Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

roobbie

Nieuw lid
Goedemorgen,
Ik heb dezelfde storing mogen ervaren helaas. Ben eergisteren Duitsland in gereden, en na een half uurtje 150 te hebben gereden de storing. Motor uitgezet en sleutel uit contact gehaald. Vervolgens niet harder dan 130 gereden, omdat dat thuis ook geen probleem geeft. Geen storing meer gehad, maar durf ook niet harder te gaan rijden. Beetje jammer, had 'm graag even uitgeprobeerd natuurlijk!
@ race eend: Misschien ook box wisselen?
Groeten vanuit Italië!
Rob

laagvlieger

Forumguru
Nee box met update vd software lag uiteraard al klaar. Gewoon wisselen en rijden maar weer. Er is niets stuk aan de box hoor.

Sommige wagens willen met/na motor software update wel eens wat kritischer zijn op externe tuningen. Update vd software van de box verhelpt dit. Niet minder vermogen!

Het wordt tijd dat er een keer een OBD mogelijkheid komt voor de 1.2 TDI's, net als de 1.6 TDI's..

- even kort door de bocht- Staat dit op jullie planning? :confused:

Wilco1973

Nieuw lid
Goedemorgen,
Ik heb dezelfde storing mogen ervaren helaas. Ben eergisteren Duitsland in gereden, en na een half uurtje 150 te hebben gereden de storing. Motor uitgezet en sleutel uit contact gehaald. Vervolgens niet harder dan 130 gereden, omdat dat thuis ook geen probleem geeft. Geen storing meer gehad, maar durf ook niet harder te gaan rijden. Beetje jammer, had 'm graag even uitgeprobeerd natuurlijk!
Groeten vanuit Italië!
Rob

Dat bedoel ik....ook op het SEAT forum zie ik dergelijke storingen terug.
Zou natuurlijk k*t zijn als de dealer tijdens een beurt (zoals onlangs bij mij) een software update
uitvoert, die invloed heeft op de externe ecu. Goede service van JD, daar niet van, maar om steeds
terug te moeten.

Zijn er al vorderingen op het gebied van OBD tunen voor de 1.2 TDI's?

Race Eend

Forumguru

Natuurlijk.. maar je zult moeten begrijpen dat eerst de ecu gekraakt moet zijn door een flashtool.. tot die tijd kan je als tuner ook niets doen maar afwachten.

Goedemorgen,
Groeten vanuit Italië!
Rob

Er is niets stuk, je kunt gewoon gas geven en gerust slapen/vakantie vieren. Zie het als een software bug, er is niets mis met de motor. Na je vakantie kun je idd even langrijden voor een update van je software.

Wilco1973

Nieuw lid

@Race eend, das duidelijk, dat de Ecu eerst gekraakt moet worden. Maar omdat bij jullie 1.2 tsi en 1.6 tdi
nu wél via OBD getuned kunnen worden, heeft men (en ik) de hoop dat dat op korte termijn ook bij de 1.2 tdi
zou gaan gebeuren. Deze auto rijdt tenslotte al 2 jaar rond :)

Race Eend

Forumguru
1.2 TDI heeft een hele andere ecu dan een 1.2 TSI en 1.6 TDI, de 1.2 TDI is van Delphi (bovendien is deze voor de chiptuners wereld niet erg interessant, alleen in ons kikkerlandje worden de 1.2 TDI's echt veel verkocht, in het buitenland zijn ze belastingtechnisch lang niet zo interessant (en zeg nou zelf, dan koop je voor een paar euro meer toch liever een 1.6 - 4 cilinder, die net zo zuinig is).

Wilco1973

Nieuw lid
1.2 TDI heeft een hele andere ecu dan een 1.2 TSI en 1.6 TDI, de 1.2 TDI is van Delphi (bovendien is deze voor de chiptuners wereld niet erg interessant, alleen in ons kikkerlandje worden de 1.2 TDI's echt veel verkocht, in het buitenland zijn ze belastingtechnisch lang niet zo interessant (en zeg nou zelf, dan koop je voor een paar euro meer toch liever een 1.6 - 4 cilinder, die net zo zuinig is).

Je hebt, en je krijgt, 200% gelijk van mij! :)
Maar (helaas) dacht ik, en nog tig anderen, daar een jaar geleden anders over.....
Qua prijs, is het verschil met de 1.6 TDI extreem groot. Met name door de BPM en de gebruikelijke meerprijs,
kost de 1.6 TDI al gauw 6000 euro meer dan de 1.2 TDI.

En als we dan toch eerlijk zijn.....voor 26 a 27.000 euro koop ik geen SEAT meer,
maar liever een VW van een jaartje oud bv.
Vijftien keer meer auto.....

Cuprani

Actief lid
En als we dan toch eerlijk zijn.....voor 26 a 27.000 euro koop ik geen SEAT meer,
maar liever een VW van een jaartje oud bv.
Vijftien keer meer auto.....

Wat een onzin.. Zellfde techniek, zelfde platform..
Als ik dan zou moeten kiezen tussen een full optioned Seat of een kale VW dan weet ik het wel. Daarnaast ben je met de VW nog meer 1 in een dozijn.

Alleen het interieur was bij de VW altijd een stuk beter, maar dat is vanaf het nieuwe platform ook verleden tijd.

Cuprani

Actief lid
Das waar, maar de plaatjes zijn veelbelovend..

Het interieur van een Golf zal kwalitatief gezien zeker een stapje er boven blijven, maar 15 keer meer auto is het zeker niet.

Wilco1973

Nieuw lid
Wat een onzin.. Zellfde techniek, zelfde platform..
Als ik dan zou moeten kiezen tussen een full optioned Seat of een kale VW dan weet ik het wel. Daarnaast ben je met de VW nog meer 1 in een dozijn.

Alleen het interieur was bij de VW altijd een stuk beter, maar dat is vanaf het nieuwe platform ook verleden tijd.

Zelfde onderdelen (deels) wel, maar zelfde techniek betwijfel ik zeer!
Als je kijkt wat een ellende ik al heb gehad met mijn gloednieuwe SEAT ST, terwijl (toevallig) op dit moment een maat
van mij met zijn SEAT 1.2 TDI compleet stil staat midden in Frankrijk (zo'n beetje alle foutlampjes op zijn boordcomputer branden)
dan klinkt dat niet best. Als laatste heeft mijn buurman een (destijds) nieuwe SEAT ALTEA XL gekocht, na 90.000 km gereden
te hebben, is al 2 keer het vliegwiel vervangen?! Bij mijn Golf V was ie destijds ook stuk, maar dat was na 230.000 km....
dan mag het wel een keer.

Maar ja, verder is dit topic niet bedoeld om SEAT af te kraken, maar als het financieel haalbaar is wil ik mijn SEAT ST
zsm wegdoen. Het liefst ga ik voor de Skoda Octavia, die mijns inziens een paar klasses hoger ligt.
Als dat financieel uit de hand loopt, dan toch maar een chiptuning van mijn huidige 1.2 TDI, en nog een tijdje
op de blaren zitten..... :icon_smile_dead:

Race Eend

Forumguru
Zelfde onderdelen (deels) wel, maar zelfde techniek betwijfel ik zeer!

Toch zijn delen als vliegwielen en motoren/bobines etc etc echt COMPLEET identiek. Ook bij de Golf 5 liggen de vliegwielen er regelmatig al na 100.000km uit (eerder ook wel). Enige wat er bij seat anders is, zijn de looks en de afwerking/materialen in het interieur. Delen als kachelhuis etc zijn ook allemaal identiek.

MarcoO2

Forumguru
Uiteraard is dat identiek, 't zou wel heel idioot zijn als dat niet identiek was! Juist in het in grote aantallen produceren van identieke onderdelen ligt de winst...

sitechris

Donateur
Ik ben in Duitsland (weet niet meer precies waar) eens langs de onderdelenfabriek gereden. Daar pronkten toen de 4 logo's van Seat, VW, Skoda en Audi. Zelfde hal, zelfde spullen. Ik zie overigens in mijn Golf ook heel veel onderdelen die hetzelfde zijn als in de Octavia. Ruitenwisserhendels, binnenspiegels, volledige aircounit etcetera etcetera etcetera. Onder de kap en onder de auto is dat natuurlijk nog veel meer het geval.

Waar wel wat verschil in zit is in doorontwikkeling en finetuning. In een Skoda hoor je net wat meer afrolgeluiden, is onderstel net wat minder ontwikkeld in vergelijking met bijvoorbeeld een Audi (rechtuitstabiliteit om maar eens wat te noemen) en is interieur net even wat minder strak.

Wilco1973

Nieuw lid
Een aantal jaren geleden gaf mijn lokale dealer een aardig voorbeeld....hij vertelde me dat in de Hyundai busjes én de Mitsubishi
dezelfde motor lag. Echter, die van de Hyundai gingen na 150.000 km stuk, en die van Mitsubishi heeft ie nog nooit stuk zien gaan.
Ik ben er van overtuigd dat er kwaliteitsverschil tussen de onderdelen zit...

Of ik heb al die jaren super veel geluk gehad met VW, óf nu pech met de SEAT....

Wat overigens SEAT erg goed doet, is de vormgeving. Ibiza en Leons zijn natuurlijk wel super bakken
om te zien (van buiten)!

Race Eend

Forumguru
@ Wilco, je kan hoog of laag springen, maar dat IS gewoon niet zo. Check de onderdeelnummers simpelweg maar eens van de meest voorkomende motorische delen in etka. Turbo/vliegwielen etc etc allemaal exact gelijk.

Een motorcode zegt genoeg bij VAG. Een G5 gti is een BWA motorcode, een Leon FR 2.0 TFSI is ook een BWA motorcode. Als er maar kleine verschillen zijn krijgen ze direct weer een andere motorcode. Het zijn echt maar kleine verschillen tussen de merken (bv de afwerking van de plastic delen etc). Dat is ook de kracht van VAG, zo kun je giga veel delen produceren en op voorraad houden, die op elk merk direct passen.

Het is gewoon domme pech dat in je omgeving de seats wat sneller stuk zijn. Misschien is het seat publiek wat sportiever/ander type volk, die misschien iets ruwer omgaat met het materiaal etc..

Wilco1973

Nieuw lid
Dat zeg ik.....dezelfde onderdelen, maar de 'gedachte' achter de techniek is anders.
Kijk naar de POLO, Fabia en SEAT 1.2 tdi's. De overbrenging/versnellingsbak is anders, wat o.a. zal
inhouden dat de motor 'anders' belast wordt. Motor is nog steeds hetzelfde, maar heeft meer (of minder) te lijden
in de diverse auto's.

Noord26

Forumguru
Gedachte achter techniek kan niet anders zijn. Dezelfde machines produceren dezelfde onderdelen. En wordt alleen een ander merk aan gehangen.

@Mark: nog geen inzicht in een succesvol kraken en aanpassen zonder foutmeldingen van de Deplhi ECU? :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan