Onderhoud / Uitvoering

@Ronnie,

Dan concludeer ik:
Bij Skoda is de wijziging dus vanaf 18-05-2010 (Diesel). Vanaf dat moment geldt dus een VOI (ongeacht uitvoering oliepeilsensor. (Vanaf 18-05-2010 wijziging in de carterpan en dus plaatsing van oliepeilsensor is mogelijk.)

Het kan als volgt zijn:

Auto's geëxporteerd naar Nederland, worden niet voorzien van oliepijlsensor, ondanks dat plaatsing hiervan in het carter mogelijk is!
Als PON dit zou zeggen, dan begrijp ik het enigszins.

Is dit zo, dan de vraag: Waarom zegt PON dit niet!!
(bvb de oliepijlsensor is er wel!).
Zelf denk ik, dat het niet relevant is, omdat in Duitsland ook GL's rijden zonder oliepijlsensor, maar wel met VOI!

De volgende vraag, van belang voor eigenaren die 60.000 Km p/jr. rijden, is natuurlijk direct: is het achteraf mogelijk om deze sensor in te bouwen en tegen welke prijs?
Dan kun je van 15.000 naar 30.000 KM-beurten overstappen lijkt mij.

Wie kan de volgende concrete vragen beantwoorden:

1. Er zit geen aansluiting voor een oliepeilsensor op mijn carter van de Fabia Greenlie Combi 1.2 Diesel
2. Er zit wel een aansluiting voor een oliepeilsensor op mijn carter van de Fabia Greenline Combi 1.2 diesel, maar de oliepijlsensor is niet geplaatst.
3. Er zit een oliepeilsensor in, want er is een lampje voor in het (maxi)-dot display of het is op een andere manier aangegeven?

P.S.
Ik heb de auto niet eens, dus ik kan met geen mogelijkheid controleren welk van bovengenoemde vragen van toepassing is....
 

wim-ned

Actief lid
De 1.2 TDI is toch pas vanaf de Fabia 2 upgrade toegepast in de GL. En de uitlevering hiervan is vanaf de laatste week van juni. Alle geleverde GL’s zijn dus voorzien van de carterpan/ oliepeilsensor modificatie lijkt mij.
Al zou wel of niet een oliepeilsensor bepalend zijn voor de VOI, dan heeft de GL die dus.
 
@wim-ned
Dat vraag ik mij af?
Motoren zijn al veel eerder gemaakt, wellicht de eerste series zonder voorziening tot plaatsing van oliepeil-sensor.
 
Interessante speculatie of het onderhouds interval niet samenhangt met de aanwezigheid van een oliepeil sensor, maar waarom kan pon daar niet zelf uitsluitsel over geven is meteen de vraag beantwoord over het onderhouds interval.

Wat ik echter nog niet begrijp is de plotselinge acceptatie van erik2907 op het antwoord van pon (#355).
Je zult maar worden gebeld door de juridische afdeling van Skoda met de mededeling dat je auteurs recht hebt geschonden en of je de betreffende brieven wilt verwijderen.
Wat er verder is besproken blijft speculeren maar het lijkt alsof erik2907 eieren voor zijn geld heet gekozen en op beleefd maar dwingend verzoek van skoda is gestopt met de actie.
 

wim-ned

Actief lid
Ik heb even gekeken bij de auto, maar ik heb geen idee waar deze aansluiting zou moeten zitten. Daarbij is het 'zicht' onder de motorkap zeer beperkt.
Volgens het instructieboekje (blz 30) gaat het olielampje geel branden bij te laag olieniveau (minidot) (rood is te lage oliedruk) of de melding 'check oil level' in het infodisplay (maxidot) .
Daarnaast kan het lampje ook nog geel knipperen, in dat geval is er een storing aan de motoroliepeilsensor.

Nergens zie ik dat deze meldingen alleen voor bepaalde modellen is.

Meteen even olie gepeild, ja ouderwest via de stok, en het niveau is lager dan voor de onderhoudsbeurt! Volgens het boekje moet er 4,3L in zal wel 4 in gegaan zijn. Wel 4,5L op de factuur ;-(
 

Hetzer

Forumguru
Hier idem, geen idee waar de snesor of indicatie lampje zou moeten zitten
en dat de motoren veel eerder gemaakt??, betwijfel ik ook de 1.2 TDI blokken zijn voor Skoda namelijk vanaf week 20 gemaakt en dat is volgens mij ergens in mei.

Bron , skoda-auto
Week 20
- Start van de productie van de motor 1.2 TDI CR 55 kW (75BHP) 5M
 

erik2907

Actief lid
Even ter verduidelijking, het VERZOEK van PON was of ik de LETTERLIJK overgetypte brieven zou willen verwijderen en vooral de NAAM van de ondertekenaar. Het publiceren van deze gegevens vallen onder het auteursrecht als men géén toestemming heeft van de auteur om de brief LETTERLIJK over te nemen. Het met eigen woorden weergeven van de inhoud van de brieven is WEL toegestaan. Ik heb er ZELF voor gekozen om de brieven te verwijderen d.m.v. een verzoek aan de moderator omdat ik ze niet meer kon aanpassen middels de functie 'EDIT'.

Het is voor mij verder geen plotselinge acceptatie maar een wel overwogen keuze omdat ik TEVREDEN ben met het antwoord, temeer daar de schrijver van de blauwe tekst mij op vrijdagavond om 18:15 uur gebeld heeft met een zeer gedetailleerde uitleg. Het omzetten naar VOI is wel mogelijk maar weegt niet op tegen de kosten die dat met zich mee brengt omdat er een ander motormanagement systeem in zou moeten, homolegatie bij de RDW aanvragen en een acceptatieverzoek naar de SKODA fabriek voor de fabrieksgarantie. Daarom is PON nu in onderhandeling (inkoop / verkoop prijs) om VOI voor het modeljaar 2012 in te voeren voor de GL. Op termijn zullen trouwens alle SKODA's overgaan naar VOI in het kader van het milieu en Europese regelgeving.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig.Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 
@wim-ned

Je zegt: "Daarnaast kan het lampje ook nog geel knipperen, in dat geval is er een storing aan de motoroliepeilsensor."

Dan neem ik aan, dat er ook een motoroliepeilsensor inzit!
En waarom zou het motormanagement voor Nederland anders zijn dan voor Duitsland?
Er moet voor Nederland dan een aparte productielijn zijn voor de elektronica-afstelling.
Hier geloof ik niets van!
 

wim-ned

Actief lid
Nou Ik zeg het niet, het instructieboekje zegt het ;)

Ik ga er ook vanuit de er een oliepeilsysteem opzit.
Een ander motormanagement voor Nederland, behoudens de VOI instelling, geloof ik ook niet.
De homologatie is Europees, geen enkele reden om iets aparts te hebben.

Wat betreft het antwoord van PON over het omzetten naar VOI,

Een ‘ander motormanagement systeem’ is hooguit nieuwe software. De software is aanwezig, overzetten hoeft dus niets te kosten. Een service bij de eerste onderhoudsbeurt.

Homologatie aanvragen bij de RDW, vraag me af of het nodig is gezien de Europese regelgeving hieromtrent. Anders moeten ze dit toch regelmatig doen bij modelwijzigingen. Die ene keer meer maakt dan ook niet uit.
Als VOI volgend jaar, onder druk van klanten, toch doorgevoerd wordt dan zullen in dat geval toch naar de RDW moeten. Kunnen ze beter nu meteen doen.

Acceptatie verzoek naar de fabriek, da’s natuurlijk een wassen neus.
 
Wat ik dus begrijp is dat auto's met VOI de rij omstandigheden analyseren en daarop het benodigde onderhoud bepalen dat ligt tussen 15.000 en 30.000. Echter de Fabia GL mist deze mogelijkheid tot flexibele bepaling omdat het (goedkopere?) managementsysteem die registratie mist. Derhalve moet de GL rijder al bij de minimale 15.000 voor een beurt.
Al zou bij alleen lange afstanden vaak tegen 30.000 voldoende zijn.

citaat erik2097 :
"Op termijn zullen trouwens alle SKODA's overgaan naar VOI in het kader van het milieu en Europese regelgeving"
Vreemd dat de GL die vrijstellingen heeft wegens schoon en milieu bewust hier nog niet aan voldoet.
 

erik2907

Actief lid
@amadeus

Het zou ook zo maar kunnen zijn dat je met VOI al na 6.000 km voor een onderhoudsbeurt zou moeten gaan, bv. als je alleen maar stadverkeer rijdt of minder dan 15.000 km. VOI is ook niet zalig makend.

Op dit moment geldt nog EURO norm 4 en pas vanaf 2015 EURO norm 5, vandaar mijn opmerking "op termijn". Het zou ook kunnen zijn dat SKODA met een goedkoper motormanagement systeem EN langere overbrengingen in de versnellingsbak de norm haalt van 89 Gr. De Blue Motion van de VW Polo heeft met dezelfde motor een uitstoot van 87 gr. De Ecomotive van SEAT heeft een uitstoot van 95 gr! Kortom dezelfde motor maar toch anders! Daarom komt het verhaal van PON mij ook geloofwaardig over! M.a.w. dus toch een ander motormanagementsysteem :)
 
Dat de seat en polo een ander management systeem (kunnen) hebben is ook niet zo interessant.
Maar hoe zit het met de duitse Fabia Greenline met dezelfde motor, prestaties en uitstoot van 89g als de NL versie en toch VOI ?
Lijkt alsof er in tsjechie een aparte productielijn voor de nederlandse markt is opgezet.
(andere olie, versnellingsbak, managementsysteem, trommelremmen etc)
 

erik2907

Actief lid
Correct, een simpeler (goedkoper) motormanagementsysteem betekent minder controle mogelijkheden door de computer, betekent vaker onderhoud. En daarom kost de Duitse uitvoering dan ook € 17.380, = t.o.v. NL waar de GL € 16.210, = kost, waarbij de Duitse versie bv. geen gedeeltelijk neerklapbare achterbank heeft en hiervoor ook nog eens € 140, = voor betaald dient te worden. Een verschil van € 1.310, =.

En wat de productie lijn betreft, met 'just in time' is een aparte lijn niet nodig omdat het juiste onderdeel op het juiste moment samen gevoegd wordt op de lopende band.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

GJS

Senior Member
Vertel er dan ook even bij dat de duitse versie een aantal opties wel heeft die de NL uitvoering niet heeft.
En het motormanagementsysteem is exact gelijk, alleen de software niet.
 
@amadeus
Ik kan het mij nauwelijks voorstellen dat er een aparte productielijn voor Nederlandse auto's is. Waarom?
Omdat in dat geval per vier tot zes weken in een klap duizenden auto's zouden worden afgeleverd aan PON en dus het dealernetwerk.

En ik lees hier toch op het SF dat dit druppelsgewijs gaat.
Daarnaast is een aparte productielijn wel denkbaar, maar niet voor Nederland omdat dit een te kleine afnemer is.
En een productielijn "omstellen" gebeurt gewoon niet in de auto-industrie.
 
@erik2907

Ik denk dat je moet uitkijken met de bewering:
".....betekent minder controle mogelijkheden door de computer, betekent vaker onderhoud."

Er is geen causaal verband tussen minder controle en vaker onderhoud.
(bvb: mijn uitlaat is in 13 jr. nog nooit gecontroleerd en er is nog nooit onderhoud aan geweest; dus "nooit-nooit" en niet "minder-meer" zoals jij zegt.)

@GJS merkt terecht op, dat er meer opties zijn (ook dure zoals schijfremmen achter, die je niet vermeldt)!

Je suggereert nu, dat die 1310 euro die de auto in Duitsland duurder is, door het motormanagementsysteem komt.
Geen goed vergelijk dus.
En motormanagement is hardware (chip) + software.

De hardware is denk ik identiek; de software kan verschillen maar heeft geen prijsverhoging tot gevolg.
 
Dat van die aparte productielijn is als grapje bedoeld omdat ik nog steeds erg sceptisch sta tegenover de beweringen van pon.
(je moet niet alles geloven wat je leest zeker als het van pon afkomstig is)

En toch denk ik dat de enige verklaring voor het korte onderhouds interval het ontbreken van controle op de rijomstandigheden moet zijn. (#391)
Natuurllijk kan de olie in de NL Fabia veel langer mee alleen bestaat er geen systeem dat kan bepalen wanneer vervanging nodig is.

Zelfde verhaal over de speculatie over het wel of niet aanwezig zijn van een oliecontrole lampje.
Geen lampje = gefixeerd onderhouds interval.
 
QUOTE sgl49
Er is geen causaal verband tussen minder controle en vaker onderhoud.
(bvb: mijn uitlaat is in 13 jr. nog nooit gecontroleerd en er is nog nooit onderhoud aan geweest; dus "nooit-nooit" en niet "minder-meer" zoals jij zegt.)


Als je je uitlaat nooit controleert is het wel verstandig als je hem na 4 jaar vervangt.
Met alle pekel weet je maar nooit hoe lang die meegaat. En om onderweg te stranden met een kapotte uitlaat is niet de bedoeling.
Zelfde verhaal als met de olie, beter op tijd vervangen dan dat je met een vastgelopen motor komen te staan. Al kan de olie vermoedelijk makkelijk 40.000km mee.
 
Bovenaan Onderaan