Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skoody Boo

Actief lid
na een stage-1 tuning zal je auto misschien 10 à 15 km/u meer topsnelheid hebben ten opzichte van origineel, that's about it.
Denk meer. Hetzers fabrieksopgaaf was 177, en hij gaat nou toch zeker wel 210 halen denk ik. Als mijn excelletje klopt zou ik bij die snelheid (die ik niet haal) rond 5100 toeren zitten, en Hetzer misschien een tikkie minder als hij grotere wielen heeft. Overbrenging is dus niet de bottleneck.

andrehj

Forumguru
Die 210 zal niet lukken, dit omdat het benodigde vermogen toeneemt met de derde macht van de snelheid. Om met een auto die oorspronkelijk een top had van 177 dus 210 te kunnen rijden heb je daardoor (210/177)^3 - 1 = 67% meer vermogen nodig. Het lijkt me sterk dat je dat door simpele chiptuning kunt bereiken.

Skoody Boo

Actief lid
Die 210 zal niet lukken, dit omdat het benodigde vermogen toeneemt met de derde macht van de snelheid. Om met een auto die oorspronkelijk een top had van 177 dus 210 te kunnen rijden heb je daardoor (210/177)^3 - 1 = 67% meer vermogen nodig. Het lijkt me sterk dat je dat door simpele chiptuning kunt bereiken.

Ik kom uit op 204 als het windstil is en Hetzer+auto 1100 kilo wegen (vlakke weg uiteraard). Met een flink windje mee is 210 dan mogelijk.

sitechris

Donateur
De snelheid op teller is niet zelfde als de echte snelheid die je rijdt. Teller is altijd wat optimistisch

Wilco1973

Nieuw lid
Na een lange tijd, ben ik weer eens terug.....
Ik had mezelf erbij neergelegd, dat ik mijn SEAT Ibiza 1.2 TDI niet ging tunen.

Nu kom ik net terug van vakantie, waar ik me mateloos irriteerde aan het feit, dat als
de auto op een helling staat ik nauwelijks in de 1e versnelling weg kan rijden!

Ik moest met vrijwel vol gas geven, langzaam de koppeling op laten komen, om überhaupt
van zijn plek te komen. Niet echt fijn voor de koppelingsplaten….
Op de terugweg naar huis (gardameer Italie) reed ik in een file, terwijl we een stukje moesten
klimmen (voor de kenners: bij Torbole). Zelfde verhaal hier, ik moest steeds tussengas geven om
de berg op te komen, als het verkeer voor mij weer op gang kwam. Voelde angstaanjagend...

Doet een tuning ook (al) bij de 1e versnelling zijn werk?

Gerke

Forumguru
Vakantie zit er bijna op.
2 weken voor de vakantie een storing op de nokkenassensor. Bij dealer langsgeweest, niets te vinden, behalve de storing in de BC. Contact opgenomen met JD en gelijk langsgeweest. Daar aangekomen uitgelegd waar ik mee geconfronteerd werd en de box vervangen door een andere. Storing is niet meer geweest.

Nu dus de eerste vakantie met de box van JD.
Wat een verademing. Waar ik vorig jaar grote stukken in de 4e versnelling en zelfs in de 3e versnelling moest sturen, dit jaar op de zelfde route bijna alles in de 5e kunnen rijden. Welgeteld 2 keer terug naar 4 tussen Karlsruhe en Stuttgart. Op de Fernpasse niet verder teruggeweest dan de 3e, terwijl vorig jaar zonder de tuning hele stukken in 2 moesten. Vorig jaar de Brenner niet voldoende kracht om de vrachtautos's in te halen en nu gewoon met 100 omhoog en er voorbij. Dit alles met 5 personen, dakkoffer en aanhanger van 450 kg.

Absoluut de inverstering waard geweest.

Het verbruik? Gevoelsmatig zuiniger, deze vakantie niet, maar dat komt omdat ik ik een stuk harder heb gereden (lukte nu wel) dus logisch.

Voor wie nog twijfeld, ik weet het wel ;)

Ron467

Actief lid
p.s Ik merk overigens wel dat de standaard remmen eigenlijk niet geschikt zijn voor het huidige vermogen van het Faabje, de abs word bijvoorbeeld erg gauw geactiveerd als je met deze hoge snelheden in de ankers moet op de korte Duitse uitvoegstroken.

Toch maar de schijven (en achter trommels?) van de 77 KW monteren dan?
Ik heb, ondanks de twijfels vooraf, nog nooit het gevoel gehad dat ze tekort kwamen en ik heb toch ook in de franse bergen lekker lopen planken, driften en krachtig moeten remmen. Ook met (ongeremde) motor aanhanger erachter en met vier volwassenen met bagage in de auto geen klagen over mijn remmen hoor.

En nu ik dit tik denk ik; inferieure banden om je mooie velgen? ABS komt in als de bandjes grip verliezen en heeft dus minder te maken met tekortkoming van je remmen.....

Hetzer

Forumguru
Inferieure banden ???, Ik denk het niet Falken FK453 zijn high performance banden met ,uitstekende grip en stabiliteit bij hoge snelheden.
Ik rij al jaren met Falkens, ze en lagen ook op de Clio-1 RS waar ik laatst mee over de Nordschleife vloog....... met nul problemen

Nee ligt voor me gevoel echt aan de remmen (achter)

Ron467

Actief lid
Ach ik probeer alleen maar mee te denken.
mogelijk dan inderdaad de remkracht verdeler die bij jou (nogmaals, ik heb nergens last van) teveel naar de achterwielen dirigeert.

ik weet eigenlijk niet hoe het bij auto´s is, maar die ene geweldige band onder een bepaald type/merk motorfiets, kan bagger aanvoelen onder een ander soort motorfiets....

Hetzer

Forumguru
Ik zit nu te denken, de standaard 86 pk heeft voor overigens voor ook kleinere remklauwen dan de standaard 105 pk

cali05

Forumguru
Morgen op vakantie. Vanavond een knippert gloeispiraal lampje en daarna het lampje van de uitlaatgascontrolesysteem aan. Niet meer dan 3000 toeren te maken. Ik vermoed dat de Box van JD de geest heeft gegeven. De auto is woensdag voor een beurt geweest en toen is de storing voor de raildruksensor gewist. Nu heb ik 'm dus weer. Ik ben niet blij gezien het feit dat ik morgen wegga

EdK

Forumguru
Min pool loshalen even minuut wachten en min pool er weer opzetten
Dan eens kijken of problemen weg zijn !?

Dit zelfde met een slopel dombo van de week gehad, in noodloop en niet uit te krijgen.
max van 100Km/pu dus minpool losgekoppeld en weer aangekoppeld en sindsdien de rest van week geen probs meer gehad.

Wil niet zeggen dat het bij jou gaat werken , maar proberen kan je het altijd !

Cyrus

Actief lid
@cali05: Ik vermoed dat de JD-box niet de oorzaak zal zijn; dan zou je eerder een brandend lampje "motorstoring" moeten krijgen. Maar even bellen met JD - wellicht kunnen zij aangeven of de foutmeldingen die jij krijgt, veroorzaakt kunnen zijn door een storing in de powerbox.

En nog even langs de Skoda-garage rijden en de auto even laten uitlezen - kan vaak wel op zaterdag. Weet je wat er aan de hand is.

cali05

Forumguru
Vanochtend bij JD geweest. Wat softwarematige aanpassingen en een andere box erin gehangen. Alles werkt weer zoals het hoort. Superservice van die jongens daar!

EdK

Forumguru
Kosten ? het ritje er heen en weer terug als ik het goed begrijp !

Tsja met zo'n bedrijfsinstelling bouw je nu een goede naam op.

Wilco1973

Nieuw lid
Vanochtend bij JD geweest. Wat softwarematige aanpassingen en een andere box erin gehangen. Alles werkt weer zoals het hoort. Superservice van die jongens daar!

Huh? Eerst wat aanpassingen gedaan en toen een andere box erin gehangen?
Dat klinkt wat vreemd? Waarschijnlijk heb je nu wat pk's minder....
Ik lees het nu toch vaker, dat meerdere mensen met een externe ecu foutmeldingen op de BC krijgen?

Race Eend

Forumguru
Huh? Eerst wat aanpassingen gedaan en toen een andere box erin gehangen?
Dat klinkt wat vreemd? Waarschijnlijk heb je nu wat pk's minder....
Ik lees het nu toch vaker, dat meerdere mensen met een externe ecu foutmeldingen op de BC krijgen?

Nee box met update vd software lag uiteraard al klaar. Gewoon wisselen en rijden maar weer. Er is niets stuk aan de box hoor.

Sommige wagens willen met/na motor software update wel eens wat kritischer zijn op externe tuningen. Update vd software van de box verhelpt dit. Niet minder vermogen!

Het wordt tijd dat er een keer een OBD mogelijkheid komt voor de 1.2 TDI's, net als de 1.6 TDI's..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan