Navigatie Updates 2019/2020

koen0333

Nieuw lid
@Pendragon kun je me is laten weten hoe je er in geslaagd bent deze update uit te voeren...ik heb al vanalles geprobeerd maar krijg steeds de melding dat er geen update gevonden kan worden. Ik heb een columbus systeem zonder sd kaart en gebruik dus een eigen kaart.
 

wakkie

Senior Member
Heb hier ook last van. Update gedownload via mijn Mac op sd kaartje van 32 GB. Systeem in de auto geeft aan dat de kaart leeg is c.q. geen update gevonden. Weer de update gedownload maar dan via Windows en je raadt het al weer hetzelfde verhaal, de kaart is leeg c.q. geen update gevonden.Ben er maar mee gestopt en haal de kaarten online binnen via mijn thuisnetwerk en dat werkt prima, behalve dat hij de laatste kaart niet “af maakt”. Systeem loopt vast. Dat is heel vreemd en weet niet hoe dat komt.
 

Rainesh

Forumguru
- downloaden via windows
- uitpakken
- kaartje formatteren op fat32
- de mappen mib1, Mib2 en txt bestand kopiëren naar root van sd kaart.

In systeem stoppen en dan update drukken.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 

MaxN

Donateur
Heb hier ook last van. Update gedownload via mijn Mac op sd kaartje van 32 GB. Systeem in de auto geeft aan dat de kaart leeg is c.q. geen update gevonden. Weer de update gedownload maar dan via Windows en je raadt het al weer hetzelfde verhaal, de kaart is leeg c.q. geen update gevonden.Ben er maar mee gestopt en haal de kaarten online binnen via mijn thuisnetwerk en dat werkt prima, behalve dat hij de laatste kaart niet “af maakt”. Systeem loopt vast. Dat is heel vreemd en weet niet hoe dat komt.
MacOs zet verborgen bestanden op je kaart, waardoor de update niet werkt.
Maak je ook gebruik van een app als CleanMyDrive2? deze verwijderd deze verborgen bestanden, dit is met een Apple systeem noodzakelijk en werkt hier tot nu toe probleemloos.
 

Renkie

Forumguru
Ja...dat is een bepaalde update draaien.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com

Heb het al werkend, zonder update of aanpassing aan de navi unit.

Er zit blijkbaar een check op een ID code van de SD kaartjes. Als er geen match is zal de navi unit niet starten, daarom werken een "normale" SD kaart van 32GB niet. Bij bepaalde SD kaarten kun je die CID zoals het heet wel aanpassen.

Het 32GB Samsung kaartje wat ik nog had liggen kon ik aanpassen via Linux. Net getest, werkt perfect.

Ik ben nog wel benieuwd hoe je dit op de nette manier zou kunnen oplossen. Dan moet je een originele Skoda SD kaart kopen? Wat kost zoiets tegenwoordig?
 

Rainesh

Forumguru
Juist! Het gaat erom dat je die CID check dus uitzet. Makkelijkste is aan de unit zijde dat de "cid aanpasbare" kaartjes niet meer zo makkelijk te vinden zijn.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 

wakkie

Senior Member
@Rainesh en @MaxN CleanMydrive2 geïnstalleerd. Maar wat deed ik fout? Ik had nog een SD kaartje met muziek in het Columbus Systeem. Dit moet je verwijderen. Het systeem kan nl. geen 2 sd kaartjes lezen/afspelen. Probleem opgelost en de update probleemloos geïnstalleerd (gedownload via mijn Mac). Bedankt allen voor het meedenken!
 

octavia99

Senior Member
Sinds enkele weken in bezit van een 2e Skoda Rapid uit 2016 hier zit een Amundsen mib1 in iemand nog een link naar de laatste firmware versie?
 

Okki

Donateur
Ik heb mijn firmware (ook Rapid 2016) nog nooit geüpdate.
Wat is het voordeel als je dat wel doet? Werkt er dan iets anders of beter?

Hoe zie je overigens het verschil tussen MIB 1 en 2
 

Rallye

Forumguru
@octavia99 Firmware updates kun je niet zelf, daar heb je @Rainesh voor nodig.

Overigens vraag ik mij sterk af of in 2016 de Rapid met een MIB1 Amundsen geleverd werd? De Rapid is volgens mij begonnen met de RNS315, maar in 2016 was de Octavia al voorzien van de MIB2. Zouden ze die niet meteen in de Rapid gezet hebben?

@Okki Heb je een 16Gb OEM SD-kaartje? Dan heb je een MIB2. In de Octavia heeft die ook een groter scherm dan de MIB1. Als gezegd betwijfel ik of de Rapid ooit met de MIB1 geleverd is.
 

Okki

Donateur
@Rallye duidelijk 16 GB, dus MIB2

Is de knop Updaten (SD/USB) voor firmware update?
Vreemd dat je dat niet zelf kan doen dan...

1599341341317_IMG_20200823_164816_resized_20200905_112826987~2.jpg
 

jongetje

Forumguru
@Okki dat updaten is nu al zo vaak besproken in dit en het amundsen topic...

Maar nog 1 keer dan:
Download de update van updateportal.skoda-auto.com
Haal de navigatie sd uit je auto
Haal de schrijf beveiliging eraf
Haal de kaart leeg (maak eventueel een kopie naar je computer)
Kopieer alles uit de gedownloade zip naar de sd
Sd in de auto stoppen
 
Bovenaan Onderaan