder VOI!!

Er is dus GEEN verschil in kwaliteit van de toe te passen olie!
 
@amadeus :Als je je uitlaat nooit controleert is het wel verstandig als je hem na 4 jaar vervangt.

Al controleer je hem elke dag, dan geldt ( misschien ) hetzelfde
Als mijn oom geen piemeltje had, dan was het mijn tante.. :winkie:
 
@erik2907. "Elke uitlaat wordt gecontroleerd tijdens de APK, onder andere op lekkage maar ook de ophangingshaken in de rubbers."

Tja, dat is 1x per jaar controle, oke.
Dat is wat anders dan na drie maanden nieuwe motorolie erin (bij 15.000 Km)!
Dit is gewoon onnodig geld uitgeven en 2x millieubelastender dan een 30.000 Km beurtje.
De Fabia GC 1.2 is nu juist toegelaten met vrije BPM en BTW om het millieu te ontlasten.
Wat PON doet is m.i. onnodig olieverversen!
 
Duidelijk. Uiteindelijk ben je zelf de baas. Je pleegt onderhoud zoals het je uitkomt. Het enige wat je op het spel zet is de garantie, en je mobiliteitsgarantie. Dit wordt mijn allereerste nieuwe auto sinds 30 jaar. Ik heb me al die tijd uitstekend gered zonder enige vorm van garantie hoe dan ook.
Als je geen buitengewone belasting pleegt op je auto, dan kun je m.i., straffeloos ruimere onderhouds-intervallen aanhouden.
Rustig warmrijden, geen hotseknots rijstijl, en dan is er weinig wat stukgaat tegenwoordig.
 
Onderhoud wordt schromelijk zwaar overdreven.
Of je moet natuurlijk echt twee linkerhanden hebben....:winkie:
 

erik2907

Actief lid
Wat ik zo zit te denken op zo'n mooie donkere avond vlak voor de langste donkerste dag van het jaar is, waarom er eigenlijk zoveel geschreven wordt over dat onderhoud (wel of geen VOI).

Als je een nieuwe auto koopt dan zoek je toch de markt af en koop je dat wat bij je past en als dan blijkt dat de GL géén VOI heeft, en als dat dan een van je speerpunten voor je is, dan koop je hem toch niet? Dan ga je toch voor een SEAT Ecomotion met VOI?

Of .......
 
@erik2907,piair1982,

Natuurlijk. Ik heb ook helemaal geen probleem met dat standpunt.

Naar analogie gelijk aan de woekerpolissen....toch?
Kleine lettertjes lezen; doe je dat niet, pech gehad!
Je moet je maar van tevoren goed informeren.

En toch zie je, dat dit niet door mensen geaccepteerd wordt omdat het rechtvaardigheidspricipe (naar redelijkheid en billijkheid) juridisch kennelijk sterker is dan de algemene voorwaarden van deze verzekeringsmaatschappijen.

En de discussie over VOI, de laatste 6 blz., was hier:
"is het te rechtvaardigen dat er verschil gemaakt wordt tussen onderhoudsschema's van wel- of geen VOI, terwijl de gebruikte motorolie, voorgeschreven door VAG, precies hetzelfde is"

De samenvatting/ motivatie van PON geeft m.i. geen afdoend helder antwoord op de vraag die hier primair gesteld is, nl. waarom een verschil tussen 15.000 en 30.000 Km maken bij gelijke motoren en gelijke olie?

Het rechtvaardigheidsprincipe wordt hier aangetast.

Maar goed, genoeg hierover.
Ik heb al eerder vermeld, dat je hiervoor eenvoudig een (proef)-proces kunt aanspannen....:24:

En als die wil er niet is, dan gewoon stoppen met dit verhaal en verder ademen.....:aangenaam:
 
Ondanks dat het voor mijn gevoel een beetje onrechtvaardig is dat in omringende landen WEL voi wordt aangeboden, ben ik het met erik2907 eens.

Toen wij de Fabia kochten, wisten we allemaal van de onderhoudsinterval. Toch hebben we de auto aangeschaft. Begrijp me niet verkeerd, als VOI wordt aangeboden, zal ik er zeker gebruik van maken... maar tot die tijd breng ik mijn Faab gewoon iedere 15.000 km naar de garage.

Het zij zo.
 

erik2907

Actief lid
@SGL49

"algemene voorwaarden van deze verzekeringsmaatschappijen".
in mijn optiek géén vergelijk. Verzekeringsmaatschappijen hebben destijds voorwaarden opgesteld die ze niet nagekomen zijn. SKODA stelt onderhoudsvoorwaarden op waar jij je als klant aan dient te houden om voor (mobiliteits)garantie in aanmerking te komen. Het staat je vrij als klant om hier zelf vanaf te wijken. M.a.w. de omgedraaide wereld.

"is het te rechtvaardigen dat er verschil gemaakt wordt tussen onderhoudsschema's van wel- of geen VOI, terwijl de gebruikte motorolie, voorgeschreven door VAG, precies hetzelfde is"
Het gaat niet alleen om de motorolie maar om een pakket aan maatregelen. Dezelfde motor heeft bij SEAT en POLO ook andere CO2 waarden dan bij SKODA. Zo zijn bij de Duitse GL de versnellingsbak verhoudingen anders dan bij de NL GL.

De samenvatting/ motivatie van PON geeft m.i. geen afdoend helder antwoord op de vraag die hier primair gesteld is, nl. waarom een verschil tussen 15.000 en 30.000 Km maken bij gelijke motoren en gelijke olie?
Zie hierboven, een pakket aan maatregelen waardoor er andere onderhoudsintervallen zijn.
 
@erik2907

Wil jij mij even vertellen waar op de Skoda-site Nederland ( www.Skoda.nl) klip en klaar vermeld staat, dat bij de Fabia Combi Greenline Combi 1.2 Diesel GEEN sprake is van VOI, maar een onderhoudsinterval van 15.000 Km wordt aangehouden??

Wil jij mij 3 dealers noemen die, tijdens de voorlichting in de showroom (na een proefrit gemaakt te hebben), je hier iets over vertellen??

Achterhouden van informatie, die wel bekend is bij importeur en dealer en voor de uiteindelijke aanschaf van een auto belangrijk is, is misleiding!

Naar analogie dus m.i. gelijk aan mijn voorbeeld van woekerpolissen.

Het behoort tot de normale omgangsvormen, om dit aan een potentiële klant
kenbaar te maken. Zowel door de importeur, als dealer.
Sterker nog, ik durf te beweren dat het een grove omissie is!

Je zult toch maar 60.000 Km per jaar rijden, dan is dit gegeven toch wel erg belangrijk om bij je koop-beslissing mee te nemen en een goede afweging te kunnen maken!
Een auto is nu eenmaal geen broodje-bal wat je even koopt op de hoek van de straat!
 

erik2907

Actief lid
@sgl49

Wil jij mij even vertellen waar op de Skoda-site Nederland ( www.Skoda.nl) klip en klaar vermeld staat, dat bij de Fabia Combi Greenline Combi 1.2 Diesel GEEN sprake is van VOI, maar een onderhoudsinterval van 15.000 Km wordt aangehouden??
Dat staat hier en hier. Voor de Octavia II geldt wel een VOI beurt. voor de Fabia II geldt 15.000 en 30.000.

Wil jij mij 3 dealers noemen die, tijdens de voorlichting in de showroom (na een proefrit gemaakt te hebben), je hier iets over vertellen??

Skoda Holdinga te Almere
Skoda van de Akker te Helmond
Skoda Verdaat te Eindhoven
Skoda Hansen te Venray

Kwestie van vragen!

Achterhouden van informatie, die wel bekend is bij importeur en dealer en voor de uiteindelijke aanschaf van een auto belangrijk is, is misleiding!

Zie hierboven, gewoon te zien op Skoda.nl bij de tab service en onderhoud

Je zult toch maar 60.000 Km per jaar rijden, dan is dit gegeven toch wel erg belangrijk om bij je koop-beslissing mee te nemen en een goede afweging te kunnen maken!
Ik rij 40.000 km per jaar en door eigen verantwoording en zelfonderzoek heb ik het gewoon kunnen lezen op de Skoda site. Ook heb ik tijdens het gesprek bij alle 4 de dealers gevraagd hoe het onderhoud in elkaar steekt en netjes antwoord gekregen dat er geen VOI geldt.

Ik hoop niet dat je van de dealer ook verwacht dat hij je ook nog moet vertellen dat je de sleutel in het contact moet omdraaien om de auto te kunnen starten en dat het ook de bedoeling is dat je tankt als de tank leeg is :).
 
Bovenaan Onderaan